Gå til innhold

Mattilsynet fant utbrudd hos Frognerseteren

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Også Frognerseteren da, det blir aldri mer eplekake derfra i hvert fall.(..)

Når jeg leser slikt, så tenker jeg at dette bare egentlig er toppen av isfjellet. Hva annet er det Mattilsynet ikke avdekker?

En annen ting er at dette også handler om hva slags arbeidskultur og praksis man velger å ha på dette stedet. Det hjelper ikke å pusse litt opp eller "sminke grisen", når det har gått så langt. Det er jo bare symptomer på noe mye verre; ansatte som ikke bryr seg om helt enkle rutiner som å vaske hender, at man synes det er greit at det er skittent, dårlige holdninger til kunder, ingen yrkesstolthet osv. Og dårlige holdninger er vanskelig å få bukt med.

Jeg kommer nok aldri til å spise der igjen.

Endret av SPOCA
  • Liker 6
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Det kan jo godt hende de vasket hendene. Nå aner ikke jeg hvordan vaskene er på Frognerseteren, men så frem det ikke er berøringsfri håndvask, er det mange som glemmer seg med at man ikke må ta på vasken med hendene igjen etter vask når de skal skru av vasken. Da er man jo gjerne like langt med bakteriene. 

Akkurat dette er det mange som ikke vet, eller ikke alltid tenker over når de skal skru av vasken. Jeg bruker aldri å ta på vasken med håndflatene når jeg skrur den av, og bruker jeg et toalett flere bruker (feks jobb eller offentlig toalett) bruker jeg papir som ekstra «beskyttelse» for å skru av vaskene.

Anonymkode: df6fe...a67

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
SPOCA skrev (7 timer siden):

Også Frognerseteren da, det blir aldri mer eplekake derfra i hvert fall.(..)

Når jeg leser slikt, så tenker jeg at dette bare egentlig er toppen av isfjellet. Hva annet er det Mattilsynet ikke avdekker?

En annen ting er at dette også handler om hva slags arbeidskultur og praksis man velger å ha på dette stedet. Det hjelper ikke å pusse litt opp eller "sminke grisen", når det har gått så langt. Det er jo bare symptomer på noe mye verre; ansatte som ikke bryr seg om helt enkle rutiner som å vaske hender, at man synes det er greit at det er skittent, dårlige holdninger til kunder, ingen yrkesstolthet osv. Og dårlige holdninger er vanskelig å få bukt med.

Jeg kommer nok aldri til å spise der igjen.

Var det bare ungdommer som jobbet der eller? Tenker det handler også om ledelse, hva slags opplæring får de og hva slags folk blir ansatt? Har de fagbrev innen mat etc. 

Anonymkode: f7b75...838

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det kan jo godt hende de vasket hendene. Nå aner ikke jeg hvordan vaskene er på Frognerseteren, men så frem det ikke er berøringsfri håndvask, er det mange som glemmer seg med at man ikke må ta på vasken med hendene igjen etter vask når de skal skru av vasken. Da er man jo gjerne like langt med bakteriene. 

Akkurat dette er det mange som ikke vet, eller ikke alltid tenker over når de skal skru av vasken. Jeg bruker aldri å ta på vasken med håndflatene når jeg skrur den av, og bruker jeg et toalett flere bruker (feks jobb eller offentlig toalett) bruker jeg papir som ekstra «beskyttelse» for å skru av vaskene.

Inspeksjonen avdekket at de ikke vasket hendene. Også dette med hanskebruk da. Jeg blir alltid litt skeptisk når jeg ser at de bruker hansker i kassa og tar på alt mulig med de. Virker som mange ikke skjønner i det hele tatt poenget med å bruke dem.

Jeg skulle kjøpe pølse en gang (ikke på Frognerseteren) hvor hun i kassa tok i penger også rett på pølsebrødet uten å vaske hender eller bruke hansker. Da måtte jeg bedrive litt opplæring over disken. 

Mangel på opplæring eller kunnskap om håndtering av mat er ofte problematisk i denne bransjen. Selv på 7/11..

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Var det bare ungdommer som jobbet der eller? Tenker det handler også om ledelse, hva slags opplæring får de og hva slags folk blir ansatt? Har de fagbrev innen mat etc. 

Hva har fagbrev med dette å gjøre. 

Late folk som alt for sjeldent gidder å vaske hendene eksisterer jo selvfølgelig uansett. Det spiller ingen rolle om de har fagbrev i noe, eller ikke.          

Anonymkode: c238b...bcf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Late folk som alt for sjeldent gidder å vaske hendene eksisterer jo selvfølgelig uansett. Det spiller ingen rolle om de har fagbrev i noe, eller ikke.          

Tenker det selvsagt spiller en rolle. De må jo lære rutinene man skal følge når man jobber med mat. Enten på skolebenken eller gjennom ledelsen. Ikke sikkert det handler om latskap, men om mangel på kunnskap. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Inspeksjonen avdekket at de ikke vasket hendene. Også dette med hanskebruk da. Jeg blir alltid litt skeptisk når jeg ser at de bruker hansker i kassa og tar på alt mulig med de. Virker som mange ikke skjønner i det hele tatt poenget med å bruke dem.

Jeg skulle kjøpe pølse en gang (ikke på Frognerseteren) hvor hun i kassa tok i penger også rett på pølsebrødet uten å vaske hender eller bruke hansker. Da måtte jeg bedrive litt opplæring over disken. 

Mangel på opplæring eller kunnskap om håndtering av mat er ofte problematisk i denne bransjen. Selv på 7/11..

Ja du, det med hanskebruk er helt horibelt. Det virker som mange steder med utsalg av fersk mat har gått over til hansker og at de dermed har sluttet å bruke hjerna si. Jeg har matvareallergi og må være nøye med krysskontaminering. Så ser jeg at de tar på det jeg er allergisk i mot (med hansker på), deretter på en drikkekarton akkurat der jeg skal ha munnen min, taster på kassa, putter tingene mine i en pose (fremdeles med hanskene på) og når de er ferdig med meg og mine varer så går de tilbske til å håndtere ferskarene med hansker. Da har de potensielt utsatt meg for allergener og fått ymse bakterier fra kassa og varene mine på hanskene sine som de deretter får få matvarene de tilbereder. Hvis jeg står der emd influensa, tar i ansiktet mitt før jeg tar på varen og 3 sekunder etterpå tar kassapersonen på varen min og deretter direkte på mat? Hvordan er det greit?

Jeg håper de får bedre opplæring i hanskebruk. Skal de tilberede mat og hpndtere kassa samtidig så blir det et stort hanskeforbruk.

Anonymkode: 7a94f...1cf

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Litt rolle spiller det! Jeg har ikke fagbrev men noe skole innen emnet og hadde i min tid mikrobiologi og hygiene, rettet mot matlaging. Kona mi som ikke har dette ser ikke de samme smittekildene og smitteveiene som meg. Krysskontaminering har hun nok aldri hørt om. Alle jeg kjenner som har ordentlig opplæring i dette praktiserer akseptabel hygiene på kjøkkenet, særlig når de lager mat til andre. 

På et storkjøkken er det også enklere å forholde seg til rene og skitne soner og ha gode rutiner og systemer, slik at man kan minimere håndvask. Men realiteten er den at dersom man lager mat så blir det mange runder med håndvask. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Hvis man ikke veit det etter ALL info og instruks videoer man fikk trykket i trynet under Covid, er det rart.

Om man har en utdanning eller bare opptrening innen behandling av mat, er dette lært.

Sunn fornuft sier at stedet man tok på med møkkete hender ikke er rent..

Anonymkode: dcd68...f7a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er så ekkelt. Fekal oralt betyr at noen har vært på do 💩 og så ikke vasket hendene. Laget mat etterpå…og gud vet hvor lenge det har pågått, siden så mange er blitt smittet. Fytti.. 

Anonymkode: 19373...ac9

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er så ekkelt. Fekal oralt betyr at noen har vært på do 💩 og så ikke vasket hendene. Laget mat etterpå…og gud vet hvor lenge det har pågått, siden så mange er blitt smittet. Fytti.. 

Anonymkode: 19373...ac9

Det kan være at de gikk på do, dro opp buksa, dro igjen glidlås og kneppet knapp før de vasker hender. Deretter tar de på buksa eller kjapt dobbeltsjekker at smekken er lukket når de går ut døra fra badet. Så tar de på seg forkle (la oss håpe de aldri tok med det på do!!!) og fortsetter matlagingen uten å vaske seg der på kjøkkenet, fordi de "akkurat vasket seg på do". At de da har tatt på flere håndtak og sin egen buksesmekk har de allerede glemt. Så i praksis kan de ha vasket hender, men det hjelper ikke hvis de ikke passer på hendene sine etter håndvask og når de skal lage mat.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Uuuugh. Også lurer jeg skikkelig på om de som jobber i mattilsynet går ut og spiser selv eller om de har mistet troen på menneskeheten som matlagere😇 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette handler mer enn bare dårlig håndhygiene. Saken handler om dårlige holdninger i ledelsen på restauranten. Der mugg og skitt har rukket å bygge seg opp over tid i lokalet. Noe som tar mer enn to mnd å få. Ekkelt. Hadde aldri dratt ditt og spist. 

Anonymkode: 09c63...bf1

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er nok laaaaangt mer normalt, enn det folk flest liker å tro. Uansett om de ansatte har fagbrev, eller ikke. Jeg hadde flere sommerjobber i løpet av videregående og på universitetet, hvor jeg jobbet på forskjellige restauranter - eller spisesteder som er en del av hotell.

Vi hadde blant annet regelverk om at alle skulle vaske hendene når de var ferdige på toalettet, og en gang til så snart de kom inn på kjøkkenet. I tilfelle gjester, eller andre folk, ikke vasket hendene deres på toalettet. Så var det i alle fall garantert at vi var rene på hendene når vi også vasker oss på kjøkkenet også. Men ofte skjedde det at folk kom ut av toalettet, rett inn på kjøkkenet (uten å vaske seg så snart de kom inn på kjøkkenet!) og de begynte rett på matlaging, uten å vaske seg først. Regel om hva slags rekkefølge man burde vaske ting i. Hvis det reneste området sannsynligvis var rundt kaffetrakteren, samtidig som de mest møkkete området var der man tar inn grønnsaker og skyller av jord. Da burde man selvfølgelig begynne i nærheten av kaffetrakteren, og arbeide bortover mot det møkkete området.   

Hvis man tar det møkkete området, dekket av jord, aller først - så burde man i alle fall bytte vaskevannet og finne seg noen andre kluter til å vaske med før man fortsetter med  vaskingen. Men å bytte dette var noe som tok tid, var kjedelig, og slitsomt når man var nødt til å bære en tung vaskebøtte dit vi hentet vann, for å tømme ut alt vannet (og deretter bære en tung bøtte med RENT vann tilbake igjen for å fortsette vaskingen. I tillegg hadde vi selvfølgelig utstyr til å skjøre opp større stykker av for eksempel kjøtt. Dette utstyret skulle selvfølgelig vaskes med RENE kluter og vann. Men igjen: å tømme ut vann som kan være møkkete, og hente nytt vann tar jo tid. Pluss at det er alt for slitsomt å kjedelig.    

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.8.2025 den 23.29):

Så kjempe kvalmt! Ansatte som ikke vasker hendene🤢 Hepatitt A smitter fra avføring til mat. Fysjameg. Nesten så jeg vil slutte å gå ut på restaurant.

https://www.nrk.no/stor-oslo/hepatitt-a-utbruddet-i-oslo_-dette-fant-mattilsynet-1.17526630

Sitat

Restauranten beklager

– Vi beklager at det har vært det som Mattilsynet beskriver som noen mindre brudd på regelverket.

Limte sitatet feil, men greit at de selv mener dette ikke er big deal. Jeg har spisr der og betalt mye en gang, aldri mer. 

Anonymkode: b9d22...7e0

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Limte sitatet feil, men greit at de selv mener dette ikke er big deal. Jeg har spisr der og betalt mye en gang, aldri mer. 

Anonymkode: b9d22...7e0

Kan nok hende det ikke går så bra med den sjappa der fremover...

• Liker 3
Skrevet

Den der plassen er konkurs innen jul garantert, det der er både et lokale som er uegnet til mattilberedning/salg og en pill råtten eier og ledelse som ikke evner å skape gode vaner hos ansatte, og lar det bare flyte.

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (8 timer siden):

Den der plassen er konkurs innen jul garantert, det der er både et lokale som er uegnet til mattilberedning/salg og en pill råtten eier og ledelse som ikke evner å skape gode vaner hos ansatte, og lar det bare flyte.

Det var da utrolig harde ord, kan du utdype? 

Anonymkode: cf9e2...9b5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...