Gå til innhold

Noen her som har hatt lave fosfatverdier noen gang?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått det nå, uten noen åpenbar grunn..ingen andre unormale verdier på blodprøven..bare fosfat.

noen som har hatt det noen gang? Fant du ut hva det kom av?

Anonymkode: 9790d...ab5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en venninne med anoreksi som tar fosfattilskudd grunnet lave verdier. 

Anonymkode: c53f6...a5c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg har en venninne med anoreksi som tar fosfattilskudd grunnet lave verdier. 

Anonymkode: c53f6...a5c

Takk for svar😊 jeg har ikke anoreksi da..som sagt ingen åpenbar grunn. Ser jo man kan få mangel av høyt alkoholforbruk også..men jeg drikker aldri. Skjønner ikke hva det kommer av.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Takk for svar😊 jeg har ikke anoreksi da..som sagt ingen åpenbar grunn. Ser jo man kan få mangel av høyt alkoholforbruk også..men jeg drikker aldri. Skjønner ikke hva det kommer av.

Bruker du noen faste medisiner?

AnonymBruker
Skrevet
Mezzosoprena skrev (30 minutter siden):

Bruker du noen faste medisiner?

Kun aerius, ingenting annet.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, har det ca hver gang jeg tar blodprøver og ikke har tatt tilskudd. Ingen åpenbar grunn til de lave verdiene.

Anonymkode: 9a07b...cd2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja, har det ca hver gang jeg tar blodprøver og ikke har tatt tilskudd. Ingen åpenbar grunn til de lave verdiene.

Anonymkode: 9a07b...cd2

Akkurat som meg da! Så rart. Har de sjekket noe for å finne ut hvorfor? Får du opp verdiene med tilskudd? Kan jeg spørre hvor lave verdier du har hatt? Har du hatt symptomer?

AnonymBruker
Skrevet

Du vet at D-vitamin også regulerer opptak av fosfat fra tarmen? Lavt D-vitamin kan gjøre at opptak av fosfat er blokkert. Da hjelper det ikke samme hvor mye fosfat du spiser. Fosformangel blir det likevel.

Sitat

Vitamin D har mange viktige oppgaver i kroppen, men hovedfunksjonen er å hjelpe kroppen til å ta opp kalsium og fosfat fra tarmen. 

Kilde: https://blodsjekk.no/vitamin-d-hvorfor-er-det-sa-viktig-og-hvor-mye-er-nok/

Anonymkode: fff16...783

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du vet at D-vitamin også regulerer opptak av fosfat fra tarmen? Lavt D-vitamin kan gjøre at opptak av fosfat er blokkert. Da hjelper det ikke samme hvor mye fosfat du spiser. Fosformangel blir det likevel.

Hadde mer enn nok av vitamin D..så kan ikke være det heller 😊

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nå lest noe om at lavt fosfat kan være en biomarkør for panikklidelse og stress/angst..pga at når man overpuster flytter fosfat seg fra blodet og inn i cellene..som da får blodprøven til p se unormalt lav ut. Dette kan passe for meg da jeg alltid har endel angst når jeg skal til legen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen?🥰

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det, men fikk også resept på D-vitaminer. Så mulig det var pga det.

Anonymkode: 36e14...e59

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Ja da kan det være det😊 måtte du ta tilskudd av fosfat også?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Mekanikken her er egentlig forbløffende enkel:

1. D-vitamin regulerer opptak av fosfor. For lavt D-vitamin kan blokkere opptak av fosfor fra fordøyelsen.

2. Hvis du har lavt fosfor, er det en indikasjon på at nivået av D-vitamin ikke er høyt nok til å åpne for opptak av fosfor.

3. Når du spiser D-vitamintilskudd, vil nivået øke og sikre opptak av fosfor fra fordøyelsen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Mekanikken her er egentlig forbløffende enkel:

1. D-vitamin regulerer opptak av fosfor. For lavt D-vitamin kan blokkere opptak av fosfor fra fordøyelsen.

2. Hvis du har lavt fosfor, er det en indikasjon på at nivået av D-vitamin ikke er høyt nok til å åpne for opptak av fosfor.

3. Når du spiser D-vitamintilskudd, vil nivået øke og sikre opptak av fosfor fra fordøyelsen.

Jeg hadde bra nivå av D vit..vet du noe om hva som kan være årsaken da?

alt annet fint på prøver av vitaminer, mineraler, nyrer og lever osv

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg hadde bra nivå av D vit..vet du noe om hva som kan være årsaken da?

alt annet fint på prøver av vitaminer, mineraler, nyrer og lever osv

Spørs hva du mener med "bra" D-vitaminnivå, det. Ifølge legene bør vi av en eller annen grunn holde D-vitaminnivået så nærme 50 som mulig. Samtidig sier norske helsemyndigheter at nivå mellom 75 og 150 er "anbefalt".

Har du forsøkt om D-vitaminnivå i øvre halvdel av anbefalt referanse kanskje gjør en forskjell? Det er jo sannsynligvis en grunn for at nivå på 150 også er anbefalt.

D-vitaminstatus.png.dd0c53281354b5f66ca705c0d9380948.png

Kilde: https://www.helse-mr.no/avdelinger/klinikk-for-diagnostikk/avdeling-for-medisinsk-biokjemi-og-blodbank/analyseoversikt-for-avdeling-for-medisinsk-biokjemi/vitamin-d-25-oh-vitamin-d/

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.8.2025 den 17.20):

Jeg har fått det nå, uten noen åpenbar grunn..ingen andre unormale verdier på blodprøven..bare fosfat.

noen som har hatt det noen gang? Fant du ut hva det kom av?

Ja, har vært utredet for mye uten å finne ut hvorfor det er slik, ligger på ca. 3-4 om jeg ikke tar tilskudd. Får tilskudd på resept.

Jeg vet ikke hva det er, men har også hatt lavt B12.

Anonymkode: 1693d...a74

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, har vært utredet for mye uten å finne ut hvorfor det er slik, ligger på ca. 3-4 om jeg ikke tar tilskudd. Får tilskudd på resept.

Jeg vet ikke hva det er, men har også hatt lavt B12.

Anonymkode: 1693d...a74

Har du noen symptomer på det da? Er du mye stresset?

det er den nærmeste linken jeg har funnet for min del..at jeg stresser og overpuster mye..slik at fosfat går inn i cellene fra blodet. 
varierer fosfatverdiene dine eller ligger de stabilt lavt?

mine kan gå fra 0.50-0.60 ene uka, til 0.90-100 neste uke..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...