AnonymBruker Skrevet 13. august #1 Skrevet 13. august Jeg ser tonnevis av back to school shopping hauls i sosiale medier nå om dagen både fra foreldre og barn/ungdom. Her kjøper vi ikke inn noe til skolestart. Sekk har de, matbokser og drikke flasker har vi i tonnevis, de har penal med innhold, de har masse klær og sko. Boksokker gjenbrukes. Handler ikke om økonomi, men hvorfor skal man kjøpe inn alt nytt hvert skoleår? Anonymkode: 327e9...428 14 4
AnonymBruker Skrevet 13. august #2 Skrevet 13. august Mine barn vokser som regel ut av både sko og klær i løpet av sommerferien, derfor back to school-shopping. Anonymkode: cbc43...7c6 8
AnonymBruker Skrevet 13. august #3 Skrevet 13. august Fordi det er stas, fordi det er med på å mentalt forberede ungene på at det skal skje noe nytt, for å skape tradisjoner som varer, for å markere overgangen til nytt klassetrinn, for å ha en fin dag sammen der man snakker om forventninger. Jada, alt dette kan man gjøre på en annen måte også, men noen velger å gjøre det sånn. «Alt nytt» er vel ikke vanlig, men et nytt antrekk til første skoledag f.eks. Hvis du ikke vil gjøre det er det vel bare å la vær❤️ Anonymkode: 1255f...535 11 2 2
AnonymBruker Skrevet 13. august #4 Skrevet 13. august Vi stacker ikke opp vi heller, men fyller på der de mangler. Feks viskelær og blyanter er forbruksvare. Hos oss har de ikke bøker, så boksokker og bokbind er helt unødvendig. Ellers får de kun nye joggesko til skolestart, da de gjerne slites ut igjennom sommeren. Anonymkode: a4e53...509 1 1
Banamamama Skrevet 13. august #5 Skrevet 13. august Mine får alltid et par nye antrekk til skolestart. En hyggelig tradisjon synes vi. Ellers handler vi sekker, flasker og skrivesaker når det trengs. 1 1
Stor pike Skrevet 13. august #7 Skrevet 13. august Jeg elsket å kjøpe noe nytt til skolestart. Ny sesong. En ny genser, ny almanakk eller noe. Sønnen min ville aldri ha noe. Jeg prøvde å dytte på ham nye klær, men neida. Og selvfølgelig mest fornuftig. 1
AnonymBruker Skrevet 13. august #8 Skrevet 13. august Husker det ga så mye glede og spenning! Skolen ble mye mer lystbetont. Og man gledet seg til å bruke det nye utstyret og litt nye klær. Husker til og med lekser var gøy da jeg fikk fancy penner og utstyr. Og så stolt jeg var av sekken, og pennalet... Så akkurat her holder heller ikke jeg hardt på lommeboka. Glede og spenning rundt skolegang er verdt mye mer. Anonymkode: 4ddac...7c9 5 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. august #9 Skrevet 13. august Her blir det bare påfyll av det som mangler og litt nye klær pga. har vokst ut av endel. I sommerferien så brukes også klær som ikke er så fine lenger, så da trengs litt nytt. I tillegg oppdager man ting som trengs å kjøpes etter at de har begynt på skolen, alltids noe man har glemt. Anonymkode: 31bec...3fe
AnonymBruker Skrevet 13. august #10 Skrevet 13. august For min del ble det en lite markering for ungene, att de skulle til med ett nytt klassetrinn og nye utfordringer. Men tok da ikke helt av, kanskje ble dinosaursekken byttet ut om de skulle opp i mellomtrinnet, litt nytt innhold i penalet og nye klær fordi de vokste iløpet av sommeren, rett og slett begynne med blanke ark. Kosa oss både jeg og ungene siste uka før ferien med litt shopping, fin liten tradisjon for å avslutte ferien og markere starten på ett nytt skoleår. Anonymkode: 0264a...f93
HMK Skrevet 13. august #11 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg ser tonnevis av back to school shopping hauls i sosiale medier nå om dagen både fra foreldre og barn/ungdom. Her kjøper vi ikke inn noe til skolestart. Sekk har de, matbokser og drikke flasker har vi i tonnevis, de har penal med innhold, de har masse klær og sko. Boksokker gjenbrukes. Handler ikke om økonomi, men hvorfor skal man kjøpe inn alt nytt hvert skoleår? Anonymkode: 327e9...428 Mine barn vokser, så påfyll med klær trenger de til hver sesong. Skoene de fikk på våren er ofte utslitt på dette tidspunktet. De trenger høstsko. De får også ny sekk mellom småtrinn og mellomtrinn. Og mellom mellomtrinn og ungdomsskole.
AnonymBruker Skrevet 13. august #12 Skrevet 13. august Jeg kjøper noe nye klær til første skoledag, utstyr kjøper vi bare når det trengs. Anonymkode: a1735...b66
AnonymBruker Skrevet 13. august #13 Skrevet 13. august Selvsagt vil butikkene at man skal kjøpe, kjøpe, kjøpe. Ironisk nok til de som skal arve denne stakkars, forsøplede planeten. De som kjøper nytt hvert år gjør ikke barna sine noe godt i det hele tatt, men jeg tror ikke det er så mange som gjør det heller. Jeg tror jeg fikk ny sekk kanskje to ganger gjennom hele løpet. Matboksene var Tupperware eller noe vi fikk utdelt av Tine. Anonymkode: 156d2...cd7 3 1
Raven.Writingdesk Skrevet 13. august #14 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg ser tonnevis av back to school shopping hauls i sosiale medier nå om dagen både fra foreldre og barn/ungdom. Her kjøper vi ikke inn noe til skolestart. Sekk har de, matbokser og drikke flasker har vi i tonnevis, de har penal med innhold, de har masse klær og sko. Boksokker gjenbrukes. Handler ikke om økonomi, men hvorfor skal man kjøpe inn alt nytt hvert skoleår? Anonymkode: 327e9...428 Fordi unger vokser og har derfor behov? Mange barn har en vekstspurt om sommeren. Og det er dermed også ny sesong: å gå i regnklær fra sesongen året før når man har vokst, eller høstjakka begynner å bli trang, synes de fleste er litt kjedelig. Også er det en sosial vekst også: en 6 klassing vil kanskje kle seg litt annerledes enn en 5 klassing, man viser også med klær at man er eldre. Det er flaut å komme med «Frozen» skjorta når det er «småungene» som bruker det og man synes nå selv man er litt større.. Jeg synes det er ett veldig fint «rituale» å kjøpe inn litt nytt før hver skolestart, og det trenger ikke være mye. Det er ikke sånn at hvert år kasseres tidligere års skolesekk, pennal, jakke, sko osv. men noen innkjøp er det for hver skolestart. Jeg har selv minner spesielt om ett høst antrekk jeg fikk, og jeg kan nesten kjenne stoffet mellom fingrene og følelsen mot kroppen når jeg tenker på det. Hvor fin og stolt jeg følte meg. Det gjorde noe med selvtilliten å kunne føle seg «helt ny» når man startet skoleåret. Det var artig å åpne et helt nytt urørt penal, og kanskje hadde vi fått en «Mine Venner» bok også, før skolestart, noen hadde Pusur sin, andre Topp eller «My Little Pony». Vi byttet viskelær som luktet forskjellig; jordbær, banan, vanilje.. Den følelsen av å føle seg «helt ny» med «helt nye ting» som gir litt ekstra glede og motivasjon i starten av skoleåret ønsker jeg også for mine barn, og ser virkelig ikke noe galt i det 3 1
AnonymBruker Skrevet 13. august #15 Skrevet 13. august Mine barn (gutter) nekter plent å være med og handle noe. De sier de ikke trenger noe. Værtfall ikke klær eller hårklipp, det er totalt uinteressant. Og alt av blyanter og viskelær de hadde i våres virker jo akkurat like bra ennå. Kjøper nytt når det trengs. Forresten bruker de jo ikke like mye skrivesaker som vi gjorde da vi var små, det er chromebook nå. Anonymkode: 93438...845 1
AnonymBruker Skrevet 13. august #16 Skrevet 13. august For hver person du ser på sosiale medier som holder på med "back to school" shopping, så er det sikkert 10 000 personer som IKKE holder på med sånn shopping. Greia er jo selvfølgelig at de som ALDRI holder på med sånn shopping aldri dukker på sosiale medier på denne måten. Dermed blir det jo tilsynelatende en overflod av folk som holder på med dette, for de eneste personene du kommer til å legge merke til er jo folk som holder på med dette. Anonymkode: a7ca0...dc5 1
AnonymBruker Skrevet 13. august #17 Skrevet 13. august Datteren min har ikke hatt lyst til å starte på skolen igjen, men etter hun fant et nytt antrekk og ny sekk, så står det klart på rommet og hun gleder seg. Så vi gjør det, må ikke koste veldig mye. Anonymkode: d4782...424 3
AnonymBruker Skrevet 13. august #18 Skrevet 13. august Kan dere ikke kalle det for kjøp av plagg eller ting til skolen? Det høres helt idiotisk ut å bruke amerikanske betegnelser. Anonymkode: b7e25...c92 3 3
AnonymBruker Skrevet 13. august #19 Skrevet 13. august Macro skrev (1 time siden): Vi gjør det, og så gir vi blanke i hva du gjør. Fint det. Anonymkode: 327e9...428
AnonymBruker Skrevet 13. august #20 Skrevet 13. august Synes det er fin tradisjon og det blir noe litt høytidelig med helt nytt antrekk til første skoledag, og noen år ny sekk og pennal. Blyanter, viskelær, fargeblyanter, penner osv er greit å oppdatere. Så er det det med overganger, noen ganger nye ting for å markere overgang. Matbokser og drikkeflasker blir ekle og det er greit å få byttet de ut til noen skolestarter er naturlig. Vi har hatt klesshopping til julegaver og klesshopping på sommeren til skolestart som rutiner, barn vokser jo lenge. Selv min16-årige datter har vokst minst 2 cm det siste året da også i lår/liv så det ble naturlig med nye bukser. I sommerferien har vi tid til shopping. Jeg hadde syntes det var mer rart å ikke gjøre noe med skolestart. Jeg er så opptatt av det at jeg såklart tar bilder første og siste skoledag for å sammenlikne år etter år. Anonymkode: f1509...294 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå