Gå til innhold

Vondt i kjevemusklene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sliter med vonde kjevemuskler, som igjen gir hodepine. Merker at jeg biter tennene sammen om natta, helt ukontrollert. Er ikke spesielt stressa nå, så tror ikke det er derfor. Hva kan hjelpe? Har hørt om bittskinne, men er ikke det bare for å beskytte tennene? Drømmer om å lamme musklene med botox, men det er kanskje litt drastisk? 

Anonymkode: 8ece6...5b9

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bittskinne er for å beskytte tennene, men mest for at du ikke skal klare å bite så hardt sammen. 

Anbefaler en tur til tannlegen. 

Jeg har bittskinne, den og øvelser, har hjulpet en hel del, men jeg må nok til skrittet å få botox. 

Anonymkode: 65519...993

• Liker 2
Skrevet

Hos meg hjalp ingenting før jeg fikk botox. Får det på sykehus pga. migrene, da. Så vet ikke hvor mye det koster hvis man skal gjøre det på klinikk. Men hvis du har råd, så ville jeg gjort det. 

Anonymkode: 00958...0c5

Skrevet

Jeg var hos fysio for div fikk også øvelser for avspenning spesielt i kjeven. Det funket fint. Men du kan egentlig bare google det så finner man ønsker på nett. 
https://www.helse-bergen.no/4ac985/siteassets/seksjon/kjevekirurgisk/documents/informasjon-kjeve--til-pasienter-norsk/ovelsesprogram-for-kjeveledd-og-tyggemuskulatur.pdf

bla disse. 

Anonymkode: 60edb...4ec

Skrevet

Botox funket ikke for meg. Bittskinne er det som virker. Om jeg drar på tur og glemmer den, er helvete løs. Blir anspent med en gang.

Anonymkode: e938f...0a7

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Botox funket ikke for meg. Bittskinne er det som virker. Om jeg drar på tur og glemmer den, er helvete løs. Blir anspent med en gang.

Og ikke minst, snorking har roet seg etter jeg fikk skinne.

Skrevet

Tannlegen min viste meg disse øvelsene: https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/temporomandibulaer-dysfunksjon-tmd/dokumenter-tmd/Forslag til hjemmeøvelser ved TMD.pdf/_/attachment/inline/e219d76a-7f6a-4d23-b2f2-fd9656682f53:659943b97624ba6818cad2bd62cc4b16022ebfaa/Forslag til hjemmeøvelser ved TMD.pdf

Om det ikke ble bedre skulle hun henvise meg til videre behandling, så ta deg en tur til tannlegen, og prøv disse øvelsene.

Anonymkode: acf2f...4a0

Skrevet

Jeg fikk bittskinne for samme problemet for rundt 13 år siden, bruker den fremdeles, hver eneste natt og det har hjulpet meg masse. 

Anonymkode: e4f68...3bb

Skrevet

jeg har kronisk migrene og får full botox protokoll på blå resept hver 10 uke, inkludert kjeve - det er etter å ha forsøkt alt annet, som biteskinne som ikke virket for meg.. Dersom du har hodepine som følge anbefaler jeg å føre hodepinedagbok, melde deg inn i hodepine norge eller sjeekke ut deres Facebook samt gå i dialog med noen som kan hodepine og kjeveproblematikk FØR du prøver botox fordi hvis det settes feil i musklaturen vil det for eksempel kunne påvirke hvor my3e du kan gape, bite, endre ansiktsformen din osv..  

Anonymkode: e0eca...bd2

Skrevet

Øvelser, bittskinne og botox hjelper noe.

Skrevet

Tusen takk for så mange gode råd! Mye nyttig jeg tar med meg! 

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

samt gå i dialog med noen som kan hodepine og kjeveproblematikk FØR du prøver botox fordi hvis det settes feil i musklaturen vil det for eksempel kunne påvirke hvor my3e du kan gape, bite, endre ansiktsformen din osv..  

Anonymkode: e0eca...bd2

Hva slags helsepersonell tenker du på da? Legen som setter botox? Noen å anbefale? Bor i drammensområdet, kan ta turen inn til Oslo. 

Anonymkode: 8ece6...5b9

Skrevet

Jeg gikk til manuellterapeut med spesialisering på kjeve. Ble langt bedre (!) der, men kom ikke helt i mål før jeg også fikk satt botox i kjevemuskulaturen. Gjorde botox et par ganger privat , før jeg nå får det dekt etter å ha blitt henvist til kjevekirurg på sykehus. Er helt seriøst smertefri nå! Og operasjon er avlyst.

Anonymkode: 3cca3...cc4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...