Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er tidlig i svangerskapet, og har sagt det til mine nærmeste på jobb (de jeg jobber mest med) da jeg har vært en del kvalm og spydd. Ønsket å vente til etter ultralyd osv med å si fra til sjefen, og sa også fra til de om at jeg ønsket å si fra selv når jeg følte det var riktig.

I dag fikk jeg høre av en ansatt at sjefen allerede visste det, fordi det hadde gått rykter, og at han syns synd på meg som hadde havnet i den situasjonen! (Han vet ikke at jeg har kjæreste, så mulig han tror jeg skal bli alenemor). Men at det ikke skulle komme ut at han visste om det. Og at han også var skuffet over at jeg ikke hadde sagt fra til han, og at han nå måtte begynne med intervjuer av nye ansatte osv for å få erstattet meg, selv om det er over et halvår til.

Jeg har veldig lite kontakt med sjefen da jeg nesten aldri møter han, men nå fikk jeg en skikkelig ekkel følelse av et giftig arbeidsmiljø.

Vet egentlig ikke hva jeg søker her, kanskje bare noen med lignende erfaringer for å føle meg litt bedre? Det la liksom en demper på hele arbeidsdagen min i dag. Når jeg hadde gledet meg til å dele nyheten selv, og så får jeg vite at det allerede «er en byrde» for arbeidsplassen. Er et yrke med mye gjennomtrekk, så man trenger liksom ikke å være rakettforsker for å jobbe der heller.

Anonymkode: 5fa60...10f

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da har du fått en leksjon i at hvis du skal ha kontroll på informasjon, så må du holde det for deg selv. Har du sagt det til 1, kan du ha sagt det til alle… Du kan ikke forvente at andre er bedre til å holde på informasjonen enn du selv er.

I mine svangerskap har alltid sjefen vært første som ble informert. Deretter kolleger.

Anonymkode: d2ede...1d3

• Liker 21
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da har du fått en leksjon i at hvis du skal ha kontroll på informasjon, så må du holde det for deg selv. Har du sagt det til 1, kan du ha sagt det til alle… Du kan ikke forvente at andre er bedre til å holde på informasjonen enn du selv er.

I mine svangerskap har alltid sjefen vært første som ble informert. Deretter kolleger.

Anonymkode: d2ede...1d3

Ja, absolutt.. Kan vel egentlig bare skylde på meg selv 🙊 Men det føltes naturlig å si det til de jeg jobber med hver eneste dag. Men men! Sjokket var egentlig reaksjonen hans, som jeg syns var ganske fæl!

Anonymkode: 5fa60...10f

Skrevet (endret)

Men sjefen har jo ikke snakket til deg en gang så du vet ikke hva som stemmer? Be om ett møte og få alt avklart. Høres veldig, veldig rart ut at sjefen skal stå å snakke slik om deg til en kollega. Og du kan jo ikke stole på kollegaene dine heller (iallfall ikke en) siden dette er kommet ut, men du stoler på hva sjefen har sagt og hvordan han reagerte? Vil tippe det er samme som har informert sjefen som har gjengitt en samtale hvor du skal føle deg elendig.

Nei, vær voksen, du skulle informert han først men gjort er gjort. Be om ett møte og se om dette faktisk stemmer før du konkluderer med ett giftig arbeidsmiljø eller en dårlig sjef.

Endret av Hannabanna
  • Liker 7
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo vanlig å informere sjefen først, og relativt tidlig. Særlig når man trenger litt hensyn på jobb. Og når stillingen må erstattes. Så om en kollega hadde sagt det til meg ville jeg antatt at sjefen allerede visste. Og hadde jeg vært sjef ville jeg blitt overrasket om slik nådde meg via "prat i korridorene".

Dessuten. Jeg stoler aldri på slike "han sa...han mener..." folk. De liker å vri på ting og skape litt drama. Om jeg oppfatter at noen er sur på en person, så holder jeg stille om det, for det er mellom dem. 

Og videre. I det dette skjer så ville jeg tatt en telefon til leder umiddelbart og informert. Det fremstår bare enda mer uproft å fortsatt være stille. 

Anonymkode: 1581a...0ed

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er jo vanlig å informere sjefen først, og relativt tidlig. Særlig når man trenger litt hensyn på jobb. Og når stillingen må erstattes. Så om en kollega hadde sagt det til meg ville jeg antatt at sjefen allerede visste. Og hadde jeg vært sjef ville jeg blitt overrasket om slik nådde meg via "prat i korridorene".

Dessuten. Jeg stoler aldri på slike "han sa...han mener..." folk. De liker å vri på ting og skape litt drama. Om jeg oppfatter at noen er sur på en person, så holder jeg stille om det, for det er mellom dem. 

Og videre. I det dette skjer så ville jeg tatt en telefon til leder umiddelbart og informert. Det fremstår bare enda mer uproft å fortsatt være stille. 

Anonymkode: 1581a...0ed

Helt enig. For å få lønn ved lege- og jordmorbesøk må mine ansatte først informere meg om graviditeten.

Anonymkode: 54a36...4b4

• Liker 2
Skrevet
Hannabanna skrev (4 timer siden):

Men sjefen har jo ikke snakket til deg en gang så du vet ikke hva som stemmer? Be om ett møte og få alt avklart. Høres veldig, veldig rart ut at sjefen skal stå å snakke slik om deg til en kollega. Og du kan jo ikke stole på kollegaene dine heller (iallfall ikke en) siden dette er kommet ut, men du stoler på hva sjefen har sagt og hvordan han reagerte? Vil tippe det er samme som har informert sjefen som har gjengitt en samtale hvor du skal føle deg elendig.

