Gå til innhold

Overreagerer jeg? "Barnefritt" bryllup

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har et lite barn selv (og jobber som lærer på 1.trinn, så er absolutt glad i barn), og skjønner godt at noen vil bo på barnefritt hotell eller være i omgivelser uten barn. Hadde jeg vært på ferie uten datteren min kunne jeg godt valgt et barnefritt hotell sammen med mannen min.

Skjønner ikke hvorfor man blir en «selvopptatt drittsekk» av å ikke ønske å ha barn rundt seg hele tiden? Det plager vel ikke barn på noen som helst måte at det finnes steder som IKKE er for dem?

Anonymkode: cdffb...e23

Helt enig! Hvorfor skal barn være med på absolutt alt hele tiden? Jeg vil helst ikke ha barn i mitt bryllup (og jeg har barn selv). Det gjør meg ikke til selvopptatt. 
Så jeg tenker at dersom ts synes dette er et problem så kan hen melde avbud. Enkelt og greit!

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er overhodet ikke vanlig at venners barn er med i bryllup, ei heller om brudeparet har egne barn.

Anonymkode: d7418...757

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg og samboer gifter oss så skal vi i hvert fall ikke ekskludere familie og venners barn. De er like velkomne som de voksne. Og når festen starter så kan ungene legges eller dra med barnevakten Fy søren så kjipe mange av dere høres ut. 

Anonymkode: 7c098...e10

• Hjerte 1
Skrevet

Vanligvis er vel bryllup en voksenfest som innebærer å sitte lenge ved bordet, mange og lange taler, og nesten uten unntak alkohol.

Jeg ville ikke tatt med mindreårige barn i et bryllup, men takket nei hvis jeg ikke fikk en barnevakt jeg kunne stole 100% på til de minste. Større barn kan ofte få overnatte hos venner, eller ha venner på besøk hjemme.

Da datteren min giftet seg var barna med under vielsen, eldste på fem år var ringbærer, og hadde en viktig rolle med det

Etter dette kom en kjent og trygg barnevakt og hentet de små, og var med dem til neste dag. Ingen andre hadde barn med seg, verken små eller store
En fin måte å gjøre det på etter min mening

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.8.2025 den 18.27):

Jeg droppet bryllup til en svært god venn da paret fortalte at bryllupet var barnefritt. Svarte at det var uaktuelt å delta, og de fikk ha lykke til med hele greia. 

Anonymkode: 745fd...6e9

Litt av en venn du er. Prinsipprytter foran vennskapet med en svært god venn. 

Anonymkode: 7ef5a...f62

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Nabooru skrev (18 timer siden):

Helt enig! Hvorfor skal barn være med på absolutt alt hele tiden? Jeg vil helst ikke ha barn i mitt bryllup (og jeg har barn selv). Det gjør meg ikke til selvopptatt. 
Så jeg tenker at dersom ts synes dette er et problem så kan hen melde avbud. Enkelt og greit!

Selvfølgelig er du ikke selvopptatt om du vil ha et barnefritt bryllup, men du må ta konsekvensene av valget. Da må minst én av et par med barn bli hjemme, og bor de langt unna så blir det nok til at de ikke kommer. 

Helt enig i at TS kan melde avbud grunnet manglende barnepass. Folk må få gjøre som de vil, men ikke klage over konsekvensene av valget sitt.

Anonymkode: 95887...036

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Litt av en venn du er. Prinsipprytter foran vennskapet med en svært god venn. 

Anonymkode: 7ef5a...f62

Hvis det var en svært god venn så vil bruden enten forstå hvorfor venninna ikke kan komme eller faktisk legge til rette for at en god venn kan være med på en del av bryllupet selv om hun har små barn. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Selvfølgelig er du ikke selvopptatt om du vil ha et barnefritt bryllup, men du må ta konsekvensene av valget. Da må minst én av et par med barn bli hjemme, og bor de langt unna så blir det nok til at de ikke kommer. 

Helt enig i at TS kan melde avbud grunnet manglende barnepass. Folk må få gjøre som de vil, men ikke klage over konsekvensene av valget sitt.

MÅ ikke det, finnes andre som kan passe barn utover mor og far

Anonymkode: c9b09...a8f

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

MÅ ikke det, finnes andre som kan passe barn utover mor og far

Anonymkode: c9b09...a8f

Ja, men ikke alle har det slik. Særlig om man har invitert alle eldre og unge voksne i bryllupet og, da er de fleste potensielle barnevakter tatt. Ville i alle fall ikke blitt fornærmet om noen ikke kom i mitt bryllup for å være hjemme med små barn, og vi hadde ikke barnefritt bryllup en gang, vi la tilrette for både barn og eldre. Ønsket jo at hele familien skulle komme. 😊

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjapp oppdatering: det viste seg at resten av familien også tok det for gitt at alle barna er invitert. Fordi vi er en sånn familie. Alle er med. Når de fikk høre det gikk ordet fort, alle reagerte, inkludert brudeparers søsken og foreldre, og vi fikk beskjed om at barna nå er invitert. 

Anonymkode: 07580...e5c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.8.2025 den 18.35):

Når jeg og samboer gifter oss så skal vi i hvert fall ikke ekskludere familie og venners barn. De er like velkomne som de voksne. Og når festen starter så kan ungene legges eller dra med barnevakten Fy søren så kjipe mange av dere høres ut. 

Man er kjip fordi man velger annerledes enn deg? 
Vi ekskluderte ingen, men ga beskjed om at kun vielsen var for barn. Alle de inviterte foreldrene klarte å finne barnevakt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Kålrota skrev (1 time siden):

Man er kjip fordi man velger annerledes enn deg? 
Vi ekskluderte ingen, men ga beskjed om at kun vielsen var for barn. Alle de inviterte foreldrene klarte å finne barnevakt. 

Hva ville du gjort dersom noen foreldre faktisk ikke hadde barnevakter utenfor de allerede invitert gjestene? Dette mener jeg helt oppriktig og ikke kranglete. Jeg vil gjerne ha perspektiver.

La oss si barna var små, hadde spesielle behov eller hva enn som gjør at foreldrene ikke kunne koble på noen som ikke kjenner dem godt. Og all familie som da kunne vært barnevakt også er invitert i bryllupet. Slik at resultatet da blir at noen, enten foreldrene selv eller andre familiemedlemmer måtte bli hjemme med barna? Jeg mener det da er å ekskludere noen. 

AnonymBruker
Skrevet

Et bryllup er vel ikke akkurat stedet for et barn. Har hatt med (lite) barn i bryllup én gang pga amming,og jeg må jo si at jeg gikk glipp av en, ifølge de andre gjestene,kjempemorsom fest,da jeg måtte dra hjem med barnet ved leggetid. Har etter det alltid ordnet barnevakt og dratt uten barn i bryllup. 

Anonymkode: 97100...cbc

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.8.2025 den 18.35):

Tror du at vennene dine vil ha med barna? Det ødelegger jo hele middagen om du må passe på barn. Og så må man legge de eller i det minste følge de til et rom eller til en barnevakt som henter de. Bare tull med barn i bryllup.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.8.2025 den 16.36):

Hva ville du gjort dersom noen foreldre faktisk ikke hadde barnevakter utenfor de allerede invitert gjestene? Dette mener jeg helt oppriktig og ikke kranglete. Jeg vil gjerne ha perspektiver.

La oss si barna var små, hadde spesielle behov eller hva enn som gjør at foreldrene ikke kunne koble på noen som ikke kjenner dem godt. Og all familie som da kunne vært barnevakt også er invitert i bryllupet. Slik at resultatet da blir at noen, enten foreldrene selv eller andre familiemedlemmer måtte bli hjemme med barna? Jeg mener det da er å ekskludere noen. 

Folk flest har alternativer. De som ikke har det, vil i 99% av tilfellene være skyld i det selv. 
Og om de ikke klarer å skaffe barnevakt, får den som ikke er i familie med den som gifter seg bli hjemme.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.8.2025 den 17.06):

Jeg synes det er rart å synes det er rart. Det er veldig vanlig å ønske barnefrie bryllup, samtidig er begivenheten noe større for egne barn enn andres barn, så at de får være med i noe større del av kalaset, gir mening. 

Anonymkode: b9479...b69

Men er jo rart at de er invitert på festen. Er mer logisk at de er invitert til kirken og middag men ikke festen med fulle voksne?

AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (På 26.8.2025 den 23.05):

Tror du at vennene dine vil ha med barna? Det ødelegger jo hele middagen om du må passe på barn. Og så må man legge de eller i det minste følge de til et rom eller til en barnevakt som henter de. Bare tull med barn i bryllup.

Det kan vel vennene velge selv 😅 De som vil ha med unger har de med, de som ikke vil skaffer barnevakt. Tull for deg kanskje, ikke for oss.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kan vel vennene velge selv 😅 De som vil ha med unger har de med, de som ikke vil skaffer barnevakt. Tull for deg kanskje, ikke for oss.

Slikt vil jeg vite om. Et bryllup med barn ville jeg ikke dratt i om det ikke var i umiddelbart nærhet der jeg bodde.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.8.2025 den 9.45):

Kjapp oppdatering: det viste seg at resten av familien også tok det for gitt at alle barna er invitert. Fordi vi er en sånn familie. Alle er med. Når de fikk høre det gikk ordet fort, alle reagerte, inkludert brudeparers søsken og foreldre, og vi fikk beskjed om at barna nå er invitert. 

Sa ikke du at du vær nær familie? Men du er ikke søsken av brudeparet? Hva er nær familie for deg? 

Anonymkode: 4cd53...d68

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel vanlig i invitasjoner å skrive f.eks. "m/fam" dersom det gjelder barna i tillegg til de voksne..?
Så dersom det ikke sto noe slikt hadde jeg aldri automatisk antatt at barna var invitert. Men jeg kunne ha funnet på å spørre selv hvordan det skal tolkes, i tilfelle det var glemt. 

Var aldri med i bryllup som barn - selv ikke mine egne foreldres da jeg var tre. Mitt første bryllup var da jeg var 15 og et søskenbarn skulle gifte seg. Der var det massevis av barn (og nokså kaotisk, vi ungdommene fikk litt jobb i å drive avledning og gjeting av viltre unger, så det var en slitsom affære husker jeg).

Anonymkode: 93934...b64

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...