AnonymBruker Skrevet 13. august #1 Skrevet 13. august Jeg har skolejente til neste år. Hun og ei anna ei på avdelingen hennes i bhg er veldig nære venner. De har ingen andre enn hverandre i samme årskull. De er eneste jentene på avdelingen i det årskullet. Vi har to skoler i området vi bor i. Vi begge hører til i skolekretsen til den gamle skolen, en ekstremt stor skole som ikke har blitt renovert på årevis med litt dårlig rykte. Det har også vært mye styr pga mye rus/psykiatriboliger i området. Den andre skolen er mindre og helt ny, mye ledig plass på den skolen og i et rolig nytt boligområde. Er fritt skolevalg og man kan derfor søke dem til den nye skolen om vi vil. Foreldrene til hun andre skal søke på den nye skolen. Jenta vår snakker mye om skole og vil starte på skole med deres datter. Jeg nevnte da at det kunne hende de ikke skulle gå på samme skole. Det skulle jeg aldri ha sagt, hun ble veldig lei seg og snakker nå om dette daglig. "Jeg vil gå på samme skole som blablabla", flere ganger om dagen. Samboeren min vil søke henne til den nye skolen. Jeg tenker mye på at de andre hun har lekt med i barnehagen kommer til å starte på skolen året etter henne, og det er generelt flere kjente fjes for henne (barn som har gått eller går i barnehagen hennes) på den gamle skolen. Men vil HUN bry seg om det? De to jentene er ekstremt tette, vi er sammen ca 1 gang i uken utenom barnehagen. Hva ville dere gjort? Jeg er utrolig usikker. Jeg tenker såklart mye på at andre barn i nabolaget skal gå på den gamle skolen, men igjen, hun er jo aldri sammen med dem. Vi vet heller ikke om vi blir boende her, vi planlegger å kjøpe noe større om noen år… Tror jeg sammenligner mye med min egen barndom, og den tid er vel forbi. Da var vi alle ute i gaten sammen, alle gikk i samme barnehage osv. Tar imot råd og erfaringer! Anonymkode: 15297...449 1
AnonymBruker Skrevet 13. august #2 Skrevet 13. august Jeg var i lignende situasjon, og sa nei. Det angrer jeg vel egentlig på slik det ble. Fornuften sier vel at det greit med den i nærheten, ...og man får jo nye venner. Men jeg er usikker her. Anonymkode: f2ac5...214 1
Brunello Skrevet 13. august #3 Skrevet 13. august I vår kommune hadde dette vært enkelt. Så lenge det er plass på skolen man hører til, skal det ekstremt mye mer til enn skolens rykte for å få plass på en annen skole. 3
Fighter83 Skrevet 13. august #4 Skrevet 13. august At skolebygget er gammelt og dårlig bør veie tungt for å unngå denne ihvertfall? Barna er mye inne i dette bygget hvert eneste år i 7 år. Greit å heller få gå på en ny skole med bedre inneklima + at bestevennen også skal gå der👏 1
AnonymBruker Skrevet 13. august #5 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg var i lignende situasjon, og sa nei. Det angrer jeg vel egentlig på slik det ble. Fornuften sier vel at det greit med den i nærheten, ...og man får jo nye venner. Men jeg er usikker her. Anonymkode: f2ac5...214 Takk for svar! For vår del er det faktisk nesten like langt til begge skolene, men vi bor slik at vi tilhører den gamle skolen da den har en myyyye større skolekrets pga størrelse på skolen. Utrolig vanskelig valg. Hun er sosial av seg, men trenger veldig noen hun kan være trygg på. TS Anonymkode: 15297...449
AnonymBruker Skrevet 13. august #6 Skrevet 13. august Brunello skrev (11 minutter siden): I vår kommune hadde dette vært enkelt. Så lenge det er plass på skolen man hører til, skal det ekstremt mye mer til enn skolens rykte for å få plass på en annen skole. Såpass! Her er det veldig fritt, denne skolen har veldig mye ledig plass, men de kan avvise søknaden om de mener det er til barnets beste. TS Anonymkode: 15297...449
