Gå til innhold

Jeg er pedleder på småbarnsavdeling og ønsker tips fra dere som har tilvenning i disse dager

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva gjøres bra på avdelingen barnet ditt har startet på og hva kunne vært gjort bedre/annerledes? Hvordan er inntrykket ditt av barnehagehverdagen fra innsiden?

Anonymkode: f0d4d...71a

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det som gjøres bra er at de gjør så godt de kan. Men jeg kunne ønske det var flere voksne tilstede eller at foreldrene var med på tilvenning mye lenger. Barna griner og skriker for harde livet når de blir trøtte og sultne og denne skrikingen roer seg ikke før det har gått en del uker. Syns det blir så mye grining barna må gjennom, spesielt når tilvenningen er så kort eller at det er så få barnehage lærere som kan gå rundt å trøste.

Anonymkode: 49485...78a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Nå hadde vi tilvenning i fjor ikke nå, men det som var bra var feks at det var besøksdager før sommeren så vi hadde møtt pedleder, andre barn som skulle starte og fikk lekt litt inne i barnehagen så det ikke var et helt nytt sted. Bra at vi fikk en fast kontaktperson som møtte oss og var med barnet hele tilvenningen, og at vi iallfall første dag ikke var med hele barnegruppen men var bare med kontaktepersonen. Generelt brukte de mye oppdeling og smågrupper i starten så barna skulle få ha det litt roligere enn det er med full gruppe og det synes jeg virket bra :)

Jeg var og glad for at det bare var 9 barn på avdelingen men det er jo ikke noe pedleder bestemmer :) 

Det jeg syntes var dårlig var at jeg følte de pushet på å dra fra barnet litt tidlig, ikke helt etter de nye retningslinjene. Vi hadde satt av god tid så jeg synes vi kunne få brukt den tiden så barnet ble ennå mer trygg. 

Anonymkode: 9d209...3ee

AnonymBruker
Skrevet

Trondheimsmodellen, Liten og ny i bhg, May Britt Drugli. Veldig god forskning. 

Anonymkode: a5979...010

AnonymBruker
Skrevet

Fine ansatte, men de hadde tilvenning med tre stykker samme uke og det var kaotisk. Dessuten var de alt for ivrige på å sende oss foreldre avgårde. Det føltes utrygt. 

var derimot veldig fornøyd med at de (de første dagene) sendte bilder av barnet vårt til oss gjennom dagen.

Anonymkode: d2c63...1d1

AnonymBruker
Skrevet

Om jeg skulle tilvendt et nytt barn nå så hadde jeg ønska meg:

- en kontaktperson som faktisk er på jobb de dagene som er satt av til tilvenning 

- en kontaktperson som er sosialt fungerende, som snakker godt norsk (jeg er ikke så opptatt av det ellers i hverdagen altså, men opplevde det som veldig vanskelig å skulle slite med kommunikasjonen akkurat under tilvenningsfasen)

- mulighet for å bytte kontaktperson om barnet og den ansatte ikke får kontakt. 

- oppdateringer (gjerne med bilder) i starten

- beskjed om barnet mitt gråter mye. 

- litt opplegg rundt at det i starten er de samme ansatte som er der for å ta imot om morgenen. 

Anonymkode: a6c1e...25a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tidligere jobbet i barnehage. Sluttet i fjor.
 Jeg synes det er blitt for mye informasjon til foreldrene. Mor blir fortalt om hvert minste lille klynk og hver eneste detalj gjennom dagen, og det er tydelig at det stresser mange mødre. Hold det kort. «Han gråt litt ved soving men har vært i fint humør etter det.» I stedet for å gå i detaljer om at han gråt i 13,5 minutter, og at han ropte på mamma fire ganger. Det fører ikke til noe godt og er bare unødvendig informasjon til en mor som ikke får gjort noe fra eller til. Det er vanskelig nok for foreldre å overlate barnet sitt til barnehagen, så synes ikke de ansatte skal bidra til å gjøre det enda vanskeligere. 

Anonymkode: 48952...918

AnonymBruker
Skrevet

Bor i trondheim og har tilvenning nå over 5 dager, men har satt av 6 fra arbeidsgiver (3 på meg og 3 på mannen). 

De er for få ansatte ved levering. Man føler man må vente med å dra fra barnet sitt så de andre skal slutte å gråte før ditt barn er nestemann til å gråte.

Bra med sms-oppdatering om at barnet ikke gråter lengre og har det bra.

Ansatte oppleves litt for passive når de skal bli kjent med barnet. Det er snakk om 5 dager og da kan man ikke sitte hver dag å vente på at barnet skal ta initiativ. Tilknytningen må pushes på litt. 

Synes de ansatte burde prater mer om hva foreldrene føler. Vise forståelse og sympati/empati for at der er vanskelig.

For mye fokus på rask avskjed fordi det liksom er bedre for barnet……. Nei, det er best for de ansatte. Lengre tilvenning er det beste for barnet.

Anonymkode: 20adf...075

AnonymBruker
Skrevet

Rask avskjed betyr ikke at man skal være lite i barnehagen. Rask avskjed betyr at NÅR man sier hadet så går man. Ikke at man må si hadet etter 5 minutter. Ser at mange skriver angående bemanningen, det er et krav at alle barn som har plass fra 15 august skal tas opp ila august. Man får ikke penger til ekstra ansatte uansett, så derfor blir det mange barn og få voksne. Dette får ikke de enkelte barnehagene gjort noe med. Mulighet for å bytte kontaktperson er der. Men da må man bytte på barn. Dvs det barnet som den andre personen skulle være kontaktperson for må også bytte, derfor er det i utgangspunktet lite gunstig. Mitt råd til deg TS, er å gjøre ditt beste, være forståelsesfull og trygge foreldre. Trygge foreldre=trygge barn. Du får ikke endret på rammene. Og til alle dere nye foreldre så vil jeg beskrive at tilvenning er for at kontaktperson skal å være med og rundt barnet som en trygg person slik at når foreldrene er borte så ser barnet denne og kjenner at "ok deg kjenner jeg igjen i denne ellers ukjente situasjonen, da var du litt trygg for meg nå". Og dette går egentlig ikke ila fem dager, men det begynner der.

Anonymkode: dd268...616

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke tilvenning i år men har hatt tre år på rad før det.

Det positive:

- trygge og rolige ansatte som tar godt imot når barnet kommer, er flinke til å ta kontakt med barnet men uten å presse seg på.

- delte opp i mindre grupper så de minste fikk bli litt trygge på noen barn og ansatte om gangen

- besøksdager i forkant av tilvenning 

Kunne gjort bedre:

- Lengre tilvenning. Yngste er litt forsiktig av seg og jeg hadde noen dager ekstra til tilvenning men opplevde at alle "skulle" tilvennes på 3 dager. Kanskje ta en liten prat første dagen og spør hvor mange dager som er tilgjengelig og snakke om hva som er best for både barnet og avdelingen.

- Spre tilvenning litt utover om mulig. Snakk med foreldrene om noen har mulighet til litt senere oppstart.

- Tydelig kommunikasjon. Savner det litt generelt. Tror de fleste foreldre tåler å snakke om småting så lenge det blir tatt opp på en fin måte. F.eks viss jeg bare tar på ungen upraktiske klær så vil jeg mye heller få høre det enn å føle at de ansatte er "irritert" for ett eller annet. En i bhg er veldig flink til dette, klarer å si ifra men uten at jeg føler på noe negativt.

Anonymkode: 585a5...42d

AnonymBruker
Skrevet

Møt barn og foreldre med et hei og et smil allerede første dag. Møt det nye barnet masse

Anonymkode: 50050...88e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...