AnonymBruker Skrevet 13. august #1 Skrevet 13. august Jeg har vært uheldig og kjøpt leilighet med skjeggkre og sølvkre. Det er mange, og mistenker egentlig fukt på kjøkken. Har ikke lyst til å bo her og slapper ikke av i det hele tatt. Dette var ikke opplyst om. Har jeg noen som helst krav? Drømmen hadde vært å fått hevet kjøpet, men det vet jeg er umulig. Noen som har lignende erfaringer? Anonymkode: 1cf4c...ec3
AnonymBruker Skrevet 13. august #2 Skrevet 13. august Det har vært en del saker om temaet. Det ser ut som det er en mulighet for at saneringskost kan dekkes av selger. Ser ut til å være mye god informasjon her: https://www.huseierne.no/nyheter/boligen-jeg-kjopte-har-skjeggkre--hva-gjor-jeg/ Anonymkode: 52d38...c63 2
TBL12 Skrevet 13. august #3 Skrevet 13. august Kan spres mellom leiligheter. Forstår det er anbefalt samtidig behandling i alle tilstøtende leiligheter for å få god effekt. 3
AnonymBruker Skrevet 13. august #4 Skrevet 13. august TBL12 skrev (26 minutter siden): Kan spres mellom leiligheter. Forstår det er anbefalt samtidig behandling i alle tilstøtende leiligheter for å få god effekt. Men hva skjer etterpå? Kommer de tilbake etter noen år? Anonymkode: 29c47...c64
AnonymBruker Skrevet 13. august #5 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Men hva skjer etterpå? Kommer de tilbake etter noen år? Anonymkode: 29c47...c64 kan komme tilbake ganske fort om det er i andre leiligheter rundt din. Dem sprer seg ganske godt mellom leiligheter og er vanskelig å bli kvitt om man ikke går til angrep i hele bygget. Kre er ufarlig, men ekle. Om du kjøpte boligkjøper-forsikring ring dem for råd. Anonymkode: 0cdad...465 3
AnonymBruker Skrevet 13. august #6 Skrevet 13. august Har du boligkjøperforsikring? I så fall kan du få advokathjelp og en juridiske råd rundt hva mulighetene dine er Anonymkode: 1779e...e11 1
Mariss@68 Skrevet 13. august #7 Skrevet 13. august Når det er begge deler i leiligheten, er det jo helt utenkelig at tidligere eier ikke har hatt kjennskap til problemet. Å ikke oppgi dette på egenerklæringen, vil kunne medføre økonomisk tap for selger. Men det er nok ikke stor nok mangel til å heve kjøpet dessverre. Har du eierkjøpeforsikring? Isåfall ta kontakt med megler. Om ikke, ta kontakt med selger (evt megler her også). Det står mye på nettet om slike tilfeller, så anbefaler deg å google det. 2
AnonymBruker Skrevet 13. august #8 Skrevet 13. august Mariss@68 skrev (6 minutter siden): Når det er begge deler i leiligheten, er det jo helt utenkelig at tidligere eier ikke har hatt kjennskap til problemet. Å ikke oppgi dette på egenerklæringen, vil kunne medføre økonomisk tap for selger. Men det er nok ikke stor nok mangel til å heve kjøpet dessverre. Har du eierkjøpeforsikring? Isåfall ta kontakt med megler. Om ikke, ta kontakt med selger (evt megler her også). Det står mye på nettet om slike tilfeller, så anbefaler deg å google det. I vår blokk var det INGEN av dem som solgte som nevnte skjeggkre. Folk ønsker jo å selge…Dårlig gjort, selvfølgelig, men tror ikke det er noen særlige konsekvenser hvis de ikke nevner, siden det er så «vanlig» med kre nå Anonymkode: 29c47...c64
AnonymBruker Skrevet 13. august #9 Skrevet 13. august Det er vel relativt enkelt å bli kvitt hvis man bestiller et skadedyrbyrå, de legger ut gift som er ganske så effektiv. Så dette er ikke en så stor sak som det var for bare noen år siden. Men ja, hvem som helst kan få kre, og man kan få det flere ganger i samme bolig. Anonymkode: b7a6d...e89 3 4
AnonymBruker Skrevet 13. august #10 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Men hva skjer etterpå? Kommer de tilbake etter noen år? Anonymkode: 29c47...c64 De kan pgså komme "tilbake" fra jobb, kjøpesenter, skole, andre du besøker. De kan krabbe inn i veske, sekk, klær og bli med hjem. Det var en som nesten krabba opp i veska mi på et kjøpesenter i går🤨 Anonymkode: 2c63f...7de 1
AnonymBruker Skrevet 13. august #11 Skrevet 13. august Det er nå blitt såpass vanlig med både sølvkre og skjeggkre at det ikke noen stor sak lengre. Ring innboforsikringen din, så kommer de og legger ut gift. Du betaler kun en lav egenandel. Vi har ikke sett noe til "våre" siden de var her i fjor vår. Skjeggkre kan man få inn i huset blant annet via pappesker fra netthandel. Anonymkode: 9a5bc...8b1 4 2
AnonymBruker Skrevet 13. august #12 Skrevet 13. august Prøv Trinol super-permetrin langs listene. Anonymkode: 2bcc0...c83
AnonymBruker Skrevet 13. august #13 Skrevet 13. august Sølvkre er ikke noe man må bli kvitt, de gjør ingen skade Anonymkode: 520cc...22d
AnonymBruker Skrevet 13. august #14 Skrevet 13. august Ta det med ro. Flytt og lei ut til studenter. De tåler alt! Eller så tar du først kontakt med borettslaget og så med husforsikringen (les ikke innboforsikring). Er det enebolig, så håper jeg dere har tegnet en slik husforsikring eller så blir dette litt penger på sikt .. Ikke drep naboen. Anonymkode: 51ad7...4c1
AnonymBruker Skrevet 13. august #15 Skrevet 13. august Skjeggkre er bare ekkelt, ikke farlig. Mens sølvkre betyr at det er et fuktproblem et sted. Det ville jeg vært mer bekymra for enn selve krea Anonymkode: 447a4...bdd 1
Muskath Skrevet 13. august #16 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Sølvkre er ikke noe man må bli kvitt, de gjør ingen skade Anonymkode: 520cc...22d Skjeggkre gjør da heller ingen skade.
Muskath Skrevet 13. august #17 Skrevet 13. august Hvis det er borettslag, ta kontakt med styret. Det kommer folk fra skadedyrfirma og legger ut limfeller for å konstatere om det er skjeggkre. Hvis det er, så kommer de og legger ut en gift-pasta som ikke lukter eller plager beboerne. Det ender med at skjeggkreene spiser giften (og hverandre for den saks skyld), og vipps så er du kvitt dem. Men det må gjøres i alle leilighetene i en blokk og i oppgangen. 2
AnonymBruker Skrevet 13. august #18 Skrevet 13. august Muskath skrev (5 minutter siden): Hvis det er borettslag, ta kontakt med styret. Det kommer folk fra skadedyrfirma og legger ut limfeller for å konstatere om det er skjeggkre. Hvis det er, så kommer de og legger ut en gift-pasta som ikke lukter eller plager beboerne. Det ender med at skjeggkreene spiser giften (og hverandre for den saks skyld), og vipps så er du kvitt dem. Men det må gjøres i alle leilighetene i en blokk og i oppgangen. Men kommer de ikke tilbake etter noen år? Anonymkode: 29c47...c64
Muskath Skrevet 13. august #19 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men kommer de ikke tilbake etter noen år? Anonymkode: 29c47...c64 Tja, noen ganger sikkert, de kan komme med pappesker fra netthandel f.eks eller fra andre folk som har skjeggkre. Men da er det bare å gjenta samme prosedyre. 2
AnonymBruker Skrevet 13. august #20 Skrevet 13. august Det må bli slutt på dette styret for noe som er så vanlig, og ikke skadelig. Hørt om folk som måtte flytte frem alt av møbler i alle rom fordi et firma skulle legge ut gift. Av en eller annen grunn får man ikke lov selv. Så firmaene tjener godt på dette, enda det finnes sprayer som er veldig effektive. I en blokk vil det jo stadig komme inn nye kre med flytteesker osv, så da må jo evt firmaene komme tilbake med få års mellomrom. Jeg måtte bestilt flyttebyrå hvis jeg skulle lagt alle lister tilgjengelig. Men jeg trodde dette hysteriet var i ferd med å gå over, hører sjelden om sånne saker lenger. Veggedyr er det større grunn til å bekymre seg for hvis det kommer i hus. Anonymkode: 2bcc0...c83 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå