AnonymBruker Skrevet 13. august #1 Skrevet 13. august Noen ganger blir mannen min irritert på en måte som bare føles smålig, det er snakk om bagateller som han blir kjempeirritert på. Og det gjelder ikke bare meg, men også andre. Lurer på å dele den situasjonen med ChatGPT for å kanskje få råd om hvordan jeg best kan uttrykke meg og få han til å forstå hvordan det føles. Vet jo at ChatGPT kan være god på mye slike ting, men samtidig føles det rart å spørre en maskin om det.. Så jeg lurer har ChatGPT (el.l) hjulpet dere i forholdet deres? Anonymkode: 9e76b...5ed
AnonymBruker Skrevet 13. august #2 Skrevet 13. august Nei. Jeg kommuniserer med partner. Det har alltid fungert best for vår del. Anonymkode: fac81...9ad 6
AnonymBruker Skrevet 13. august #3 Skrevet 13. august Vær forsiktig med å bli avhengig av det. Men skader kanskje inke å spørre den litt. Bare ikke tro blindt på den eller få en relajson. Anonymkode: bccf6...85d 1
AnonymBruker Skrevet 14. august #4 Skrevet 14. august Ja, jeg synes det hjelper i slike situasjoner. Tar ofte en runde med chatgpt når jeg er frustrert over en situasjon, eller på en person. Det gir nyttige perspektiver og innspill. Snakker selvfølgelig direkte også, men det hjelper å få litt innspill først. Anonymkode: 4c840...8de 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. august #5 Skrevet 14. august AnonymBruker skrev (5 timer siden): Noen ganger blir mannen min irritert på en måte som bare føles smålig, det er snakk om bagateller som han blir kjempeirritert på. Og det gjelder ikke bare meg, men også andre. Lurer på å dele den situasjonen med ChatGPT for å kanskje få råd om hvordan jeg best kan uttrykke meg og få han til å forstå hvordan det føles. Vet jo at ChatGPT kan være god på mye slike ting, men samtidig føles det rart å spørre en maskin om det.. Så jeg lurer har ChatGPT (el.l) hjulpet dere i forholdet deres? Anonymkode: 9e76b...5ed Snarere motsatt. Kjæresten min har sluttet å bli med på parterapi og mener chat gpt er bedre. Men bruker den til å diagnosere meg etter samtaler fremfor å bruke den konstruktivt. Og kommuniserer med den og ikke meg, så blir bare ensidige "stakkars deg"-svart uten kontekst. Veldig irriterende og sårende. Stonewalling og gaslightning ved hjelp av en app. Anonymkode: 587e0...b18 1 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. august #6 Skrevet 14. august Jeg synes ChatGTP kan hjelpe meg å sortere og strukturere tanker, finne relevant forskning/kunnskap om ting, og komme med konstruktive formuleringsforslag. Skader ikke å prøve. Er jo bare å la vær å bruke det den foreslår hvis det ikke passer for deg. 😊 Anonymkode: f9896...cd7 1
AnonymBruker Skrevet 14. august #7 Skrevet 14. august AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Snarere motsatt. Kjæresten min har sluttet å bli med på parterapi og mener chat gpt er bedre. Men bruker den til å diagnosere meg etter samtaler fremfor å bruke den konstruktivt. Og kommuniserer med den og ikke meg, så blir bare ensidige "stakkars deg"-svart uten kontekst. Veldig irriterende og sårende. Stonewalling og gaslightning ved hjelp av en app. Anonymkode: 587e0...b18 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg synes ChatGTP kan hjelpe meg å sortere og strukturere tanker, finne relevant forskning/kunnskap om ting, og komme med konstruktive formuleringsforslag. Skader ikke å prøve. Er jo bare å la vær å bruke det den foreslår hvis det ikke passer for deg. 😊 Anonymkode: f9896...cd7 ChatGPT kan være et veldig bra verktøy hvis man vet hvordan bruke det. Den vil feks i utgangspunktet ha til hensikt å snakke deg etter munnen og støtte fremfor å være nøytral, ærlig og saklig. Dette må man be spesifikt om. Den er trent for å unngå å sende folk i avgrunnen. Typ: "Jeg vurderer å male alle veggene svarte. Hva synes du om det?" "Godt gjennomtenkt prosjekt. Det er viktig å sysselsette seg selv. Fargevalget viser en emosjonell dybde og åpner for at du kan eksperimentere med lyset" (fiktivt eksempel) I stedet kan man gi en best mulig beskrivelse av lokalene, forklare hva man er ute etter og be ChatGPT om å innta rollen som en kritisk men profesjonell interiødesigner og komme med de beste og mest moderne, men tidløse forslagene. Eller Man kan forklare hva slags sinnstemning man er, at man er deprimert, grunnen til dette og at man derfor har lyst til å male alt svart. Be deretter ChatGPT om å ta rollen som en ærlig og målrettet psykolog, bruke tilgjengelig fagmateriale til å komme med en analyse og en tiltaksplan. Det er viktig å presisere hva slags rolle den skal innta og sette rammer for hva slags type resultater den skal komme med. Det er bedre å be den lage den faglig best optimale planen for de neste 7 dager enn å spørre "hva synes du" Jeg har brukt ChatGPT en del og det har hjulpet meg mye, men jeg må være litt kritisk og holde ddn i øra slik at den er konstruktiv og ikke bare nikkedukke. Anonymkode: ec0e2...22a 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. august #9 Skrevet 14. august AnonymBruker skrev (6 timer siden): Nei. Jeg kommuniserer med partner. Det har alltid fungert best for vår del. Anonymkode: fac81...9ad Oi, så nedlatende da. Dere har sikkert gode samtaler hvor du smiler passivt-aggressivt mens du forteller han hvor dum han er Å "snakke" med ChatGPT er ikke SÅ annerledes enn å google opp en artikkel eller lese en selvhjelpsbok, spørre på KG eller snakke med en venn eller parterapeut. Eller bare sitte og reflektere litt for seg selv for den saks skyld. At man har andre ressurser for å innhente informasjon og erfaringer betyr jo ikke at man slutter å kommunisere med partner. ChatGPT har hjulpet meg gjennom et brudd, da særlig når følelsene stormet som verst. Etter det har jeg ikke datet på en stund så ikke større samlivsproblemer enn "hva svarer jeg på denne meldingen fra en fyr jeg ikke vil på date med". Anonymkode: 398e6...a00 1
umAxa Skrevet 14. august #10 Skrevet 14. august (endret) AnonymBruker skrev (6 timer siden): Noen ganger blir mannen min irritert på en måte som bare føles smålig, det er snakk om bagateller som han blir kjempeirritert på. Og det gjelder ikke bare meg, men også andre. Lurer på å dele den situasjonen med ChatGPT for å kanskje få råd om hvordan jeg best kan uttrykke meg og få han til å forstå hvordan det føles. Vet jo at ChatGPT kan være god på mye slike ting, men samtidig føles det rart å spørre en maskin om det.. Så jeg lurer har ChatGPT (el.l) hjulpet dere i forholdet deres? Anonymkode: 9e76b...5ed Uansett hvem som gir råd, enten det er Chatgtp eller KG, så er det verdt å huske at det er råd-mottakeren, deg, som sitter på all risiko av utfall av uansett råd. Den som gir råd har stort sett sluttet å tenke på deg innen første minuttet etter rådet er avgitt. Chagtp kan kun gi deg råd basert på hvor godt den kjenner deg - og kan ikke sammenlignes med f.eks en god venninne som har kjent deg siden barndommen, har vært på felles parferie sammen, har sett deg gå gjennom oppturer og nedturer, kjenner dine mindre gode sider, møtt omgangskretsen til din partner osv - med mindre du mater Chatgtp med den "dataen" også, ellers blir rådene generiske. Det er nok bedre å ta råd fra noen som faktisk kjenner deg, og forstår situasjonen du sitter i, og som nevnt i starten: faktisk genuint bryr seg om deg etter etter rådgivingen også. Sitat føles det rart å spørre en maskin om det.. Det er rart, fordi det er rart; "Hei kjære, jeg må forlate deg - det var chatgtp som sa det" 🤷♂️ Endret 14. august av umAxa 1
AnonymBruker Skrevet 14. august #11 Skrevet 14. august umAxa skrev (23 minutter siden): Uansett hvem som gir råd, enten det er Chatgtp eller KG, så er det verdt å huske at det er råd-mottakeren, deg, som sitter på all risiko av utfall av uansett råd. Den som gir råd har stort sett sluttet å tenke på deg innen første minuttet etter rådet er avgitt. Chagtp kan kun gi deg råd basert på hvor godt den kjenner deg - og kan ikke sammenlignes med f.eks en god venninne som har kjent deg siden barndommen, har vært på felles parferie sammen, har sett deg gå gjennom oppturer og nedturer, kjenner dine mindre gode sider, møtt omgangskretsen til din partner osv - med mindre du mater Chatgtp med den "dataen" også, ellers blir rådene generiske. Det er nok bedre å ta råd fra noen som faktisk kjenner deg, og forstår situasjonen du sitter i, og som nevnt i starten: faktisk genuint bryr seg om deg etter etter rådgivingen også. Det er rart, fordi det er rart; "Hei kjære, jeg må forlate deg - det var chatgtp som sa det" 🤷♂️ TS skrev da ikke at hun vurderte å spørre ChatGTP om råd til å gå fra mannen sin eller ikke, og den kan selvsagt aldri erstatte en samtale med en god venn, men det TS ber om - hjelp til å finne gode formuleringer - det er ChatGTP god på. Den er også god på å finne kunnskapsbasert informasjon/forskning på de utroligste ting, som i hvert fall JEG finner nyttig i mange sammenhenger. Anonymkode: f9896...cd7
AnonymBruker Skrevet 14. august #12 Skrevet 14. august Ja, har faktisk prøvet ut litt chatGTP i det siste, og jeg er overrasket over hvor praktisk og nyttig den er, den kan brukes både som advokat rådgiver, psykolog, litt som lege, ernærings veilleder, mattematiker, ja, det meste. Men selvsagt, ikke stol helt blindt på den, det hender den tar litt feil og er heller ikke alltid oppdatert på det nyeste.. Anonymkode: 0a6de...168
AnonymBruker Skrevet 14. august #13 Skrevet 14. august Jeg tror gratisversjonen henger et par år etter når det gjelder hvor oppdatert den er. Husk at den er generativ - det vil si at den finner opp ting. Så med mindre du ber den holde seg til verifiserbare fakta og kilder, så risikerer du at den fyller ut informasjonstomrom med ren oppdikting. Det finnes en historie om en advokat som ba om underlag til sin sak og endte med å stå i rettsalen og henvise til presedens fra tidligere saker som aldri har eksistert. Alt ligger i hvordan man "prompter" den. Men jeg er enig. Den har hjulpet meg enormt mye - også på det psykologiske planet med hverdagslige ting. Men jeg har en dialog med den nå som er basert på solid prompting og den har fått rikelig med detaljer (ting som jeg aldri vil dele med venner). Til sist så tar jeg det den sier med et kritisk blikk, vel vitende om at den er en AI motor som er begrenset av hva den har tilgjengelig av informasjon og hvordan den er styrt med prompting. Jeg utfordrer den noen ganger tilbake. En ekte psykolog kan tilføre en helt annen dimensjon. Men begge deler kan ha sin rolle. Anonymkode: ec0e2...22a
AnonymBruker Skrevet 14. august #14 Skrevet 14. august Chat gpt er gull sånn sett!! Anonymkode: 9ee27...68b
AnonymBruker Skrevet 14. august #15 Skrevet 14. august Har faktisk bedt chatgpt om hjelp til ideer i relasjoner i dag jeg. Og han fikk fram mange sider av saken jeg ikke har tenkt på og ideer som rydda opp litt i hodet mitt. Så absolutt en god hjelp for meg i dag. Men tror det er best å bruke den til å finne metoder å rydde opp, snakke med eller andre tilnærmelser. Ikke la den avgjøre store ting som brudd. Anonymkode: fdbe6...bab
AnonymBruker Skrevet 14. august #16 Skrevet 14. august Bruker chatgpt til hjelp med blomster. Men ikke ensidig meningsutveksling basert kun fra min side. Og ja den er utdatert, spurte om hjelp til å finne kremer til min kombinerte hud, som ingen hudpleierer har klart hittil. "Krangla" i flere timer, for alt den fant var kremer som ikke var på markedet lenger, men fant noen gode til slutt. Og rensekremer som har hjulpet veldig 😄 Anonymkode: 03b36...e0d