AnonymBruker Skrevet 13. august #7 Skrevet 13. august Fighter83 skrev (11 minutter siden): At skolebygget er gammelt og dårlig bør veie tungt for å unngå denne ihvertfall? Barna er mye inne i dette bygget hvert eneste år i 7 år. Greit å heller få gå på en ny skole med bedre inneklima + at bestevennen også skal gå der👏 Godt poeng. Ikke tenkt på det sånn, har hengt meg veldig opp i det psykososiale 😅 TS Anonymkode: 15297...449
AnonymBruker Skrevet 13. august #8 Skrevet 13. august Jeg begynte som barn på annen skole enn nærskolen fordi mange fra barnehagen skulle på den. Kjente ingen på nærskolen. I voksen alder angrer jeg på at foreldrene min gjorde det. Vennskap ble vanskelig, måtte alltid kjøres til venner og vennetreff måtte planlegges mer. Og realiteten er at jeg aldri skikkelig kom inn i en vennegjeng. Anonymkode: 0b0b7...a9e 3 1
AnonymBruker Skrevet 13. august #9 Skrevet 13. august Jeg ville latt barnet gå på samme skole som «barna i gata». Alt blir mye enklere for både barn og voksne… trist med vennen som kanskje forsvinner, men sånn er det dessverre. Ikke sikkert de hadd kommet i samme klasse uansett… Anonymkode: 1385e...0fb 2 1
AnonymBruker Skrevet 13. august #10 Skrevet 13. august Det er jo en stor sjanse for at hun ikke vil fortsette å henge med de ifra BGH som begynner året etter, er dette unger hun er med utenom bgh eller kun der? Og hvor lang avstand er det? hun vil jo garantert få flere venner og da er det jo dumt om det er såpass at hun ikke kan komme dit selv og må bli hentet og kjørt rundt. Anonymkode: 71a87...4ab 1
AnonymBruker Skrevet 13. august #11 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er jo en stor sjanse for at hun ikke vil fortsette å henge med de ifra BGH som begynner året etter, er dette unger hun er med utenom bgh eller kun der? Og hvor lang avstand er det? hun vil jo garantert få flere venner og da er det jo dumt om det er såpass at hun ikke kan komme dit selv og må bli hentet og kjørt rundt. Anonymkode: 71a87...4ab Nei, kun i bhg. Den gamle skolen er 18 minutter unna oss og den nye er 30 min unna. Begge skolene er i samme bydel, men delt inn i øvre og nedre. TS Anonymkode: 15297...449
AnonymBruker Skrevet 13. august #12 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg ville latt barnet gå på samme skole som «barna i gata». Alt blir mye enklere for både barn og voksne… trist med vennen som kanskje forsvinner, men sånn er det dessverre. Ikke sikkert de hadd kommet i samme klasse uansett… Anonymkode: 1385e...0fb Godt poeng. Hun kjenner ikke noen av de barna i gaten vår og leker ikke med de, men litt det jeg tenker angående de andre barna i bhg som er et kjent fjes for henne. TS Anonymkode: 15297...449
AnonymBruker Skrevet 13. august #13 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg begynte som barn på annen skole enn nærskolen fordi mange fra barnehagen skulle på den. Kjente ingen på nærskolen. I voksen alder angrer jeg på at foreldrene min gjorde det. Vennskap ble vanskelig, måtte alltid kjøres til venner og vennetreff måtte planlegges mer. Og realiteten er at jeg aldri skikkelig kom inn i en vennegjeng. Anonymkode: 0b0b7...a9e Huff det hørtes trist ut! Skjønner den. Her er den ene skolen 18 min unna og den andre skolen 30 min unna. Så ikke de store forskjellene i avstand… TS Anonymkode: 15297...449 1
AnonymBruker Skrevet 13. august #14 Skrevet 13. august Ville helt klart valgt skolen som ungene i nabolaget skal gå på. Jeg valgte for min datter å søke henne inn på samme skole som bestevenninnen i barnehagen. Endte opp med å bytte til nærskolen etter 1 år. Å gå på annen skole enn de i nabolaget ble vanskelig. Særlig på fritiden. Angrer veldig på valget jeg tok. Anonymkode: b41e3...9b1 3 1
AnonymBruker Skrevet 14. august #15 Skrevet 14. august De skal tilbringe ca. 1330 dager i dette bygget. Gå for den nye skolen. At hun har en god venninne der er bare bonus. Anonymkode: 402f2...b6f 1
AnonymBruker Skrevet 14. august #16 Skrevet 14. august AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ville helt klart valgt skolen som ungene i nabolaget skal gå på. Jeg valgte for min datter å søke henne inn på samme skole som bestevenninnen i barnehagen. Endte opp med å bytte til nærskolen etter 1 år. Å gå på annen skole enn de i nabolaget ble vanskelig. Særlig på fritiden. Angrer veldig på valget jeg tok. Anonymkode: b41e3...9b1 Kan du dele hvorfor det ble vanskelig? Var hun sosial med de andre barna i nabolaget fra før av? Vi har bodd her i gata i 3 år og planlegger å flytte om 1-2 år, men til nå har hun ikke funnet en lekekompis her bortsett fra ei som er året eldre og ei som er 2 år yngre. TS Anonymkode: 15297...449
NoaideBiehtar Skrevet 14. august #17 Skrevet 14. august (endret) AnonymBruker skrev (7 timer siden): Huff det hørtes trist ut! Skjønner den. Her er den ene skolen 18 min unna og den andre skolen 30 min unna. Så ikke de store forskjellene i avstand… TS Anonymkode: 15297...449 Det vil nå jeg si er stor forskjell? For den som skal gå til og fra skolen hver dag er det en betydelig forskjell og logistikken blir tyngre for dere. Særlig om hun er den eneste i nabolaget som går på en annen skole. Jeg syns ikke det er så lurt å plassere barna på skole utfra hvem de er venner med i barnehagen. Nye vennskap etableres på skolen. Og da er det praktisk at de vennskapene er nærmest mulig! De som bor langt unna skolen blir sosialt litt mer utenfor, rett og slett fordi logistikken gjør det mer krevende for barna å bare springe bort og ringe på. Da må barnet selv ta ansvar for å være den som springer til venner (30 minutter ++) for å ringe på... Vennskap etablerer seg på en HELT annen måtte når de bikker 6 år, ts. Du kan ikke bruke dagens vennesituasjon som rettesnor. Endret 14. august av NoaideBiehtar 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. august #18 Skrevet 14. august Hvis det er like langt til skolene så skjønner jeg ikke at det er noe å tenke på. Bedre skole, ingen rusboliger og kanskje nabolag med utfordringer ved skolen. Bestevenninnen går der etc = ny skole. Anonymkode: ea806...7c2 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. august #19 Skrevet 14. august AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ville helt klart valgt skolen som ungene i nabolaget skal gå på. Jeg valgte for min datter å søke henne inn på samme skole som bestevenninnen i barnehagen. Endte opp med å bytte til nærskolen etter 1 år. Å gå på annen skole enn de i nabolaget ble vanskelig. Særlig på fritiden. Angrer veldig på valget jeg tok. Hvis det er like langt til den nye skolen, så er det jo mulig at flere i nabolaget benytter fritt skolevalg. Anonymkode: ea806...7c2 1
AnonymBruker Skrevet 14. august #20 Skrevet 14. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kan du dele hvorfor det ble vanskelig? Var hun sosial med de andre barna i nabolaget fra før av? Vi har bodd her i gata i 3 år og planlegger å flytte om 1-2 år, men til nå har hun ikke funnet en lekekompis her bortsett fra ei som er året eldre og ei som er 2 år yngre. TS Anonymkode: 15297...449 Kan dere fremskynde den flyttinga til riktig skolekrets da? Eller tenker dere å flytte til et helt nytt sted? Bortsett fra det; hva sier magefølelsen din? Anonymkode: be93a...077 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå