AnonymBruker Skrevet 13. august #1 Skrevet 13. august Jeg har foreldreansvar alene og fast bosted hos meg. Far har kun samvær på barnets bostedsadresse grunnet avstand. Han har aldri vært involvert i barnehagen, eller vært med på noe som har med barnet å gjøre. Tidligere i år inviterte jeg han med første skoledag for å inkludere han og være raus, men nå angrer jeg så mye på det. Denne måneden har han vist foreldrefiendelighet, satt egne behov framfor barnets, skapt konflikter med vilje og hatt store humørsvingninger. Dette er jeg vant med fra og til år etter år, men nå er jeg så sliten. Første skoledag er en stor dag for barn, og mange barn er i en sårbar fase ved 5-6 års alderen. For at barnet skal få ro, trygghet og forutsigbarhet så vil jeg si at jeg har vurdert situasjonen på nytt og at det er best at kun jeg er tilstede - slik barnet er vant med. Men det går kanskje ikke å endre seg når man først har invitert? Han har ikke hørt fra seg angånde det og vet ikke tidspunkt og plan for dagen. Så vil jeg ikke at det skal se ut som hevn, eller at jeg setter egne følelser foran barnet. Hjelp?? Anonymkode: 3d267...692
Veggdyret Skrevet 13. august #2 Skrevet 13. august Hvis han ikke har etterspurt noen info så kan du vel bare holde kjeft, og håpe at HVIS han kommer så klarer han å oppføre seg i 2 timer foran en haug ukjente mennesker? Nå er det vel forskjellig opplegg fra skole til skole, men hos oss er iallefall første skoledag veldig kort (ca 2 timer), og da er det først hilse-på-rektor-og-lærere-seremoni, så en time der foreldrene er med inn i klasserommet (sitter bakerst) og så en times foreldremøte, og så går alle hjem eller til SFO. 7 1 3
AnonymBruker Skrevet 13. august #3 Skrevet 13. august Spørsmålet er jo hans relasjon med barnet? Er det slik at han kommer til å lage en scene første skoledag, er hans tilstedeværelse i seg selv ubehagelig for barnet? Første skoledag er i hovedsak å stå ute sammen med barnet mens barnet blir ropt opp, kanskje få se klasserommet. Dere skal jo ikke være der utover det og det er ikke snakk om mange minuttene. Så om ikke far er av typen som lager noen scene så hadde jeg da latt han komme. Om han er interessert i det, spør han deg vel om når oppmøte er eller finner det ut selv. Anonymkode: 3d083...696 1
AnonymBruker Skrevet 13. august #4 Skrevet 13. august Hvis han ikke spør om info, trenger du jo ikke å aktivt fortelle han noe. Men hvis han selv ønsker å være der synes jeg ikke du kan nekte ham det. Anonymkode: d97cf...e8c 1
AnonymBruker Skrevet 13. august #5 Skrevet 13. august Jeg ville sitti stille i båten. Ved å av-invitere han kan du risikere at han skal være med på trass. Kan jo håpe at han klarer å oppføre seg den korte stunda dette foregår da. Hos oss varte stunda med foreldre i en times tid. Anonymkode: 6130d...d42 6 2
Nymerïa Skrevet 13. august #6 Skrevet 13. august Enig med den over, du lager bare mer styr med å avinvitere han. La være å si noe mer i stedet. Det høres ikke ut som om han er så interessert uansett. 1 2
Brunello Skrevet 13. august #7 Skrevet 13. august (endret) Veggdyret skrev (1 time siden): Hvis han ikke har etterspurt noen info så kan du vel bare holde kjeft, og håpe at HVIS han kommer så klarer han å oppføre seg i 2 timer foran en haug ukjente mennesker? Nå er det vel forskjellig opplegg fra skole til skole, men hos oss er iallefall første skoledag veldig kort (ca 2 timer), og da er det først hilse-på-rektor-og-lærere-seremoni, så en time der foreldrene er med inn i klasserommet (sitter bakerst) og så en times foreldremøte, og så går alle hjem eller til SFO. Nå er det riktig nok noen år siden, men mener det var betydelig kortere tid enn to timer. Litt i skolegården(opprop av alle) deretter inn i klasserommet før vi fikk beskjed om å gå etter noen få minutter. Endret 13. august av Brunello 1
Veggdyret Skrevet 13. august #8 Skrevet 13. august Brunello skrev (Akkurat nå): Nå er det riktig nok noen år siden, men mener det var betydelig kortere tid enn to timer. Litt i skolegården(opprop av alle) deretter inn i klasserommet før vi fikk beskjed om å gå etter noen få minutter. Som jeg skrev, så regnet jeg med at det var forskjellig opplegg fra skole til skole. Dette var på mitt barns skole i fjor høst.
AnonymBruker Skrevet 13. august #9 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Han har ikke hørt fra seg angånde det og vet ikke tidspunkt og plan for dagen. Så vil jeg ikke at det skal se ut som hevn, eller at jeg setter egne følelser foran barnet. Som over, sitt stille i båten og gikk gjør noe som helst. Det kan være han har glemt det. Om du kontakter han og ‘avinviteter’ gjør du ikke annet enn å minne han på det. Info om skolestart pleier også å stå på kommunenes side for skolen, så han kan finne det der om han ønsker å gå utenom deg. Og hvis han kommer, ikke gjør noe ut av det. Lat som han er en hvemsomhelst og bare vær ordinært høflig. Anonymkode: 59087...7d5 2 1
AnonymBruker Skrevet 13. august #10 Skrevet 13. august Han er ikke interessert, og lager helvete bare fordi du skal bli lettet fordi han ikke gidder dukke opp. Slapp av, - hadde han vist interesse hadde han etterspurt informasjon. Bare sitt stille i båten, du trenger ikke gjøre mer. Anonymkode: bdd08...89a 2
AnonymBruker Skrevet 13. august #11 Skrevet 13. august Ikke gjør noe, ikke informer. Vil han være med må han finne ut når/hvor og vise initativ. Hvis han mot formodning kommer må du bare takle det der og da. Ikke ditt ansvar å være kommunikasjonsavdeling. M Anonymkode: c4992...0aa
AnonymBruker Skrevet 13. august #12 Skrevet 13. august Ser du for deg at du KAN av-invitere han da, ts? For når du inviterte så nevnte du vel i det minste dag og skole? Så da er det null problem for far å dukke opp ubedt. Og dersom du ser for deg at han er i stand til å skape ubehag rundt eget barn så kan du også ta for gitt at han ikke har problemer med å trenge seg på et slikt arrangement. Dersom du oppriktig tror dette kan bli mer enn pinlig så varsler du skolen, nå, slik at de kan ha sitt apparat for utagerende foreldre stående klart (det har de jo selvsagt uansett, blant hundrevis av barn vet man med absolutt sikkerhet at det er en del voldelige foreldre så skoler har beredskap, selv om vi ikke er usa). Anonymkode: 586eb...cd9
AnonymBruker Skrevet 13. august #13 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Dersom du oppriktig tror dette kan bli mer enn pinlig så varsler du skolen, nå, slik at de kan ha sitt apparat for utagerende foreldre stående klart (det har de jo selvsagt uansett, blant hundrevis av barn vet man med absolutt sikkerhet at det er en del voldelige foreldre så skoler har beredskap, selv om vi ikke er usa). Anonymkode: 586eb...cd9 Haha det er slett ikke alle skoler som "har beredskap" nei, vår skole har 4 skolestartere i år (og alle har eldre søsken ved skolen alt), så å hyre inn vakter virker litt.. tåpelig. Anonymkode: 02df8...4e4
AnonymBruker Skrevet 13. august #14 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Haha det er slett ikke alle skoler som "har beredskap" nei, vår skole har 4 skolestartere i år (og alle har eldre søsken ved skolen alt), så å hyre inn vakter virker litt.. tåpelig. Anonymkode: 02df8...4e4 Det var vel ikke snakk om vakter? Alle skoler skal ha rutiner på hva de gjør ved utagerende personer på skolens område uavhengig av skolens størrelse. Anonymkode: 6130d...d42 1
AnonymBruker Skrevet 13. august #15 Skrevet 13. august Hvis det er så skadelig for barnet ditt å ha han der, hvorfor inviterte du han i første omgang? Det virker som det er noe i dere kommunikasjon som har endret seg, og som gjør at du ser annerledes på det. Sett barnet ditt først. Anonymkode: 87c59...18e
AnonymBruker Skrevet 14. august #16 Skrevet 14. august AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg har foreldreansvar alene og fast bosted hos meg. Far har kun samvær på barnets bostedsadresse grunnet avstand. Han har aldri vært involvert i barnehagen, eller vært med på noe som har med barnet å gjøre. Tidligere i år inviterte jeg han med første skoledag for å inkludere han og være raus, men nå angrer jeg så mye på det. Denne måneden har han vist foreldrefiendelighet, satt egne behov framfor barnets, skapt konflikter med vilje og hatt store humørsvingninger. Dette er jeg vant med fra og til år etter år, men nå er jeg så sliten. Første skoledag er en stor dag for barn, og mange barn er i en sårbar fase ved 5-6 års alderen. For at barnet skal få ro, trygghet og forutsigbarhet så vil jeg si at jeg har vurdert situasjonen på nytt og at det er best at kun jeg er tilstede - slik barnet er vant med. Men det går kanskje ikke å endre seg når man først har invitert? Han har ikke hørt fra seg angånde det og vet ikke tidspunkt og plan for dagen. Så vil jeg ikke at det skal se ut som hevn, eller at jeg setter egne følelser foran barnet. Hjelp?? Anonymkode: 3d267...692 Jeg tenker at dersom barnet ønsker at far er med, så bør far få tilbudet om å være med. Hvis ikke, så nei - da hadde jeg droppet det. Første skoledag bør være slik barna ønsker det. Anonymkode: 5d775...9b2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå