Gå til innhold

Nav gjør ingen forskjell om man er 5% sykemeldt eller 100%. Etter 1 år er det stopp. Stemmer dette? Bekymret for fremtiden

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var uheldig å få et beinbrudd i foten tidlig på året som ikke har villet gro. Jeg her vært 100% sykemeldt siden . Jeg ble operert til slutt i sommer . Det gror fortsatt dårlig.  Men skal snart prøve å jobbe et par ganger i uka (50%) og håper det går. Jeg har aktiv jobb i helsevesen uten roligsittende oppgaver å tilrettelegge med 

jeg ble letta og tenkte da forskyves jo tiden jeg kan være sykemeldt med 50%  skulle jeg ikke rekke å bli bra nok til å jobbe 100% før det har gått 1 år med sykemelding .

men så leste jeg et sted at det ikke er slik det funker. Sykemeldingsystemet gjør ikke forskjell på om du er sykemeldt 100% eller 5 % . Etter 12 mnd er det stopp og man må søke aap

er dette sant? Det gir meg en stor klump i magen. Er det ingen nåde eller annen løsning? Er systemet så firkantet ? Er det ikke bra at folk kommer tilbake i jobb, selvom 100% ikke går ? Sykdom eller skalder kan jo ikke akkurat planlegges 

Anonymkode: fecb0...d94

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok slik det er ja-at det spiller ingen rolle hvor mange prosent. Du må også søke aap i veldig god tid da det er behandlingstid. Mener jeg hørt 12 uker før 

• Liker 8
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Det stemmer, du har kun ett år med sykepenger uavhengig av hvilken grad. Du vil få brev fra NAV når det er dags å søke AAP (enten fullt eller gradert) - etter ca 8/9 mnd som sykmeldt. Så det er jo snart for din del. 

Jeg hadde AAP 50% en kort periode pga sykdom av samme grunn - at sykepengerettighetene mine tok slutt. Det var egentlig ikke noe stress. NAV så at jeg var i gang å trappe opp arbeidet og godkjente det som aktiviteten min. Ikke noe mer press fra den kanten om å jobbe/gjøre mer. Lite møter og sånt siden jeg allerede var i gang med jobb. Så det var egentlig uproblematisk, men det var jo litt lavere utbetaling da. 

Anonymkode: 89360...4b9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du kan i sammarbeid med arbeidsgiver og lege søke om å forlenge med nye 12mnd

Om dere bare kan sannsynliggjøre at du i løpet av denne tiden kan komme deg tilbake 100% 

Anonymkode: b33dd...35f

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du kan i sammarbeid med arbeidsgiver og lege søke om å forlenge med nye 12mnd

Om dere bare kan sannsynliggjøre at du i løpet av denne tiden kan komme deg tilbake 100% 

Det er jeg ganske sikker på at du ikke kan nei. Som sagt var jeg gjennom dette, og det var stor sannsynlighet for at jeg ville klare å jobbe fullt etter en stund (noe jeg gjorde), men ingen nevnte slik mulighet. Det står heller ingenting om det på NAV.no.

• Liker 4
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det stemmer, du har kun ett år med sykepenger uavhengig av hvilken grad. Du vil få brev fra NAV når det er dags å søke AAP (enten fullt eller gradert) - etter ca 8/9 mnd som sykmeldt. Så det er jo snart for din del. 

Jeg hadde AAP 50% en kort periode pga sykdom av samme grunn - at sykepengerettighetene mine tok slutt. Det var egentlig ikke noe stress. NAV så at jeg var i gang å trappe opp arbeidet og godkjente det som aktiviteten min. Ikke noe mer press fra den kanten om å jobbe/gjøre mer. Lite møter og sånt siden jeg allerede var i gang med jobb. Så det var egentlig uproblematisk, men det var jo litt lavere utbetaling da. 

ts her
Takk for svar og for at du deler erfaring. Greit å vite at man i det minste slipper alle møtene og slik skulle man ha arbeidsevne. Det økonomsike kan bli hardt , men kan jo selge bilen min og tiltak for å redusere utgifter før man står der med 60% av inntekt.  Har mann, flere barn og hus og en hel hverdagskarusell som skal gå opp . Vi har buffer, men ikke så mye at det ble uproblematisk å gå med 60% lønn 

kjenner jeg blir litt bitter over ortopedisk som gang på gang skulle «vente å se om det kom i gang av seg selv» i flere måneder før de valgte operasjon. Hadde de operert med en gang eller etter 6 uker hadde jeg hatt mer tid på meg.  Det var aldri noe tegn til at bruddet grodde selv. Men nytter ikke, man kan ikke endre fortiden. 

