Gjest Jalileh Skrevet 25. mars 2006 #1 Skrevet 25. mars 2006 (endret) Hva er reglene for å bruke komma? Endret 25. mars 2006 av Jalileh
Gjest gjest1 Skrevet 25. mars 2006 #2 Skrevet 25. mars 2006 Aner ikke, men det er vel endel lærere her som kan hjelpe deg Jeg skriver komma når jeg synes det passer seg sånn, jeg kan ingen av reglene, men det blir stort sett riktig
Gjest Gjesta Skrevet 25. mars 2006 #3 Skrevet 25. mars 2006 (endret) Den viktigste kommaregelen er at man skal sette komma der man føler for å ta en liten pause. Forøvrig driter jeg stort sett i kommareglene, men tror jeg får det meste riktig allikevel. Etter å ha studert to språkfag, blir alle regler blandet sammen i hodet i et eneste stort sammensurium. Jeg liker ikke preskriptivisme, men lenge leve deskriptivisme! Endret 25. mars 2006 av Elphaba
Gjest Jalileh Skrevet 25. mars 2006 #4 Skrevet 25. mars 2006 Aner ikke, men det er vel endel lærere her som kan hjelpe deg Jeg skriver komma når jeg synes det passer seg sånn, jeg kan ingen av reglene, men det blir stort sett riktig ← Jeg kan heller ikke reglen som du ser, men skriver det også der hvor det passer seg. Får se om jeg har rett hvis et eller annet norsk-orakel titter innom.
Gjest Jalileh Skrevet 25. mars 2006 #5 Skrevet 25. mars 2006 Den viktigste kommaregelen er at man skal sette komma der man føler for å ta en liten pause. ← A-haa! Ja, da får jeg bare følge den reglen da. Jeg har blitt fortalt at man alltid skal sette et komma før ordet "men", men jeg vet ikke om det stemmer.
Gjest Gjesta Skrevet 25. mars 2006 #6 Skrevet 25. mars 2006 A-haa! Ja, da får jeg bare følge den reglen da. Jeg har blitt fortalt at man alltid skal sette et komma før ordet "men", men jeg vet ikke om det stemmer. ← Hvis du leser en setning som inneholder 'men', er det sannsynligvis ganske naturlig å ta en pause akkurat der. Da setter du ett komma. Det samme gjelder 'og', 'eller' og 'for'. Disse ordene lenker sammen to likestilte setninger, og derfor setter man komma etter dem. Det heter seg jo også at man ikke skal sette komma foran 'så', men der synder jeg med vitende og vilje hvis jeg føler for det. Komma er til for å gjøre språket lettere å lese, ikke for å tilfredsstille rettehungeren til norsklærere rundt omkring. Selv om det kan føles sånn (jeg har faktisk jobbet som norsklærer i tre år selv, også.).
Gjest Jalileh Skrevet 25. mars 2006 #7 Skrevet 25. mars 2006 Takker for mye nyttig info Elphaba. Da har jeg lært noe nytt i dag også.
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2006 #8 Skrevet 25. mars 2006 Vår lærer lærte bort til oss at vi aldri måtte sette komma før "men" og "og", men det er tydeligivis feil da?!
Polluela Skrevet 25. mars 2006 #9 Skrevet 25. mars 2006 Vår lærer lærte bort til oss at vi aldri måtte sette komma før "men" og "og", men det er tydeligivis feil da?! ← Det lærte jeg også, men bare med "og"...
Gjest Gjesta Skrevet 25. mars 2006 #10 Skrevet 25. mars 2006 Det lærte jeg også, men bare med "og"... ← 'Og' kan jo brukes til så mangt; den kan binde sammen ord, som i "Kari og Ola", og da bruker man IKKE komma. Men hvis 'og' brukes til å binde sammen hele setninger, bruker man komma mellom, som i: "Kari skriver, og Ola sover." I oppramsinger bruker man komma mellom hvert ledd, men ikke mellom de to siste, som lenkes sammen med 'og'.=> epler, pærer, druer og appelsiner.
Gjest Korrekturleseren Skrevet 25. mars 2006 #11 Skrevet 25. mars 2006 Det finnes mange kommaregler. Her er noen av dem: 1. Sett komma mellom sideordnede setninger. For eksempel: Jeg sitter foran dataskjermen, og mannen min lager mat. 2. Sett komma etter leddsetning som står først i en helsetning. F.eks: Da vekkerklokka ringte i dag tidlig, skvatt jeg. 3. Sett komma etter innskutt leddsetning. F.eks: Mannen som var mistenkt for drapet, ble løslatt dagen etter. 4. Sett komma foran leddsetning som ikke er nødvendig. F.eks: Anna likte fiskemiddagen, selv om hun foretrekker kjøtt. 5. Når en innskutt leddsetning ikke er nødvendig for helsetningen, skal det være komma både foran og bak. F.eks: Fotballspilleren, som kommer fra Nord-Norge, scoret to mål. 6. Sett komma før og etter tiltaleord, svarord og utropsord. F.eks: Ja, det forstår jeg godt. 7. Alltid komma før men. F.eks: Jeg har ikke begynt på leksene, men skal gjøre det snart. 8. Sett komma mellom ledd i oppramsing F.eks: Jeg drømmer om å reise til ferie til Karibien, Seychellene, Mexico, Sør-Afrika eller Kina. 9. Uavhengig av reglene over, er det lurt med komma når det er nødvendig for å hindre misforståelser. F.eks: Vi har en hund, og en papegøye som kan snakke.
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2006 #12 Skrevet 25. mars 2006 Media og lærere blåser ofte i nr. 2) og 3) hvertfall.... Mange av de kommareglene som står overfor her er det utrolig mange mennesker i skole og arbeidsliv som ikke følger! Har de noen hensikt?
Gjest Jalileh Skrevet 25. mars 2006 #13 Skrevet 25. mars 2006 Takk for enda mer nyttig info Korrekturleseren.
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2006 #14 Skrevet 25. mars 2006 Vår lærer lærte bort til oss at vi aldri måtte sette komma før "men" og "og", men det er tydeligivis feil da?! ← Jepp, og det svarte jeg i det andre innlegget også. Media og lærere blåser ofte i nr. 2) og 3) hvertfall.... Mange av de kommareglene som står overfor her er det utrolig mange mennesker i skole og arbeidsliv som ikke følger! Har de noen hensikt? ← Reglene har vel samme hensikt som annen grammatikk? De aller fleste lærere jeg kjenner er ikke perfekte. Det virker som om det er et krav i dagens samfunn, men slik er det ikke. Jeg personlig, og de aller fleste jeg jobber med, forsøker å skrive korrekt, men det hender vi glipper. Beklager om vi ødelegger din tro på kommareglenes betydning. Til trådstarter: Her er en link til kommaregler: http://www.studenttorget.no/index.php?artikkelid=6&back=1
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2006 #15 Skrevet 25. mars 2006 http://www.sprakrad.no/templates/Page.aspx?id=717
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå