AnonymBruker Skrevet 13. august #1 Skrevet 13. august Jeg er nok mye mer streng enn min samboer. Han prater med munnen full av mat, jeg kan se innhold i munnen. Jeg er ganske nøye. Jeg blir stressa når ungene puster og peser når de spiser. Om ungene drikker og f eks drikker uten å ta pause på et vis.. bare for at det er godt. Da blir jeg irritert. Om de slafser og det er merker på glasset etter maten blir jeg sint. Synes dere dette er mye? Bør jeg jobbe med meg selv? Anonymkode: 5e6c5...bb3 10
AnonymBruker Skrevet 13. august #2 Skrevet 13. august Ja, det er for mye. Anonymkode: e2824...c50 3 9
AnonymBruker Skrevet 13. august #3 Skrevet 13. august Jeg er nok litt som deg, og min samboer bryr deg minimalt/bryter mange av reglene selv. Jeg mener det er normal folkeskikk, men jeg er nok kanskje litt streng selv. Her er reglene (som bare tidvis følges): - ikke spise med mat i munnen - ikke slurpe eller slafse (her er samboer verst) - tygge ferdig før man forsyner seg med mer mat - ikke synge ved matbordet - barna må vente til alle barn er ferdige med å spise før de får gå fra bordet Anonymkode: 7f1d8...484 5 1
AnonymBruker Skrevet 13. august #4 Skrevet 13. august Dem må tygge med munnen igjen. Ikke mobil på spisebordet. Svelge før dem sier noe ja. Bruke servietter. Sitte ordentlig. No er mine voksen. Så dette er noe dem kan. Men jeg prøvde å lære dem opp når dem var små. Og lærte dem å bruke kniv og gaffel. Og hvordan man spise spagetti. Anonymkode: 5c9b8...8b0 6
Stor pike Skrevet 13. august #5 Skrevet 13. august Nei, dette er normal bordskikk. En glemt "kunst". Vi har alltid vært veldig strenge med bordskikk, og sønnen vår kan nå bevege seg i alle kretser og ved ethvert bord uten å være usikker. 6 5
AnonymBruker Skrevet 13. august #6 Skrevet 13. august At du blir sint, hjelper ikke. Barna mine er 10 og 14 år, og de vet at vi spiser med lukket munn, ikke slafser, og at bordskikk er viktig. Dette har de lært siden de var små, men det tok likevel tid før det satt. Vi har øvd. Jeg har aldri blitt sint; det virker ikke. Skryt heller av barnet som spiser med lukket munn, eller korriger rolig ved å si: "Vi spiser med lukket munn". Anonymkode: 79f05...2f4 4
AnonymBruker Skrevet 13. august #7 Skrevet 13. august Jeg hadde også blitt sur over slafsing, søling, spising med hender og å snakke med mat i munnen. Derimot bryr jeg meg ikke om albuene på bordet eller at man trekker opp en kne eller sitter oppå ene foten sin, så lenge man sitter stille. Anonymkode: 1b882...de1 1
AnonymBruker Skrevet 13. august #8 Skrevet 13. august Jeg liker ikke når folk snakker med mat i munnen. Vi er vel ikke så strenge, men kanskje ungene lærer av eksempel. De spiser pent i alle fall. Anonymkode: ee4f3...c79
katties Skrevet 13. august #9 Skrevet 13. august Jeg synes det er annerledes å spise hjemme og hos noen. Hjemme skal man kunne slappe av, men ting som snake med mat i munnen, slags, rape, prumpe, pelle seg i nesa, hender i buksa o.l. har jeg ikke lyst til å ha noe av. Heller ikke mobil når man spiser er noe jeg har lyst til å ha - det er bevist at selv det at den ligger på bordet forstyrrer samtaler. Om noen dekker for munnen mens de har mat der og prater går det greit. Samme med det å spise fort eller drikke fort. Søling som en konsekvens er forsatt ikke greit. Skrike gjør jeg aldri med mindre det skjer noe farlig - det komer kun til å gjøre at de får dåelige minner om middag med familien som barn.
AnonymBruker Skrevet 13. august #10 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg er nok litt som deg, og min samboer bryr deg minimalt/bryter mange av reglene selv. Jeg mener det er normal folkeskikk, men jeg er nok kanskje litt streng selv. Her er reglene (som bare tidvis følges): - ikke spise med mat i munnen - ikke slurpe eller slafse (her er samboer verst) - tygge ferdig før man forsyner seg med mer mat - ikke synge ved matbordet - barna må vente til alle barn er ferdige med å spise før de får gå fra bordet Anonymkode: 7f1d8...484 Vi har de samme reglene. Jeg regner med at den første skal være å ikke snakke med mat i munnen. I tillegg må man holde bestikket ordentlig, tørke seg med servietter, sende maten/be noen sende, sitte ordentlig til alle er ferdig eller begge om å forlate bordet, og ikke minst, takke for maten. Anonymkode: a03ec...d12 5 1
AnonymBruker Skrevet 13. august #11 Skrevet 13. august Min stemor sa alltid at man må ha bordskikk slik at man kan spise på Slottet uten å skjemme seg bort. Som voksen er jeg så uendelig takknemlig for at hun terpet på bordskikken. Jeg jobber i en sektor der man ofte spiser middag med kunder, og man ser tydelige klasseforskjeller på bordmanerene. Dessverre legger kundene også merke til det, og de velger bort de med de verste manerene. Anonymkode: b38db...da9 5 1 2
AnonymBruker Skrevet 14. august #12 Skrevet 14. august Noe som plager meg veldig mye er såkalte norwegian hands. https://www.nrk.no/ytring/nordmenns-manglende-etikette-1.10973772 Anonymkode: 925e0...f2c 1
AnonymBruker Skrevet 14. august #13 Skrevet 14. august "Du får bare rope om du mangler noe eller benytte deg av "norwegian hands", ble jeg fortalt da mannens søster med familie var på besøk. Maten ble sendt i en retning, og stoppet der de satt. "Fordi når vi er på øvels, men har matpause, nytter det ikke å vente på tur"....dere er ikke på øvelse nå... Anonymkode: 5a983...215
AnonymBruker Skrevet 14. august #14 Skrevet 14. august Vi har alltid vært nøye på bordskikk. Og at all mat spises ved spisebordet, ikke løpe rundt med mat i handa osv. Måltider skal være koselige og rolige. Selvfølgelig ingen skjerm. Det lønner seg, for da får man barn som er enkle å ha med bort på middager, på kafe og restaurant osv. Anonymkode: a0875...781 3
AnonymBruker Skrevet 14. august #15 Skrevet 14. august Bordskikk er utrolig viktig, og noe mange nordmenn ikke kan. Mennesker som ikke kan bordskikk er en gru å ha til bords. Jeg har terpet fra barna var små og har vært strengere enn deg. Bl.a. skal de lære å holde bestikket ordentlig, spise med lukket munn, sitte ved bordet til alle er ferdige, vite hvor glass og bestikk skal ligge når de dekker på osv. Det HAR betydning når de kommer ut i verden og er voksne! Anonymkode: b11ff...ad1 1 3
Himmelen_91 Skrevet 14. august #16 Skrevet 14. august AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg er nok litt som deg, og min samboer bryr deg minimalt/bryter mange av reglene selv. Jeg mener det er normal folkeskikk, men jeg er nok kanskje litt streng selv. Her er reglene (som bare tidvis følges): - ikke spise med mat i munnen - ikke slurpe eller slafse (her er samboer verst) - tygge ferdig før man forsyner seg med mer mat - ikke synge ved matbordet - barna må vente til alle barn er ferdige med å spise før de får gå fra bordet Anonymkode: 7f1d8...484 Ikke spise med mat i munnen? 🤣 6
AnonymBruker Skrevet 14. august #17 Skrevet 14. august AnonymBruker skrev (8 timer siden): Min stemor sa alltid at man må ha bordskikk slik at man kan spise på Slottet uten å skjemme seg bort. Som voksen er jeg så uendelig takknemlig for at hun terpet på bordskikken. Jeg jobber i en sektor der man ofte spiser middag med kunder, og man ser tydelige klasseforskjeller på bordmanerene. Dessverre legger kundene også merke til det, og de velger bort de med de verste manerene. Anonymkode: b38db...da9 Du har en fantastisk forretningide og vi ønsker virkelig å knytte kontakt med deg. Men beklager, du drakk med mat i munnen, så vi må nok takke nei til et videre samarbeid. 😂 Anonymkode: 1221a...963 2
AnonymBruker Skrevet 14. august #18 Skrevet 14. august AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg er nok mye mer streng enn min samboer. Han prater med munnen full av mat, jeg kan se innhold i munnen. Jeg er ganske nøye. Jeg blir stressa når ungene puster og peser når de spiser. Om ungene drikker og f eks drikker uten å ta pause på et vis.. bare for at det er godt. Da blir jeg irritert. Om de slafser og det er merker på glasset etter maten blir jeg sint. Synes dere dette er mye? Bør jeg jobbe med meg selv? Anonymkode: 5e6c5...bb3 Ja du bør jobbe med deg selv. Finnes stor forskjell på det å sitte fint og spise VS at ting blir for strengt som gjør at måltidet ikke blir en hyggelig sammenkomst for familien. Anonymkode: 01a78...d6f 1
AnonymBruker Skrevet 14. august #19 Skrevet 14. august AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg er nok mye mer streng enn min samboer. Han prater med munnen full av mat, jeg kan se innhold i munnen. Jeg er ganske nøye. Jeg blir stressa når ungene puster og peser når de spiser. Om ungene drikker og f eks drikker uten å ta pause på et vis.. bare for at det er godt. Da blir jeg irritert. Om de slafser og det er merker på glasset etter maten blir jeg sint. Synes dere dette er mye? Bør jeg jobbe med meg selv? Anonymkode: 5e6c5...bb3 Prøv å sitt med bordet der barna har adhd,tourettes og div du. Selv om de er flink , kreved en del ved misfoni,men du som voksen må uansett være tålmodig og finne deg i litt. Anonymkode: 97343...bce
AnonymBruker Skrevet 14. august #20 Skrevet 14. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi har alltid vært nøye på bordskikk. Og at all mat spises ved spisebordet, ikke løpe rundt med mat i handa osv. Måltider skal være koselige og rolige. Selvfølgelig ingen skjerm. Det lønner seg, for da får man barn som er enkle å ha med bort på middager, på kafe og restaurant osv. Anonymkode: a0875...781 Jeg er så uendelig enig i denne. Det å kjøre et løp ute og et løp hjemme fungerer bare ikke... Heller ikke for voksne, for man sklir så raskt inn i "slik man stort sett gjør det". Det koster ikke mer i tid eller energi å bare gjøre ting rett, og ha en fast måte man er på uansett. Anonymkode: 22e0c...316 4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå