AnonymBruker Skrevet 13. august #61 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har barn noe i begravelser å gjøre? Anonymkode: 49fe9...29b 🧌 Anonymkode: 2bf54...f69
AnonymBruker Skrevet 13. august #62 Skrevet 13. august Var i begravelsen til svigerfar i sommer. Jeg og barna satt på første rad sammen med far. Anonymkode: 5e0ec...a5e
AnonymBruker Skrevet 13. august #63 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har barn noe i begravelser å gjøre? Anonymkode: 49fe9...29b Så absolutt. Det er fint med barn i en begravelse. Anonymkode: 106f3...144 2
Rotemor Skrevet 13. august #64 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Var i begravelsen til svigerfar i sommer. Jeg og barna satt på første rad sammen med far. Anonymkode: 5e0ec...a5e DET ER IKKE PLASS!
AnonymBruker Skrevet 13. august #65 Skrevet 13. august For å si det slik. Jeg mistet min far i fjor. Jeg hadde ikke behov for noe trøst fra min mann da. Jeg hadde nok med å støtte min mor. Han satt bak meg sammen med barna våre. Han la en hånd på skulderen min hver gang han så jeg trengte det. Det var mer en nok for meg. Han var en god støtte før begravelsen. Og en god støtte etterpå. Og vi har vært gift i iver 20 år vi å. Ja han er min nærmeste. Men min plass var å støtte min mor. Og han fikk være en støtte for våre barn. Anonymkode: 106f3...144 4 4 1
AnonymBruker Skrevet 13. august #66 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ok, men jeg fikk beskjed om at han skulle sitte framme med sine søsken og sin mor. Og vi svigerbarn og barnebarn skulle sitte på andre rad, syns det høres rart ut. Anonymkode: 30a2f...2ef Av hvem? Dersom beskjeden er fra avdødes kone så tekkes du henne. Og så spør du din mann på et senere tidspunkt hvorfor hun ikke liker barnebarn sine. Og så garde konsekvensen av at du nå vet det om henne. Dersom din mann - sprø hvorfor. Sorg fritar ingen fra å opprettholde normal folkeskikk. Og en forelder med mindreårige barn sitter med dem, i 100% av tilfellene. AnonymBruker skrev (5 timer siden): Vil du sitte på første rad på bekostning av andre? Eller syns du at din mann skal sitte på andre rad fordi du ikke skal sitte på første? Anonymkode: b61d7...35c Det er en kirkebenk. Man trøkker seg sammen, gitt at man liker hverandre. Barn kan uansett sitte på fanget. Det er hans unger, ikke naboens! Anonymkode: b972e...38c
Brunello Skrevet 13. august #67 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Var i begravelsen til svigerfar i sommer. Jeg og barna satt på første rad sammen med far. Anonymkode: 5e0ec...a5e Det skjer selvsagt ofte. Men om det er en enke, tre søsken med partnere og to-tre barn hver er det ikke plass. 2
AnonymBruker Skrevet 13. august #68 Skrevet 13. august Jeg var veldig glad i svigerfar, men om det ikke var plass på første rad, så er andre rad helt fint. Ville uansett sittet med barna. Hadde ikke villet at de satt alene. Men aller helst sittet som samlet familie. Hadde blitt såret hvis enken ville at barna skulle sitte med far og jeg alene på en annen rad. Anonymkode: 593e5...911
AnonymBruker Skrevet 13. august #69 Skrevet 13. august Ville føltes veldig rart å ikke sitte med sin egen familie. Jeg gjorde det en gang fordi kona ville sitte sammen med noen hun kjente. Jeg følte meg ekstremt tilsidesatt og ekskludert... Anonymkode: d330e...8eb
Rotemor Skrevet 13. august #70 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Av hvem? Dersom beskjeden er fra avdødes kone så tekkes du henne. Og så spør du din mann på et senere tidspunkt hvorfor hun ikke liker barnebarn sine. Og så garde konsekvensen av at du nå vet det om henne. Dersom din mann - sprø hvorfor. Sorg fritar ingen fra å opprettholde normal folkeskikk. Og en forelder med mindreårige barn sitter med dem, i 100% av tilfellene. Det er en kirkebenk. Man trøkker seg sammen, gitt at man liker hverandre. Barn kan uansett sitte på fanget. Det er hans unger, ikke naboens! Anonymkode: b972e...38c Herregud. Du har tydeligvis ikke fulgt med her. -Det er ikke plass på første rad fordi barna til avdøde og enken sitter der. Det er ikke plass til flere. TS har tre tenåringsbarn som hun skal sitte med bak de andre. Det er ikke ta som har mistet sin far, så dagen handler ikke om henne. Stfu 4
AnonymBruker Skrevet 13. august #71 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Av hvem? Dersom beskjeden er fra avdødes kone så tekkes du henne. Og så spør du din mann på et senere tidspunkt hvorfor hun ikke liker barnebarn sine. Og så garde konsekvensen av at du nå vet det om henne. Dersom din mann - sprø hvorfor. Sorg fritar ingen fra å opprettholde normal folkeskikk. Og en forelder med mindreårige barn sitter med dem, i 100% av tilfellene. Det er en kirkebenk. Man trøkker seg sammen, gitt at man liker hverandre. Barn kan uansett sitte på fanget. Det er hans unger, ikke naboens! Anonymkode: b972e...38c Så i din verden så skal det ikke tas hensyn til enken, men en kravstor svigerdatter? Selv om man presser seg sammen på benken, så er ikke alle kirkebenker like lange med plass til hele storfamilien. I dette tilfellet så har avdøde 3 barn, så er det 3 svigerbarn pluss et antall barnebarn. Ja også må vi jo ikke glemme enken som har en selvsagt plass ytterst på første rad. Jeg har vært i mange begravelser både til familie og kolleger, men aldri opplevd at noen har gjort noe nummer av hvor man sitter. Meget spesielt av ts. Anonymkode: 30b1b...a30 6
AnonymBruker Skrevet 13. august #72 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ok, men jeg fikk beskjed om at han skulle sitte framme med sine søsken og sin mor. Og vi svigerbarn og barnebarn skulle sitte på andre rad, syns det høres rart ut. Anonymkode: 30a2f...2ef Ja, men da gjør dere vel det da. Dette er noe han, hans mor og søsken må få planlegge. Hvis det ikke er plass til alle på første rad, må noen på andre rad. Bedre at svigerbarn og barnebarn sitter der, enn barn. Alternativt har de fleste kirker første rad på to benkesider. Så da kan man spre seg på de to første benkene. Men pass på at svigermor får sitte nærmest kisten, og hun får velge hvem som sitter ved sin side. Vi gjorde det slik. Ulik praksis i ulike kirker for dette da, så bare følg på tradisjonen. Det har ikke så mye å si i det store og hele. Vær fleksibel. Anonymkode: 792b9...151 3 1
AnonymBruker Skrevet 13. august #73 Skrevet 13. august Jeg har vært i en bisettelse der barnebarna satt på 4. og 5. rad fordi radene foran var fylt opp av gjenlevende ektefelle, eks-ektefelle og forelder til barna, seks voksne barn, tre søsken av avdøde og en gammel tante som hadde stått avdøde veldig nær. Anonymkode: d9c99...6ae 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. august #74 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har vært i en bisettelse der barnebarna satt på 4. og 5. rad fordi radene foran var fylt opp av gjenlevende ektefelle, eks-ektefelle og forelder til barna, seks voksne barn, tre søsken av avdøde og en gammel tante som hadde stått avdøde veldig nær. Anonymkode: d9c99...6ae Det er vel litt spesielt, men familien bestemmer. Jeg ville ønsket at minst en av oss foreldre satt med våre barn. Og jeg personlig synes svigerbarn og barnebarn skal sitte foran søsken og tante. Men det er ikke noen stor sak. Anonymkode: 792b9...151
