Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Datteren min er veldig usikker når det gjelder utdanningen hennes. Hun hadde sykepleier utdanning deltid som første valg og barnehage utdanning deltid på andre valget. Hun kom inn på første valget sitt, men ble usikker. Så hun tok andre valget?!? 

Nå angrer hun seg veldig . Er det noe å gjøre? 

Anonymkode: 44d63...ae6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om det ikke er ledig plass igjen på førstevalget så er det ingenting å gjøre med det i år. Hun får søke igjen til neste år 

Anonymkode: 2b12f...19c

• Liker 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Om det ikke er ledig plass igjen på førstevalget så er det ingenting å gjøre med det i år. Hun får søke igjen til neste år 

Er det mulig å sjekke nå om ledige plasser? ❤️

Tusen takk for svar 😁

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tusen takk for svar 😁

Restetorget på Samordna Opptak 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Datteren min er veldig usikker når det gjelder utdanningen hennes. Hun hadde sykepleier utdanning deltid som første valg og barnehage utdanning deltid på andre valget. Hun kom inn på første valget sitt, men ble usikker. Så hun tok andre valget?!? 

Nei ikke noe å gjøre med gitt. Hu får se på restplass om det ligger noe ute ut i huiheita, plassen hu ga seg er jo gitt til andre 

Anonymkode: 7864e...7a7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tusen takk for svar 😁

Tenker datteren din er voksen og kan ta ansvar for dette selv. Hun har gjort et valg, hvis hun angrer, er det fullt mulig å google og finne ut av det du spør om. Det må hun selv velge å gjøre. Ikke greit at mamma blander seg inn i voksen datters liv på denne måten. 

Anonymkode: 4e450...c27

• Liker 9
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Hun kan ringe skolen og høre også. Koster ikke noe det. Men hun må prøv å fikse dette selv. Ikke mor som fikser altså. Hun vokser på dette. Og det er mange som har valgt feil. Hun kan gå året også søke på nytt neste år. Da trenger hun ikke å ta alle fagene. Eller hun kan ta et friår. 

Anonymkode: fda52...2e2

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Når man er såpass usikker på hva man ønsker å bli her i livet, så er det kanskje like greit med et år uten studier, heller arbeide litt og føle seg noe frem? Mange vokser fælt på et år eller to når man er såpass ung.

Det er en uting at så mange tror de MÅ ha høyere utdanning, for en del ender med å ta studier som de ikke klarer å gjennomføre, pådrar seg studiegjeld som er bortkastet, og kaster selvsagt bort år som kunne vært inntektsgivende.

Om hun brenner for både sykepleie og barnehage, så er det jo en annen sak. Men likevel kanskje lurt å ta et år som vikar/assistent i barnehage, det er vel en relativt enkel jobb å få.

Anonymkode: 128e1...341

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Fin læring for livet.

Ts, Du må slippe fuglen fri, du gjør det bare vondt verre med å fikse og ordne opp for henne. 

Anonymkode: 05432...f5b

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Be henne jobbe på sykehjem eller i barnehage som assistent et år og så kan hun søke på nytt neste år.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Fin læring for livet.

Ts, Du må slippe fuglen fri, du gjør det bare vondt verre med å fikse og ordne opp for henne. 

Det hun også kan ta lærdom av er å lese alle trådene her på forumet om sykepleiere og barnehagelærere som hater jobben sin.

Kanskje hun kan tenke seg om litt til og velge noe annet?

Anonymkode: 4c99d...3a9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det hun også kan ta lærdom av er å lese alle trådene her på forumet om sykepleiere og barnehagelærere som hater jobben sin.

Kanskje hun kan tenke seg om litt til og velge noe annet?

Anonymkode: 4c99d...3a9

Er det ikke spesielt, landet som har brukt flest virkemidler av alle land i verden for å likestille yrkene så ender man opp med enda mer dominerte kvinne- og manneyrker. 

Kvinner trives i barnehage- og sykepleieryrkene, og så lenge de ikke er lettere psykisk utviklingshemmet så vet de hva de går til. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som andre her skriver, om hun er så usikker så synes jeg det er mye lurere å jobbe et år og tenke på saken, og så søke neste år.

Prøve seg som assistent i barnehage og på sykehjem e.l, og kjenne litt på yrkene på den måten. 

Det er null problem å utsette studiene litt, det er mye mer kostbart å pådra seg studielån om man angrer seg og vil studere noe annet senere. 

Anonymkode: a71bd...f76

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at dersom studiene er såpass likestilt for henne, kan man jo fokusere på at som barnehagelærer jobber man kun dagtid, ingen vakter, fri røde dager osv. Man jobber stort sett med friske mennesker, og dersom man er et normalt oppegående menneske er det mindre sjanse for å gjøre fatale feil. Barnehagelærer er også på topp i hierarkiet på sin arbeidsplass, mens sykepleier er absolutt ikke det på sin arbeidsplass. Som vi ser av tråder her inne dyrker det mye misnøye og sjalusi blant sykepleiere, og noe som virker som en litt virkelighetsfjern opptatthet av egen viktighet og lønnskrav. 
Så et alternativ til ts er jo å backe datteren i valget hun faktisk har tatt, og at det sikkert var gode grunner til det. Selv om det sikkert er lett å freake ut når muligheten du hadde plutselig ble fjernet.

Anonymkode: 68241...036

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Så et alternativ til ts er jo å backe datteren i valget hun faktisk har tatt, og at det sikkert var gode grunner til det.

Det er dette jeg er uenig i. Jeg mener et bedre alternativ er å realitetsorientere datteren, og faktisk "sjekke" at det er gode grunner til valgene som blir gjort. Begge retninger er noe TS kan få en forsmak på ved å jobbe uten utdanning, som en assistent eller lignende.

Det kan være veldig lurt før man investerer tre år med tapt arbeidsinntekt og sannsynlig studielån som de fleste bruker mange år på å betale.

Jeg tror mange ikke har gode grunner til valget, og jeg mener det er langt ifra "sikkert" som du skriver. Og det er synd! Det er ikke gitt at man må ta høyere utdanning rett etter VGS (eller overhodet), men mange virker å tro det, og dermed tar studier som verken gir jobb eller er det man egentlig VIL jobbe med.

Det totale regnestykket er egentlig ganske omfattende, om man velger feil. Tre år i arbeid er potensielt mye penger, erfaring og kan gi en retning for livet videre. "Barna" våre er unge langt inn i 20-åra etter mitt syn og erfaring, og kan ha godt av å ta et skritt tilbake og bruke tid på vurderinger, i stedet for noe mer "impulsbaserte valg".

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Resteplasser. Hun må følge med og være raskt ute.

AnonymBruker
Skrevet

Det er et par valg her, restplass er jo selvfølgelig ett av dem, men for guds skyld, ikke hopp på noe kun fordi det er ledig plass.

De fleste av oss bruker lang tid på å velge bil, hus og andre større investeringer. Studielån og tapt arbeidsinntekt over år utgjør enorme summer, og valg som fører til det burde bli vurdert like grundig.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er dette jeg er uenig i. Jeg mener et bedre alternativ er å realitetsorientere datteren, og faktisk "sjekke" at det er gode grunner til valgene som blir gjort. Begge retninger er noe TS kan få en forsmak på ved å jobbe uten utdanning, som en assistent eller lignende.

Det kan være veldig lurt før man investerer tre år med tapt arbeidsinntekt og sannsynlig studielån som de fleste bruker mange år på å betale.

Jeg tror mange ikke har gode grunner til valget, og jeg mener det er langt ifra "sikkert" som du skriver. Og det er synd! Det er ikke gitt at man må ta høyere utdanning rett etter VGS (eller overhodet), men mange virker å tro det, og dermed tar studier som verken gir jobb eller er det man egentlig VIL jobbe med.

Det totale regnestykket er egentlig ganske omfattende, om man velger feil. Tre år i arbeid er potensielt mye penger, erfaring og kan gi en retning for livet videre. "Barna" våre er unge langt inn i 20-åra etter mitt syn og erfaring, og kan ha godt av å ta et skritt tilbake og bruke tid på vurderinger, i stedet for noe mer "impulsbaserte valg".

Samtidig er det ikke alltid at det kun er en vei som er riktig for hver person. Man kan begynne på studiet og sjekke litt ut om dette er interessant. Når datteren tok det aktive valget å takke nei til sykepleie som hun hadde på førsteplass og heller velge barnehagelærer så tenker jeg at man kan utforske hva som gjorde at hun tok det valget. For det er faktisk lett å freake ut når muligheter blir borte, selv om det ikke nødvendigvis var det hun ønsket.

Som eksempel var det noen av studentene på tannlegestudiet som egentlig ønsket å studere medisin, men ikke kom inn. De var lite motiverte for å bli tannlege, de bare hadde det på andre plass. Og så startet de bare fordi de ikke hadde andre planer. Men det er faktisk en del av disse som elsker yrkeslivet som tannlege aller mest, som videreutdanner seg og aldri mister interesse for yrket. Man kan utvikle interesse over tid når man begynner å lære om noe. Man må ikke være bombesikker før man i det hele tatt tørr å starte😊

Jeg trives i egen jobb, men når livet skjer, man får barn, ønsker å reise mye, hobbyer osv, så er jobben tross alt ikke det aller viktigste i livet. Og jeg vet at jeg kunne ha trivdes i mange ulike yrker. Det betyr ikke at jeg valgte feil, men at mange ulike valg kunne vært like riktige😊

Anonymkode: 68241...036

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Fin læring for livet.

Bør man kutte absolutt all støtte, og helt slutte gi råd til barna i det de er myndige? 

Herregud, jeg er så glad jeg som snart er 40 år fortsatt kan spørre mamma om råd og tips til hva jeg skal gjøre i blant, og jeg er kjempeglad for at mammaen min aldri bare avfeier meg med "du er voksen, nå står du helt alene i absolutt alt, og må finne ut av alt selv".... mammaen min er en god støttespiller for meg, og en jeg kan drodle over alt mulig med, selv om jeg fikser tingene selv.... Jeg elsker å kunne snakke med mammaen min om hvilken farge jeg vil ha på stua, hvilket strømselskap som er best, eller spørre henne om hvilken megler jeg bør velge, uten at hun eller noen andre tror det betyr at hun må gjøre alt for meg... mammaen min leser seg gjerne opp på ting, eller spør andre, for å kunne gi meg råd. Det må være så utrolig trist å ha en mamma som bare sier "du får google det selv".

Anonymkode: e7b77...e27

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Mitt beste tips: IKKE bli barnehagelærer. Utrolig slitsom og krevende jobb, lavt lønnet og en utdannelse som er helt ubrukelig mtp andre jobbmuligheter enn i barnehagen. Tok barnehagelærer i 2014, og har jobbet i 10 år i barnehage nå. Gir meg ingenting annet enn utmattelse!! 

Anonymkode: e3ab2...631

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...