Gå til innhold

Autisme og hjelpemidler

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har barn med autisme her og har fått hjelpemidler fra nav/hjelpemiddel sentralen?

noen kjenner meg kanskje igjen fra tidligere innlegg ang barn med autisme. Jeg har nå søkt om hjelpestønad og grunnstønad. 
Barnehagen nevnte at vi sammen må finne ut av hvilke andre hjelpemidler vi kan ha mulighet til å søke om og vi skal ha møte i barnehagen for å snakke om dette sammen. 
Men er det noen som vet hva slags type hjelpemidler vi kan søke om? Dette er helt nytt for oss og synes det er vanskelig å finne ut av alt. Forstår at det er individuelt etter behov, men om noen har erfaring eller vil fortelle om hva de har fått innvilget så blir jeg veldig glad for det. 

En ting jeg tenker på nå som kunne vært gunstig for oss er en elektrisk sykkel. 

Anonymkode: e8eee...0aa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan være lurt å melde seg inn i Autismeforeningen, da kan man få tips av andre foreldre.

Dagtavler for å gi oversikt over hverdagen, bildesymboler for å støtte oppunder språk og for eksempel sykkel kan være aktuelle hjelpemidler.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har memoplanner (digital dagsplanlegger). Jeg synes ikke den er så praktisk og ungen liker den ikke, så blir ikke brukt.

Vi søkte om slyngehuske, men fikk avslag på det. 

Ergoterapeut i bydelen gjennomgikk ting som finnes med oss, men var ikke så mye som var aktuelt for våre behov, som primært er skjerming.

Du kan søke en stønad til "småhjelpemidler," drøyt 2000 per fjerde år. Kan brukes til f.eks å kjøpe headset for støyskjerming eller stimme-gadgets.

Anonymkode: b7325...2fb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes masse muligheter- tilpasset hver sin situasjon og hvordan autismen "slår ut", og hva som vil hjelpe barnet. 

Vi har ei med autisme i familien, og der handler det om bleier på resept, spesialsykkel, spesialvogn for store barn siden hun roer seg mye bedre i vogn enn ellers og høreklokker tror jeg (skal skjermen mot lydinntrykk).

Dere må nok, sammen med barnehage, se på egen hverdag og finne ut hva som kunne gjort hverdagen enklere. Og behovene endres, så dette er egentlig ikke noe dere gjør bare en gang- det er en prosess. 

Anonymkode: 02a06...18a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Rosa Dartle skrev (41 minutter siden):

Det kan være lurt å melde seg inn i Autismeforeningen, da kan man få tips av andre foreldre.

Dagtavler for å gi oversikt over hverdagen, bildesymboler for å støtte oppunder språk og for eksempel sykkel kan være aktuelle hjelpemidler.

Vi har ASK pakken fra nav og talemaskin, så de hjelpemidlene er på plass. Ja jeg tenkte på andre hjelpemidler som sykkel eller andre praktiske ting. Er dette noe vi kan søke nav om selv tro eller må autisme senteret gjøre det? 
Vi skal ha møte neste uke i barnehagen, men bare lurte på noen andre her inne er i samme situasjon. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det finnes masse muligheter- tilpasset hver sin situasjon og hvordan autismen "slår ut", og hva som vil hjelpe barnet. 

Vi har ei med autisme i familien, og der handler det om bleier på resept, spesialsykkel, spesialvogn for store barn siden hun roer seg mye bedre i vogn enn ellers og høreklokker tror jeg (skal skjermen mot lydinntrykk).

Dere må nok, sammen med barnehage, se på egen hverdag og finne ut hva som kunne gjort hverdagen enklere. Og behovene endres, så dette er egentlig ikke noe dere gjør bare en gang- det er en prosess. 

Anonymkode: 02a06...18a

Ja bleier brukes det på fulltid her, men hørte at det kan man først søke om støtte til etter fylte 5 år(?), vi er også avhengig av vogn, men foreløpig går det fint med den vi har. Behovet er så klart individuelt, og vi skal ha møte i barnehagen for å diskutere behov sammen med terapeut, autismesenteret og ppt. All tilrettelegging i barnehagen er på plass heldigvis og fungerer veldig bra så er veldig fornøyd. Men tenkte på hva vi kunne søkt om å ha hjemme for å gjøre aktiviteter enklere for oss. 
Det ble nevnt at vi kunne søke om en seng med gynge fra hjelpemiddelsentralen, og bare sånn ting er ikke noe jeg kan komme på av meg selv at kan være ett godt hjelpemiddel for å gjøre leggetid bedre for oss begge for den kan være veldig utfordrende til tider. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammelt er barnet, og hva sliter barnet med? Autisme er et stort spekter, så det er vanskelig å svare på uten å vite mer om barnets utfordringer og fungering.

min første tanke er

- ask kort dersom han sliter med språk

-memoplanner eller andre lignende hjelpemidler

- sensoriske leker eller sanseleker som skal hjelpe å finne ro eller stimulere, eks boblerør, lysprosjektor(galakse), fiberoptiske gardiner/tråder, etc

- egne stoler/sakkosekker, hvilestoler etc for å finne ro og for å la musklene slappe av, f.eks ppod. Mange av disse finnes med innebygd musikk 

- tyggeleker om barnet biter

- kuledyne og overmadrasser/madrasser med vann eller som er ergonomisk tilpasset. 

det er ergoterapeut i kommunen som skal kartlegge behovet og søke for dere. 

google «nav hjelpemiddelsentralen autisme», så kan du få tips der. 

har dere forsøkt melatonin for enklere legging? Evt melatonin depot for å hindre oppvåkning? Barn med autisme får dette på blå resept inntil de er 16 år. 

Anonymkode: 570ee...736

AnonymBruker
Skrevet

Vi har hjelpestønad, og det er vel det. Blå resept på en del medisin barnet bruker. Bruker hjelpestønaden til hjelpemidler og spesial-mat, blant annet. Det hadde ikke gått rundt uten, så er veldig glad for den.

Anonymkode: 8fec3...014

AnonymBruker
Skrevet

Be om en ergoterapeut, som kan søke for dere. 

Har vogn, sykkel, bilsele, stol på skolen og ipad. 

Anonymkode: 98f9d...16c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...