AnonymBruker Skrevet 14. august #17 Skrevet 14. august umAxa skrev (4 timer siden): Det er rart, fordi det er rart; "Hei kjære, jeg må forlate deg - det var chatgtp som sa det" 🤷♂️ Da har du ikke brukt verktøyet riktig selv. For eksempel var jeg litt langt nede og sliten i sommer, da mye toppet seg. Eldre forelder som krever mye, og nok også lar litt humør gå utover meg. Ferieplanlegging, også var mannen helsløv rundt noe praktisk på toppen. ChatGPT ga ikke konkrete råd slik du sier her, og kalte alle for idioter (selv om jeg sikkert la opp til det i hva jeg delte). Jeg fikk hjelp til å sortere, ble utfordret på sammenblanding av faktum og følelser, ble minnet på hva jeg egentlig følte i bunn. Og jeg følte meg mye bedre etterpå, og det bidro nok til at jeg ikke var krass mot forelder og forbannet på mannen (projisere følelser). Men rolig klarte å fortelle hvordan jeg oppfattet ting. Anonymkode: 4c840...8de 3
AnonymBruker Skrevet 14. august #18 Skrevet 14. august AnonymBruker skrev (17 timer siden): Noen ganger blir mannen min irritert på en måte som bare føles smålig, det er snakk om bagateller som han blir kjempeirritert på. Og det gjelder ikke bare meg, men også andre. Lurer på å dele den situasjonen med ChatGPT for å kanskje få råd om hvordan jeg best kan uttrykke meg og få han til å forstå hvordan det føles. Vet jo at ChatGPT kan være god på mye slike ting, men samtidig føles det rart å spørre en maskin om det.. Så jeg lurer har ChatGPT (el.l) hjulpet dere i forholdet deres? Anonymkode: 9e76b...5ed chatgpt snakker litt etter det du tenker og føler, så ikke tro blindt på det! Vanlig kommunikasjon er best men vet hvor ekstremt vanskelig det kan være! Anonymkode: 1b637...63c
umAxa Skrevet 15. august #19 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (På 14.8.2025 den 8.05): TS skrev da ikke at hun vurderte å spørre ChatGTP om råd til å gå fra mannen sin eller ikke, og den kan selvsagt aldri erstatte en samtale med en god venn, men det TS ber om - hjelp til å finne gode formuleringer - det er ChatGTP god på. Den er også god på å finne kunnskapsbasert informasjon/forskning på de utroligste ting, som i hvert fall JEG finner nyttig i mange sammenhenger. Anonymkode: f9896...cd7 Jeg vet det, og det var satirisk ment. Hence hvorfor det var på bunnen av kommentaren min, og ikke i hovedbudskapet.
umAxa Skrevet 15. august #20 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (21 timer siden): Da har du ikke brukt verktøyet riktig selv. For eksempel var jeg litt langt nede og sliten i sommer, da mye toppet seg. Eldre forelder som krever mye, og nok også lar litt humør gå utover meg. Ferieplanlegging, også var mannen helsløv rundt noe praktisk på toppen. ChatGPT ga ikke konkrete råd slik du sier her, og kalte alle for idioter (selv om jeg sikkert la opp til det i hva jeg delte). Jeg fikk hjelp til å sortere, ble utfordret på sammenblanding av faktum og følelser, ble minnet på hva jeg egentlig følte i bunn. Og jeg følte meg mye bedre etterpå, og det bidro nok til at jeg ikke var krass mot forelder og forbannet på mannen (projisere følelser). Men rolig klarte å fortelle hvordan jeg oppfattet ting. Anonymkode: 4c840...8de Kanskje, men jeg setter grensen min til å bruke chatgtp til rekreasjon og underholdning, meg om det selvsagt. Det du beskriver er egentlig ikke noe nytt. Det kalles for en dagbok, eller såkalte "unsent letters" - som bygges på samme prinsipp om å få ut tanker og følelser på et papir, slik at du slipper å bære på kaos. Når du leser over hva du har skrevet, så rydder man mentalt opp i sine følelser og tanker. Chatgtp blir bare en mer interaktiv variant av dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå