Ungdom06 Skrevet onsdag kl 17:38 #1 Skrevet onsdag kl 17:38 (endret) vcc Endret onsdag kl 22:37 av Ungdom06 1
Schmuhu Skrevet onsdag kl 20:28 #2 Skrevet onsdag kl 20:28 (endret) Først og fremst, så burde du lære deg hva et linjeskift er og hvordan det kan anvedes ved formulering av tekst: https://naob.no/ordbok/linjeskift Når det gjelder øvelseskjøring, så er regelverket enkelt. Først og fremst har ledsager ansvaret for kjøringen. Når du ikke etterkommer ledsager sine instruks og derfor forårsaker en skade, så kan du gjøres medansvarlig til en viss grad, avhengig av situasjon og skade. I dette tilfelle er det nok ledsager som burde forutsett en potensiell kollisjon med et annet kjøretøy og gitt en innstruks for å unngå at situasjonen oppstår. I alle fall gripet inn ved å vri på rattet i siste konsekvens. Nå er det heldivis bare snakk om bulking uten personskade. Alle som eier bil MÅ ha en ansvarsforsikring som dekker skade på andre. Dette er en plikt i Norge (og Europa) og det kan bli straffbart om en ikke har en slik forsikring, ofte gis høye dagbøter. Dette her er en forsikringssak for bileier og det blir nok en egenandel. Det går an å oppgi til forsikringen at det var en øvelseskjøring og at vedkommende ikke kjørte bilen. Det håndteres litt ulikt avhengig forsikringsselskap. Det er nettopp dette som er poenget med en forsikring. Å dekke opp mot øknomiske tap. Her er det nok ledsager som eier bilen som har ansvar. Lykke til. Schmuhu Endret onsdag kl 20:34 av Schmuhu
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:32 #3 Skrevet onsdag kl 20:32 Juridisk er den som sitter på ansvarlig, men jeg tenker dette er noe dere må prate om og bli enige om. Jeg mener det er rett og rimelig at du betaler egenandel om det går på forsikring, da det er til din fordel at vedkommende er snill og øvelseskjøre med deg slik at du sparer masse penger på kjøreskole. Det er ingen mening i at denne personen i tillegg skal betale for skader du gjør på bilen du låner. Anonymkode: 72b35...a52 5
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:34 #4 Skrevet onsdag kl 20:34 Orker ikke å lese " hen".. skriv hun eller han for faen 😬 Anonymkode: da33f...89e 4
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:44 #5 Skrevet onsdag kl 20:44 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Orker ikke å lese " hen".. skriv hun eller han for faen 😬 Anonymkode: da33f...89e I hvert fall veldig pussig når man signerer hele innlegget med «hey, denne såkalte hen er meg, og jeg er jente». Ellers er det riktig som det sies over her. Forsikringsdekningen er som normalt, også om den i utgangspunktet ikke gjelder for en så ung sjåfør som TS, da det er ledsager som regnes som fører. Så vil jeg tenke at hvem som betaler egenandelen ikke er noe som reguleres av bil-lovgivning spesielt, det måtte eventuelt vært en egen sak mellom den som øvelseskjører og ledsager i likhet med andre ganger man ved eventuell kløning påfører andre noen form for utgifter de ellers ville vært foruten. Jeg kan uansett ikke skjønne at man vurderer å ikke dekke hele eller deler av en sånn egenandel, sånn hvis man faktisk har skrapet opp bilen til en man øvelseskjører med. Forsikringen, som betales av den som hjelper deg, tar etter det du sier resten av regningen. Med mindre det var ledsagers feil ut fra vedkommendes atferd i selve situasjonen høres det usedvanlig ræva gjort ut av deg å gå inn for å slippe å betale egenandelen. Anonymkode: 3da3f...89d 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:52 #6 Skrevet onsdag kl 20:52 Skikkelig dårlig gjort av deg å ikke betale egenandelen når vedkommende tar resten på egen forsikring OG har vært grei med deg, latt deg øvelseskjøre og er villig til å fortsette med det selv om du har hatt et uhell. Voks opp og gjør opp for deg! Anonymkode: 50783...eec 6 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 21:01 #7 Skrevet onsdag kl 21:01 Ts, det handler ikke om juss i dette tilfellet, men hva som er moralsk riktig. Om du/dine foreldre ikke betaler så vil det følge deg resten av livet. Ingen ønsker å bidra med å hjelp, ingen ønsker å låne bort bil mm.. Bli voksen og ta det moralske ansvaret Anonymkode: da65d...92f 7
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 21:02 #8 Skrevet onsdag kl 21:02 Det er forsikringstaker som må betale egenandel, så får det bli opp til trådstarter om hun vil kaste et vennskap i dass ved å ikke gjøre opp for seg. Anonymkode: 9fe11...ba3 3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 21:30 #9 Skrevet onsdag kl 21:30 At en ulykke skjer når det øvelseskjører, er en risiko den med bilen har sagt seg villig til å ta ved å la deg øvelseskjøre. At vedkommende har så høy egenandel, er noe HEN får ta på egen kappe. Dette er noe man velger selv når man tegner forsikringen. Anonymkode: fe8f6...62a
Matas Skrevet i går, 07:28 #10 Skrevet i går, 07:28 Tråden stenges da TS har slettet tittel og hovedinnlegg. Matas, mod.
Anbefalte innlegg