Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har hus som er verdt ca 5 , har boliglån på 2,8 er blitt alene med 2 små , lurer på om det er andre som kun betaler renter på lånet sitt og ikke avdrag?
Har snakket med banken og kunne betale kun renter fra 1 september til neste år september, om jeg ønsket, har alltid betalt avdrag men nå som jeg sitter alene med alt vurderer jeg og kun betale renter i 1 år.

Er det flere som gjør det? 

Anonymkode: 393a9...e97

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, har ikke gjort det. Er den økonomiske situasjonen din bedre om et år? Ettersom du vurderer avdragsfritt år 😊

AnonymBruker
Skrevet

Betaler også kun renter og har en tidsubestemt avtale om avdragsfrihet, banken har sagt jeg kan ha den livet ut.

Lån på 850 000, verdi av hus rundt 5.5

Anonymkode: 92a2b...22d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, vi betaler kun renter. Er kjipt da lånet står stille, men sånn må det være akkurat nå.

Anonymkode: d6f9a...618

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, vi har gjort det i flere perioder. Ved ulønnet permisjon når barn var små, arbeidsledighet osv. 

Anonymkode: 6f11c...c61

AnonymBruker
Skrevet

Har gjort det tidligere når økonomien har vært strammere, men akkurat nå betaler jeg avdrag. 

Anonymkode: f3c18...744

AnonymBruker
Skrevet
Sniff76 skrev (30 minutter siden):

Nei, har ikke gjort det. Er den økonomiske situasjonen din bedre om et år? Ettersom du vurderer avdragsfritt år 😊

Ja det vil jeg tro , har nettopp kjøpt ut x fra huset, og alt annet han skulle ha, tenkte å bruke dette åre på å få inn litt buffer. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har gjort det i Januar mnd et par år, for å ha «litt ekstra» å rutte med på nyåret.

Anonymkode: 346fc...a2f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg betalte kun renter i sparebanken Norge. Så byttet jeg bank og betaler renter og avdrag til 4000 mindre i måneden enn Sparebanken Norge tok kun for renter.

Savner dem ikke.

Anonymkode: 717f1...75d

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, vi betaler kun renter. Er kjipt da lånet står stille, men sånn må det være akkurat nå.

Anonymkode: d6f9a...618

Lånet står stille nominelt. Men det blir mindre hvert år grunnet inflasjon og lønnsvekst. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, vi er nede på 60 % av boligverdi i lån, og betaler kun renter. Kommer til å gjøre det lenge, vi bruker heller pengene på nødvendige oppgraderinger. 

Anonymkode: c82c7...215

AnonymBruker
Skrevet

Har hus som er verdt ca 5 , har boliglån på 2,8 er blitt alene med 2 små , lurer på om det er andre som kun betaler renter på lånet sitt og ikke avdrag?
Har snakket med banken og kunne betale kun renter fra 1 september til neste år september, om jeg ønsket, har alltid betalt avdrag men nå som jeg sitter alene med alt vurderer jeg og kun betale renter i 1 år.

Er det flere som gjør det? 

Ja har hatt avdragsfritt i rundt 20 år nå 

Anonymkode: 1cd6c...794

Skrevet (endret)

Ja, jeg har hatt det - på en måte. Hatt det i minst tre år, tror jeg det er.

Har offisielt avdragsfritt hos banken, men betaler likevel inn noen tusenlapper stadig vekk, når det passer meg, og den summen som passer meg, i tillegg til rentene. Behandler altså lånet som et slags rammelån, men ikke med den noe dårligere renten man får på rammelån.

Akkurat nå tar jeg et par måneder med kun renteinnbetalinger, pga noe jeg sparer til. Men i juni betalte jeg MYE. Tror det var 80 000 totalt. Hadde litt ekstra penger akkurat da.

Lånet mitt er på 790 000.

Endret av Million
la til noe
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja det vil jeg tro , har nettopp kjøpt ut x fra huset, og alt annet han skulle ha, tenkte å bruke dette åre på å få inn litt buffer. 

Du er innenfor 60% belåningsgrad. Har du sjekket med banken om du kan få ha rammelån? Jeg vil bare anbefale det dersom du har god kontroll på økonomien, og ikke er typen til å bruke pengene du har tilgjengelig til impulsshopping.

Da kan du betale det du ellers ville spart til buffer inn på rammelånet. Den frigjorte rammen fungerer som buffer, så du trenger ikke egen bufferkonto. For at det skal lønne seg forutsetter det at du har høyere rente på lånet enn på sparekonto. Har du høyere rente på sparekonto så er det åpenbart bedre å sette mest mulig der, og så bare betale renter på lånet.

Anonymkode: c5338...33e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Betaler også kun renter og har en tidsubestemt avtale om avdragsfrihet, banken har sagt jeg kan ha den livet ut.

Lån på 850 000, verdi av hus rundt 5.5

Anonymkode: 92a2b...22d

Dette kalles flexilån eller boligkreditt.

Anonymkode: 3cdaa...a42

AnonymBruker
Skrevet

Dette kalles flexilån eller boligkreditt.

Anonymkode: 3cdaa...a42

Nei det er ikke hva den personen har

Skrevet

Vi har bara betalat räntor på lånen.

När vi flyttade in i huset hade vi lån på 75% av husets värde.
Vi har sparat till alla renoveringar och ombyggen;
takbyte, dränering av huset, Fasadbyte/byte av panel, stenläggning, Byte av avloppsrör, bygge av tvättstuga/vaskerom, badrumsrenovering. Renoverade hela övervåningen och böt tak, flyttade en dörr och satte upp en vägg.

Husets värde har över 16 år fördubblats och sen sjunkit lite igen. Nu har vi en belåningsgrad på under 50%.

Samtidigt sparar vi på buffertkonto och i aktier/fonder för en större summa varje månad.
Jag hade kunnat betala av lånen, men får bättre utdelning och värdeutveckling på börsen.

Alla våra fordon är betalade och vi har inga andra lån

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt denne diskusjonen med mine venner. Jeg anbefaler ALLE som vurderer avdragsfrihet å se på det totale bildet (kost) Fordi dette fordyrer ett lån ganske så dramatisk. Renter kan ses på som "leiepris" av banken for å låne penger. Ved avdragsfrihet betaler man bare leie og ingenting til seg selv! Ikke rart bankene gnir seg i hendene.....

Anonymkode: 04f07...561

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har hatt denne diskusjonen med mine venner. Jeg anbefaler ALLE som vurderer avdragsfrihet å se på det totale bildet (kost) Fordi dette fordyrer ett lån ganske så dramatisk. Renter kan ses på som "leiepris" av banken for å låne penger. Ved avdragsfrihet betaler man bare leie og ingenting til seg selv! Ikke rart bankene gnir seg i hendene.....

Finnes mange investeringsmuligheter som gir langt høyere avkastning enn det renta på er

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det du ikke tar med er hva pengene brukes til i stede for å nedbetale lån. Som en over nevner blir de investert i noe som gir høyere avkastning. Man kan også tenke at man låner maksimalt hva man klarer og får avkastning i form av prisvekst på boligen.

Og skulle det være slik at man bare bruker pengene, er det slik at det også kan være bra. Om alternativet er å alltid ha dårlig råd når barna er små, kan det være lurt å totalt sett betale litt mer renter til banken og heller bruke litt mer. 

Endret av Brunello
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...