AnonymBruker Skrevet 14. august #1 Skrevet 14. august Femåringen har besøk av en jevngammel venn. Hvor mye burde jeg legge til rette for lek? I så fall - hva slags lek er bra? Hvor mye burde man forvente at de underholder seg selv? Og hva serverer dere? De spør begge om mat hvert tiende minutt selv om de spiser hver gang😂 Anonymkode: f7061...348
AnonymBruker Skrevet 14. august #2 Skrevet 14. august 5 åringer lar jeg styre seg selv. Blander meg kun hvis det er noe krisestemning. De får vanlige måltider, lunsj foreks. Ikke noe småspising hele tiden. Anonymkode: 514f6...523 7 3
AnonymBruker Skrevet 14. august #3 Skrevet 14. august Tilrettelegging hvis de har behov for det, frilek er helt ok og det er ikke forventet at du skal leke sammen med dem. Mat servere du som vanlig, ikke uvanlig at unger maser mye på mat hos andre - det er lov å si nei Anonymkode: b8e4c...dee 4 2
AnonymBruker Skrevet 14. august #4 Skrevet 14. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): 5 åringer lar jeg styre seg selv. Blander meg kun hvis det er noe krisestemning. De får vanlige måltider, lunsj foreks. Ikke noe småspising hele tiden. Anonymkode: 514f6...523 Dette! Er tilgjengelig. Det kan være at det er besøket som ønsker å spørre om mat hele tiden. Det kan være for å enten opprette kontakt med deg fordi hen er usikker og ønsker at du er der de er. Eller det kan være hen er nervøs og er vandt til å "trøstespise". Barn som ikke har vært her tidligere er jeg alltid i nærheten slik at de vet jeg er der. Og så legger jeg fort merke til om de synes det er veldig fint, helt greit eller bare irriterende😅 Anonymkode: 132f2...366 1
sommerkroppen Skrevet 14. august #5 Skrevet 14. august (endret) De klarer nok å finne på noe å leke selv. Merker du at det går trått, så kan du heller foreslå forskjellige ting de kan gjøre. Det at de maser om mat, er nok fordi gjesten synes det er spennende og litt stas å spise andre steder enn hjemme 🙂 Endret 14. august av sommerkroppen
AnonymBruker Skrevet 14. august #6 Skrevet 14. august Prøver å oppfordre til selvstendig lek. Noen ganger løper de bare opp på rommet å begynner å leke selv, andre ganger blir de litt "virrende" rundt fra lek til lek i starten. Kan da komme med forslag som skal dere tegne/perle/male. Eller si noe som at: "skal du vise det og det på rommet ditt osv". Prøver også å opprettholde de samme rutinene som vi ellers har, så ang mat så kan de kanskje få noe når vi kommer hjem fra barnehagen eller så sier jeg at det er middag snart osv at de må vente til det. Anonymkode: 6198c...50c
AnonymBruker Skrevet 14. august #7 Skrevet 14. august Går barnet ditt i barnehage? Er det en perifer venn som er på besøk? Her leker de alene. Blir de uenige tipser jeg om aktivitet. Tegning er fint om de ikke klarer å komme inni en typisk lek. Anonymkode: b19ae...bf6
AnonymBruker Skrevet 14. august #8 Skrevet 14. august Tusen takk for svar❤️ Da holder jeg litt mer tilbake på spisingen😂 De klarer egentlig mye lek alene, men det stopper litt opp i blant, og blir litt "knuffing", så var usikker på hvor mye jeg skulle blande meg😅 Anonymkode: f7061...348
AnonymBruker Skrevet 14. august #9 Skrevet 14. august Blander meg kun hvis det blir krangling og de trenger veiledning for å løse det. Blir de ikke enige sender jeg de ut i hagen eller på lekeplassen. Mat får de når vi alle andre spiser 😊 Anonymkode: 5c26a...8c3 1
AnonymBruker Skrevet 14. august #10 Skrevet 14. august Blander oss ikke inn i ungene sin lek, annet enn om de gjør noe galt og det må stoppes. Er de invitert til middag, får de middag. Da spør vi gjerne foreldrene på forhånd hva de liker. Vi serverer ikke pannekaker og hurramegrundt-mat bare fordi det er mat, vi har helt vanlig middag. De kan få vann å drikke, men vi driver ikke med servering. Våre unger er vant til at man spiser faste måltider, og om du ikke spiste deg mett til middagen, så synd for deg, da må du vendte til kveldsmat. Anonymkode: 50d2d...7d5
AnonymBruker Skrevet 14. august #11 Skrevet 14. august Dagens foreldre må slutte å koste foran barna hele tiden og finne på ting for dem. Ikke rart dere er utslitt og klager på "hamsterhjulet.". La barna leke og finne på ting selv! Anonymkode: c9d42...ac9 1
AnonymBruker Skrevet 16. august #12 Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (På 14.8.2025 den 9.51): Femåringen har besøk av en jevngammel venn. Hvor mye burde jeg legge til rette for lek? I så fall - hva slags lek er bra? Hvor mye burde man forvente at de underholder seg selv? Og hva serverer dere? De spør begge om mat hvert tiende minutt selv om de spiser hver gang😂 Anonymkode: f7061...348 med mindre de bare sitter og glor i veggen, så tror jeg ikke at det er nødvendig å gjøre noe særlig. 😃 de er vel gamle nok til å finne på lek eller noe på egen hånd også? Anonymkode: 1a2d1...775
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå