Gå til innhold

Hvor mye spylevæske går det egentlig på toyotaen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Såg nettopp en toyota hybrid ca. 2015 isch på parkeringsplassen til butikken. Sjåføren skulle vaske ruten med spylevæske. Det kom tåpelig lite ut på ruten. Men begge lyktene ble derimot spylt helt hinsides heftig, helt meningsløs. Har sikkert gått 100ml eller noko. Er det vanlig hos toyota? Ser at min Kia EV6 ikke har sånn tull. Som jeg er glad for. 

Kjører mye og fyller ca. 2 liter med spylevæske hver gang jeg skifter dekk på våren og ca. en halv liter på høsten. Hvor mye forbruk er det på en gjennomsnitt toyota sånn egentlig? Det må jo være sinnsyke utgifter 😮 ?

Anonymkode: 77589...986

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan umulig kjøre mye på saltede veier! Spiller ingen rolle på merket i grillen, er den bak rattet som bestemmer hvor mye man vil bruke! 

Anonymkode: 07f51...6d3

• Liker 5
Skrevet (endret)

Forbruk av spylervæske varierer med årstiden. Sommerstid går det lite. Vinterstid veier fulle av salt og sørpe kan jeg fylle spylervæske flere ganger i uken.

Å "spare" på spylervæsken kan være trafikkfarlig. Viktig å se godt.

Det er regler for lyktespylere avhengig av hvor mange lumen hovedlys har, det kan være modeller som både er levert med og uten avhengig av typen hovedlys.

Endret av TBL12
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Såg nettopp en toyota hybrid ca. 2015 isch på parkeringsplassen til butikken. Sjåføren skulle vaske ruten med spylevæske. Det kom tåpelig lite ut på ruten. Men begge lyktene ble derimot spylt helt hinsides heftig, helt meningsløs. Har sikkert gått 100ml eller noko. Er det vanlig hos toyota? Ser at min Kia EV6 ikke har sånn tull. Som jeg er glad for. 

Kjører mye og fyller ca. 2 liter med spylevæske hver gang jeg skifter dekk på våren og ca. en halv liter på høsten. Hvor mye forbruk er det på en gjennomsnitt toyota sånn egentlig? Det må jo være sinnsyke utgifter 😮 ?

Du bruker jo knapt spylevæske

Anonymkode: 4c255...ade

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takker for innspillet på eget væskebruk men hva er vitsen med å spyle vekk alt på lyktene samtidig som nesten ingen ting kommer seg ut på ruten?

Bruker toyota mer væske enn andre biler?

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Takker for innspillet på eget væskebruk men hva er vitsen med å spyle vekk alt på lyktene samtidig som nesten ingen ting kommer seg ut på ruten?

Nei, har selv Kia og det går noen dunker spylervæske i året, spesielt om vinteren, kjører ca 12-15k i året 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ved å slå av lys mulig lykter ikke spyles da?

AnonymBruker
Skrevet
TBL12 skrev (1 minutt siden):

Blir de ikke møkkete tror du når man slukker lyset?

Anonymkode: 6609e...7a2

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Blir de ikke møkkete tror du når man slukker lyset?

Anonymkode: 6609e...7a2

Hm, tenkte mest på trådstarter sin bekymring om høyt forbruk av spylervæske. 😀

Det kan mulig redusere forbruket av spylervæske å slukke når vinduet spyles. Deretter tennes lysene igjen.

Det er krav til lyktespylere avhengig typen lys som er montert på bilene, ikke sikkert det vil fungere?

Endret av TBL12
Skrevet (endret)

Tette dyser gir dårlig spyling på alle bilder som har det, tenker Ts kjeder seg litt

Endret av NakenPanda
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Bruk vann og Zalo på sommerstid, det har jeg gjort i 30 år. Men det er et ekstremt stor men her ! Du må i god tid før frost er aktuelt få tømt vindu spyler tanken og så fylle den med vintersesong spyler veske. Om ikke risikerer du store utgifter på sprengt pumpe og slanger fra vindu spyler tanken.

AnonymBruker
Skrevet
TBL12 skrev (22 timer siden):

Forbruk av spylervæske varierer med årstiden. Sommerstid går det lite. Vinterstid veier fulle av salt og sørpe kan jeg fylle spylervæske flere ganger i uken.

Å "spare" på spylervæsken kan være trafikkfarlig. Viktig å se godt.

Det er regler for lyktespylere avhengig av hvor mange lumen hovedlys har, det kan være modeller som både er levert med og uten avhengig av typen hovedlys.

Jeg bruker en del sommerstid pga hytte i gokk og mye innsekter. 

Anonymkode: 44ce5...95b

Skrevet
TomKrus skrev (2 timer siden):

Bruk vann og Zalo på sommerstid, det har jeg gjort i 30 år. Men det er et ekstremt stor men her ! Du må i god tid før frost er aktuelt få tømt vindu spyler tanken og så fylle den med vintersesong spyler veske. Om ikke risikerer du store utgifter på sprengt pumpe og slanger fra vindu spyler tanken.

Bruker så lite på sommeren at det nesten ikke betyr noe, men jeg tynner ut vanlig spylervæske 1:2 eller 1:3. Så tåler den litt frost og om det skulle bikke under null.

Skrevet
Tiuren skrev (9 timer siden):

Bruker så lite på sommeren at det nesten ikke betyr noe, men jeg tynner ut vanlig spylervæske 1:2 eller 1:3. Så tåler den litt frost og om det skulle bikke under null.

Jeg bruker en god del om sommeren også, fordi bugsene ligger klistret ut over frontruten i stort antall :) Og det må vekk, når jeg kjører blir det vinduspylerne som må gjøre den jobben, det beste er skikkelig vask.

AnonymBruker
Skrevet
TBL12 skrev (12 timer siden):

😂😂😂😂

Anonymkode: 3e4fb...e11

Skrevet (endret)

Etter det jeg finner vil ikke lyktene spyles på enkelte Skoda modeller om parklys benyttes. Mulig det også gjelder andre merker?

https://skodaforum.no/topic/10809-deaktivering-av-lyktespylere/

Sitat

Så lenge det er Xenon-lys, så er det påbudt å ha lyktespylere. Skal du unngå spyling, må du nok kode det vekk. En annen måte å unngå spyling, er å kjøre med parklys + tåke-/grøftelys (hvis der er det). Det passer kanskje ikke alltid å kjøre sånn. Men da vil det ikke spyles.

Endret av TBL12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...