AnonymBruker Skrevet 13. august #75 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (6 timer siden): Men jeg får jo ikke trøstet og støttet min mann om vi ikke sitter sammen. Anonymkode: 30a2f...2ef AnonymBruker skrev (4 timer siden): Da får jeg bare bli hjemme da. Anonymkode: 30a2f...2ef Er det en trolletråd dette også? Anonymkode: 1ca70...031 4 1
Rotemor Skrevet 14. august #76 Skrevet 14. august AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det er vel litt spesielt, men familien bestemmer. Jeg ville ønsket at minst en av oss foreldre satt med våre barn. Og jeg personlig synes svigerbarn og barnebarn skal sitte foran søsken og tante. Men det er ikke noen stor sak. Anonymkode: 792b9...151 Du skjønner at «søsken» i denne sammenheng er barna til avdøde, eller? Så du skriver at svigerdatter får prioritet over datter. Er det virkelig din mening? 2 1
MiominMio Skrevet 14. august #77 Skrevet 14. august AnonymBruker skrev (18 timer siden): Ok, men jeg fikk beskjed om at han skulle sitte framme med sine søsken og sin mor. Og vi svigerbarn og barnebarn skulle sitte på andre rad, syns det høres rart ut. Anonymkode: 30a2f...2ef Du har fått beskjed så da setter du deg der du skal. Han skal vel være med å bære kiste og det er begrenset på hvor mange som kan sitte fremme. Det finnes ikke uvanglig at ektefeller og barna sitter en rad eller to bak. Ikke lag problem ut av noe som ikke er en sak i det hele tatt. 4 1
AnonymBruker Skrevet 14. august #78 Skrevet 14. august AnonymBruker skrev (18 timer siden): Normalt sett foran sammen med mannen din og deg. Men, her er det prioriteringsrekkefølge. Dersom mannen enke og mannens søsken ikke får plass på første rad, så flyttes ektefeller og barn en rad bak. Det er helt naturlig, barnebarn skal ikke sitte foran på bekostning av avdødes egne barn. Anonymkode: 6bde7...0ff Vi satt sammen som familier. Jeg tar heller andre rad med mann og barn. Enn å sitte med søsken mens familiene våre blir sendt bakover i kirka. Anonymkode: a7de1...b63
AnonymBruker Skrevet 14. august #79 Skrevet 14. august MiominMio skrev (1 time siden): Du har fått beskjed så da setter du deg der du skal. Han skal vel være med å bære kiste og det er begrenset på hvor mange som kan sitte fremme. Det finnes ikke uvanglig at ektefeller og barna sitter en rad eller to bak. Ikke lag problem ut av noe som ikke er en sak i det hele tatt. Enig i at jeg her ville forholdt meg til hva mannen og familien ønsker. Men vi satt sammen med egne familier, med noen unntak. Søster med ett barn med gjenlevende forelder - hennes man med spedbarn innerst på rad 3 - for å kunne løpe ut. Jeg med min familie foran. Mannen med kone og et barn på raden bak - deres yngste med familie bak i kirka slik at de kunne løpe ut. Da vi skulle bære så gikk bare de som satt i veien ut i midtgangen. Vi gikk ut, og de satt seg på plass igjen. Har også mange ganger opplevd at bærerne ikke nødvendigvis er de nærmeste, men venner. Og da kommer de bare frem i kirka fra der de sitter når det skal bæres. Så synes all praten i denne tråden om hvor bærerne skal sitte bare var merkelig. Anonymkode: a7de1...b63
Jeg er meg Skrevet 14. august #80 Skrevet 14. august AnonymBruker skrev (15 timer siden): Vi har vært gift i 25 år, det er jeg som er hans nærmeste. Anonymkode: 30a2f...2ef Ok, men hvem vil du skal flytte seg fra første benk da for at du skal få plass? Mulig det er kun plass til fire på første benk, eller uansett enken og barna hennes. Hvem skal da sitte på andre benk av dem for at du skal sitte på første? Og skal du sitte på første benk så må kanskje barna deres også? Så spør deg selv...hvis det ikke er plass til alle på første benk, hvem synes du skal flytte seg for å gjøre plass til deg/dere? 2 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå