Gå til innhold

Farlig å sovne på busstopp for 19-årig jente?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vil dere si at det er farlig å sovne (fordi man er full) på et busstopp nesten ved sentrum klokka 01 på natta for ei jente på 19 år i en av norges 4 største byer? Eller er ikke dette farlig? Hvis dere var foreldre til denne jenta, ville dere ha hentet henne? Kan også nevnes at denne jenta ikke hadde mulighet for å bruke telefon og ikke bor i nærheten av sentrum.

Anonymkode: 09ff9...db1

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Tja, folk flest er snille. Men det er klart det er en risiko..

Men det er vanskelig å hente en tenåring som ikke har ringt og spurt.

Endret av Rotemor
  • Liker 26
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi er VELDIG delt i synet på dette i heimen så dermed etterlyser jeg flere synspunkter for å se hva flesteparten (eller ihvertfall noen andre) tenker.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja det er farlig. Om busstoppet er ute kan man også fryseihjel. 

Liker ikke risikoen, hadde hentet om jeg kunne, men om hun ikke hadde mobil hvordan skulle noen visst? Veldig skummel situsjon, mye galt kunne hendt. 

Anonymkode: a0955...967

• Liker 25
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja.Hun kunne lett ha blitt et offer for rett person. Hvertfall hvis hun var alene og ikke hadde venninner  som passa på med seg. 

19-åring bør lære å ikke bli så full at hun sovner og ha strøm på mobil når hun skal på fest/ut på byen.

Foreldrene burde ha henta hvis de hadde vært klar over situasjonen men 19åringen  fikk vel ikke gitt beskjed uten fungerende tlf heller så.

Anonymkode: 25d1a...ee1

• Liker 11
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Ja det er farlig. De farlige menneskene vil legge merke til henne og lese den sårbare situasjonen hun er i. En kveld i en av Norges største byer er det nok flere slike menn ute å kikker i håp om en mulighet. 

Anonymkode: 4f06e...85c

• Liker 12
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Vil dere si at det er farlig å sovne (fordi man er full) på et busstopp nesten ved sentrum klokka 01 på natta for ei jente på 19 år i en av norges 4 største byer? Eller er ikke dette farlig? Hvis dere var foreldre til denne jenta, ville dere ha hentet henne? Kan også nevnes at denne jenta ikke hadde mulighet for å bruke telefon og ikke bor i nærheten av sentrum.

Forstår ikke åssen henting kan være et alternativ hvis hun ikke har tlf med seg og får varslet? 

Anonymkode: 7867b...065

• Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Var det på en bussholdeplass i sentrum eller utenfor sentrum ?Synes det var litt uklart.  Vi trenger også info om hvorvidt hun var sammen med venner og om foreldrene fikk beskjed om situasjonen og ble bedt om å hente.

Anonymkode: 25d1a...ee1

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er farlig. Som en sa over, de fleste folk er snille, men det er nok av de som ikke er det og ville utnyttet situasjonen på forskjellige måter. Hvis man setter seg i en sånn situasjon, å sovne (alene?) på en bussholdeplass om natta, gjør man definitivt noe farlig. 

Det er nesten bedre om det er i sentrum av en by, der er det som regel flere folk. På en litt mer avsidesliggende stasjon derimot, grøss...

Anonymkode: b8a85...468

• Liker 10
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hadde dette skjedd med ungen min, ville jeg kjørt rundt i byen og lett.

Anonymkode: b1892...e31

• Liker 10
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke bare si at du bor i Stavanger? 😂

Anonymkode: 8352c...c91

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde selvfølgelig hentet henne hadde jeg visst om det. 

Ja, jeg anser det som farlig. Jeg er med på at sannsynligheten for at noe galt skjer egentlig er liten, men OM det skulle skje noe kan jenta bli ødelagt for livet... For meg blir det som å skru av kaffetrakteren etter bruk. Nei, det tar sikkert ikke fyr - men det kan bli så utrolig katastrofalt om det gjør det. 

Anonymkode: c1093...5ed

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg jobber på natta i Oslo øst. Ser litt av hvert. Mange som sover ute om sommeren, ingen forstyrrer dem. Om jeg finner noen ute om vinteren, vekker jeg de, og om de vil sove videre ringer jeg legevakten så de kan få hjelp.

Kanskje det er mannen i meg som snakker, men de fleste voldtektene skjer i nære relasjoner. Om noen finner noen sovende på en bussholdeplass, vil nok de aller fleste forsøke å hjelpe personen. Det er ingen som kjører rundt og leter etter sovende jenter de kan voldta. Om natten dukker politiet plutselig opp, og forsøker man å dra inn noen inn i en bil, har man plutselig massive forklaringsproblemer.

Jeg ser problematikken på feststeder som Ibiza eller Mageluf...

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hadde dette skjedd med ungen min, ville jeg kjørt rundt i byen og lett.

Anonymkode: b1892...e31

Jeg også. Ringt venner av henne og forhørt meg om hvor det virker som at hun skulle.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
piggrokken skrev (15 minutter siden):

Jeg jobber på natta i Oslo øst. Ser litt av hvert. Mange som sover ute om sommeren, ingen forstyrrer dem. Om jeg finner noen ute om vinteren, vekker jeg de, og om de vil sove videre ringer jeg legevakten så de kan få hjelp.

Kanskje det er mannen i meg som snakker, men de fleste voldtektene skjer i nære relasjoner. Om noen finner noen sovende på en bussholdeplass, vil nok de aller fleste forsøke å hjelpe personen. Det er ingen som kjører rundt og leter etter sovende jenter de kan voldta. Om natten dukker politiet plutselig opp, og forsøker man å dra inn noen inn i en bil, har man plutselig massive forklaringsproblemer.

Jeg ser problematikken på feststeder som Ibiza eller Mageluf...

Det er ei som sto frem med at hun på vei hjem ble dradd inn i et smug og voldtatt mens hun gikk alene ikke stup full i Oslo. Så det kan skje. 

Overgripere går langt for å finne noen, jeg tror ikke at å sove ute stopper noen det er noe galt med.

Men kan gå bra om hun ikke sover forran dem.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville aldri latt min sønn sove full på en bussholdeplass viss jeg viste om det. 

Jeg jobber mye kveld, også helg og møter stadig på mennesker som ikke er i stand til å ta vare på seg selv grunnet alkohol. Jeg prøver å hjelpe i de tilfellene jeg anser at det er fare for liv og helse. De fleste andre bare går forbi og vil ikke innvolvere seg. Nei jeg har sett nok til at det ville jeg aldri syntes er greit og noe jeg bevisst kunne latt skje.

Anonymkode: e5122...877

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det ville helst gått bra.

Hvis hun ikke har strøm på telefon kunne hun kanskje lånt en telefon for å ringe etter hjelp. Evt fått hjelp av politiet til å ringe etter noen som kunne hente? Regner med at politiet ville hjelpe hvis de anså det som utrygt å sove der.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Som regel går det bra men ikke f om jeg hadde latt min unge (tenåring eller myndig) gjøre det i tilfelle det en gang ikke skulle gå bra. Hadde jeg ikke kunne henta hadde jeg sendt en taxi / uber. 

Hadde selv nokså strenge foreldre men det var alltid enorm takhøyde for å ringe og bli hentet uansett hva. Hadde jeg ‘uheldigvis’ havna på bygdefest langt i gokk hadde nok min far kjørt timesvis for å hente. 

Anonymkode: a2b26...89a

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke akkurat ideelt. Er det kaldt, kan temperaturen også være en risiko.

Og så kommer det faktisk an på 19-åringen, utseende, klær osv.

Trist at det er sånn, men en liten spedbygd, lettkledd jente vil være mer i faresonen enn en kraftig, påkledd en.

Anonymkode: 36090...ac4

AnonymBruker
Skrevet

Statistisk sett er dette ikke farlig. De som påstår det er farlig burde jo og kunne vise hvorfor. Selvsagt kan det være farlig, men det er farlig å leve, tross alt.

Anonymkode: 64f65...368

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...