Nei, vær voksen, du skulle informert han først men gjort er gjort. Be om ett møte og se om dette faktisk stemmer før du konkluderer med ett giftig arbeidsmiljø eller en dårlig sjef.

Enig. Jeg hadde egentlig også vært mer skuffet over kollegaen som formidlet dette videre enn over sjefen. Du vet jo faktisk ikke hvordan sjefen egentlig har reagert.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Helt enig. For å få lønn ved lege- og jordmorbesøk må mine ansatte først informere meg om graviditeten.

Du har ikke rett til å vite hvorfor ansatte går til legen, så denne holdningen må du nok kvitte deg med fort. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Kålrota skrev (2 minutter siden):

Du har ikke rett til å vite hvorfor ansatte går til legen, så denne holdningen må du nok kvitte deg med fort. 

Ansatte har ikke automatisk rett på betalt fri for legebesøk, men gravide har det. Så man må nok ut med det ja skal man kreve alle sine rettigheter ;) 

Anonymkode: 90b07...e11

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Da følger du ikke regelverket, for du har ikke noe med å vite hva en ansatt skal hos legen. 

Anonymkode: afbe5...d25

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ansatte har ikke automatisk rett på betalt fri for legebesøk, men gravide har det. Så man må nok ut med det ja skal man kreve alle sine rettigheter ;) 

Dette er helt feil. Alle ansatte har rett til velferdspermisjon for å gå til legen. Skremmende hvis du er leder og ikke kan lovverket engang. Hilsen hovedtillitsvalgt 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er feil. Utrolig skremmende om du er leder. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Kålrota skrev (Akkurat nå):

Tipper vedkommende ikke er leder

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er helt feil. Alle ansatte har rett til velferdspermisjon for å gå til legen. Skremmende hvis du er leder og ikke kan lovverket engang. Hilsen hovedtillitsvalgt 

Kålrota skrev (1 minutt siden):

Nope, arbeidsmiljøloven sier ingenting om rett til fri ved legebesøk. Tariffavtaler kan gi andre bestemmelser, men iflg loven er det ingen automatikk i det - utenom å følge barn eller svangerskapskontroller. Ikke alle arbeidsplasser har tariffavtaler = ikke alle har rett på fri til legebesøk. 
https://lovdata.no/artikkel/kan_du_ga_til_legen_eller_tannlegen_i_arbeidstiden/4251

Og jeg er ikke leder en gang ;) 

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette er vel ikke feil? Det er ingen bestemmelse i loven som sier T man skal ha lønnet fri ved legebesøk. Det er imidlertid tariffavtaler som har gitt slike avtaler, men det er ikke alle arbeidere her i Norge som har tariffavtale.

Anonymkode: 58ab8...27e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Kålrota skrev (3 minutter siden):

Det er ikke feil. Alle har rett til fri for å gå til lege, men det er kun legebesøk som gjelder svangerskap som gir rett til LØNN mens du er hos legen. Du finner info om dette i arbeidsmiljøloven §12-1.

Dette betyr jo at dersom leder ikke er klar over at du er til legen i forbindelse med svangerskap så vil du bli trukket i lønn selv om du egentlig har rett til lønn. 

Anonymkode: 434d8...203

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Husk at én fjær fort kan bli til ti høns.

Kanskje har ikke lederen tenkt seg om da dagens sladrerunde nådde ham. Pokerfjeset falt et øyeblikk, og det første som slo ham var det praktiske han må ordne. Sånn er jo de fleste av oss.

At han synes synd på deg i denne situasjonen, kan like gjerne skyldes at du har en tilsynelatende tøff start på svangerskapet med mye morgenkvalme. Kanskje har han kvinner i livet sitt som har vært gjennom noe lignende, eller sluppet unna og vært takknemlige for det.

I din situasjon ville jeg faktisk hatt større problemer med denne kollegaen som valgte å bringe dette til deg. Hva har vedkommende å vinne på det? Snakk om å røre i gryta for å lage bråk…

• Liker 3
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Skremmende at du er hovedtillitsvalg og ikke kan regelverket. Alle har rett il fri så lenge det er mulig å gjennomfører for bedriftens operasjon, men ikke alle har krav på lønn ved legebesøk. Mange tariffavtaler har en gode som gir rett til lønn ved all type legebesøk, men dette er noe som er forhandlet frem på forskjellige arbeidsplasser.

Anonymkode: 434d8...203

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er en uting å fortelle kollegaer, men ikke sjefen. Du bidrar på den måten til å skape distanse til sjefen. Helt vanlig at det må søkes vikar og at det arbeidet begynner et halvt år eller før du skal ut i permisjon. Det er en prosess, så det tar ikke bare en uke eller to. De skal ha riktig kanditat også. Mye bedre for alle parter at denne prosessen gjøres tidlig enn at en er for sent ute og arbeidsplassen mangler arbeidskraft i noen uker eller mer før vikar er på plass. 

Anonymkode: 1d550...c4d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Her skulle du helt klart ha latt være å si noe før du var klar for å si det til sjefen. Selvfølgelig lar man ikke arbeidsgiver få slik informasjon gjennom rykter (som du må regne med at det blir). 

Anonymkode: f6b98...6f8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...