AnonymBruker Skrevet 13. august #1 Skrevet 13. august De fleste ungdomer sin drøm er inngangsbillett til egen bolig, men hvordan planlegger ein egentlig boligen når ein er ungdom. De ferreste tenker nok ikkje på at også de blir gamle en dag, og skal bo i huset. Det handler ikkje bare om str. på boligen, men også utearealet og str.på tomten. Ser det nå bygges flere boliger på eit plan /en etasje, og utvilsamt det meste praktiske med tanke på at ein skal bo i huset også når ein blir eldre. Eldrebølgen er iferd med å skylle innover landet, og målsettingen er at de eldre skal få bo hjemme sålenge de ønsker det. Faktum er at mange eldre bor imidlertid i boliger som ikkje er tilpasset deres behov i møte med alderdomen. Det gjør det utfordrende og vanskelig for dem å bo hjemme, og de må da anten flytte til en leilighet eller institusjon. AP ønsker nå å gi eit tilskudd på kr. 75 000 til utbedring /renovering av eldre boliger så de er mer tilpasset eldre sitt behov. Hubanken har gjordt berengninger på en igjennomsnittleg pris på kr. 300 000 å utbedre eldre boliger så de er tilpasset eldre sitt behov. Mange boliger har igjennom tidene blitt bygd over flere etasjer m/ bl.a. inngann i nedre etasje, og en smal /bratt trapp til hovudetasjen. Mange boliger er ikkje egnet for rullatorer, og mange boliger har 70 /80 dører. Kr 75 000 er nok som "musa pissa " i havet til utbedring av mange boliger rundt omkring. Anonymkode: f3788...116 3
AnonymBruker Skrevet 13. august #2 Skrevet 13. august Ok. Folk får bestemme selv. Anonymkode: e99c7...5d5 1
AnonymBruker Skrevet 13. august #3 Skrevet 13. august Hva er det du mener? Skal det ikke være lov å bygge hus med flere etasjer? Bare trinnfri adkomst på ett plan? Anonymkode: 74d03...4fd 11
Rotemor Skrevet 13. august #4 Skrevet 13. august Du må spørre på rett måte!. Det kan ikke være slik at alle som vil bygge bolig må tenke på «de eldre». Men kommunene bør tenke på flere tilrettelagte boliger for sine beboere. De aller færreste «ungdommer» som bygger bolig planlegger, eller kommer til, og bo der hele livet. Det vil i såfall være et ganske begrenset og tildels trist liv, med mindre man driver gård e.l. Selv da kan de omgjøre når tiden kommer. 5 1
AnonymBruker Skrevet 13. august #5 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (19 minutter siden): De fleste ungdomer sin drøm er inngangsbillett til egen bolig, men hvordan planlegger ein egentlig boligen når ein er ungdom. De ferreste tenker nok ikkje på at også de blir gamle en dag, og skal bo i huset. Det handler ikkje bare om str. på boligen, men også utearealet og str.på tomten. Ser det nå bygges flere boliger på eit plan /en etasje, og utvilsamt det meste praktiske med tanke på at ein skal bo i huset også når ein blir eldre. Anonymkode: f3788...116 De fleste boliger bygget etter 1990 har vel livsløpsstandard? (Eller gjelder dette bare for husbankfinansierte boliger?) Vårt hus har to etasjer, men kan med fire enkle grep gjøres om til en bolig tilpasset funksjonsreduksjon. Alt vi behøver å gjøre er å sette opp en lettvegg for soverom, bytte ut badekar med dusj, fjerne to dørstokker, og sette opp en rampe til inngangsdøren. Jeg vet at livsløpsstandard var et krav da huset ble bygget. Anonymkode: b41e6...15e 1 2
AnonymBruker Skrevet 13. august #6 Skrevet 13. august Ingen bor da hele livet i samme bolig lenger... Jeg og mannen er på tredje felles. Beholder vel denne så lenge det er fullt hus, og vi jobber der vi jobber. Livsløpsstandard har den ikke, trapper for å komme til bilen, veldig høy terskel mot bad og vaskerom. Men det trenger vi heller ikke nå i 40-årene. Neppe på neste bolig heller... Jeg synes ikke vi skal bruke skattekroner på å tilpasse private hjem. Om boligen ikke er egnet, så får man flytte på seg. Anonymkode: 9708d...542 8 4
Soft mann Skrevet 13. august #7 Skrevet 13. august Hvorfor går ikke stat/kommune innfor at minst x% sv leiligheter som blir bygget har tre soverom. Er det for di ønsker at vi må skifte bolig ofte?? Blir mange milliarder i skatte/avgift til staten. Er det grunnen?
