Gå til innhold

Får du i deg anbefalt mengde frukt og grønt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke sjans til å få i meg anbefalt mengde av frukt og grønt. Spiser grønnsaker hver dag, men ikke i enorme mengder. Ikke så glad i frukt. Tror jeg får i meg gode næringsstoffer likevel på et råvarebasert kosthold med bl a egg hver dag, kjøtt, fisk osv.

Anonymkode: 5a200...dc7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, er nok langt unna de anbefalte mengdene fra myndighetene... En ting er at det er dyrt, men både utvalget og kvaliteten er dårlig her til lands. 

Anonymkode: 974e0...b09

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke glad i frukt, dessuten gjør det meg bare mer sulten.

Spiser litt grønnsaker. Ikke nok, men prøver ikke heller. 

Anonymkode: c56b2...22a

AnonymBruker
Skrevet

Tror det. Jeg spiser mye grønnsaker og bær.

Anonymkode: b517a...c2b

AnonymBruker
Skrevet

Dere som ikke spiser frukt eller grønnsaker - hva spiser dere? Kronprodukter og kjøtt?? 

Anonymkode: 6e8f5...a1d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dere som ikke spiser frukt eller grønnsaker - hva spiser dere? Kronprodukter og kjøtt?? 

Belgfrukter, nøtter, brød, ris, pasta, potet, løk, hvitløk.  Alt dette er billigere enn frukt og grønt for begynner man å legge dette til måltidene alltid så blir det mye dyrere. Nå er det jo ikke sånn at vi ikke spiser frukt og grønt i det hele tatt men sånn, vi spiser mindre enn vi bør. 

Anonymkode: 6c7a7...36b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja det stemmer nok det må følge litt med. Ca alt på nærbutikken er dyrt da bortsett fra frossen spinat, eple, banan. Men må vel dra litt rundt  i byen og tror jeg. 

Jeg ser over tilbud hver søndag, og ukeshandler hver tirsdag (ca). Last ned appene til de største butikkene som ligger i nærheten, så tar du en effektiv runde. Bruk nærbutikken kun til ting som er glemt, eller går tomt før planlagt. 

Anonymkode: b1691...341

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, er nok langt unna de anbefalte mengdene fra myndighetene... En ting er at det er dyrt, men både utvalget og kvaliteten er dårlig her til lands. 

?

Nypoteter, nykål, kålrot, purreløk og løk i alle varianter, blomkål, neper, rødbeter, hjertesalat, fennikel, gulrøtter, sellerirot.... dyrket på en gård få km fra deg, med minimalt av sprøytemidler, og uten å være plukket for tidlig og bruke dager på transport, så et kaldt lagerrom. 

Ut i skogen/fjellet. Finne kantarell, tyttebær, ramsløk, blåbær, molter...

Investere litt i egen hage. Epler, pærer, moreller, ripsbusker, solbær, rabarbra, pallekarm med salat og urter. 

Følge med på facebookgrupper - er mange som gir bort rips og epler i disse dager

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Egg, kjøtt, fisk, ost, yoghurt, nøtter.

Anonymkode: 46e15...686

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nå må folk slutte å klage på kvalitet og utvalg her i landet og bruke det som unnskyldning! Det er patetisk! Norske grønnsaker er superbra og kan kjøpes overalt.  Hva er det du ønsker av frukt og grønt som du ikke kan kjøpe her da? 

Anonymkode: d01ce...66b

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Spiser veldig mye grønnsaker/grønt, men ikke så mye frukt. Spiser salat til lunsj stort sett hver dag fra saltbaren på jobb, og i tilllegg mye grønnsaker til middag. I tillegg spiser jeg noe egg. Dette har gjort mye med helsen, så derfor fortsetter jeg med det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Belgfrukter, nøtter, brød, ris, pasta, potet, løk, hvitløk.  Alt dette er billigere enn frukt og grønt for begynner man å legge dette til måltidene alltid så blir det mye dyrere. Nå er det jo ikke sånn at vi ikke spiser frukt og grønt i det hele tatt men sånn, vi spiser mindre enn vi bør. 

Eh… dette er jo under paraplyen "frukt og grønt"? 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi spiser en del grønsaker, mest poteter, brokkoli, kål, gulrøtter, løk og hvitløk. Vi spiser nok ikke frukt hver dag, jeg gjør det sjelden. Kjøper inn epler, noe bananer og frukt etter sesong innimellom. Men 800 gram frukt og grønt pr. pers, det blir det nok ikke.

Anonymkode: dfbca...33e

Skrevet (endret)

En veldig enkel måte for meg å få i meg noen grønnsaker i alle fall, er å ovnsbake rotgrønnsaker som er vendt i smeltet smør og honning. Det er bare så sykt godt! Jeg lager så jeg har i to dager, og spiser meg sprekkmett på det de to dagene. Slenger på en karbis eller to i tillegg.

I den blandingen med rotgrønnsaker jeg bruker, startet jeg opprinnelig med sju ulike typer. Men det ble så fullt på stekebrettet, så jeg kortet ned til fem. Droppet to typer beter, chiogga (polkabeter) og gule beter. Det andre jeg har fortsatt med, er pastinakk, søtpotet, småpotet, gulrot, sjalottløk og noen ganger persillerot også. Da blir det seks om den siste tas med, men stort sett fem typer altså. Det er det jeg klarer å få i meg av de anbefalte åtte. Lager dette hver uke, for det er så godt :) 

Frukt går det lite av. Sitrusfrukter liker jeg ikke noe særlig, og epler får jeg utslett i ansiktet av. Så en sjelden gang blir det noen bananer og kanskje druer. Men jeg kjøper det sjelden fordi jeg sjelden klarer å spise opp f.eks. hele drue-esken før de blir dårlige.

Endret av Million
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja. 

Frukt og grønt er blitt dyrt, ja, men om man følger med på tilbud, og hva som er i sesong, er det lettere å komme billig unna. 

Vi plukker mye bær om sommeren. Vi registrerer at det er vi alene om.... Det er helt gratis å plukke blåbær i skogen, bringebær i grøften, osv. Bær er sinnsykt dyrt i butikken, men helt gratis i naturen, og det er attåt skikkelig sunt og godt. Det går også helt ypperlig å fryse ned, så man har bær til hele året. 

Anonymkode: 6f428...00d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja. 

Frukt og grønt er blitt dyrt, ja, men om man følger med på tilbud, og hva som er i sesong, er det lettere å komme billig unna. 

Vi plukker mye bær om sommeren. Vi registrerer at det er vi alene om.... Det er helt gratis å plukke blåbær i skogen, bringebær i grøften, osv. Bær er sinnsykt dyrt i butikken, men helt gratis i naturen, og det er attåt skikkelig sunt og godt. Det går også helt ypperlig å fryse ned, så man har bær til hele året. 

Ja enig.

altfor få som plukker av det naturen kan by på. I mitt område er det bare gå ut i skogen og plukke blåbær, de vokser overalt. Og så har vi noe tyttebær og noe bjørnebær. Når høsten kommer skal jeg ut å plukke traktkantareller, beste soppen jeg vet om!

Anonymkode: 9ede9...5de

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ja, hva har skjedd her? 

Vi har drevet matauk siden vi var unge og nyetablerte. Og nå er det jo nesten bare å gå ut døra og begynne å plukke... 

Før var molter og kantareller ekstremsport. Grytidlig opp. Gå lenge, kjenne akkurat riktig sted. Nå kan vi bare gå rett ut på lett tilgjengelig myr, og finne molter. 

Bruker aldri penger på bær til kaker og desserter (fryser hele, slik som du), saft, gelé, syltetøy, en del krydder, chutneys og marmelade. Tørket bær til granola. Selv gode likører. 

Samtidig som folk klager over prisene i butikk. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

TS skriver at en kilo epler koster 30 kroner. Epler inneholder nesten 90% vann, og i overkant av 10% sukker. Dette er fruktose, en sukkerart som er potensielt skadelig for levra. I tillegg inneholder epler ørsmå mengder vitaminer og litt fiber

Nei, epler er ikke skadelige for levra eller noe som helst annet! Om det finnes noen som helst form for faktiske bevis på at fruktose noen gang har skadet en lever (som jeg tviler på), så er denne sukrosen som de bruker, raffinert sukrose fra genmanipulert mais. Det er kun dette de bruker i laboratorier til å teoretisere om.
Forsøk som er blitt gjort med ekte EPLER eller noen form for ekte frukt og grønnsaker, viser at helsa blir bedre av det.
Artiklene under inneholder linker til studier med ekte mat og ekte mennesker som fikk bedre helse av mer frukt og grønnsaker:

https://newsroom.heart.org/news/prescription-for-fruits-vegetables-linked-to-better-heart-health-food-security

https://www.theguardian.com/australia-news/2022/sep/19/food-as-medicine-could-prescribing-fruit-and-vegetables-become-part-of-healthcare

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Skjønner at frukt er godt, men det er Cola også. Hvorfor står ikke cola på listen over 5 til 8 om dagen når frukt gjør det?

Hva er forskjellen?

Hva er forskjellen? Nei aner ikke, det kan da ikke være noe forskjell på en drikk som inneholder hundrevis av tilsetningsstoffer og raffinert sukker, og frukt som kommer direkte fra naturen, har naturlig sukker bundet til næringsstoffene, og ingen tilsetningsstoffer? Nei, ingen forskjell, bare se, de ligner også: 

image.png.7679b5b31dfc56703e88008a0c54d5e6.png

image.png.97fd3b253767f91790749ca420048e66.png

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Dette er noe av det dummeste jeg har lest. 

Forklar! Hva konkret er «dette er noe av det dummeste jeg har lest?». Det å bytte ut noe med mye sukker (banan - og spesielt juice med banan) med noe som inneholder mindre sukker (cola?). Det å bytte ut noe som kan være skadelig for levra (fruktose) med noe som er mindre skadelig (vanlig sukker)? Det å stille spørsmål om hvorfor noen tror det er sunt å spise/drikke mye sukker så lenge det er en del av kostholdsrådene?

Maia70 skrev (51 minutter siden):

Nei, epler er ikke skadelige for levra eller noe som helst annet! Om det finnes noen som helst form for faktiske bevis på at fruktose noen gang har skadet en lever (som jeg tviler på), så er denne sukrosen som de bruker, raffinert sukrose fra genmanipulert mais.

Professor i ernæring Birger Svihus snakker i en podcast en del om ulike matvarer, inkludert frukt - og at det er hardt for levra å fordøye. Google Birger Svihus + frukt + podcast, så lærer du kanskje noe mer. Han snakker også om norsk fruktpropaganda

Overdriver en inntaket av fruktose så kan det gi fettlever

Jeg tror du har misforstått om sukker og genmanipulert mais. Sukkerproduksjonen i Europa er, slik jeg husker det, fra sukkerbeter (ikke mais) som ikke er genmanipulert

Maia70 skrev (44 minutter siden):

Hva er forskjellen? Nei aner ikke, det kan da ikke være noe forskjell på en drikk som inneholder hundrevis av tilsetningsstoffer og raffinert sukker, og frukt som kommer direkte fra naturen, har naturlig sukker bundet til næringsstoffene, og ingen tilsetningsstoffer?

En forskjell er at cola inneholder mindre sukker, og at sukkeret i cola er mindre skadelig for levra

Professor i ernæring Anna Haug har ment at antioksidanter frå frukt i liten grad blir tatt opp i tarmen. Dette fordi det er store kompliserte molekyler. Men du får en avføring rik på antioksidanter da selv om det ikke kommer inn i kroppen fra tarmen – om det er en trøst for fruktspiserne. Kanskje har det en lokal positiv effekt i tarmen

Ernæringsprofessor Svihus mener at banan ikke er så mye sunnere enn seigmenn (selv om seigmenn inneholder mye mer sukker)

Norsk fruktpropaganda har vært vellykket. Mange tror at frukt er sunt. Det er en interessant observasjon. Er det mangel på kritisk sans, og/eller er det et stort ønske om at noe godt også er sunt? Frukt er jo bedre enn brokkoli etter min mening. Og ja, jeg spiste banan i går. Selv om jeg tror det ikke er sunt. Men det hender jo jeg spiser seigmenn også

Selv om seigmenn ikke er en del av anbefalingene om 5 til 8 porsjoner om dagen

Ja, jeg kan ta feil. Men en bør stille spørsmål om hvor sunt frukt egentlig er - og ikke tro helt ukritisk på hva som kommer fra fruktindustrien og reklameindustrien. At frukt inneholder mye sukker er det ingen tvil om. I dag plukket jeg villrips og vill bringebær ute. Må vel være mye sunnere enn sukkerholdig frukt?

«Banan er ernæringsmessig og bærekraftmessig en tragedie» (sitat: ernæringsprofessor Birger Svihus)

Anonymkode: a3825...943

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...