Gå til innhold

Kjenner du noen som har gjeldsordning?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan reagerte du da du fikk vite at noen du kjenner har gjeldsordning eller har hatt det? 
Ble du overrasket, endret det ditt syn på personen, endret det forholdet dere i mellom? Hvordan kom temaet opp hvor personen fortalte det?

Jeg føler det er så mye skam rundt økonomi og vet ikke om jeg skal fortelle det til familie og evt. venner hvis det kommer seg naturlig å ta det opp, men vurderer sterkt å holde det hemmelig.

Anonymkode: 55521...3df

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner noen som har det. Tenkte ikke noe mer over det. Har selv søkt om det nå, å valgt å være helt ærlig med både familie og venner. Tenker at dem får tenke hva dem vil, men har kun fått utelukkende positive tilbakemeldinger. 

Anonymkode: d0ee1...63b

AnonymBruker
Skrevet

Overrasket meg ikke i det hele tatt at den personen havnet i den situasjonen.

Nei endre ikke forholdet vi hadde 

Anonymkode: ca31f...a95

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner tre. To av de er samboere og har rotet med penger hele livet. Rett og slett levd godt over evne. Det har gått i generasjoner der med uføretrygd og økonimisk rot. Nummer tre har vært litt uheldig med noen firmaer og også en del rot. Ikke uventet med noen av de.

Anonymkode: 37c8e...15c

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner 2 som har hatt det tidligere men som har klart seg veldig godt i ettertid. Den ene tok mange dumme valg som ung mens den andre havnet i økonomisk uføre etter skilsmisse og ble alene med 5 barn.

Har ikke endret mitt forhold til dem eller syn på dem, alle kan trå feil i livet. Tenker veldig lite over det bortsett fra at jeg er glad ting ordnet seg for begge.

Anonymkode: fbcb5...92e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvordan reagerte du da du fikk vite at noen du kjenner har gjeldsordning eller har hatt det? 
Ble du overrasket, endret det ditt syn på personen, endret det forholdet dere i mellom? Hvordan kom temaet opp hvor personen fortalte det?

Jeg føler det er så mye skam rundt økonomi og vet ikke om jeg skal fortelle det til familie og evt. venner hvis det kommer seg naturlig å ta det opp, men vurderer sterkt å holde det hemmelig.

Anonymkode: 55521...3df

Overrasket, kan ikke huske jeg ble det, men det var heller ikke sånn at det lå i korta etter hva vi som er venner vet.

Endret syn? Overhodet ikke. Vedkommende er den samme personen og samme gode venn uansett. Endret ikke noe på forholdet. Temaet kom opp ifm. med prat om billån, tror jeg, hvor det kom frem at personen var under gjeldsordning og hadde begrenset med muligheter. Relativt tilfeldig, og samtidig en naturlig setting å fortelle om det i.

Du trenger overhodet ikke skamme deg. En gjeldsordning tyder på at du tar tak for å få det bedre, og det står det respekt av. "Alle" vet at det er særdeles lite gøy å være under ordningen i årene det varer.

Vedkommende jeg kjenner er forresten ferdig nå, utrolig fint at vi har en sånn ordning så man kan komme seg videre i livet etter hvert.

Anonymkode: bf63a...1b1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner en, ja. Jeg ble vel verken overrasket eller følte noe annerledes for personen, annet enn at jeg følte enda mer synd på henne. 

Hun er en knall dame. Beintøff, stilig, og et skikkelig godt menneske. Men hun har slitt mye psykisk, og det er også grunnen til at hun er der hun er. Hun har ADHD, og sliter med ekstremt dårlig impulskontroll, noe som har ført til mange dårlige økonomiske valg. Hun har også brukt rus som selvmedisinering, har CPTSD, og diverse annet, og har gått gjennom samlivsbrudd som ikke akkurat var økonomisk gunstig, og slitt med å få og beholde jobber pga diagnosene sine, og er nå 100% ufør. 

Jeg synes ikke hun har noe å skamme seg over. Hun har hatt ekstreme utfordringer som de fleste andre av oss har vært heldige å slippe. 

Anonymkode: f3cdf...6b0

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg kan ikke si jeg kjenner noen som har fått det. Men jeg vet om en som kunne trengt det.

Anonymkode: ff438...2cf

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg kjente noen. Vedkommende er ferdig nå og har kjøpt seg hus osv. 

Så kjenner jeg noen som nok burde hatt det for mange år siden. 

Jeg kjenner jo litt historien bak, og jeg tenker ikke annerledes om dem. Legg bort skam og gjør det som er riktig. Vi har alle vårt som vi møter på her i livet. 

Anonymkode: 4ce07...d6c

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om jeg kjenner noen.

Hvis jeg selv hadde havnet i den situasjonen tror jeg at jeg ville vært ærlig om det. Hvem som får gjeldsordning er offentlig informasjon som alle kan søke opp, jeg ville ikke gått rundt og lurt på hvem som viste og ikke viste, da ville jeg heller delt det med de rundt meg.

Anonymkode: a2d49...d11

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner noen og de holdt det hemmelig .  Et annet par fikk det , de fikk mye stygt sagt om seg og til seg , blant annet av familie . Veldig unødvendig og noe som såret dem veldig. Nå er alle ferdig og har det bra 

Anonymkode: ec7bc...fac

AnonymBruker
Skrevet

Fikk vite at moren min hadde det da jeg var yngre. Jeg tenker ikke noe annerledes om henne, men det bekreftet noen tanker jeg allerede hadde om oppførselen hennes rundt penger

Anonymkode: e3f2f...578

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt det og kjenner flere som har hatt det. 

Ingen av oss har holdt det skjult eller skammet oss over det. Folk behandlet meg som før de fikk vite det.

Anonymkode: 62919...0eb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner noen ja. Ene ble jeg veldig overrasket over det. Men endrer ikke mitt på de nei. Ingenting ble endret. 

Anonymkode: 56017...91c

AnonymBruker
Skrevet

Endret ingenting for meg. Hadde allerede et klart inntrykk av at de aktuelle personene hadde dårlig styring på økonomien, så det forandret ikke noe vesentlig ved inntrykket. Tenker vel inni meg litt at det er relativt godt gjort å ende opp der i et land så fullt av fallskjermer som Norge, men jeg vet jo at det ikke er helt uvanlig heller. 

Anonymkode: 9894f...b54

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner en som hadde. 

Hardtarbeidende og flittig, kvikk og rask, slett ingen idiot. Men det ble nok lite skolegang og godt mulig han sliter litt med både lesing, regning og tall generelt. Idag kaller en det dysleksi og dyskalkuli. Før kalte en de slabbedasker. 

Startet eget firma og glemte å betale skatt over flere år, og alt ble totalt uoverkommelig for han. 

Nå er han ferdig med gjeld, godt gift, 3 barnsfar, - konen har ansvar for økonomi, i fullt arbeid. Ansatt denne gangen. 

Han har skjønt reglen, og greier seg godt, og er nøyaktig samme fine fyren som han var når han rotet det til. 

Anonymkode: 6cc21...f9c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...