petterm Skrevet 14. august #1 Skrevet 14. august Hvem tar kostnaden når matbutikker har ukens tilbud osv? Joker har for eksempel makrell i tomat som "ukens 10-er", og 500g Norwegia til 49.90. Hvem tar "kostnaden" på slike tilbud? Er det nærbutikken som sponser i forhold til normal pris, eller får de ekstra rabatt på varene de tar inn? Grunnen til at jeg spør er at jeg vil gjerne støtte den lokale matbutikken ved hytta. Hvis de tapte på sånne tilbud kjøper jeg heller noe annet. Nærbutikken gikk konkurs for noen år siden, så de er neppe blant de butikkene med mest overskudd.. Neste matbutikk er flere mil unna..
AnonymBruker Skrevet 14. august #2 Skrevet 14. august Kundene som også hiver andre ting i handlevognen. Og partikjøp. Er til tider skyldig i den selv. Drar på Meny på grunn av fisketirsdag, og brød til 30 kroner. Men så orker jeg ikke dra videre til Kiwi i og med at jeg bare skal ha 4-5 ting. Anonymkode: 12649...a5b 1
Snublefot62 Skrevet 14. august #3 Skrevet 14. august I første omgang er det butikken som tar «kostnaden». Jeg skriver det i gåseøyne fordi det er ikke en kostnad i seg selv men redusert inntektspotensiale. Denne «kostnaden» blir som regel ikke så stor som en skulle trodd siden det samtidig fører til at flere handler i butikken og de handler stort sett andre ting som ikke er på tilbud samtidig. Men til slutt blir denne «kostnaden» uansett lagt på kundene via økte priser på alt annet. Og i dag kan butikkene justere pris på enkelte eller alle matvarer via et tastetrykk. Folk flest følger ikke med på prisene fra gang til gang men jeg ser flere ganger den lokale matbutikken her justerer priser i et totalbilde. Noe går kanskje ned i pris mens noe annet går opp.
TBL12 Skrevet 14. august #4 Skrevet 14. august Oppfatter det som mange av tilbudene styres av kjedene. NorgesGruppen, Coop og Rema 1000 har til sammen 95% av markedet. Dvs. kjeden inngår avtale med produsent om et parti som skal selges til lavere pris og fordeler til butikkene. Kostnaden deles mellom produsent og kjeden, mulig også butikken har noe dårligere inntjening på disse produktene. 1
AnonymBruker Skrevet 14. august #5 Skrevet 14. august petterm skrev (1 time siden): Hvem tar kostnaden når matbutikker har ukens tilbud osv? Det er ikke noe kostnader på ukens tilbud. Det er en enorm avanse på matvarer. Så selv om de har tilbud så tjener de store penger Anonymkode: 23100...c67
TBL12 Skrevet 14. august #6 Skrevet 14. august (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er ikke noe kostnader på ukens tilbud. Det er en enorm avanse på matvarer. Så selv om de har tilbud så tjener de store penger Anonymkode: 23100...c67 Sitat Konkurransetilsynets kartlegging viser at marginene varierer mye på tvers av både produkter og leverandører. Det varierer hvor lønnsomme ulike produkter er for leverandørene og dagligvarekjedene. For eksempel tjente kjedene mer på å selge sjokolade og snacks enn kjøtt, egg og sjømat. Kjedene hadde også lave og til tider negative marginer på egne merkevarer. https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/ny-kartlegging-viser-at-marginene-pa-matvarer-varierer-mye/id3083699/ Endret 14. august av TBL12
Hololo Skrevet 14. august #7 Skrevet 14. august butikkene setter opp prisene på andre varer, f.eks joker er en ganske dyr butikk så de tjener mer på andre varer også bruke de tilbudene til å lokke kundene på butikken. Når disse såkalte billig kjedene kjøre priskrig, f.eks ved jul o.l så fyker pris på andre mer nødvendige varer opp, slik sett koster det oss forbrukere mer når butikkene kjøre tilbud og butikkene håver inn.. Finnes ingenting som hetter tilbud lenger, det er misvisende.
newman01 Skrevet 14. august #8 Skrevet 14. august AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er ikke noe kostnader på ukens tilbud. Det er en enorm avanse på matvarer. Så selv om de har tilbud så tjener de store penger Anonymkode: 23100...c67 Enorm avanse? Norgesgruppen har en resultatmargin på omtrent 4%. Det er ikke spesielt mye. 1
AnonymBruker Skrevet 14. august #9 Skrevet 14. august Det er en kombinasjon. De får ofte en bedre pris fra leverandøren da de kjøper mer en vanlig. Ofte er tilbud bestemt ut ifra hva leverandørene kommer til de og tilbyr. Men ofte selges også varer med tap. De satser på at de som trekkes til tilbud kjøper annet i tillegg som gjør at de tilslutt tjener på kunden. Anonymkode: ea082...152 1
AnonymBruker Skrevet 14. august #10 Skrevet 14. august alle dagligvarekjedene tjener jo mangfoldige millioner kroner hvert eneste år. blir vel ikke akkurat snakk om noe særlig TAP der i gården... Anonymkode: 13bf1...266
AnonymBruker Skrevet 14. august #11 Skrevet 14. august Jeg har ikke jobbet i matbutikk, men i en butikk med planlagte kampanjer på ukestilbud. Noe ble dekket av leverandøren, vi kjøper inn dobbelt av den og den varen i uke x for kampanje, hvor mye kvantumsrabatt får vi da? Jeg vil anta at det er noe slik i matbutikker og. så er det jo som andre nevner at de tar igjen på andre varer, så du kan gjerne kjøpe tilbudsvarer men ikke hamstre store mengder og kjøpe alt du skal ha der? husker mange kjøpmenn i rema var fortivilet over priskrigen før jul, fordi folk hamstret masse av varer som ble solgt med tap og kjøpte lite annet så de gikk i minus på og ha butikken åpen. Så og tenke som deg hvis man vil beholde lokalbutikken er fint . Anonymkode: ed932...cf5
AnonymBruker Skrevet 14. august #12 Skrevet 14. august AnonymBruker skrev (1 time siden): alle dagligvarekjedene tjener jo mangfoldige millioner kroner hvert eneste år. blir vel ikke akkurat snakk om noe særlig TAP der i gården... Anonymkode: 13bf1...266 DagligvareKJEDENE og din lokale kjøpmann er 2 ulike ting. Anonymkode: ed932...cf5 1
AnonymBruker Skrevet 14. august #13 Skrevet 14. august TBL12 skrev (2 timer siden): Oppfatter det som mange av tilbudene styres av kjedene. NorgesGruppen, Coop og Rema 1000 har til sammen 95% av markedet. Dvs. kjeden inngår avtale med produsent om et parti som skal selges til lavere pris og fordeler til butikkene. Kostnaden deles mellom produsent og kjeden, mulig også butikken har noe dårligere inntjening på disse produktene. Som oftest så er det kjedene selv som tar hele kostnaden, spesielt på populære produkter som brus, ost, kjøttdeig, sjokolade, snacks Anonymkode: a7065...b4a 1
AnonymBruker Skrevet 14. august #14 Skrevet 14. august Lønnsomheten, og overlevelsegrunnlaget til nærbutikker, påvirkes egentlig ganske lite av hvorvidt du handler på tilbud eller ikke. Hvor mange varelinjer du kjøper derimot, er det som påvirker mest. Det nytter ikke om butikken har 5 kunder hver dag, som kjøper kun ett produkt hver, selv om butikken får stort overskudd på de produktene. Hvis 20 kunder er innom, og kun handler melk og brød, så viser varelinjene at denne butikken ikke har annet overlevelsegrunnlag enn brød og melk, og en butikk er ikke levedyktig om den kun selger to produkter og resten bare er hylle-fyll. Men hvis 20 kunder er innom å handler 10-15 ulike varer hver, så viser det at butikken har ett kundegrunnlag, selv om det kanskje ikke er de varelinjene med størst fortjeneste. Anonymkode: 37b90...385
AnonymBruker Skrevet 14. august #15 Skrevet 14. august For et dumt spørsmål. Unnskyld frekkheten. Alltid kundene!! Ikke de griske eierene av kjedene som er milliardærer🤮 Anonymkode: 39e16...b94
aksase Skrevet 14. august #16 Skrevet 14. august petterm skrev (7 timer siden): Hvem tar kostnaden når matbutikker har ukens tilbud osv? Joker har for eksempel makrell i tomat som "ukens 10-er", og 500g Norwegia til 49.90. Hvem tar "kostnaden" på slike tilbud? Er det nærbutikken som sponser i forhold til normal pris, eller får de ekstra rabatt på varene de tar inn? Grunnen til at jeg spør er at jeg vil gjerne støtte den lokale matbutikken ved hytta. Hvis de tapte på sånne tilbud kjøper jeg heller noe annet. Nærbutikken gikk konkurs for noen år siden, så de er neppe blant de butikkene med mest overskudd.. Neste matbutikk er flere mil unna.. En ting kan du ta HELT med ro, og det er at matkjedene aldri, med hensikt, gjør noe de taper penger på. Ikke på tilbud, ikke på reklameaviser og ikke på kundeklubber. Alt er tilrettelagt for at butikkene skal tjene på det. Kampanjetilbud brukes for å tjene mer penger, og de tjener som regel mer på de ekstra kundene som kommer innom og kjøper litt flere ting samtidig, enn det de eventuelt taper på det ene produktet som er på tilbud. Lokketilbud og lokkeprodukter kalles det, fordi de brukes for å lokke kunder inn i butikken i håp om at når de først kommer, kjøper de også noen ting til full pris. Ofte kan det også være sånn at det er bedre å tjene bare 10 kroner på et produkt og selge 1000 stk av det fordi kundene liker prisen og kjøper flere, enn å tjene 50 kroner på produktet og bare selge 100 stk av det. Det hender nok også at produsenter kjører kampanjer hvor butikkene får redusert innkjøpspris slik at de igjen kan selge det billig videre. Når det skjer, er nok det noe både produsenten og butikken tenker at de skal tjene litt ekstra på. Bruk nærbutikken. Det er supert. Eneste måten å beholde nærbutikkene på, det er å bruke de mens de er der. Det er for seint å støtte dem når de er borte. Det gjelder forøvrig alle slags små butikker, enten de gjelder klær, jernvare, maskiner eller hva det måtte være. Bruk butikken hvis du setter pris på at den er der.
AnonymBruker Skrevet 14. august #17 Skrevet 14. august AnonymBruker skrev (11 minutter siden): For et dumt spørsmål. Unnskyld frekkheten. Alltid kundene!! Ikke de griske eierene av kjedene som er milliardærer🤮 Anonymkode: 39e16...b94 Hovdan fortelle at du aldri har jobbet i butikk, uten å fortelle at du aldri har jobbet i butikk..... Anonymkode: ea082...152 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå