Maia70 Skrevet 14. august #41 Skrevet 14. august (endret) AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg tror du har misforstått om sukker og genmanipulert mais. Sukkerproduksjonen i Europa er, slik jeg husker det, fra sukkerbeter (ikke mais) som ikke er genmanipulert Du får finne noe forskning på fruktose der de ikke har brukt GMO-mais da, tror nok ikke det finnes. Og sukkerbeter blir også mye genmanipulert, og GMO er tillatt i flere Europeiske land. Hvor noe kommer fra har ingenting å si for forskning, de mener sukkeret i det eplet du plukker fra ditt eget tre, er identisk med raffinert sukker fra GMO mais. Endret 14. august av Maia70 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. august #42 Skrevet 14. august Kroppen min fungerer ikke optimalt på det, så unngår alt for mye frukt og grønt Anonymkode: ba4d6...c81
AnonymBruker Skrevet 14. august #43 Skrevet 14. august Om jeg får i meg anbefalt mengde frukt og grønt? Aner ikke. Bryr meg heller ikke. Jeg vet ikke engang hva som er anbefalt mengde. Jeg spiser det jeg har lyst på, og er sunn og frisk. Ikke hvert år jeg er syk av noe. Ikke en gang forkjølelse. Anonymkode: ce5da...d99 1
AnonymBruker Skrevet 14. august #44 Skrevet 14. august Frukt er bærer av frø, og det som bærer frøet (fruktkjøtt) er søtt og fargerikt for å tiltrekke seg dyr. Slik at dyr spiser frukten slik at frøet blir spredd. Frukt er slik sett naturen godteri og er designa fra naturen sin side for å være tiltrekkende for oss mennesker Frukttre kan jo ikke gå. Da er formeringsstrategien å være tiltrekkende for oss å spise. Det har også vært flere tiår med effektiv foredlingsarbeid på frukt på samme måte som med grønnsaker som gjør at moderne frukt kan ha andre egenskaper enn det frukt har vært historisk Bilde av frukt som Maia 70 viser er tiltrekkende. Men det trenger likevel ikke å bety at frukt er sunnere - det er bare naturen sin måte å "lure" oss til å spise frukten Maia70 skrev (10 minutter siden): Du får finne noe forskning på fruktose der de ikke har brukt GMO-mais da, tror nok ikke det finnes Poenget er at sukkeret i frukt sannsynligvis er mer skadelig enn vanlig sukker. Opprinnelsen til fruktosen er vel mindre relevant i diskusjonen om frukt er sunt eller ikke? Maia70 skrev (11 minutter siden): Og sukkerbeter blir også mye genmanipulert, og GMO er tillatt i flere Europeiske land. Det er, slik jeg har forstått det, ikke tillatt å selge sukker fra genmanipulerte planter i Norge Anonymkode: a3825...943
AnonymBruker Skrevet 14. august #45 Skrevet 14. august AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Bilde av frukt som Maia 70 viser er tiltrekkende. Men det trenger likevel ikke å bety at frukt er sunnere - det er bare naturen sin måte å "lure" oss til å spise frukten Anonymkode: a3825...943 Det stemmer ikke helt. Frukten på bildet, som er typisk det man finner i butikken, er ikke så mye naturens måte, som moderne matproduksjons måte. Ingenting av det finnes i naturen og er utelukkende et resultat av menneskestyrt dyrking for å gjøre frukten større og søtere. Tenk bare på hvordan ville jordbær ser ut kontra de enorme man får kjøpt i butikk. I dag kan du lett spise mer frukt og bær på ti minutter enn noe menneske før moderne tid ville kunne spise på en uke. At vi har dyrket fram modifiserte utgaver av naturlige planer er ikke utelukkende positivt. For eksempel er villepler i praksis uspiselige og ville mandler kan være svært giftige. Men det er ikke til å komme bort fra at mye moderne frukt inneholder ekstremt mye sukker. Selv om det er bedre enn seigmenn er vi selvsagt ikke skapt for å spise så store mengder karbohydrater. Anonymkode: 46e15...686
Maia70 Skrevet 14. august #46 Skrevet 14. august AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Poenget er at sukkeret i frukt sannsynligvis er mer skadelig enn vanlig sukker. Opprinnelsen til fruktosen er vel mindre relevant i diskusjonen om frukt er sunt eller ikke? Men det er feil, som jeg sa finnes det ingen studier med ekte mennesker og ekte frukt som støtter det. Opprinnelsen betyr noe fordi det er forskjell på dette: og dette: 1
AnonymBruker Skrevet 14. august #47 Skrevet 14. august Nei. For jeg liker ikke frukt noe særlig og spiser det sjelden. Spiser mye grønt, men bruker «tallerkenmodellen» til middag, dvs at halve tallerkenen er fylt med grønnsaker. Utenom middag spiser jeg bare lunsj, det kan være alt fra to grove knekkebrød med ost og paprika eller en salat med mye grønt og kylling, reker eller kikerter. Jeg vet jeg spiser sunt, og er ikke så opptatt av å få i meg 800 gram frukt og grønt. Anonymkode: 03946...24d
AnonymBruker Skrevet 14. august #48 Skrevet 14. august Håper at belgfrukter, nøtter og frø kan regnes med! Anonymkode: 1736b...899
AnonymBruker Skrevet 14. august #49 Skrevet 14. august Jeg er ikke i nærheten nå, men var gsnske flink før. Hva med first price lapskaus? Anonymkode: 66c86...2a3
Stacy__ Skrevet 14. august #50 Skrevet 14. august Ja, 80% av tiden får jeg i meg anbefalt mengde med frukt og grønnsaker. Innimellom mer og andre ganger litt mindre.
AnonymBruker Skrevet 14. august #51 Skrevet 14. august Vi spiser masse belgfrukter, grønnsaker, en del frukt og litt bær, men usikker på om det er rett balansert. Blir nok mest grønnsaker. Føler ikke belgfrukter og grønnsaker er så dyrt. I dag har jeg spist reddiker fra egen dyrkekasse (veldig enkel å få til), paprika, purre, småtomater (kjøper en sånn stor boks for 50,-), vanlige tomater, agurk, avokado, sorte bønner, poteter og noen blåbær jeg plukket i går. Avokado er jo dyrt, men grønnsaker for øvrig er ikke så altfor ille, og om man kjøper det man trenger slik at man aldri kaster noe. Skal bli enda flinkere til å dyrke litt forskjellig og det rette neste år. Reddiker, gulrot og potet er enkelt. På høsten er rotfrukter rimelig og godt. Bær og sopp finner man ute. I etniske butikker finner man bønner og linser til en rimelig penge. Husk å bløtlegge i forveien. Noen ganger spirer vi ulike bønner, frø og erter, det er også godt 😊 Anonymkode: c42fb...1f3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå