Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har akkurat fullført en master, og skal søke jobb. 15 år siden sist, og kravene til en som søker jobb med master er selvfølgelig høyere. Jeg blir litt forvirret av hva slags CV arbeidsgivere ønsker. CVen jeg har nå er konvertert fra webcruiter som PDF. Kjedelig, grå, ryddig og inneholder den informasjonen jeg antar arbeidsgiver ønsker. Var på karriereveileder hos en dyktig person, og hun sa at det var ingenting med CVen min som fanget øyet. Jeg har gått for en kjedelig og grå, fordi jeg tenker at maler med mange ulike deler, farger osv. er slitsomt å forholde seg til for arbeidsgiver. Er det noen der ute som jobber med å ansette folk som kan gi meg litt innsikt? Det spørs kanskje på hvilken bransje/sektor man arbeider i også.

Karriereveilederen sa også at jeg må ha et kort sammendrag tilpasset hver enkel stilling jeg søker på CVen. Jeg har tidligere tenkt at det skal komme frem i søknadsteksten, men er dette lurt?

Anonymkode: f7544...1a4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke nødvendigvis farger og slikt som fenger øyet, men innholdet. 

Og ja, det bør være ett sammendrag i cv. Gjerne stikkord hva stillingen innebar, og hvilke programmer du jobbet med, eventuelt spesielle ferdigheter du lærte/utviklet. 

For hvis CV'en ikke fenger øyet, og det ikke kommer frem litt der allerede om du er en interessant kandidat, så går man videre uten å bruke tid på å lese søknaden. 

Anonymkode: f9780...969

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker mye tid på rekruttering og setter stor pris på CV-er som er lette å lese og som er ryddige. Det er fint med litt farger, helst bare én, som du kan bruke f.eks. til tykke understreker, rammer rundt en seksjon o.l.

Og ja, det er veldig fint med oppsummering øverst som trekker frem på noen få setninger hvorfor akkurat du er perfekt for akkurat denne rollen.

Det trenger ikke være fancy eller kreve designblikk, men ryddig, fin font, litt farger, klart adskilte deler, lett å skumme, det er veldig nyttig.

Anonymkode: c841e...827

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Lettlest, forståelig og kortfattet bør cv være 

Anonymkode: 55e4e...27e

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar 😊

Anonymkode: f7544...1a4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hører så mangt om CV, som å "sprite opp" med tema, farger og ikke minst bilde. Det siste er det mye diskusjon rundt, men mange mener også man skal lage en CV som ser fancy ut. For meg betyr det stygge word- eller powerpoint-maler med noe krusseduller og litt farger.

Dette gidder jeg bare ikke. Jeg fremhever min nøkkelkompetanse og arbeidssted, samt kort om utdanning, slik at det raskt blir klare blikkfang, men da basert på innholdet - hva jeg faktisk har gjort og kan - og ikke dilldall. Etter et kort sammendrag er den i hovedsak listebasert med tidligere arbeidsforhold, utdanning ol.

Nå bytter jeg ikke akkurat jobb så ofte, men jeg har aldri ikke fått en jobb jeg har søkt på..

Anonymkode: 1ed8d...419

AnonymBruker
Skrevet

Som designer tenker jeg at et bra cv-design er en CV som gjør det enkelt å få et inntrykk av deg ved å bare skumlese den. Bruk farger, fonter, skriftstørrelse og vekting bevisst. Et eksempel kan være at du skriver alle stillingstitler i fet skrift. Når stillingene står listet opp vil titlene skille seg ut og visuelt sett bli en punktliste, selv om det står normal tekst mellom alle titlene. Gir det mening?

Info som hører sammen er gruppert sammen. Bruk luft / white space så øyet får en pause mellom grupperinger.

Du kan gjerne oppsummere ting i punktlister. Om arbeidsmetodikk er viktig i én jobb kan du skrive en punktliste over metodikk du kan. Om software/apper er viktig i en annen kan du skrive en liste over hvilke du behersker.

Dropp kreative fonter som er vanskelige å lese, og lyse farger som har dårlig kontrast mot hvit bakgrunn.

Men ja, la den viktigste infoen få skinne 😅 Så lar du mindre viktig info og lengre tekster være svart, enkel og kjedelig.

Anonymkode: 86e97...26a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg hører så mangt om CV, som å "sprite opp" med tema, farger og ikke minst bilde. Det siste er det mye diskusjon rundt, men mange mener også man skal lage en CV som ser fancy ut. For meg betyr det stygge word- eller powerpoint-maler med noe krusseduller og litt farger.

Dette gidder jeg bare ikke. Jeg fremhever min nøkkelkompetanse og arbeidssted, samt kort om utdanning, slik at det raskt blir klare blikkfang, men da basert på innholdet - hva jeg faktisk har gjort og kan - og ikke dilldall. Etter et kort sammendrag er den i hovedsak listebasert med tidligere arbeidsforhold, utdanning ol.

Nå bytter jeg ikke akkurat jobb så ofte, men jeg har aldri ikke fått en jobb jeg har søkt på..

Anonymkode: 1ed8d...419

Det er ingen som har foreslått å lage en "fancy" CV bare for å ha noe fancy å vise frem, men som designeren over forklarer, så hjelper godt design og bruk av designelementer som fonter og farger leseren til å finne frem til det viktigste kjappere. Og det setter arbeidsgivere pris på!

Så jeg sier ja takk til både farger (gjerne kun én) og bilde.

Anonymkode: c841e...827

AnonymBruker
Skrevet

Ansetter i helsevesenet. Vi trenger folk som er ryddige, detaljorienterte og som ikke gjør slurvefeil. Jeg liker at disse kvalitetene gjenspeiles i søkernes CV og søknad. 

Anonymkode: 2b5d7...afe

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...