Gå til innhold

Gjenta andres formuleringer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et par kolleger som ofte bruker mine ord/begreper/formuleringer rett etter at jeg har sagt en ting, i sin første respons. Jeg er ikke vant til det med venner eller familie, med mindre det virker ganske nødvendig, men det er kanskje normalt?

I dag sa jeg for eksempel flaskehals i en sammenheng og da sa ene kollegaen flaskehals i sine to første setninger etterpå.

Er dette en bevisst sosial strategi?

Anonymkode: 8c6b7...717

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er en sosial strategi, men den skjer som regel ubevisst. Når du gjentar ord eller uttrykk som den andre har brukt, signaliserer du at du har lyttet og forstått, samtidig som du bruker språk som du vet at personen forstår eller har en tilknytning til. Dette er helt vanlig, og de fleste gjør det uten å tenke over det.

Fenomenet gjelder også dialekter. For eksempel: Hvis noen spør deg når dere skal møtes, og du sier «syv», men de vanligvis sier «sju», kan det hende de svarer «syv» tilbake når de bekrefter klokkeslettet – helt automatisk.

Anonymkode: f67ee...072

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har et par kolleger som ofte bruker mine ord/begreper/formuleringer rett etter at jeg har sagt en ting, i sin første respons. Jeg er ikke vant til det med venner eller familie, med mindre det virker ganske nødvendig, men det er kanskje normalt?

I dag sa jeg for eksempel flaskehals i en sammenheng og da sa ene kollegaen flaskehals i sine to første setninger etterpå.

Er dette en bevisst sosial strategi?

Anonymkode: 8c6b7...717

Så kollegaen dine forsatte på samtalen med å bruke samme utrykk som du gjore? Skulle hen stoppet og googlet eller funnet ett annet ord?

Endret av Hannabanna

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...