Gå til innhold

Får du i deg anbefalt mengde frukt og grønt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Familien min har ikke sjans. Vi er heldige hvis vi får til 5 om dagen, 8 om dagen kan vi bare glemme. Frukt og grønt har jo blitt så sykt dyrt! Skulle kjøpe appelsin og eple i dag. 30 kroner for 1 kg epler og 18 kroner for TO appelsiner!! Dette holder knapt en dag for vi er 5 stk. Eplene er forsåvidt greie nok på pris da alle får seg litt eple for de 30 kronene, men 18 kroner for 2 appelsiner... Skal man ha en hver så blir det 18x5 altså 90 kroner i appelsiner ??? 😧 Helt sinnsykt. 

Hva slags frukt og grønt kan man spise som ikke koster skjorta? Hvilke butikker er best?  Greit og kunne spise noe annet enn bare eple ? Sies jo man skal spise variert ... 

Anonymkode: 6c7a7...36b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg lever på det pga helsa. Men alle pengene mine går til det, det har blitt håpløst dyrt. Bananer er billig, appelsiner er noen ganger på tilbud, epler kan man få plukket gratis hos folk som ikke plukker dem, og kål er billig.

Anonymkode: fc97f...1d7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke så bra på frukt men spiser mer enn nok grønnsaker, bær, belgfrukt, nøtter og frø til å veie opp for fruktmanglene. 
Trikset for min del er å tilsette det i mat jeg allerede spiser og liker. Det koster litt men jeg kjøper i bulk, frossent, hermetisk og i grønnsakshandelen samt på tilbud selvfølgelig. Jeg sparer inn noe på kjøtt ved at jeg tilsetter linser og bønner i supper, gryter og så videre, pluss at jeg kjører på med frø, nøtter og tørka bær i hjemmelagd müsli, lager chiasyltetøy på frossen bærmix osv.

Anonymkode: 4d550...a14

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Familien min har ikke sjans. Vi er heldige hvis vi får til 5 om dagen, 8 om dagen kan vi bare glemme. Frukt og grønt har jo blitt så sykt dyrt! Skulle kjøpe appelsin og eple i dag. 30 kroner for 1 kg epler og 18 kroner for TO appelsiner!! Dette holder knapt en dag for vi er 5 stk. Eplene er forsåvidt greie nok på pris da alle får seg litt eple for de 30 kronene, men 18 kroner for 2 appelsiner... Skal man ha en hver så blir det 18x5 altså 90 kroner i appelsiner ??? 😧 Helt sinnsykt. 

Hva slags frukt og grønt kan man spise som ikke koster skjorta? Hvilke butikker er best?  Greit og kunne spise noe annet enn bare eple ? Sies jo man skal spise variert ... 

Skulle være 10x5 haha 😂men uansett. 50 kroner for en appelsin til hver, 30 kroner for epler. Oppe i ca 80 kroner.  Og så var det grønnsaker i tillegg.. og det er jo bare en del av en dags kostnader til mat. Vi har knapt råd. Og går i eple og banan dagen lang av frukt. Pleide å spise mye gulrot men den koster nå 40 kroner per kg istedenfor 20... Så begynner å bli uaktuelt med til og med gulrot? Altså hva er igjen?

Får leve på potet som vi gjorde før i tiden. Den er i alle fall billig... 😅 Og kål

AnonymBruker
Skrevet

Nei, men ikke pga prisen. 800 gram blir for stor andel den totale mengden mat jeg klarer å spise. Vil gå mye ned i vekt. Spiser ca 500 gram per dag. Det er nok for min lille kropp 

Anonymkode: d44fc...b1d

AnonymBruker
Skrevet

Vi spiser mye kål (spisskål, hodekål, blomkål, brokkoli osv), løk og rotfrukter. Vi har plukket en del bær i sommer, blåbær, bringebær og diverse hagebær. Noe er spist, men mye blir dessert gjennom vinteren. Det samme gjelder rabarbra. 

Frukt følger sesongen. Nå er det tidligepler fra hagen. Epler, plommer og pærer plukkes og spises gjennom høsten, men mye lagres til vinteren. Noe legges i fryseren og blir desserter og pålegg.

I tillegg blir det et glass juice eller smoothie i ny og ne.

Vi voksne klarer fint 800g, men barna spiser mindre så kanskje 500g. 

Anonymkode: a80dd...ade

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er ikke så bra på frukt men spiser mer enn nok grønnsaker, bær, belgfrukt, nøtter og frø til å veie opp for fruktmanglene. 
Trikset for min del er å tilsette det i mat jeg allerede spiser og liker. Det koster litt men jeg kjøper i bulk, frossent, hermetisk og i grønnsakshandelen samt på tilbud selvfølgelig. Jeg sparer inn noe på kjøtt ved at jeg tilsetter linser og bønner i supper, gryter og så videre, pluss at jeg kjører på med frø, nøtter og tørka bær i hjemmelagd müsli, lager chiasyltetøy på frossen bærmix osv.

Anonymkode: 4d550...a14

Belgfrukter bruker vi en del av og for å spare penger. Av frosne grønnsaker så finner jeg ikke så mye billigere ting her vi bor, annet enn at frossen spinat er billigere. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi spiser mye kål (spisskål, hodekål, blomkål, brokkoli osv), løk og rotfrukter. Vi har plukket en del bær i sommer, blåbær, bringebær og diverse hagebær. Noe er spist, men mye blir dessert gjennom vinteren. Det samme gjelder rabarbra. 

Frukt følger sesongen. Nå er det tidligepler fra hagen. Epler, plommer og pærer plukkes og spises gjennom høsten, men mye lagres til vinteren. Noe legges i fryseren og blir desserter og pålegg.

I tillegg blir det et glass juice eller smoothie i ny og ne.

Vi voksne klarer fint 800g, men barna spiser mindre så kanskje 500g. 

Anonymkode: a80dd...ade

Heldige dere som har hage da! 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har hage med masse frukt i nå. Men i det siste har ikke frukt vært så fristende...

Jeg telte over ulike grønnsaker og frukt per dag og uke, og det er rimelig mye. Men vi har mye grønnsaker til middag og da. Det er jo mye billig grønnsaker nå om høsten, så det er litt greit.

Anonymkode: 254ce...bb5

AnonymBruker
Skrevet

En anbefaling om å innta giftstoffer er ikke en anbefaling jeg velger å følge. 

Anonymkode: a2c73...b96

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

En anbefaling om å innta giftstoffer er ikke en anbefaling jeg velger å følge. 

Anonymkode: a2c73...b96

Giftstoffer? Vi snakker om frukt og grønt??.

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Antagelig mer. 

Anonymkode: 56055...d9c

AnonymBruker
Skrevet

TS skriver at en kilo epler koster 30 kroner. Epler inneholder nesten 90% vann, og i overkant av 10% sukker. Dette er fruktose, en sukkerart som er potensielt skadelig for levra. I tillegg inneholder epler ørsmå mengder vitaminer og litt fiber

Med tanke på levra er det nok verre å drikke epler enn å spise epler. Sukkerholdig cola inneholder også 90% vann og 10% sukker (+/-). Istedenfor å spise en kilo epler, så kan en blande 900 gram vann med 100 gram vanlig sukker (bedre for kroppen sammenlignet med frukose). Så kan vi skrape litt av en vitamintablett oppi, og ha i litt fiber. Kanskje tilsette litt cola-smak

Ville dette vært like sunt som å drikke eplejuice? 

Banan inneholder 50% mer sukker sammenlignet med sukkerholdig cola og epler med sukker (en kan vel ikke få epler uten sukker). Foredling har gjort eplene mer sukkerrike da noen ikke liker sure epler

Banan er også sukkervann. Først blir sukkervannet med banansmak (eller bare banan som noen kaller det) fraktet fra Costa Rica med kjøleskip til Rotterdam. Deretter blir sukkervannet med banansmak lastet over i lastebil og kjørt til Norge. Så blir sukkervannet overført til modningsfabrikker i Oslo. Dette må vel gi et gigantisk klimaavtrykk for at vi skal spise/drikke dette?

Hvorfor ikke heller spise mer brokkoli?

Skjønner at frukt er godt, men det er Cola også. Hvorfor står ikke cola på listen over 5 til 8 om dagen når frukt gjør det?

Hva er forskjellen?

Er det fordi Banan-Mathisen (BAMA) og resten av fruktindustrien er så flinke til å selge sukkervann?

Anonymkode: a3825...943

Skrevet

Nok frukt, men ikke grønt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

TS skriver at en kilo epler koster 30 kroner. Epler inneholder nesten 90% vann, og i overkant av 10% sukker. Dette er fruktose, en sukkerart som er potensielt skadelig for levra. I tillegg inneholder epler ørsmå mengder vitaminer og litt fiber

Med tanke på levra er det nok verre å drikke epler enn å spise epler. Sukkerholdig cola inneholder også 90% vann og 10% sukker (+/-). Istedenfor å spise en kilo epler, så kan en blande 900 gram vann med 100 gram vanlig sukker (bedre for kroppen sammenlignet med frukose). Så kan vi skrape litt av en vitamintablett oppi, og ha i litt fiber. Kanskje tilsette litt cola-smak

Ville dette vært like sunt som å drikke eplejuice? 

Banan inneholder 50% mer sukker sammenlignet med sukkerholdig cola og epler med sukker (en kan vel ikke få epler uten sukker). Foredling har gjort eplene mer sukkerrike da noen ikke liker sure epler

Banan er også sukkervann. Først blir sukkervannet med banansmak (eller bare banan som noen kaller det) fraktet fra Costa Rica med kjøleskip til Rotterdam. Deretter blir sukkervannet med banansmak lastet over i lastebil og kjørt til Norge. Så blir sukkervannet overført til modningsfabrikker i Oslo. Dette må vel gi et gigantisk klimaavtrykk for at vi skal spise/drikke dette?

Hvorfor ikke heller spise mer brokkoli?

Skjønner at frukt er godt, men det er Cola også. Hvorfor står ikke cola på listen over 5 til 8 om dagen når frukt gjør det?

Hva er forskjellen?

Er det fordi Banan-Mathisen (BAMA) og resten av fruktindustrien er så flinke til å selge sukkervann?

Anonymkode: a3825...943

Dette er noe av det dummeste jeg har lest. 

Anonymkode: 6e8f5...a1d

• Liker 12
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Spiser mye løk, kål, gulrøtter, frosne bær, svisker, linser og bønner, potet og søtpotet, tomater (hermetiske tomater i en rett er like bra som ferske), så jeg føler ikke jeg strever med å komme opp i 8 om dagen 😊 vi har fire barn så det ryker en del frukt også, men jeg synes det er viktig og prioriterer heller bort andre ting i matbudsjettet enn frukt og grønt. Får jo også bonus på rema hvor jeg handler 😊

Anonymkode: 4de5c...bbc

AnonymBruker
Skrevet

Masse grønnsaker som vokser over bakken, så der er jeg flink. Ikke frukt pga at jeg har diabetes. Litt bær.

Anonymkode: fe642...b22

AnonymBruker
Skrevet

Du må følge med på tilbud, og på sesong (om du bor sør for Trondheim får du gratis epler nå). Om du kun hiver det du føler for i handlekurven blir det dyrt. 

Denne uka har jeg kjøpt; Brokkoli til 13 kr, stor wokmiks til 40kr, 350g erter til 12kr, stort nett avokado til 40kr, bananer 20 kr/kg,.... Løk og hvitløk kjøper jeg i løsvekt på eksotiskse butikker. Har også laget tomatsuppe på hermetiserte tomater, det er en god middag som koster under 50-lappen. 

I bod ligger det 20kg uvaska poteter og 5kg uvaska gulrøtter, kjøpt rett fra gård. 

Fryseren er full av blåbærsyltetøy, bringebær, ripssaft og -syltetøy, rabarbra i ulike varianter. Fortsatt gjenstår eplehøst, og tyttebær. Med unntak av litt sukker og pektin er det gratis mat. 

Anonymkode: b1691...341

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du må følge med på tilbud, og på sesong (om du bor sør for Trondheim får du gratis epler nå). Om du kun hiver det du føler for i handlekurven blir det dyrt. 

Denne uka har jeg kjøpt; Brokkoli til 13 kr, stor wokmiks til 40kr, 350g erter til 12kr, stort nett avokado til 40kr, bananer 20 kr/kg,.... Løk og hvitløk kjøper jeg i løsvekt på eksotiskse butikker. Har også laget tomatsuppe på hermetiserte tomater, det er en god middag som koster under 50-lappen. 

I bod ligger det 20kg uvaska poteter og 5kg uvaska gulrøtter, kjøpt rett fra gård. 

Fryseren er full av blåbærsyltetøy, bringebær, ripssaft og -syltetøy, rabarbra i ulike varianter. Fortsatt gjenstår eplehøst, og tyttebær. Med unntak av litt sukker og pektin er det gratis mat. 

Anonymkode: b1691...341

Ja det stemmer nok det må følge litt med. Ca alt på nærbutikken er dyrt da bortsett fra frossen spinat, eple, banan. Men må vel dra litt rundt  i byen og tror jeg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Får du i deg anbefalt mengde frukt og grønt?

Nei, og jeg prøver ikke heller. Det stemmer rett og slett ikke at vi trenger å spise så mye plantemat, og vi er i hvert fall ikke avhengige av planter som bare kan dyrkes i andre verdensdeler eller i moderne drivhus. Hvis du vil ha i deg det du trenger av næring og vil kutte ned på kjøtt og fisk fordi det er dyrt, kan du spise egg. Det inneholder absolutt alt du trenger bortsett fra c-vitamin. Det er billig, enkelt, holdbart og ekstremt mye mer næringsrikt enn noen grønnsak. I tillegg metter det mer enn det meste.

Anonymkode: 46e15...686

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...