Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har vært sammen med mannen min i 15 år og i løpet av denne disse årene har det vært mange episoder der mine svigersøstre har behandlet meg stygt. Det har vært episoder med utestengelse, direkte stygt snakk til meg, skriving av stygge mail, meldinger osv. Det har også vært så mange rare episoder hvor deres handlinger har gått direkte ut over meg på en svært uheldig måte. I tillegg gjør de akkurat som det passer seg, uten at mannen min løfter en finger for å si ifra til dem.  Som f.eks. at de flytter på bordkort slik at jeg ikke får sitte med mannen min, men dem sitter sammen med han istedet. 

Kjenner at jeg begynner å få nok og har satt noen grenser for meg selv. Dette faller selvsagt ikke i god jord og mannen min synes det er vanskelig å stå i. Han tørr ikke si noe som helst og situasjonen er uholdbar. 

Etter den siste  stygge meldingen til meg satte jeg ned foten og forventet en unnskyldning. Det har jeg ikke fått. Mannen min har bedt søsteren om å ta en telefon til meg slik at vi kan prate sammen men det har hun i løpet av 4 mnd ikke gjort. 

Jeg har sendt henne en mld og sagt at jeg synes det er synd at situasjonen er som den er og at jeg gjerne tar en prat med henne. 

Sønnen vår konfirmeres i høst og jeg synes det er veldig rart å invitere henne når hun ikke engang kan ta en prat med meg/oss etter å ha oppført seg så stygt.  Har i alle år snudd det andre kinnet til men som sagt, er nå lei av å bli behandlet så stygt. 

Noen tanker?

Anonymkode: b5a03...23c

• Hjerte 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan i hvert fall ikke la det gå utover sønnens konfirmasjon. Høres lite voksne ut.

Hva er det hun har gjort som er så ille da? Bortsett fra bordkortene. Og hva bunner det i? Hvordan har du oppført deg mot henne?

Anonymkode: 4db7a...d70

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må jo sette deg i respekt og stå opp for deg selv. Helt OK å ikke invitere henne.

Anonymkode: 8b74e...f36

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Noen tanker?

Ja.

1. Når noen ikke vil deg vel, så skal du først og fremst sette grenser og holde deg unna. Når det kommer stygge tekstmeldinger så lar du være å svare, eller sier "Javel." Ikke gå inn i en diskusjon. Sånne folk som disse damene er ute etter en reaksjon.

2. Hvis mannen din synes det er akseptabelt at noen trakasserer deg, så har dere ikke noe godt forhold. Dette må du snakke mer med han om. Eventuelt få med en profesjonell person. Hvis mannen din faktisk mener at man ikke skal kunne forvente mer, og at han selv ikke hadde reagert om du hadde tenkt at folk som sendte han hat-meldinger var helt utmerkede mennesker, så må du bestemme deg om dette er godt nok for deg.

Men la diskusjonen gå på generelle regler for et godt forhold, ikke svigerinnene spesifikt. Det blir en distraksjon.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har vært sammen med mannen min i 15 år og i løpet av denne disse årene har det vært mange episoder der mine svigersøstre har behandlet meg stygt. Det har vært episoder med utestengelse, direkte stygt snakk til meg, skriving av stygge mail, meldinger osv. Det har også vært så mange rare episoder hvor deres handlinger har gått direkte ut over meg på en svært uheldig måte. I tillegg gjør de akkurat som det passer seg, uten at mannen min løfter en finger for å si ifra til dem.  Som f.eks. at de flytter på bordkort slik at jeg ikke får sitte med mannen min, men dem sitter sammen med han istedet. 

Kjenner at jeg begynner å få nok og har satt noen grenser for meg selv. Dette faller selvsagt ikke i god jord og mannen min synes det er vanskelig å stå i. Han tørr ikke si noe som helst og situasjonen er uholdbar. 

Etter den siste  stygge meldingen til meg satte jeg ned foten og forventet en unnskyldning. Det har jeg ikke fått. Mannen min har bedt søsteren om å ta en telefon til meg slik at vi kan prate sammen men det har hun i løpet av 4 mnd ikke gjort. 

Jeg har sendt henne en mld og sagt at jeg synes det er synd at situasjonen er som den er og at jeg gjerne tar en prat med henne. 

Sønnen vår konfirmeres i høst og jeg synes det er veldig rart å invitere henne når hun ikke engang kan ta en prat med meg/oss etter å ha oppført seg så stygt.  Har i alle år snudd det andre kinnet til men som sagt, er nå lei av å bli behandlet så stygt. 

Noen tanker?

Drit i å invitere de dersom de ikke respekterer deg og oppfører seg ordentlig. Synes det er svakt av mannen din å ikke ta til motmæle mot sine søstre. Dette skal du ikke finne deg i. Sett foten ned du! Lykke til med konfirmasjon🤗

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

TS her…

Vil ikke gå inn på enkeltepisoder her. Men det er mange. Og det er mange grenser hos meg som er krysset. Jeg har ikke sagt noe tidligere av hensyn til mannen min. Men nå blir jeg syk av det, kjenner jeg. 

Mannen min virker å være fanget i denne familiedynamikken og synes det er vanskelig å si fra til dem. Han har unngått å ta tak i dette i mange år. Han synes åpenbart det er bedre å såre meg og at jeg skal ha det vondt enn at det blir ubehagelig for han å si fra om noen helt enkle kjøreregler. 
Jeg forsøker å støtte han og si at jeg forstår det er vanskelig og jeg har stått stødig i at jeg blir med på å bedre relasjonen hvis han kan være med på noe så enkelt som å tørre å si at de ikke kan snakke så stygt til meg og slutte å sende stygge meldinger. Når jeg sier at jeg ikke hadde latt noen i min familie behandle han sånn snakker han det bare bort og tar opp andre ting han mener er feil. 

Og til de som spurte; jeg har ikke gjort eller sagt noe ufint eller stygt. Jeg har trykket meg mer unna de siste årene og det er jo selvsagt også galt i deres øyne. 

• Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt utrolig at du har giddet å finne deg i dette i så mange år. Du sette deg selv i respekt. Bli rasende forbanna på dem - at du sier ifra klart og tydelig at det de holder på med ikke er ok. og for all del; ikke inviter de kjerringene i konfirmasjonen!

Mannen hadde jeg kvittet meg med! For en dott, kan knapt kalles mann. 

Anonymkode: bcb39...55c

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Herregud for en tøffel du er med. På tide at du selv setter foten KRAFTIG ned og sørger for å få litt respekt når mannen din er pingle. De får faktisk ikke oppføre seg stygt å ikke oppleve konsekvenser bare fordi de er familie altså. 

Anonymkode: 60084...bc8

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Hver gang det kommer noe ufin, så se direkte på dem og spør: Hvorfor sier du sånn? Hvorfor spør du om det? Hvorfor svarer du sånn? Hvorfor gjorde du det?

Hvorfor er et magisk ord. Spør om hvorfor og vent på et svar. 

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Inviter dem, behandle dem med profesjonell høflighet. Etter konfirmasjonen driter du i dem. Mannen får delta på familieselskap alene

Anonymkode: 3adc9...49c

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Men hvis du ikke kan si noe mer konkret om bakgrunnen for alle disse uenighetene og at de stadig vekk er så stygge mot deg, så er det umulig å ta stilling. Kan det være at du er litt kranglete selv, eller er de bare ondskapsfulle og hater deg uten noen grunn? Hvis det siste er tilfellet, slik du legger det fram, så er det vel i grunn skilsmissegrunn om mannen din da ikke har støttet deg. Men siden han er litt "midt i mellom", så er det lett å tenke seg at det er to sider i disse konfliktene. Hva har eksempelvis utløst at de sender  deg en stygg sms? Og hvordan ser en slik melding ut?

Endret av Anonym90059005
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor aksepterer du dette fra din mann? Min svigermor behandlet meg svært dårlig de første årene, men jeg satt ned foten og sa jeg forventet at min mann støttet meg. Det har han gjort. 

Anonymkode: c4835...d98

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Noen tanker?

Har funnet ut at mange søstre blir sjalu på dama broren finner, en liten mini svigermor.

Anonymkode: 2fa9b...dc8

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt utrolig at det finnes folk som er så stygge mot andre, men ja det finnes. Og mest innenfor familie som vi "må" forholde oss til.

Jeg har kun opplevd det med en onkel/bror til faren min som kritiserte og var stygg mot meg. Da jeg sa ifra til far, ringte han sporenstreks til broren sin og kjeftet han huden full! Takk for det! ❤️

Svigermor hadde også problemer med svigermoren til den ene sønnen sin. Nå er dessverre svigermor død, men det uhyrlige kvinnfolket lever selvfølgelig ennå! Heldigvis har ikke jeg noe med henne å gjøre, og har ikke sett henne på årevis.

Prøv å unngå disse søstrene mest mulig, - du trenger ikke å ha noe med de å gjøre, og det trenger ikke sønnen din heller. Man må ikke ha kontakt med alle tanter. Ang. konfirmasjon, så bør de kanskje inviteres, er jo kun snakk om én dag (og håpe de ikke kommer...)

Anonymkode: 507c3...b98

• Liker 2
Skrevet (endret)

Du må selvfølgelig ta avstand fra disse søstrene, men din sønns konfirmasjon er ikke riktig tidspunkt å gjøre dette på. I hvert fall ikke dersom det er viktig for sønnen din at de kommer. Men jeg synes  faktisk at det er mannen din som må ordne opp og gi klar beskjed om enten tar de seg sammen, ellers kuttes all kontakt.

Endret av Momma
  • Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ALDRI akseptert at mannen min hadde behandlet meg slik! Her hadde det blitt full skjerpings, eller brudd. 

Anonymkode: a1ee5...195

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde latt konfirmasjonen være det siste selskapet jeg hadde noe med dem å gjøre overhode. Så hadde jeg forventet at mannen tok all kommunikasjon og møter med dem fremover, jeg hadde meldt meg fullstendig ut. Og så hadde jeg vurdert i tiden fremover om dette var en man jeg ønsket å tilbringe resten av livet sammen med. 

Anonymkode: af3c6...dcb

• Liker 3
Skrevet (endret)

Ang at de ikke inviteres:

Er det endel på din families side?

Har sønnen din noe kontakt med barna til disse søstrene? 

Spørsmålet er jo om de klarer oppføre seg i selve selskapet. 

I ettertid hadde jeg revudert om forholdet til din mann er verdt å stå i.

Jeg hadde ikke akseptert denslags mot min partner. 

Endret av AprilLudgate
Skrevet

Så helt uten grunn har de behandlet deg som dritt i 15 år, og både du og mannen har latt dem gjøre det. Her er det mye som høres merkelig ut og som burde vært tatt tak i for lenge siden, men med mindre de behandler sønnen din like dårlig, er det ikke hans fest du skal velge deg som slagmark.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...