• Liker 1
  • Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

ts her
Takk for svar og for at du deler erfaring. Greit å vite at man i det minste slipper alle møtene og slik skulle man ha arbeidsevne. Det økonomsike kan bli hardt , men kan jo selge bilen min og tiltak for å redusere utgifter før man står der med 60% av inntekt.  Har mann, flere barn og hus og en hel hverdagskarusell som skal gå opp . Vi har buffer, men ikke så mye at det ble uproblematisk å gå med 60% lønn 

kjenner jeg blir litt bitter over ortopedisk som gang på gang skulle «vente å se om det kom i gang av seg selv» i flere måneder før de valgte operasjon. Hadde de operert med en gang eller etter 6 uker hadde jeg hatt mer tid på meg.  Det var aldri noe tegn til at bruddet grodde selv. Men nytter ikke, man kan ikke endre fortiden. 

Ja jeg skjønner godt at det er bittert. Men du må også huske at hvis du jobber litt, får du jo full lønn for det du jobber! Jobber du 50% får du jo betalt for det, det er kun AAP-delen som er 66% 😊 Så hvis du søker 50% AAP får du utbetalt 66% av hva en 50% lønn normalt utgjør for deg + 50% vanlig lønn fra arbeidsgiver. 

Men ja, det er jo mindre penger da. Og veldig surt for deg med den historikken 🥹

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det er jeg ganske sikker på at du ikke kan nei. Som sagt var jeg gjennom dette, og det var stor sannsynlighet for at jeg ville klare å jobbe fullt etter en stund (noe jeg gjorde), men ingen nevnte slik mulighet. Det står heller ingenting om det på NAV.no.

Det er faktisk veldig vanlig i offentlige stillinger.

Kjenner en som fikk forlenget sin.

Er litt styr men er mulig. Og nei står ikke noe om det hos Nav. Det er dyrt for dem, men fremdeles mulig. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Er litt styr men er mulig. Og nei står ikke noe om det hos Nav. Det er dyrt for dem, men fremdeles mulig. 

Veldig vanlig? At man får mer enn ett år sykepenger? Eh nei…

TS: 5% sykepenger telles ikke for du må være minst 20% sykmeldt for at det skal telle som sykmeldt med refusjon til arbeidsgiver f.eks. Men resten stemmer. 

Anonymkode: c924a...895

• Liker 6
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Nei, det er ikke veldig vanlig. Teknisk sett kan man være sykemeldt lengre enn et år uten problemer, men da uten sykepenger.

Og ja, det er dessverre slik TS at graden har ingenting å si. Jeg var for øvrig gjennom et år SM selv for litt siden og fikk samme problemet.

Anonymkode: fe06c...838

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Nei, det er ikke veldig vanlig for man får kun 52 uker fra nav. Man kan ha private avtaler og avtaler på jobb, forsikringer osv, men nav utbetaler kun ett år. 

Anonymkode: 0d4f0...8cf

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det stemmer, ja. Har stresset selv i tilsvarende situasjon tidligere (ikke brudd da, men langvarig sykdom). Var ikke fullt sykemeldt mot slutten, men 20-40%. Fant ut at det i mitt tilfelle hadde vært enklere å be om permisjon fra 20-40% av stillingen min enn å gå over til AAP. Mindre inntektstap så lenge jeg faktisk kunne jobbe noe.

Jeg skjønner jo at de må ha en grense, men ved langvarig sykdom føles det som om den kommer fort, ja!

Nå valgte jeg å gå tilbake til 100% jobb, og det funket ok etter hvert.... 

Anonymkode: 2fa50...648

AnonymBruker
Skrevet

I utg. er lovverket egentlig enda strengere. Lenge før det er gått 52 uker, er kravet, ut fra et visst skjønn, at du må bytte jobb hvis du ikke kan være i stillingen din men i en annen. Man kan være sykmeldt over en begrenset tidsperiode fra egen jobb, men når det begynner å dra ut, skal man se på andre jobbmuligheter ut fra det man sliter med.

Anonymkode: 53df4...c25

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det stemmer at man kun får 52 uker med sykepenger, uansett gradering. 

Men hvis du jobber i helsevesen, er det offentlig? 
Sjekk ut forsikringene du har via jobb (og eventuelt privat)! 
Mange uføreforsikringer via arbeidsgiver har også en midlertidig uføreforsikring, som du kan søke om i det du går over på aap. 
Da får du dekket noe av lønnen du mister. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis dette er så vanlig som du påstår, så bør du også kunne fremlegge kilder på det. 

I offentlige stillinger er det vanlig at man får beholde jobben i flere år, selv om loven åpner for oppsigelse etter ett år. 
Men det er ulønnet permisjon da. 

Anonymkode: 04565...809

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dette er bare tull. Man får ikke forlenget sykepengeperioden sin, verken i offentlig eller privat. Noe annet er at man kan være sykmeldt i mange år før man kommer tilbake til jobb (at arbeidsgiver holder på stillingen din/ikke sier deg opp), men sykepenger er full stopp etter ett år for alle. Dog har mange forsikringsordninger privat eller gjennom arbeidsgiver som gir ekstra utbetalinger når man må over på AAP eller blir ufør. 

• Liker 3
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

ts her

Vær obs på at hvis du kommer dit at du må søke om aap, så må arbeidsevnen din være redusert med minst 50%. Dvs at dersom du er kommet tilbake i mer enn 50%, så vil du ikke få aap for det du ikke klarer å jobbe.

Som en annen over sier, så vil du med 50% aap og 50% jobb få 100% lønn for det du jobber. I tillegg tror jeg du får barnetillegg for hvert av barna utover 66% av normal lønn.

Sjekk om dere har kollektive forsikringer gjennom jobb som dekker noe av lønnstapet ved aap.

Anonymkode: bc57e...daa

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vær obs på at hvis du kommer dit at du må søke om aap, så må arbeidsevnen din være redusert med minst 50%. Dvs at dersom du er kommet tilbake i mer enn 50%, så vil du ikke få aap for det du ikke klarer å jobbe.

Som en annen over sier, så vil du med 50% aap og 50% jobb få 100% lønn for det du jobber. I tillegg tror jeg du får barnetillegg for hvert av barna utover 66% av normal lønn.

Sjekk om dere har kollektive forsikringer gjennom jobb som dekker noe av lønnstapet ved aap.

Anonymkode: bc57e...daa

Det er helt riktig det du skriver, og dette burde jo virkelig gjøres noe med. Det er langt mellom 50 og 100% jobb, hvorfor får man ikke aap helt opp til 80% feks. De aller fleste ønsker jo å jobbe mest mulig. 

Anonymkode: 0d4f0...8cf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

ts her

Det trenger ikke nødvendigvis å bli kun 60% av inntekten. Om du er 50% i jobb, får du jo lønna fra jobben, og 66% av sykelønna i AAP for resterende 50%. Og så får du vell 350kr i måneden pr barn. Det er ikke mye, men mer enn 60% av hele inntekten.

Skjønner på en måte at du er bitter på ortopedisk, men de tenker vell kun helse og vil unngå å operere hvis de kan slippe. 

Om du er ung kan jo dette være en wake up call, og tegne en uføreforsikring. De fleste gir muligheter for månedlig utbetaling fra den dagen du går over på AAP. Men de forsikringene koster jo litt.

Anonymkode: 6fd39...110

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvilket bein i foten er det snakk om? Det som bruker aller lengst tid på å gro har makstid 8 uker. Hvis det blir operert, raskere.

Anonymkode: 444ed...f77

AnonymBruker
Skrevet

Graden av sykemelding spiller ingen rolle, etter et år blir det over på aap om du fremdeles er sykemeldt 

Anonymkode: 052f3...0aa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...