Muskath Skrevet 13. august #21 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det må bli slutt på dette styret for noe som er så vanlig, og ikke skadelig. Hørt om folk som måtte flytte frem alt av møbler i alle rom fordi et firma skulle legge ut gift. Av en eller annen grunn får man ikke lov selv. Så firmaene tjener godt på dette, enda det finnes sprayer som er veldig effektive. I en blokk vil det jo stadig komme inn nye kre med flytteesker osv, så da må jo evt firmaene komme tilbake med få års mellomrom. Jeg måtte bestilt flyttebyrå hvis jeg skulle lagt alle lister tilgjengelig. Men jeg trodde dette hysteriet var i ferd med å gå over, hører sjelden om sånne saker lenger. Veggedyr er det større grunn til å bekymre seg for hvis det kommer i hus. Anonymkode: 2bcc0...c83 Jeg er stort sett enig med deg, men det er ganske ekkelt med skjeggkre som kryr på kjøkkengulvet om natta f.eks hvis du skal hente deg et glass vann. Har opplevd det selv og det er jo selvsagt ikke farlig for mennesker, men ikke lystbetont heller. Det var ikke noe problem da de kom og la ut gift der jeg bodde. De bare la giften i kriker og kroker og langs noen lister. Flyttet ikke på et eneste møbel. Skjeggkreene finner nok fram til den for dem fristende giften😁 Han brukte maks ti minutter i min leilighet. 3
AnonymBruker Skrevet 13. august #22 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har vært uheldig og kjøpt leilighet med skjeggkre og sølvkre. Det er mange, og mistenker egentlig fukt på kjøkken. Har ikke lyst til å bo her og slapper ikke av i det hele tatt. Dette var ikke opplyst om. Har jeg noen som helst krav? Drømmen hadde vært å fått hevet kjøpet, men det vet jeg er umulig. Noen som har lignende erfaringer? Anonymkode: 1cf4c...ec3 Kommer ikke av fukt på kjøkken. De er med pappesker og koser seg der det er gulvvarme. Sånn sett kan det hende det er du selv som har de med. Anonymkode: 3d16d...091 2
Sunnfjording Skrevet 13. august #23 Skrevet 13. august (endret) Bare sett ut fullt i sånne limfeller av papir med åte i, så får du fjernet det. Men åpenbart må selger ha visst om det, så du har nok en sak på å få dekket saneringsfirma Endret 13. august av Sunnfjording
AnonymBruker Skrevet 13. august #24 Skrevet 13. august Sunnfjording skrev (1 minutt siden): Bare sett ut fullt i sånne limfeller av papir med åte i, så får du fjernet det. Men åpenbart må selger ha visst om det, så du har nok en sak på å få dekket saneringsfirma Limfeller alene er ikke løsningen, for det er ikke alle som går i fellene. Anonymkode: aff51...4da 1 1
katties Skrevet 13. august #25 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Sølvkre er ikke noe man må bli kvitt, de gjør ingen skade Anonymkode: 520cc...22d Det gjorde definitivt litt skade på psyken min når et 1,5 cm (uten hale) sølvkre hadde klatret opp i badekaret der vi leide! 3
AnonymBruker Skrevet 13. august #26 Skrevet 13. august Muskath skrev (1 time siden): Hvis det er borettslag, ta kontakt med styret. Det kommer folk fra skadedyrfirma og legger ut limfeller for å konstatere om det er skjeggkre. Hvis det er, så kommer de og legger ut en gift-pasta som ikke lukter eller plager beboerne. Det ender med at skjeggkreene spiser giften (og hverandre for den saks skyld), og vipps så er du kvitt dem. Men det må gjøres i alle leilighetene i en blokk og i oppgangen. Vi slapp runden med limfeller, for vi klarte å ta bilde og dele med innboforsikringen. Da sendte de giftmannen med én gang. Vi så nesten aldri skjeggkreene, men hvis vi gikk på badet om kvelden (mens det var mørkt) og skrudde på lyset, så så vi dem - og fikk tatt bilde. Vi så aldri mer enn én, den var liten, og heldigvis kun i første etasje (vi har tre etasjer og soverommene er i andre). Anonymkode: 9a5bc...8b1
AnonymBruker Skrevet 13. august #27 Skrevet 13. august Muskath skrev (59 minutter siden): Jeg er stort sett enig med deg, men det er ganske ekkelt med skjeggkre som kryr på kjøkkengulvet om natta f.eks hvis du skal hente deg et glass vann. Har opplevd det selv og det er jo selvsagt ikke farlig for mennesker, men ikke lystbetont heller. Det var ikke noe problem da de kom og la ut gift der jeg bodde. De bare la giften i kriker og kroker og langs noen lister. Flyttet ikke på et eneste møbel. Skjeggkreene finner nok fram til den for dem fristende giften😁 Han brukte maks ti minutter i min leilighet. Permetrin er effektivt i hvert fall for lange perioder, og det får man kjøpt for en billig penge selv. Den giften firmaene legger ut burde man jo også kunne fått lov å legge ut selv. Da kunne man tatt det i ett rom om gangen. De jeg kjenner fikk beskjed om at alle lister skulle være tilgjengelige, altså skapseksjoner, senger, hyller, alt måtte frem og boder tømmes. Og dette var bare preventivt, altså ikke hos folk som faktisk hadde fått kre selv. Men det er jo veldig godt å høre hvis de har sluttet med dette og begynte å legge bare enkelte steder. Hvor lenge siden var det de gjorde det hos deg? Anonymkode: 2bcc0...c83
AnonymBruker Skrevet 13. august #28 Skrevet 13. august Gjorde det samme som deg, TS. Kjøpte leilighet med begge deler. Jeg mener jeg ordnet sanering gjennom forsikring. Aldri sett et kryp her igjen siden det, og det begynner å nærme seg 4 år siden nå. Selve saneringen tok 15 min i min 45 kvm leilighet. Anonymkode: 32fd6...e69 1
Muskath Skrevet 14. august #29 Skrevet 14. august AnonymBruker skrev (14 timer siden): Permetrin er effektivt i hvert fall for lange perioder, og det får man kjøpt for en billig penge selv. Den giften firmaene legger ut burde man jo også kunne fått lov å legge ut selv. Da kunne man tatt det i ett rom om gangen. De jeg kjenner fikk beskjed om at alle lister skulle være tilgjengelige, altså skapseksjoner, senger, hyller, alt måtte frem og boder tømmes. Og dette var bare preventivt, altså ikke hos folk som faktisk hadde fått kre selv. Men det er jo veldig godt å høre hvis de har sluttet med dette og begynte å legge bare enkelte steder. Hvor lenge siden var det de gjorde det hos deg? Anonymkode: 2bcc0...c83 Det var i fjor sommer. Har flyttet i mellomtiden, men snakket med hun som kjøpte leiligheten og det har ikke vært skjeggkre igjen (foreløpig ihvertfall).
AnonymBruker Skrevet 19. august #30 Skrevet 19. august Disse kan ha kommet inn etter kjøp, med flyttelasset osv. det å bestille varer som kommer i pappesker er nok. Visstnok er IKEA lageret fult av sølvkre. Det trenger ikke være fukt i leiligheten din altså, bare for å understreke det. De lever og formerer seg i sluker. Når vi fikk det i borettslaget måtte vi alle støvsuge, og sette på høy varme på badet og kjøkkenet. Jeg gjorde det, og dro bort i noen dager slik at sluk ikke var i bruk. Borte ble dem. Da tørker slukene ut og de dør uten tilgang på fukt. Sjekk din egen forsikring om du har dekt dette. Om du bor i borettslag, så er det et borettslag ansvar. Alle må nemlig gjøre tiltak samtidig! (enda en grunn til å styre unna borettslag…) Anonymkode: 4e80c...9a2 1
AnonymBruker Skrevet 19. august #31 Skrevet 19. august Sølvkre er jo ikke farlig. De har nesten alle på baderom. Du ser dem kun om natta. Skjeggkre derimot er en plage, men nå mye lettere å kvitte seg med enn før. Så hundrevis av skjeggkre på IKEA Furuset for noen år siden. De løp rundt mellom pallene og lå døde oppe i telys midt i butikken. Nesten alle lager med byggvarer, møbler eller andre ting i papp har skjeggkre. Derfor er det viktig å pakke ut IKEA ting utendørs. Ikke la papp ligge inne. Anonymkode: 27b1e...dff
AnonymBruker Skrevet 17. september #32 Skrevet 17. september Er det ikke mulig å få tak i det middelet selv? Og kan det kun dreie seg om ett dyr? Dette har vært min store skrekk og alle forholdsregler har blitt tatt, likevel er jeg sikker på at jeg så ett dyr. Satt ut feller, men ikke tatt noen. Har lyst til å ringe skadedyrkontroll, men redd for stigma på bolig og pris om det er unødvendig. Naboen har pusset opp og redd det har kommet derfra. Her kommer ikke noe papp inn. Anonymkode: 00043...53b
AnonymBruker Skrevet 18. september #33 Skrevet 18. september Muskath skrev (På 13.8.2025 den 20.42): Skjeggkre gjør da heller ingen skade. Skader min estetiske sans Anonymkode: fd27e...3ed
AnonymBruker Skrevet 18. september #34 Skrevet 18. september AnonymBruker skrev (20 timer siden): Er det ikke mulig å få tak i det middelet selv? Og kan det kun dreie seg om ett dyr? Dette har vært min store skrekk og alle forholdsregler har blitt tatt, likevel er jeg sikker på at jeg så ett dyr. Satt ut feller, men ikke tatt noen. Har lyst til å ringe skadedyrkontroll, men redd for stigma på bolig og pris om det er unødvendig. Naboen har pusset opp og redd det har kommet derfra. Her kommer ikke noe papp inn. Anonymkode: 00043...53b Det er ikke lovlig å kjøpe som privatperson i norge. Vi hadde en fra et selskap innom i dag, giften legges ut her og der langs lister, sitter godt fast og er ganske usjenerende, koster heller ikke mye. Ring de og hør, dette er ikke nødvendigvis så stort problem Anonymkode: fd27e...3ed
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå