Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
debatant skrev (2 timer siden):

Er det derfor buddhist munker bruker halvparten av tiden sin på å lære kampsport?

Wow

Jeg  trente kampsport i 10 år. Det man lærer i kampsport er at det ikke er et våpen. Det er balanse mellom å hindre og uskadeliggjøre ved angrep,respektere motstanderen. Ser du munker angripe mennesker? 

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Tråden er ryddet for brukerdebatt og tilhørende svar.

Rhodiola, adm.

Endret av Rhodiola
etterfølgende innlegg ble slettet for avsporing den 25.08.2025 kl. 08:37.
Skrevet (endret)
Motstrømmen skrev (50 minutter siden):

Jeg  trente kampsport i 10 år. Det man lærer i kampsport er at det ikke er et våpen. Det er balanse mellom å hindre og uskadeliggjøre ved angrep,respektere motstanderen. Ser du munker angripe mennesker? 

Ja munker banker opp folk, setter fyr på hus til folk de ikke liker. For ikke glemme voldtektene av unge uheldige gutter. 

Kilde: "Farvel til Buddha"

Litt av en balanse

Endret av debatant
  • Liker 2
Skrevet
Thanos skrev (42 minutter siden):

Det stemmer at å kritisere Israel ikke er jødehat, men når man hudfletter alt Israel og jødene foretar seg samtidig som Hamas og palestinernes terror aldri noensinne nevnes med ett eneste ord, DA lukter det jødehat. Da har poenget ditt blitt en unnskyldning for å hat og ikke kritikk. Det florerer av de værste anklagene mot Israel som rett og slett ikke har rot i virkeligheten, da handler det om en agenda mot jødene og ikke kritikk.

Terrorangrepet ble nevnt i stor grad i tiden dette skjedde.. Siden den gang har Israel stått for total dominans av krigen.  Terroren, utslutningen og massakrene har gått den andre veien etter dette.

Hvilke anklager er referer du til.

Thanos skrev (45 minutter siden):

Men at Hamas selverklærte eksistens i seg selv er en eneste stor krigsforbrytelse og folkemord, har ikke engang FN vurdert

Hamas vil har aldri vært en trussel i forhold til folkemord på den Israelske befolkningen.. Disse rømte ut av Gaza og begikk et grusomt terrorangrep som pågikk over timer før de stakk med halen mellom beina tilbake til Gaza.. FN har aldri gitt Hamas fritak for noe som helst og dette vitner kun at du utaler deg på inntrykk du har skapt selv basert på den pro-israelske svertekampanjen mot FN.. 

Israel har gjort Gaza tilnærmet ulevelig for Palestinerne. 60 000 + er sannsynligvis drept, flere hundre tusener er skadet eller savnet  og i dag risikerer en halv million å dø av sult..  Israel er arkitekten bak dette, og deres handlinger må de stå til ansvar for.. "Hamas spiste leksene mine"- retorikken vil kun være holdbart til et punkt, og det å bruke Hamas som en krykke for å avlede fra Israelsk moralske ansvar ovenfor sivile funker ikke.

Dette handler ikke om hvem som har det verst, men det å ikke klare å forholde seg til realitetene av omfanget av skadene Israel har påført over et spenn av tid kontra Hamas.. 

Thanos skrev (56 minutter siden):

Du og de andre selverklærte "Israel kritikerne" i tråden kritiserer kun Israel og har satt dere på Hamas moralske side. Det sier så enormt mye om hvor langt borte enkelte mennesker kan falle. Da sier man åpenlyst at man ikke lenger evner å skille ondt og godt og ei heller lese historie satt i kontekst. Tragikomisk!

For de av oss som ikke lever i en "svart/hvitt-boble" stemmer ikke dette utsagnet.. Netanyahu og resten av ekstremismene i Israel fronter denne formen for svartmaling av meningsmotstandere..

Thanos skrev (58 minutter siden):

Du kan ta for deg hver eneste konflikt som har blusset opp der siden 1947 og hver eneste en av dem er initsiert av araberne.

Ekstreme sionister startet denne konflikten gjennom en etnisk rensing av Palestinere under Al Nakba ved å fordrive 750 000 palestinere og ødelegge 400 + landsbyer.. Dette startet før krigen i 1948, og jeg er fremdeles sjokkert over hvor mange historieløse utsagn som kommer ut for å forsvare Israel. Irgun og Lehi entret Deir Yassin, og kastet granater inn i husene til folk og henrettet arabere, og på mirakuløs vis er dette araberne sin feil. Dette er den historiske logikken du fronter.

Thanos skrev (1 time siden):

Israel har derimot forsøkt hele 5 ganger med internasjonal hjelp og konkrete forslag, prøvd å få til varig fred og en tostatsløsning. Men araberne avviser!

Jeg regner med at du ikke har sett på disse forslagene eller tatt stilling til hvorfor disse ble avvist? Jeg utfordrer deg til å drøfte om hvorfor disse forslagene var rettferdige da du tydeligvis kjenner detaljene rundt disse.

Thanos skrev (1 time siden):

Ja! IDF begår krigsforbrytelser. Akkurat som de allierte gjorde det under 2.verdenskrig. akkurat som Nato soldater under krigen mot terror/ISIS. Akkurat som amerikanerne i kampen mot Vietkong i Vietnam. Akkurat som Ukrainerne i kamp mot Russerne. Men hva enkeltsoldater gjør i krig representerer ikke nødvendigvis hva deres stats intensjon er.

Krigsforbrytelsene skjer systematisk, og intensjonene til de ekstreme i regjeringen i Israel har vel kommet tydelig frem... Utviklingen på VB understreker dette.

Dessuten så gir ikke det at krigsforbrytelser har skjedd historisk Israel fritak for noe som helst, og logikken bak dette er idiotisk.. Det blir tilsvarende som å påstå at overfalls voldtekt av kvinner er mer greit fordi det skjer og har skjedd overalt gjennom hele historien. Hva slags sted ville verden vært om mennesker slapp unna med slike rettferdiggjøringer? Denne argumentasjons metoden har jeg virkelig aldri forstått meg på, og Israel har regelrett pisset på internasjonal lov gjennom denne konflikten.. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Klart et land er truet, når hundretusenvis av innbyggere både i sør og i nord ikke lenger våger å bo i sine hjem. Fordi de ikke vet når neste rakett kommer, eller neste terrorist kommer.

Hvordan hadde det sett ut i Israel om de ikke hadde IDF? Hvor langt hadde palestinerne kommet i sitt raid på Israel? Hvor mange hadde blitt drept av de titusenvis av raketter de ble angrepet av om ikke domen stanset det som ble skutt opp? Og IDF gikk inn i Gaza og destruerte våpenproduksjon og lagre? 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Er merkelig at jødehat er så tillatt i samfunnet som det det er. Sier mann noe negativt om en annen, og privitim rase blir det ikke godt mottatt.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg prøver igjen. Enda en kronikk i Aften posten der dette med israel-kritikk og antisemittisme forsøkes forklart. Ikke all kritikk av Israel er jødehat, men all kritikk av Israel genererer jødehat. 
Forfatter skriver også om kunstnere og andre eliter som vil boikotte enkeltindivider fordi de kommer fra Israel. Han spør seg hva disse vil gjøre i tilfelle den som ønskes boikottes er israeler med et arabisk navn?

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/kw733X/torkel-brekke-tabuet-mot-antisemittisme-maa-laeres-paa-nytt?fbclid=IwdGRleAMY4jZleHRuA2FlbQIxMQABHsAzbS0kGYyYyGTBl0IsavtaW-qstzU-OkezN9NkmJda8QpyRi0xNz9pZCsk_aem_ZMxYvy3CDJ5zR7rK6iwmjQ

For egen regning har jeg aldri trodd at nordmenn måtte trenge «nylæring» av hva som er antisemittisme. Selvfølgelig er ikke all kritikk av Israel det. 
Jeg er selv sterkt kritisk til REGIMET i Israel, uten at jeg føler behov for å demonisere hele landet og alle israelere. 
Bakgrunnen min er at jeg er en voksen dame født av voksne foreldre som sto på kaia og så at venner og naboer forsvant i det fjerne. 
Kampen mot nazismen og antisemittismen ble deres og min inngang til kamp mot rasisme. 

• Nyttig 3
Skrevet
Margit777 skrev (10 timer siden):

Er merkelig at jødehat er så tillatt i samfunnet som det det er. Sier mann noe negativt om en annen, og privitim rase blir det ikke godt mottatt.

Primitiv rase?

Skrevet (endret)

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/kw733X/torkel-brekke-tabuet-mot-antisemittisme-maa-laeres-paa-nytt

I denne artikkelen synes jeg det kommer frem flere viktige synspunkter. Det er helt uakseptabelt at norske jøder skal leve i frykt. Artikkelforfatteren klarer dessverre ikke unngå Israel propaganda i denne artikkelen heller, når han snakker om boikott av israelske forskere. Jeg skal ikke ta stilling til boikott, men jeg har forståelse at dette har blitt en debatt siden vi boikotter Russland. 

Det er viktig at vi tar ansvar og fokuserer på jødehatet i Norge. Jeg tror ikke at det nødvendigvis bare er venstreekstreme som gjør at jøder må ha politibeskyttelse. Det høyreekstreme fiendebilde i vestlige land er særlig rettet mot mennesker av jødisk herkomst, og en rasistisk påstand om at en jødisk maktelite styrer vestlige demokratier og internasjonale organisasjoner.

Det er også mye netthets mot etniske minoriteter. Jeg tror det er viktig at man forebygger mer på skolen angående antisemittisme, rasisme og udemokratiske holdninger.

Dette er irrelevant i forhold til artikkelen, men jeg synes at dette er et viktig poeng i debatten. Jeg vil nevne at jeg ikke tilhører hverken venstre eller høyresiden i norsk politikk. Jeg plasserer meg på midten av det politiske landskapet. Det fokuseres ofte på venstresiden når vi snakker om Israel kritikk, og det har blitt en useriøs og flåsete påstand.

Endret av Callista
La til setning.
  • Liker 2
Skrevet
Madame Butterfly skrev (10 timer siden):

Hvordan hadde det sett ut i Israel om de ikke hadde IDF? Hvor langt hadde palestinerne kommet i sitt raid på Israel? Hvor mange hadde blitt drept av de titusenvis av raketter de ble angrepet av om ikke domen stanset det som ble skutt opp? Og IDF gikk inn i Gaza og destruerte våpenproduksjon og lagre? 

Hvem vet? Om Israel ikke hadde hatt IDF hadde de forhåpentligvis hatt et mer moralsk militære som:

- Ikke skøyt små barn med stein

- Ikke skriver navnet på kritikere på raketter som blir brukt på å brenne sivile levende.

-  Ikke bruker voldtekt som våpen.'

- Ikke sprenger hjem for moro skyld / verner om ekstremister som stjeler andres hjem.

- Gjør sport av å drepe kvinner og barn.

osv. osv.

Nå vil nok du si " Ja , men dette gjelder kun et fåtall av soldatene ". Nope.. Disse tendensene har vært en del av IDF identitet siden deres opprettelse ved å fusjonere sionistiske terrorgrupper.. IDF har også vernet mye av dette , ekstremisme gjennom syrer dem ,og de er no langt mer like enn Hamas enn det man tror.

Folk jeg kjenner som forholdt seg til dem under Lebanon-krigen sier at de holdt på akkurat likt der..

• Liker 4
Skrevet
Bacteria skrev (7 minutter siden):

Jeg prøver igjen. Enda en kronikk i Aften posten der dette med israel-kritikk og antisemittisme forsøkes forklart. Ikke all kritikk av Israel er jødehat, men all kritikk av Israel genererer jødehat. 
Forfatter skriver også om kunstnere og andre eliter som vil boikotte enkeltindivider fordi de kommer fra Israel. Han spør seg hva disse vil gjøre i tilfelle den som ønskes boikottes er israeler med et arabisk navn?

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/kw733X/torkel-brekke-tabuet-mot-antisemittisme-maa-laeres-paa-nytt?fbclid=IwdGRleAMY4jZleHRuA2FlbQIxMQABHsAzbS0kGYyYyGTBl0IsavtaW-qstzU-OkezN9NkmJda8QpyRi0xNz9pZCsk_aem_ZMxYvy3CDJ5zR7rK6iwmjQ

For egen regning har jeg aldri trodd at nordmenn måtte trenge «nylæring» av hva som er antisemittisme. Selvfølgelig er ikke all kritikk av Israel det. 
Jeg er selv sterkt kritisk til REGIMET i Israel, uten at jeg føler behov for å demonisere hele landet og alle israelere. 
Bakgrunnen min er at jeg er en voksen dame født av voksne foreldre som sto på kaia og så at venner og naboer forsvant i det fjerne. 
Kampen mot nazismen og antisemittismen ble deres og min inngang til kamp mot rasisme. 

Vi skrev visst om dette på samme tid, ellers hadde jeg sitert deg. 🙂

• Liker 1
Skrevet

Nei, det er ikke jødehat å kritisere Israel. Men det er jødehat å støtte Hamas. 

• Nyttig 3
Skrevet
LiveLaughLearn skrev (2 minutter siden):

Nei, det er ikke jødehat å kritisere Israel. Men det er jødehat å støtte Hamas. 

Jeg støtter absolutt ikke Hamas, men jeg synes det er viktig å forstå at slike militante organisasjoner ikke oppstår i et vakuum. Organisasjonen ble grunnlagt i 1987 som en reaksjon på den israelske okkupasjonen.

• Liker 1
Skrevet
Callista skrev (1 time siden):

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/kw733X/torkel-brekke-tabuet-mot-antisemittisme-maa-laeres-paa-nytt

I denne artikkelen synes jeg det kommer frem flere viktige synspunkter. Det er helt uakseptabelt at norske jøder skal leve i frykt. Artikkelforfatteren klarer dessverre ikke unngå Israel propaganda i denne artikkelen heller, når han snakker om boikott av israelske forskere. Jeg skal ikke ta stilling til boikott, men jeg har forståelse at dette har blitt en debatt siden vi boikotter Russland. 

Det er viktig at vi tar ansvar og fokuserer på jødehatet i Norge. Jeg tror ikke at det nødvendigvis bare er venstreekstreme som gjør at jøder må ha politibeskyttelse. Det høyreekstreme fiendebilde i vestlige land er særlig rettet mot mennesker av jødisk herkomst, og en rasistisk påstand om at en jødisk maktelite styrer vestlige demokratier og internasjonale organisasjoner.

Det er også mye netthets mot etniske minoriteter. Jeg tror det er viktig at man forebygger mer på skolen angående antisemittisme, rasisme og udemokratiske holdninger.

Dette er irrelevant i forhold til artikkelen, men jeg synes at dette er et viktig poeng i debatten. Jeg vil nevne at jeg ikke tilhører hverken venstre eller høyresiden i norsk politikk. Jeg plasserer meg på midten av det politiske landskapet. Det fokuseres ofte på venstresiden når vi snakker om Israel kritikk, og det har blitt en useriøs og flåsete påstand.

Dette er et innlegg jeg stiller meg bak. Enig. Det er et høyreekstremt segment som sprer konspirasjonsteorier rundt jøder. Disse er også motstandere av Israel. Skummelt. 

Rasisme er farlig uansett hvilken minoritetsgruppe som rammes. Hat dreper. Det så vi et forferdelig tragisk resultat av i helga. 😢

Skrevet
Callista skrev (46 minutter siden):

Jeg støtter absolutt ikke Hamas, men jeg synes det er viktig å forstå at slike militante organisasjoner ikke oppstår i et vakuum. Organisasjonen ble grunnlagt i 1987 som en reaksjon på den israelske okkupasjonen.

…og springer ut av Det muslimske brorskap, som har en noe lengre historie enn Israel. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Bacteria skrev (4 minutter siden):

…og springer ut av Det muslimske brorskap, som har en noe lengre historie enn Israel. 

De springer gjerne ut av det. Men de har ikke tettebånd og samarbeider lite. Hamas er skapt som motreaksjon til okkupasjon i Palestina. De har en egen identitet som går på overlevelse og militær motstand. Det å prøve å slå alt under samme kam er som å si alle på blå side er like eller alle på rød side er like.  Men Hamas er Palestinsk motstand og er ingen trussel internasjonalt. Deres kamp er frigjøring. Kunnskap er gratis. Tror jeg har nevnt Tomas Hegghammer, Norges fremste terror forsker. 

Skrevet
Bacteria skrev (12 minutter siden):

Islamsk brorskap? Hvorfor jobber ikke de muslimske landene rundt Israel mer for å støtte sine falenstinske søstre brødre som trenger hjelp (historisk sett) på andre måter. Slipper inn sine nomadiske brødre? Istedet blir det vi kristne i vesten som stepper inn?

• Liker 1
Skrevet (endret)
LiveLaughLearn skrev (20 minutter siden):

Islamsk brorskap? Hvorfor jobber ikke de muslimske landene rundt Israel mer for å støtte sine falenstinske søstre brødre som trenger hjelp (historisk sett) på andre måter. Slipper inn sine nomadiske brødre? Istedet blir det vi kristne i vesten som stepper inn?

De arabiske landene rundt har ulike forutsetninger til å å hjelpe. Slik som Syria er ustabilt selv. Lebanon er under sterkt press internasjonalt for å ikke gjengjelde angrep fra Israel som har brutt våpenhvile avtalen nå bort i mot 3000 ganger siden den trådde i kraft. Jordan og Egypt følger opp med å presse på at avtale innebærer at PLO tar over styring på Gaza. Tyrkia og Qatar støtter Hamas, men er også bundet av lukrative handels avtaler som stabiliserer deres økonomi med vesten, USA og Israel. Deres land og deres sikkerhet går foran Palestina, dessverre. Tror det første dere må forstå er at det er ulike kulturer, ulike land og igjen, de skal ikke ta over Palestinere i sitt land, de skal presse på for at Palestinerene er i sitt land, Palestina. 

Men det er det samme vi ser i Vesten, det handler om handelsavtaler ikke menneske liv eller menneskerettigheter. Noe å huske på om Norge noen gang kommer i krig. Er vi verd å redde eller kan vi ofres for gode handelsavtaler?  Hvis du mener menneskers rettighet til å leve i fred, like verdier og rett til mat, vann og utvikling så kjemper du kampen sammen med Palestineren, andre minoritets grupper og innfødtes rettigheter. 

Endret av Motstrømmen
Skrevet
Motstrømmen skrev (23 minutter siden):

De arabiske landene rundt har ulike forutsetninger til å å hjelpe. Slik som Syria er ustabilt selv. Lebanon er under sterkt press internasjonalt for å ikke gjengjelde angrep fra Israel som har brutt våpenhvile avtalen nå bort i mot 3000 ganger siden den trådde i kraft. Jordan og Egypt følger opp med å presse på at avtale innebærer at PLO tar over styring på Gaza. Tyrkia og Qatar støtter Hamas, men er også bundet av lukrative handels avtaler som stabiliserer deres økonomi med vesten, USA og Israel. Deres land og deres sikkerhet går foran Palestina, dessverre. Tror det første dere må forstå er at det er ulike kulturer, ulike land og igjen, de skal ikke ta over Palestinere i sitt land, de skal presse på for at Palestinerene er i sitt land, Palestina. 

Men det er det samme vi ser i Vesten, det handler om handelsavtaler ikke menneske liv eller menneskerettigheter. Noe å huske på om Norge noen gang kommer i krig. Er vi verd å redde eller kan vi ofres for gode handelsavtaler?  Hvis du mener menneskers rettighet til å leve i fred, like verdier og rett til mat, vann og utvikling så kjemper du kampen sammen med Palestineren, andre minoritets grupper og innfødtes rettigheter. 

Det er mange forskjellige innfødte i det området slik det står i dag. Det må finnes en fredelig løsning, i stedet for å drepe og ha planer om utslettelse. 

Skrevet
LiveLaughLearn skrev (18 minutter siden):

Det er mange forskjellige innfødte i det området slik det står i dag. Det må finnes en fredelig løsning, i stedet for å drepe og ha planer om utslettelse. 

Eneste som utsletter noen er Israel som siden 1948 og deres immigrering inn til Palestina skapte okkupasjon med vold for å fordrive de innfødte. Palestinere ber om slutt på okkupasjon og frihet til å leve i sitt land. Så enig at Israel må finne en fredlig diplomatisk løsning og faktisk begynne å samarbeide med representanter fra Palestinske partier. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...