AnonymBruker Skrevet 13. august #8 Skrevet 13. august Det er noe forbannet tull at alle boliger skal bygges med plass til rullestol etc. Folk må få lov å klatre opp en stioge til en hems og ha en do med 50 cm smal dør om de ønsker, så må heller vedkommende selge boligen og kjøpe/leie seg noe mer egnet om de blir rullestolbrukere eller blir gamle og dårlige til beins. Man burde i mye større grad forvente at folk selger en uegnet bolig og heller kjløper seg noe lite og lettvindt på sine gamle dager. Anonymkode: 80425...5ad 8 2
AnonymBruker Skrevet 13. august #9 Skrevet 13. august Jeg er fortsatt ung. 40 år. Men jeg bygger huset slik at jeg kan bli gammel og dø hjemme. Trappen er så stor at jeg kan sette inn heis der. Verandadør på soverommet. Så enkelt å få meg ut hvis jeg dør hjemme. Badet er så stort at jeg kommer inn med både rullestol og rullator. Samme med kjøkkenet. Vaskerommet kan være at det er litt lite i forhold til rullestol. Men badet oppe skal gjøres klart til at jeg kan sette inn vaskemaskin hvis jeg føler det blir lettere når jeg er gammel. Så jeg føler vi har tenkt på alt. Ingen dørstokker. Breie dører. Og soverommet er det god plass. Også klesrommet er stort slik at rullestol får plass der. Ingen ganger. Åpent og lett. Anonymkode: 543da...047 4
AnonymBruker Skrevet 13. august #10 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg er fortsatt ung. 40 år. Men jeg bygger huset slik at jeg kan bli gammel og dø hjemme. Trappen er så stor at jeg kan sette inn heis der. Verandadør på soverommet. Så enkelt å få meg ut hvis jeg dør hjemme. Badet er så stort at jeg kommer inn med både rullestol og rullator. Samme med kjøkkenet. Vaskerommet kan være at det er litt lite i forhold til rullestol. Men badet oppe skal gjøres klart til at jeg kan sette inn vaskemaskin hvis jeg føler det blir lettere når jeg er gammel. Så jeg føler vi har tenkt på alt. Ingen dørstokker. Breie dører. Og soverommet er det god plass. Også klesrommet er stort slik at rullestol får plass der. Ingen ganger. Åpent og lett. Anonymkode: 543da...047 Nå fikk jeg et bilde i hodet fra amerikanske real-life stories. Der de må hente ut folk som veier 200+ kg med gaffeltruck når noe skjer. Uavhengig av bolig... jeg satser på at en båre og en normal innerdør holder. Anonymkode: 9708d...542 5 1
Brunello Skrevet 13. august #11 Skrevet 13. august Soft mann skrev (34 minutter siden): Hvorfor går ikke stat/kommune innfor at minst x% sv leiligheter som blir bygget har tre soverom. Er det for di ønsker at vi må skifte bolig ofte?? Blir mange milliarder i skatte/avgift til staten. Er det grunnen? Skal utbyggere tvinges til å bygge noe som ikke blir solgt? 1
Brunello Skrevet 13. august #12 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Ingen bor da hele livet i samme bolig lenger... Jeg og mannen er på tredje felles. Beholder vel denne så lenge det er fullt hus, og vi jobber der vi jobber. Livsløpsstandard har den ikke, trapper for å komme til bilen, veldig høy terskel mot bad og vaskerom. Men det trenger vi heller ikke nå i 40-årene. Neppe på neste bolig heller... Jeg synes ikke vi skal bruke skattekroner på å tilpasse private hjem. Om boligen ikke er egnet, så får man flytte på seg. Anonymkode: 9708d...542 Ikke så vanlig i tettbygde strøk, men i gokk må man gjøre det. Får jo ikke tak i leiligheter, og dersom det bygges noen, koster 60 kvadratmeter dobbelt så mye som man får for huset sitt. 2
