AnonymBruker Skrevet 13. august #1 Skrevet 13. august Jeg har 2,0 i Østradiol og 0,7 i testosteron. Noen her som vet om dette indikerer overgangsalder? k48 Anonymkode: b4655...b0e
AnonymBruker Skrevet 13. august #2 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg har 2,0 i Østradiol og 0,7 i testosteron. Noen her som vet om dette indikerer overgangsalder? k48 Anonymkode: b4655...b0e Har du tatt blodprøver hos fastlegen? Jeg tror at jeg er i overgangsalder. Merker det på humøret. Plutselig blir jeg trist og jeg klarer ikke å skru det tilbake like enkelt som før. Og så er det vekta. Klarer ikke å gå ned i vekt Dumt å kontakte fastlegen pga det? Anonymkode: ffa86...1fc
AnonymBruker Skrevet 13. august #3 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har du tatt blodprøver hos fastlegen? Jeg tror at jeg er i overgangsalder. Merker det på humøret. Plutselig blir jeg trist og jeg klarer ikke å skru det tilbake like enkelt som før. Og så er det vekta. Klarer ikke å gå ned i vekt Dumt å kontakte fastlegen pga det? Anonymkode: ffa86...1fc Ts her, ja det gjorde jeg. Fikk prøvesvarene i dag og håper fastlegen tar kontakt dersom jeg trenger noe tilskudd av hormoner. Jeg tror det er lurt av deg å kontakte fastlegen, jeg har samme symptomer som deg. Anonymkode: b4655...b0e
AnonymBruker Skrevet 13. august #4 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ts her, ja det gjorde jeg. Fikk prøvesvarene i dag og håper fastlegen tar kontakt dersom jeg trenger noe tilskudd av hormoner. Jeg tror det er lurt av deg å kontakte fastlegen, jeg har samme symptomer som deg. Anonymkode: b4655...b0e Hvor ofte får du sånne episoder der du blir trist? Har du andre plager? Anonymkode: ffa86...1fc
AnonymBruker Skrevet 13. august #5 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvor ofte får du sånne episoder der du blir trist? Har du andre plager? Anonymkode: ffa86...1fc Nei tristhet opplever jeg sjeldent. Jeg er mer sliten, har lite overskudd, tørre slimhinner og sover dårlig. Anonymkode: b4655...b0e
AnonymBruker Skrevet 13. august #6 Skrevet 13. august For å kunne tolke prøvesvar må man vite helt nøyaktig hvor du er i syklusen, og se det i sammenheng med både symptomer og ultralyd av eggstokkene. Jeg hadde 0,7 i østradiol, og 1,3 i testosteron på ene prøven, og 0,08 i østradiol på en annen prøve. Det som er fint er at leger som er oppdaterte ikke lengre behandler kun ut i fra prøvesvarene, men ut i fra opplevde symptomer. Men mange leger er ikke oppdatert på hormonbehandling og overgangsalderen... Anonymkode: 8e266...c93 3 2
AnonymBruker Skrevet 13. august #7 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (46 minutter siden): For å kunne tolke prøvesvar må man vite helt nøyaktig hvor du er i syklusen, og se det i sammenheng med både symptomer og ultralyd av eggstokkene. Jeg hadde 0,7 i østradiol, og 1,3 i testosteron på ene prøven, og 0,08 i østradiol på en annen prøve. Det som er fint er at leger som er oppdaterte ikke lengre behandler kun ut i fra prøvesvarene, men ut i fra opplevde symptomer. Men mange leger er ikke oppdatert på hormonbehandling og overgangsalderen... Anonymkode: 8e266...c93 Takk for svar. Jeg har ikke lengre mens pga at livmorslimhinnen er brent bort. Det ble gjennomført ultralyd av eggstokker og livmor også. Jeg er spent på hva legen kommer frem til og om jeg skal starte på hormoner eller ikke. Jeg opplever både fastlege og gynekolog som tilbakeholdne med hormoner og jeg blir litt nysgjerrig hva årsaken til det er… ts Anonymkode: b4655...b0e
AnonymBruker Skrevet 13. august #8 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har 2,0 i Østradiol og 0,7 i testosteron. Noen her som vet om dette indikerer overgangsalder? k48 Anonymkode: b4655...b0e Så lenge du er over 45 år så trenger man ikke ta prøver, man behandler ut fra symptomer. Det er nye retningslinjer til legene fra i fjor eller året før. Anbefaler deg å ta kontakt med en gynokolog som er god på overgangsalder og plager. For å få en god indikasjon på testosteron så må man regne det om til fritt testosteron, tror du da er akkurat på det laveste. Jeg hadde 0,6 og da regnet min gyn om til at mitt frie testosteron var på grensen til lavt. Går på alt av hormontilskudd og er like gammel som deg . Anonymkode: 0feb3...5c7 1
AnonymBruker Skrevet 13. august #9 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Så lenge du er over 45 år så trenger man ikke ta prøver, man behandler ut fra symptomer. Det er nye retningslinjer til legene fra i fjor eller året før. Anbefaler deg å ta kontakt med en gynokolog som er god på overgangsalder og plager. For å få en god indikasjon på testosteron så må man regne det om til fritt testosteron, tror du da er akkurat på det laveste. Jeg hadde 0,6 og da regnet min gyn om til at mitt frie testosteron var på grensen til lavt. Går på alt av hormontilskudd og er like gammel som deg . Anonymkode: 0feb3...5c7 Takk for svar. Jeg har vært hos gynekolog også. Avventer svar på en gentest i den forbindelse for å avklare om jeg er disponert for blodpropp siden mange i min familie døde av dette. Jeg håper jeg kan få noe hormontilskudd jeg tåler. Går du på testosteron, og isåfall har du hatt bivirkninger/god effekt på energi, sexlyst? Ts Anonymkode: b4655...b0e
HMK Skrevet 13. august #10 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for svar. Jeg har ikke lengre mens pga at livmorslimhinnen er brent bort. Det ble gjennomført ultralyd av eggstokker og livmor også. Jeg er spent på hva legen kommer frem til og om jeg skal starte på hormoner eller ikke. Jeg opplever både fastlege og gynekolog som tilbakeholdne med hormoner og jeg blir litt nysgjerrig hva årsaken til det er… ts Anonymkode: b4655...b0e Årsaken til det er at de mangler kunnskap. Gå heller til en gynekolog som kan OA. 1
AnonymBruker Skrevet 13. august #11 Skrevet 13. august HMK skrev (52 minutter siden): Årsaken til det er at de mangler kunnskap. Gå heller til en gynekolog som kan OA. Takk for tips, skal sjekke ut. Ts Anonymkode: b4655...b0e
AnonymBruker Skrevet 13. august #12 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for svar. Jeg har ikke lengre mens pga at livmorslimhinnen er brent bort. Det ble gjennomført ultralyd av eggstokker og livmor også. Jeg er spent på hva legen kommer frem til og om jeg skal starte på hormoner eller ikke. Jeg opplever både fastlege og gynekolog som tilbakeholdne med hormoner og jeg blir litt nysgjerrig hva årsaken til det er… ts Anonymkode: b4655...b0e Fordi hormonene øker risikoen for blodpropp og kreft. Derfor. Anonymkode: 105d7...389
AnonymBruker Skrevet 14. august #13 Skrevet 14. august AnonymBruker skrev (7 timer siden): Fordi hormonene øker risikoen for blodpropp og kreft. Derfor. Anonymkode: 105d7...389 Her tror jeg du skal lese deg opp på oppdatert forskning. Det du sier er ikke korrekt. Anonymkode: 0c873...293 5
AnonymBruker Skrevet 14. august #14 Skrevet 14. august AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Her tror jeg du skal lese deg opp på oppdatert forskning. Det du sier er ikke korrekt. Anonymkode: 0c873...293 Jo, det er korrekt. Anonymkode: d7a5b...a48
AnonymBruker Skrevet 14. august #15 Skrevet 14. august HMK skrev (10 timer siden): Årsaken til det er at de mangler kunnskap. Gå heller til en gynekolog som kan OA. Anbefales virkelig ja! Er så mange leger som ikke kan nok om overgangsalder og hormoner. Anonymkode: fcf45...643
HMK Skrevet 14. august #16 Skrevet 14. august AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Jo, det er korrekt. Anonymkode: d7a5b...a48 Nei. 1
AnonymBruker Skrevet 14. august #17 Skrevet 14. august https://sykepleien.no/fag/2022/12/hormonterapi-kan-trygt-brukes-i-overgangsalderen Anonymkode: 56478...61c
AnonymBruker Skrevet 14. august #18 Skrevet 14. august AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jo, det er korrekt. Anonymkode: d7a5b...a48 Ikke om du bruker bio identiske preparater.Da er det heller tvert om. Anonymkode: 0feb3...5c7 1
AnonymBruker Skrevet 14. august #19 Skrevet 14. august Men, bør man ta hormoner selv om man ikke har symptomer? Eller få målt hormonnivåene? 50 år og merker ingenting ennå. Anonymkode: 0a7d8...4a4
smilo Skrevet 14. august #20 Skrevet 14. august https://sykepleien.no/fag/2022/12/hormonterapi-kan-trygt-brukes-i-overgangsalderen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå