Gå til innhold

Overreagerer jeg? "Barnefritt" bryllup

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
SynneD skrev (9 minutter siden):

Jeg hadde aldri antatt at unger var invitert uten å spørre. Det er temlig vanlig med ha barnefri bryllup, særlig deler av det. Det er ofte veldig dominerende med mye barn under f.eks. middag (mer enn til festen, så sånn sett kan jeg forstå det). Det er også normalt at barn i nærmeste familie er med og ikke andre barn.

Vi er nærmeste familie. Og svært nære. Vi har vært nære med en av partene i brudeparet siden fødsel, og gjennom hele vår oppvekst og voksentid.

Anonymkode: 07580...e5c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi er nærmeste familie. Og svært nære. Vi har vært nære med en av partene i brudeparet siden fødsel, og gjennom hele vår oppvekst og voksentid.

Jeg tenkte nærmeste familie mest som egne barn her. Men er dere så nære er det jo kjemperart at dere ikke har spurt om de tenker at det skal være med unger i bryllupet? Og at dere ikke bare spør nå om det finnes noen mulighet at ungene kan være med om det er vanskelig med barnevakt?  

Vet iallfall at om det hadde vært bryllupet til noen av mine nærmeste hadde jeg forsøkt ordentlig å få barnevakt iallfall selv om det var kort tid til, særlig dersom jeg hadde misforstått hvorvidt ungene var invitert eller ikke.

• Liker 2
Skrevet

Synes brudeparet kunne fikset barnevakt under middagen. Det hadde vi i vårt bryllup, og det har jeg vært et par ganger i andres bryllup. Funker veldig fint. 

Anonymkode: 6ff85...db4

Skrevet

Idiotisk å tro barn inngår om ikke spesifisert! Barnevakt kan man alltids få bare man gidder (foreldre barnehage/skole, venner, andre siden av familien)

Anonymkode: 81bef...e41

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Klarer du ikke å være uten barna noen timer?

Anonymkode: fa538...d01

Jo, det gjør jeg. Jeg gjør stadig vekk ting uten barna, men jeg synes generelt at folk som skal ha barnefrie hoteller, barnefrie middager, barnefrie omgivelser osv er selvopptatte drittsekker. 

Anonymkode: 745fd...6e9

• Liker 1
Skrevet

Helt normalt å ønske barnefritt bryllup, og at brudeparets barn er med i alle fall deler av middagen. Hadde dere vært nær, så kommuniserer man gjerne om det i god tid før. Enten at dere spør eller at brudeparet presiserer det. Ikke alltid at det skrives invitasjonen. Vi fikk invitasjonen i hånda, med kun mitt navn på. Men mannen, jeg og ungene var invitert til vielsen, de skulle være brudebarn, og vi voksne var invitert i middag og fest. Naboene hentet hvert sitt barn før middagen og ble til dagen etter, også planlagt i goood tid før.

Anonymkode: 8e259...0f5

• Liker 1
Skrevet

Det er jo en veldig stor forskjell på brudeparets barn og barn som ikke er brudeparets barn.  Dere har hatt en halv år på å finne barnevakt.

Håper virkelog dette er et ragebait og at du ikke er så navlebeskunde og egoistisk som dette innlegget fremstår. Er innlegget ekte, så bli hjemme. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Synes brudeparet kunne fikset barnevakt under middagen. Det hadde vi i vårt bryllup, og det har jeg vært et par ganger i andres bryllup. Funker veldig fint. 

Anonymkode: 6ff85...db4

Så brudeparet skal fikse barnvakter tiø hele familien? Kjære vene. Nei, ærlig talt.

man har god tid i forrveien til å fikse barnevakt selv, det er ikke brudeparets jobb

• Liker 9
Skrevet

Hvordan er det mulig...?

Ingen i familien kjenner bare bitelitegrann til basic etikette? 

Invitasjonen gjelder de, og kun de, som nevnes i invitasjonen. Er det uklart... fordi brudeparret ikke fatter basic etikette, må man ta kontakt og spørre.  

Når man svarer på en (flerpersoners) invitasjon, gjør man det klart hvem som takker ja og hvem som avstår.

Misforståelsen burde blitt fanget opp allerede på det tidspunktet. 

Anonymkode: 16eea...7ab

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

For meg fremstår det litt underlig å ville ha med små barn på lange middager, tale og fest..... 
Altså.... Hallo?

• Liker 4
Skrevet

Uansett, brudepar gjør som de vil, det er deres dag, de skal være universets sentrum osv osv. Helt vanlig og gir de særeste utslag. 

Men det er også like greit å høflig avslå en invitasjon. Bare si nei takk :) 

Anonymkode: 56416...571

Skrevet

Jeg skal selv gifte meg veldig snart. Våre egne barn og våre tante/onkelbarn får være med frem til kakene. Da får de mat og kake, men må dra før festen begynner. Har fått noen reaksjoner fra andre gjester som også har barn, men om det er et problem for andre at jeg vil ha mine nærmeste barn med får de heller bli hjemme. En som har valgt den løsningen. Andre har funnet seg i det. Barna er fra 5-16 år

• Liker 1
Skrevet

Altså, er invitasjonen adressert til dere voksne, da er det dere voksne som er invitert. Så enkelt er det. Eneste som er innafor i bryllup da, er evt. spedbarn som er avhengig av amming. Dette også uavhengig av om brudeparet har egne barn som skal være med. 
Jeg vil derfor si at, ja, du overreagerer! Her er det jo faktisk du som bare har antatt at barna skal være med! Selv om dere er en familie der barna er med på det meste, regner jeg vel heller ikke med at det er brylluper stadig vekk. Om du hadde vært usikker, burde jo du heller spurt brudeparet forsiktig om de tenkte barna var inkludert, i god tid før. At det blir å finne ut av dette på kort varsel, vil jeg derfor påstå er egen feil.
Vielser er som regel åpne for alle uansett. Det jeg reagerer på her er at TS skriver barna er velkomne på festen.. Altså, små barn er ikke invitert i middagen, men er invitert i kaffe/kaker og evt. med «åpen bar» fra sent på kvelden av?? 
Så er det forståelig at det er vanskeligere med barnepass når en hel familie skal delta i bryllupet. Da må man finne andre, og om ikke man har annen familie eller venner som kan gjøre det, kan man på forhånd la barna bli kjent med en ny barnevakt, ved å la vedkomme passe et par ganger i forveien. Om ikke noe av dette går, ja, da må en eller begge bli hjemme, da. 

Selv skal vi snart i bryllup, og må reise 3-4 timer vekk for å delta. Der blir det litt annerledes, da det er nær familie, som ønsker at barna er med (fremfor å bli hjemme), og har da forespeiler at de ønsker barna med på vielse, og middag, men at ungene gjerne kan trekke seg tilbake etterhvert, noe som også vil være best for dem med tanke på leggetid og søvn. Vi tar derfor med en som kan passe barna når de skal trekke seg tilbake og (har heldigvis mulighet til) å betaler for hotellrom for den. Hadde vi ikke hatt mulighet til det, måtte jo en av oss trukket oss tilbake sammen med barna, eller barna uteblitt fra alt med pass hjemme..

Uansett er det brudeparet som bestemmer hva de ønsker. 

Anonymkode: 9b11d...45a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.8.2025 den 16.55):

Hei! Her er jeg oppriktig nysgjerrig på om jeg overreagerer. 

For et halvt år siden sendte et familiemedlem invitasjon til bryllup nå i sommer. De var (så vidt jeg husker) kun adressert til de voksne, og sendt i posten. Invitasjonen sa ingenting om barn/ikke barn. Samtidig ble det sendt i posten, og det er tross alt våre navn på postkassa, ikke spedbarn. 

Vi er en nær familie, og brudeparet er inkludert i den. Mange av oss i den nære familien (som tilbringer mye tid sammen) har små barn i barnehagealder. Brudeparet selv har et. Brudeparets barn skal være med til litt ut i middagen. Det er det eneste som er nevnt om barn. 

Vi har små barn, og alle barnevaktene skal i bryllupet. Nå, bare kort tid før bryllupet fikk vi invitasjon om at våre barn ikke er invitert i middag. Kirke, ja. Fest, ja. Men ikke middag. Mens deres barn skal. 

Det føles..feil? At det gjøres forskjell på barn. Å ha barnefritt bryllup er jo greit, men vanligvis informeres det om det i forkant. Og ettersom det gjelder alle andre barn enn deres egne? Samtidig er det deres bryllup og klart de skal ha sine barn der. 

Jeg er frista til å melde avbud fremfor å snu himmel og jord for å finne mulig barnevakt. 

Hadde barna vert inkludert hadde vel dette blitt nevnt i invitasjonen?  Det at de har egne barn der betyr ikke at alle andre sine barn må. 

Anonymkode: 6d057...571

Skrevet

Synes det er en uting med all denne ekskluderingen i forbindelse med bryllup. Det er kjempefint for en 5-åring (og barn i andre aldre) å være med på feiringer, og se foreldre snakke med andre voksne, å omgås andre barn i familien eller omgangskretsen, og ha mange erfaringer som ikke bare handler om dem. 

Jeg synes også det er en skikkelig uting å invitere noen til kaffe, noen til middag, noen i kirken osv. Har man ikke råd til å være inkluderende i sitt eget bryllup får man feire i mindre skala. Synes det er pinlig og flaut med denne sorteringstankegangen. 

Anonymkode: 112ed...3b7

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.8.2025 den 17.14):

De vil spare penger på måltidet til barna. Barna er ikke verdt å spandere mat på.

Anonymkode: 4e8ef...b52

Men altså, en lang bryllupsmiddsg er jo utrolig kjedelig for små barn, og gjerne midt i leggetid. Sist jeg var i bryllupp, så var det en egen middag for barna som var med i bryllupet på et tidspunkt som passer barna. Har de ikke lagt opp til noe sånt? Så bytter foreldrene på å være tilstede med barna og i middagen etter behov.

Anonymkode: b1590...b63

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det er rart å ikke presisere at bryllupet er barnefritt. I alle invitasjoner jeg har fått så har det vært veldig tydelig presisert, enten at det er helt barnefritt eller at barna er velkommen på seremonien i kirka, men når dere kommer til lokalet er bryllupet barnefritt. At ungen er invitert til seremoni, men ikke middag, for så å være invitert igjen til festen er bare sært. 

Anonymkode: 7c098...e10

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Synes det er en uting med all denne ekskluderingen i forbindelse med bryllup. Det er kjempefint for en 5-åring (og barn i andre aldre) å være med på feiringer, og se foreldre snakke med andre voksne, å omgås andre barn i familien eller omgangskretsen, og ha mange erfaringer som ikke bare handler om dem. 

Jeg synes også det er en skikkelig uting å invitere noen til kaffe, noen til middag, noen i kirken osv. Har man ikke råd til å være inkluderende i sitt eget bryllup får man feire i mindre skala. Synes det er pinlig og flaut med denne sorteringstankegangen. 

Anonymkode: 112ed...3b7

Det er virkelig ikke kjempefint for 5-åringer å se onkel Arne bli dritings eller mormor og tante Gunn være fnisete og tipsy, nei. Jeg har aldri vært i et bryllup der ingen ble fulle - til og med i det alkoholfrie bryllupet jeg var i snek noen av mennene seg ut med en lommelerke.

Anonymkode: c6ae4...8e2

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.8.2025 den 20.31):

Hvis brudeparet er så nære dere, høres ut som søsken av en av dere, så er det jo helt merkelig at dere ikke har kommunisert noe rundt dette tidligere og at dere ikke har skaffet barnevakt i løpet av et halvt år. Denne beskjeden dere har fått nå nærme bryllupet er sikkert pga klager/henvendelsef fra andre gjester som absolutt må tvinge med barn i bryllupet. Folk er så utrolig lite løsningsorienterte, og forlanger så mye tilrettelegging. Bryllup er en fest og feiring med brudeparet i fokus. En gledens dag, ikke en sutredag for folk som ikke evner å se lenger enn sin egen nesetipp. 

Anonymkode: 30cc4...dbe

• Liker 5
Skrevet

Har ikke lest hele tråden, men ser at andre reagerer på det samme som jeg at barna er uønsket under middagen men velkomne på festen etterpå? 
Det er blitt helt vanlig nå med barnefrie bryllup (lik det eller ikke) men da er min erfaring at det er motsatt, at fex tweens blir invitert på middag men må gå hjem og legge seg når dansen og festen begynner. Dette er fordi en bryllupsfest varer til utpå natta og pga alkohol. 
Så det er den biten jeg reagerer på. Veldig rart. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...