AnonymBruker Skrevet 13. august #13 Skrevet 13. august Brunello skrev (7 minutter siden): Skal utbyggere tvinges til å bygge noe som ikke blir solgt? Men det blir jo solgt! Det finnes ufattelig mange som selger huset sitt for en knøttas i byen. Så lenge det er heis, så vil de fleste heller være nærmere fasilitene og kunne nå ting til fots. De fleste nye leiligheter bygges ikke lenger med dørstokk. Her legges laminat eller parkett gjennom hele leiligheten sammenhengende. På badet dusjes det på flisene med et sammenhengde fall. Jeg ser sjelden nye boliger med dusjkabinett eller badekar. Ventilasjon har allergifilter og varmepumpe gir innetemp. på 30 grader. En kan sjå på skjermen hvem som ringer på. Mange leiligheter er mye mer tilrettelagt for eldre enn før. Og de selges til alle aldere ... Anonymkode: 557c9...da5 3
Soft mann Skrevet 13. august #14 Skrevet 13. august Brunello skrev (11 minutter siden): Skal utbyggere tvinges til å bygge noe som ikke blir solgt? Ja og dei blir seld til rett pris. Men ikke til en pris som er høyere en en enebolig med tilsvarende antal soverom
Brunello Skrevet 13. august #15 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Men det blir jo solgt! Det finnes ufattelig mange som selger huset sitt for en knøttas i byen. Så lenge det er heis, så vil de fleste heller være nærmere fasilitene og kunne nå ting til fots. De fleste nye leiligheter bygges ikke lenger med dørstokk. Her legges laminat eller parkett gjennom hele leiligheten sammenhengende. På badet dusjes det på flisene med et sammenhengde fall. Jeg ser sjelden nye boliger med dusjkabinett eller badekar. Ventilasjon har allergifilter og varmepumpe gir innetemp. på 30 grader. En kan sjå på skjermen hvem som ringer på. Mange leiligheter er mye mer tilrettelagt for eldre enn før. Og de selges til alle aldere ... Anonymkode: 557c9...da5 Jeg kommenterte antall rom. De største leilighetene går ofte sist. 1 1
Brunello Skrevet 13. august #16 Skrevet 13. august Soft mann skrev (12 minutter siden): Ja og dei blir seld til rett pris. Men ikke til en pris som er høyere en en enebolig med tilsvarende antal soverom Det er mye rimeligere å bygge enebolig enn blokkleiligheter. Og nye blokkleiligheter er veldig mye dyrere enn gamle eneboliger fordi de nye blokkene koster masse å bygge. 1
AnonymBruker Skrevet 13. august #17 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Ok. Folk får bestemme selv. Anonymkode: e99c7...5d5 Valgløfte til en FRP m/ fl. er vel mer selvbestemmelse, og det å la folk tenke sjølve, og dermed skyve mer ansvar over på enkeltmenneskene. Folk flest ønsker ikkje å bli detaljstyrte fra det offentlige., og det er selvsagt "søt politkk i mange sine ører" Statminister Einar Gerhardsen la tilrette for at folk skulle får anledning å bygge seg en bolig, og husbanken ble opprettet 1946, og dei fleste boliger bygde på 50/60/70 talet var standard boliger, men forøvri lite tilrettelagde for eldre. På 1980 talet ble det regjeringskifte,og mer selvbestemmelse over standard m.m også på standarden, og lånegjelden økte til over pipehatten. Boliger ble gradvis mer eit spekulasjonsobjekt og boligprisen økte. og Norge er iferd med å få eit 2-delt boligmarked. Nei, en skal selvsagt ikkje tilbake til en boligstandard på 1960-70 talet, men en mer standardisering av boliger som ein hadde på 70 talet. Hvor mange eldre begynner å renovere sin bolig for mange hundre tusen når de har bare år igjenn før de skal på aldershjemmet. ? Anonymkode: f3788...116
AnonymBruker Skrevet 13. august #18 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er fortsatt ung. 40 år. Men jeg bygger huset slik at jeg kan bli gammel og dø hjemme. Trappen er så stor at jeg kan sette inn heis der. Verandadør på soverommet. Så enkelt å få meg ut hvis jeg dør hjemme. Badet er så stort at jeg kommer inn med både rullestol og rullator. Samme med kjøkkenet. Vaskerommet kan være at det er litt lite i forhold til rullestol. Men badet oppe skal gjøres klart til at jeg kan sette inn vaskemaskin hvis jeg føler det blir lettere når jeg er gammel. Så jeg føler vi har tenkt på alt. Ingen dørstokker. Breie dører. Og soverommet er det god plass. Også klesrommet er stort slik at rullestol får plass der. Ingen ganger. Åpent og lett. Anonymkode: 543da...047 Høres ut som du tenker har en fremtidsretta tankegang, og at også du forventer å bli gammel en dag. Bygde selv husbankhus på 70 talet, og la m.a. vekt på hovudinngang i på jordplan. Desv var mange bad , dører, og rom ikkje særleg fremtidsretta for en alderdom m/ rullator. Ble engang syk og ambuklansepersonell hadde store utfordringer meg ut fra soveromet. Boligen har kjelleretasje, m/ smal trapp og totalt uenget til eldre mennesker som er dårleg til beins. Dei aller fleste eldre eg kjenner som bor i eldre hus har måtte flytte soverom, og ominnredet bad etc. " Deilig er jorden sa kjerringa å flyttet senga fra loft til hovudetasjen" " Nærmere deg min gud sa kallen, og flyttet senga til loftetasjen " Anonymkode: f3788...116
AnonymBruker Skrevet 13. august #19 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Valgløfte til en FRP m/ fl. er vel mer selvbestemmelse, og det å la folk tenke sjølve, og dermed skyve mer ansvar over på enkeltmenneskene. Folk flest ønsker ikkje å bli detaljstyrte fra det offentlige., og det er selvsagt "søt politkk i mange sine ører" Statminister Einar Gerhardsen la tilrette for at folk skulle får anledning å bygge seg en bolig, og husbanken ble opprettet 1946, og dei fleste boliger bygde på 50/60/70 talet var standard boliger, men forøvri lite tilrettelagde for eldre. På 1980 talet ble det regjeringskifte,og mer selvbestemmelse over standard m.m også på standarden, og lånegjelden økte til over pipehatten. Boliger ble gradvis mer eit spekulasjonsobjekt og boligprisen økte. og Norge er iferd med å få eit 2-delt boligmarked. Nei, en skal selvsagt ikkje tilbake til en boligstandard på 1960-70 talet, men en mer standardisering av boliger som ein hadde på 70 talet. Hvor mange eldre begynner å renovere sin bolig for mange hundre tusen når de har bare år igjenn før de skal på aldershjemmet. ? Anonymkode: f3788...116 Jeg vet ikke hvordan det er med eneboliger, men leiligheter bygges da med livsløpsstandard nå? Problemet er vel heller at de blir så dyre at ikke alle har råd til å kjøpe dem. Selv bor jeg i andre etasje i en tomannsbolig fra 50-tallet. Der kan man bare bo så lenge man kan komme seg opp trappa, og en av de eldre naboene ble båret ut av ambulansepersonell. Jeg tviler på om bygget ville tåle vekten av rullestolheis. Like mange kvm i en ny blokk koster fort det dobbelte, så vi må åpenbart nedskalere i størrelse om vi skal ha livsløpsstandard når ungene flytter ut. Anonymkode: 6c744...5f6
AnonymBruker Skrevet 13. august #20 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ingen bor da hele livet i samme bolig lenger... Det gjør de vel! Kjenner mange jeg som bor i huset de bygde/kjøpte da de var unge/ nygifte. Kjenner ikke mange nomader. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg og mannen er på tredje felles. Beholder vel denne så lenge det er fullt hus, og vi jobber der vi jobber. Livsløpsstandard har den ikke, trapper for å komme til bilen, veldig høy terskel mot bad og vaskerom. Men det trenger vi heller ikke nå i 40-årene. Neppe på neste bolig heller... Jeg synes ikke vi skal bruke skattekroner på å tilpasse private hjem. Om boligen ikke er egnet, så får man flytte på seg. Anonymkode: 9708d...542 Anonymkode: f08f1...3cf 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå