Gå til innhold

Hylskriking ved levering i bhg - 3 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet du at det er barnehage som er problemet her eller at det er selve løsrivelse fra deg som er vanskelig?

Hvordan er det når faren leverer? Hvordan er det når du leverer til besteforeldre eller noe liknende? Eller når du drar på besøk for et halvt dag mens barnet er hjemme med en annen omsorgsperson?

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hjelp. Jeg er så sliten av alt.

Barnet mitt har skreket ved hver eneste levering siden det begynte som 14 måneder gammel. Nå har barnet begynt på storbarnsavdeling (3 år), og jeg har hatt god tid til tilvenning. Barnehagen har vært fantastisk til å legge til rette. Både idag og i går sier barnet at det er sykt eller forkjøla, og at det ikke vil i bhg. På vei fra bilen til bygget sier barnet at det ikke vil "være alene hele dagen". Får så vondt i hjertet, men jobber med å motivere barnet og trygge det. Ved levering i døra hylskrikes det, det forsøker desperat å vri seg vekk fra armene til de ansatte, og roper at h*n ikke vil at jeg skal gå. "Mamma, mamma, mamma". Massiv motstand, masse tårer. Helt ute av seg.

Alle instinkter i meg forteller meg at jeg ikke burde utsette barnet mitt for dette lengre. Alle sier at "det går seg til" og "det er helt normalt", men jeg klarer ikke tro på det. Jeg ser jo at det ikke går bra og det har jo ikke gått seg til. Jeg jobber iherdig for å motivere, være positiv, fremsnakker bhg, de andre barna, de ansatte. Lager ekstra gode matpakker som jeg vet barnet liker. Er tilstede emosjonelt, men samtidig klar og tydelig på at jeg må på jobb. Setter ellers tydelige grenser hjemme. 

Jeg har jo ikke mulighet til å være hjemme med barnet, og uansett om jeg hadde det så hadde jeg nok blitt litt gærn (uansett hvor høyre jeg elsker barnet mitt). Jeg vet at det har gode venner i bhg, og at det er trygge voksne. Det føles bare så ekstremt vanskelig, og både idag og i går tok jeg til tårene selv etter levering fordi reaksjonen til barnet var så voldsom.

Hva gjør dere andre som har slike barn?

Anonymkode: 88388...6ee

Tror absolutt at du og barnet har godt av å slippe leveringen. Hva om du kun tar deg av hentingen det neste halve året? 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Ny Bruker skrev (3 minutter siden):

Vet du at det er barnehage som er problemet her eller at det er selve løsrivelse fra deg som er vanskelig?

Hvordan er det når faren leverer? Hvordan er det når du leverer til besteforeldre eller noe liknende? Eller når du drar på besøk for et halvt dag mens barnet er hjemme med en annen omsorgsperson?

Barnet er ofte hos mine foreldre og sier nå etter 5 min: "mamma nå kan du dra på trening" med et smil 😆. Så det er veldig trygt der og koser seg, og ønsker nå å ha mer og mer egentid hos besteforeldre. Det er først det siste halvåret at barnet har vært der alene, så fra ca 2,5 år. Mange synes kanskje det er sent, men det er det som har føltes mest naturlig for vår del.  

Bhg er noe helt annet. Barnet har aldri gitt uttrykk for at det gleder seg til bhg. Det snakker mye om vennene sine og litt om de ansatte,  og forteller noen ganger hva de har gjort på.  Så barnet har god forståelse og evne til å uttrykke seg. Men av og til sier det at "Vil ikke snakke om bhg", og det er også helt ok. 

Det er samme reaksjoner når pappaen leverer. Men han blir ikke følelsesmessig påvirket, han drar bare på jobb selv om barnet skriker og nekter. Han tar ikke initiativ til noen samtaler rundt dette. Så jeg føler jo jeg står litt alene. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja, begge ungene mine reagerte best på å bli levert i det de åpnet barnehagen, så de var de første som kom. Det anbefalte også barnehagen, for det er visstnok ganske vanlig at enkelte barn trenger en rolig start. Det er mer sjokk å gå fra stille og rolig og masse en-til-en-tid hjemme, til rett inn i en full avdeling med maks støynivå, alle lekene opptatt, alle andre er i gang i leken så du kommer midt oppi ting, alle de ansatte er opptatte med ørten andre barn, osv, enn å komme til en tom avdeling, hvor det er like stille og rolig som hjemme, den ansatte har tid til å sette seg ned og ta deg på fanget og lese en bok, alle lekene er ledige så du kan få yndlingsleken din hver dag, du kommer ikke midt oppi annen lek, osv. 

Det kjenner jeg forsåvidt selv også; jeg liker best å være førstemann på jobb, så jeg får drukket en kopp kaffe i stillhet og ro, kan planlegge dagen og lese eposter i fred og ro, osv, fremfor å komme inn døren til full halloi og bli bombardert med spørsmål og krav umiddelbart. 

Anonymkode: c0c35...568

Selv om det var sånn i deres barnehage, er det ikke sånn overalt.  De første 15-30 minuttene etter åpning hos oss er superhektiske. Vi er kun en ansatt på jobb fra 7.15-7.45. I den perioden kan det komme opp til 15 barn (vi er 24 barn). Er det en pedagogisk som har M1- vakt, er man alene frem til 8.10. Er ikke mye rolig eller tid til å lese bøker da. Hadde sønnen din blitt levert i dette tidsrommet med hans behov for medregulering og trygging, hadde det vært fullstendig krise for han, for de andre barna og for den ansatte.  Og før hylekoret begynner med "da må dere bemanne bedre osv", så er ikke det en mulighet. Vi er like mange på slutten av dagen. Og siden åpningstiden er mye lengre enn en arbeidsdag, så sier det seg selv at det blir sånn. En barnehage får ikke flere folk bare fordi de trenger det. 

Så før dere prøver denne løsningen,  ville jeg ha snakket med de ansatte 

Anonymkode: e3e7b...ec9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Selv om det var sånn i deres barnehage, er det ikke sånn overalt.  De første 15-30 minuttene etter åpning hos oss er superhektiske. Vi er kun en ansatt på jobb fra 7.15-7.45. I den perioden kan det komme opp til 15 barn (vi er 24 barn). Er det en pedagogisk som har M1- vakt, er man alene frem til 8.10. Er ikke mye rolig eller tid til å lese bøker da. Hadde sønnen din blitt levert i dette tidsrommet med hans behov for medregulering og trygging, hadde det vært fullstendig krise for han, for de andre barna og for den ansatte.  Og før hylekoret begynner med "da må dere bemanne bedre osv", så er ikke det en mulighet. Vi er like mange på slutten av dagen. Og siden åpningstiden er mye lengre enn en arbeidsdag, så sier det seg selv at det blir sånn. En barnehage får ikke flere folk bare fordi de trenger det. 

Så før dere prøver denne løsningen,  ville jeg ha snakket med de ansatte 

Anonymkode: e3e7b...ec9

Ja, har også blitt advart mot dette. I og med at det er ny avdeling og noen voksne som er ukjente, så ville det vært mye vanskeligere for barnet å gå inn i avdelingen dersom det kun er én ukjent person.

Vi forsøker å komme tidlig, mens barna fortsatt spiser sammen og det er forholdsvis rolig. Hvis jeg leverer nærmere 9, så er det jo noen som har vært der i 1,5t allerede. Merker forskjell på barna da.

Ts.

AnonymBruker
Skrevet

Prøv å bygge opp vennskap med noen av barna fra avdelingen ved å invitere de hjem på ettermiddagene eller møtes i helgene. 

Anonymkode: a519f...421

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Prøv å bygge opp vennskap med noen av barna fra avdelingen ved å invitere de hjem på ettermiddagene eller møtes i helgene. 

Anonymkode: a519f...421

Ja, dette har jeg gjort. Vi har ihvertfall én nær relasjon fra bhg. Men kunne vært flinkere.

Men helt ærlig så har småbarnsperioden vært så utmattende at jeg ikke har klart å være så veldig frempå med nye relasjoner. Vi hilser og småprater litt bare, så det er veldig overfladisk. Jeg har vært helt gåen av alt det andre (dvs levering, jobb, henting, middag, bading, legging, lite søvn, nattevåk osv). Faren er ikke sånn som tar kontakt med andre. 

Ts.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, dette har jeg gjort. Vi har ihvertfall én nær relasjon fra bhg. Men kunne vært flinkere.

Men helt ærlig så har småbarnsperioden vært så utmattende at jeg ikke har klart å være så veldig frempå med nye relasjoner. Vi hilser og småprater litt bare, så det er veldig overfladisk. Jeg har vært helt gåen av alt det andre (dvs levering, jobb, henting, middag, bading, legging, lite søvn, nattevåk osv). Faren er ikke sånn som tar kontakt med andre. 

Ts.

Så, ungen har det jævlig hver dag og dere vil ikke gå skikkelig inn i tiltak som faktisk kan hjelpe, fordi du er sliten og «faren er ikke en sånn som tar kontakt»? Altså hva med å ta seg litt sammen, gå uten for komfortsomen og gjøre en innsats for ungen sin?! Saml en gjeng på lekeplassen en lørdag formiddag der alle tar med kaffekoppen mens ungene leker, eller avtale felles grilling en fredag etter bhg f.eks. Krever ikke så voldsomt mye.

Anonymkode: bc17a...7ca

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.8.2025 den 15.58):

Er vel bare bortskjemt. Det går seg til. Hilsen barnehagelærer 😊

Anonymkode: 9e8e8...9ea

Tror ikke på norn av utsagnene dine og heller ikke at du er barnehagelærer. Og dette er det faktisk første gang jeg sier: hvis du er barnehagelærer så slutt å være det.

Anonymkode: 74419...62b

Skrevet

Jeg hadde prøvd å latt far levere i en periode. Hvis det ikke funket hadde jeg prøvd my bhg + far tar ny innkjøring og levering. Du har ingenting å tape på det siden barnet allerede mistrives.

Anonymkode: 3ad20...223

Skrevet

Jeg skjønner dette er vanskelig og hadde det slik selv med mitt eldste barn. Siden han starta i barnehagen til han starta på skolen. Skreik ved hver eneste levering. Ropte mamma så sårt jeg nesten snudde og ville ta han med meg hjem. Det var fælt. Når han ble eldre faket han ofte han var syk for å slippe å dra i barnehagen..  sa han hadde vondt i hodet og halsen. 

Han var trygg i barnehagen og på de ansatte, hadde mange venner. Men kan legge til han var slik hjemme også om jeg skulle treffe venner, dra på butikken osv. Var umulig å dra og skreik like mye da. 

Jeg visste når jeg hadde dratt sluttet han å skrike relativt raskt og bhg sendte meg ofte melding om at nå går det bra og han storkoser seg, leker osv. Det hjalp meg mye og jeg fikk mye bedre samvittighet og trygghet i at han hadde det bra i barnehagen. 

Jeg tror jeg bare har konkludert med at barn er forskjellige og har forksjellig personlighet. Han hadde seperasjonsangst, var mer engstelig og skeptisk som person. Minstemann er helt motsatt løper inn, liker alle voksne, ikke sjenert og finner seg til rette med en gang i alle situasjoner -  så det er nokk en personlighetsgreie og man må prøve å jobbe med de egenskapene barnet har og trygge barnet. 

Anonymkode: 88abc...f2f

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.8.2025 den 9.52):

Akkurat det hadde ikke jeg prioritert da jeg var barnehageansatt, nettopp fordi barnet virker sensitivt. Da ville jeg måttet prioritere å bruke 100% av tiden sammen med barna for å trygge og moderere hele barnegruppa. Det klarer jeg ikke hvis jeg skal bruke tid på å også trygge foreldre samtidig. 

Men jeg hadde selvsagt gitt tilbakemelding på hvordan dagen gikk når barnet blir hentet og også sendt ut månedsbrev der arbeidsmetoder hvilke hensikter de har blir beskrevet. 

Anonymkode: 04fde...cf6

Oj sann, det tar to minutt å oppdatere , det burde du klare 

Anonymkode: 36ba4...88b

Skrevet

Skjønner at dette er veldig tøft, både for deg og barnet, og sikkert personalet også. Jeg er pedleder i barnehage, på småbarn riktignok, og jeg må bare si at det er en veldig vanlig misforståelse at det er bra for barnet å bli levert sent. Veldig ofte er det ikke det beste, ettersom barnet da ofte blir levert sist, og mange av de andre barna allerede har funnet "sin lekepartner for den dagen". Dagen er liksom satt. Jeg pleier å bruke en metafor ala "hvis du skal på forelesning, eller et møte. Og du ser på klokken at du er for sen, møtet har allerede startet når du kommer. Du begynner å kvi deg for å gå inn, fordi du vet at alle har funnet seg en plass, med folk de kjenner, og alle vil se på deg når du går inn. Så du går fort inn, uten å egentlig løfte blikket, og setter deg den første ledige plassen du ser". Det er det samme for barna. Ved å levere tidligere gir du barnet en bedre forutsetning for resten av dagen, det er roligere omgivelser ofte, færre barn, flere voksne pr barn osv.

Sørg for at du leverer utenom rushet. Og ikke midt i en overgangssituasjon. I min bhg starter småbarnsavdelingene inne på mellomavdelingene fra 7-8 på morgenen. Kl 8 går vi inn til oss. Heller ikke lever rett før frokost/måltid. Barna som blir levert midt i slike overganger syns ofte det er vanskelig, fordi disse situasjonene ofte kan virke litt kaotiske.

Hvordan er du i hadet situasjonen? Snur du deg og går tilbake etter du har sagt hadet? Hvordan er ansiktsuttrykkene dine? Påvirkes uttrykkene dine, og kroppsholdningen din av at barnet ditt gråter/du er redd for at det skal gråte? Barn er utrolig observante og får meg seg mye mer enn voksne tror. Hvis barnet ser i ansiktet ditt eller føler på kroppsholdningen din at du er redd, dette er ubehagelig for deg, osv, kan jeg garantere deg at barnet ditt føler dette. Prøv å slapp av i kroppen og ansiktet, tenk over hvordan stemmen din høres ut, smil til barnet, vær rolig og avmålt men bestemt. Når du har sagt hadet har du sagt hadet og det er viktig at du ikke trekker deg, ved å gå tilbake, gå nølende avgårde, se bekymret ut osv.

Snakk positivt om barnehagen hjemme. Utelukkende positivt, hele tiden, snakk om de ansatte, alle som en, snakk positivt om de som jobber der. Fremsnakk barnehagen generelt, ved alle anledninger, under frokost, kvelds, stelling, legging. Aldri snakk over hodet oå barnet ved feks middag "idag var det så tøft å levere, det er så vanskelig, er redd han ikke trives" osv. Barnet hører dette og forstår det på sin måte.

Bruk barnehagens uteområde i helger/ettermiddager, "eksponeringsterapi". Men mitt viktigste råd er stadig: lever tidlig. Gjerne hent tidlig også, hvis du har mulighet, men ikke lever sent. Det er sjeldent positivt for noen.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

I vår barnehage anbefaler de at barnet leveres sent, alle advarer mot tidlig levering nettopp pga. kaoset noen beskriver her. Det fungerte for vår med barnehagevegring. Leverer 0930 når den andre vakta kommer, det er en alene på opptil 12 barn frem til da. Hatt tre barn gjennom barnehage og aldri hørt at det er roligere på morgenen.

Synes det er trist å lese barnehagelærerens anbefaling over her. Det er dere som barnehagelærere som skal hjelpe barn inn i lek, ikke be foreldrene institusjonalisere barna enda mer for å forhindre utestengelse. Du projiserer også voksne tanker og refleksjoner over på barn som ikke har kognitiv kapasitet til å ha slike bevisstgjøringer. En treåring har virkelig ikke denne forståelsen av verden, de vil som oftest bare ikke skilles fra omsorgspersonen.

Skrevet

Ser du skriver at dere har korte dager, men har du gitt tidlig levering et forsøk? 

Vet det føles helt feil,  når det du vil er å gi korte dager. Men kan være veldig overveldende og vanskelig å komme inn på en avdeling der alle er i gang med lek allerede. Hvis han blir levert som en av de første, så vil han få en mye roligere start på dagen. Det kan hende det er mye bedre for han. 

Anonymkode: de01d...d26

Skrevet

Vær alltid først ute og beregn GOD tid, vær med å igangsett lek før du er nødt å dra i ro og mak. Regner med dette er greit for de ansatte når de vet om denne situasjonen.

Vær også så tidlig ute som mulig ved å hente så ikke dagene blir for lange. En periode halve dager.  

Samarbeid med de ansatte ved å få i gang et system for å prøve å gjøre han ekstra trygg på 2 av de ansatte som jobber der heltid om det ikke er gjort.

Arranger hjemme-playdates etter bhg med et eller etpar av barna så de blir ekstra godt kjent. 

Noen tips. Håper det ordner seg. 

Anonymkode: 4bd61...eea

Skrevet
Marimma skrev (5 timer siden):

I vår barnehage anbefaler de at barnet leveres sent, alle advarer mot tidlig levering nettopp pga. kaoset noen beskriver her. Det fungerte for vår med barnehagevegring. Leverer 0930 når den andre vakta kommer, det er en alene på opptil 12 barn frem til da. Hatt tre barn gjennom barnehage og aldri hørt at det er roligere på morgenen.

Synes det er trist å lese barnehagelærerens anbefaling over her. Det er dere som barnehagelærere som skal hjelpe barn inn i lek, ikke be foreldrene institusjonalisere barna enda mer for å forhindre utestengelse. Du projiserer også voksne tanker og refleksjoner over på barn som ikke har kognitiv kapasitet til å ha slike bevisstgjøringer. En treåring har virkelig ikke denne forståelsen av verden, de vil som oftest bare ikke skilles fra omsorgspersonen.

Det du skisserer er selvfølgelig det vi alle ønsker. De fleste foreldre hadde vært hjemme med barnet sitt lenger dersom det hadde vært kompatibelt med slik samfunnet var lagt opp. For de fleste er det dessverre ikke det, og barnet må i barnehagen, noen ganger før både barnet og forelderen er klar for det. Da kan det ofte hjelpe med disse tiltakene jeg nevner over her. Selvsagt ikke for alle, men jeg og vi i vår barnehage har hatt god erfaring med disse tiltakene. Det er veldig mange som mener mye om hva som er barnehageansattes ansvar. I de aller fleste tilfeller så gjør vi på alle tenkelige måter så godt jo bare kan, med de forutsetningene vi har. På min avdeling er vi 5 voksne på 16 barn fra 1-3 år. Hvis 1/3 av barna våre hadde hatt slike avskjeder hver dag, for det forekommer nemlig selvom det er forskjellige barn hver gang, hvordan foreslår du at vi legger det opp? For jeg tar gjerne imot tips 👍 

Ellers ang kommentaren om metaforen min; det handler ikke om at barnet kognitivt tenker "ånei nå er jeg sistemann som blir levert, dette er ubehagelig for alle har funnet en venn idag". Det handler om følelsen barnet får når de observerer settingen de blir levert inn i, og leser rommet. Du undergraver barnets evne til å orientere seg og få med seg hva som foregår. 

Skrevet
Marimma skrev (5 timer siden):

For øvrig høres det hinsides all fornuft, og på alle møter uforsvarlig ut at 1 voksen er alene på 12 barn frem til 9.30. Ifølge normen også ulovlig. Forstår jo selvsagt at dere blir frarådet å levere tidlig hvis det er 1 ansatt som skal navigere 12 barn (evt 13 hvis du hadde levert ditt eller?) alene i 3.5 time. I min bhg er vi 2 stk inne på mellomavdelingen fra 7-7.30 (1 fra hver avd). 7.30 kommer 2 til så da er vi 4 der inne til 8. Kl 8 går vi inn til oss og hhv 8.15 og 8.45 kommer to til. Kl 9 eller 9.30 kommer sistemann. Da er vi fullt bemannet frem til 1430. Man skal heller aldri under noen omstendigheter være helt alene med barn. Så hvis dette er tilfelle i din barnehage hadde jeg skrevet avvik og meldt inn egen bhg til statsforvalteren. 

• Liker 1
Skrevet
SLL skrev (1 time siden):

For øvrig høres det hinsides all fornuft, og på alle møter uforsvarlig ut at 1 voksen er alene på 12 barn frem til 9.30. Ifølge normen også ulovlig. Forstår jo selvsagt at dere blir frarådet å levere tidlig hvis det er 1 ansatt som skal navigere 12 barn (evt 13 hvis du hadde levert ditt eller?) alene i 3.5 time. I min bhg er vi 2 stk inne på mellomavdelingen fra 7-7.30 (1 fra hver avd). 7.30 kommer 2 til så da er vi 4 der inne til 8. Kl 8 går vi inn til oss og hhv 8.15 og 8.45 kommer to til. Kl 9 eller 9.30 kommer sistemann. Da er vi fullt bemannet frem til 1430. Man skal heller aldri under noen omstendigheter være helt alene med barn. Så hvis dette er tilfelle i din barnehage hadde jeg skrevet avvik og meldt inn egen bhg til statsforvalteren. 

De er totalt fire ansatte på 24 barn (to grupper storbarn), men for å få åpningstid 07-17 til å gå opp (pluss plantid & div for barnehagelærerne) så er de alene på morgenen. Jeg har tatt opp dette med normen og ledelsen sier da (med rette tror jeg?) at det er gjennomsnittet som teller og gjennomsnittet er tilstrekkelig. Det går opp matematisk fordi de har en ekstra ansatt i kjernetiden to dager i uka. Forøvrig helt enig angående hvor uforsvarlig det er. Høres ut som om deres barnehage har grei bemanning, det burde være et minimum alle steder!

Hos oss starter ingen aktiviteter før kjernetiden. Dvs at de ikke er ute, på tur, i gang med aktiviteter e.l. Leverer man 0930 når andrevakten kommer, så leverer man rett før de begynner med dagens opplegg. Altså kommer de «rett inn» i det de skal. 

Skrevet
Marimma skrev (1 time siden):

De er totalt fire ansatte på 24 barn (to grupper storbarn), men for å få åpningstid 07-17 til å gå opp (pluss plantid & div for barnehagelærerne) så er de alene på morgenen. Jeg har tatt opp dette med normen og ledelsen sier da (med rette tror jeg?) at det er gjennomsnittet som teller og gjennomsnittet er tilstrekkelig. Det går opp matematisk fordi de har en ekstra ansatt i kjernetiden to dager i uka. Forøvrig helt enig angående hvor uforsvarlig det er. Høres ut som om deres barnehage har grei bemanning, det burde være et minimum alle steder!

Hos oss starter ingen aktiviteter før kjernetiden. Dvs at de ikke er ute, på tur, i gang med aktiviteter e.l. Leverer man 0930 når andrevakten kommer, så leverer man rett før de begynner med dagens opplegg. Altså kommer de «rett inn» i det de skal. 

Hm. Mulig det er litt ulikt på småbarn vs storbarn og mulig hver enkelt bhg kan legge det opp litt selv? Hos oss får vi ikke lov å være alene med barna men det begrunnes med i tilfelle den voksne får et illebefinnende feks. Og dette med overgrep, som dessverre har skjedd i enkelte barnehager (ikke min heldigvis). Og ja, vi har grei bemanning, men vi opplever uansett at vi ideelt sett skulle vært minst 1 til, helst 2, på daglig basis. Ved sykdom feks blir vi plutselig veldig sårbare når vi da er 4 voksne på 16 barn. I starten av året er jo også veldig mange av disse 16 barna helt nye og skal "innkjøres". En del av dem kan ikke gå, sover gjerne 2 ganger daglig, har ikke språk, har ikke vært så mye borte fra foreldrene enda osv. Vi prøver å legge opp løpet så godt vi kan, men det er virkelig en utfordring. Hvert eneste år. Jeg har 3 barn selv, hvor 2 går i bhg og minste ikke har begynt enda. Så jeg står med et bein i begge leirer føler jeg. Forstår frustrasjonen til alle foreldre, samtidig som jeg ser hvordan det er bak sceneteppet også. Problemet er høyere oppe, normen må endres, mer penger må bevilges OG øremerkes sitt formål, vilkårene må rett og slett forbedres. Har jobbet i barnehage som pedagog i nesten 10 år nå, og jeg kan ikke se for meg at det blir 15. Dessverre. For det er et helt fantastisk yrke, på veldig mange måter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...