Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Gratis skrev (46 minutter siden):

Ingenting av det jeg nevner har blitt markant bedre. Sykehusene er ikke bedre, eldreomsorgen er ikke bedre, psykiatrien er ikke bedre, infrastruktur er ikke bedre, skolen er ikke bedre. Alt er på stedet hvil, eller det har blitt verre.

Norge vil gå konkurs lenge før oljepengene er brukt opp siden de uansett ikke er ment for annet enn "feel good" prosjekter verden over. 

Tuller du? Alle de nye veiene som har kommet...E16, E18, E39, bypakker, trikk i Bergen, gratis og hyppige ferger som ikke bråker og stinker som faen. Skolen har omsider både litt ambisjoner og litt variasjon. Barnehager har pedagoger, ikke tanter. Jeg vet ikke hva du egentlig tenker på, men dette er en helt absurd påstand.

• Liker 7
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
catman skrev (1 time siden):

Tuller du? Alle de nye veiene som har kommet...E16, E18, E39, bypakker, trikk i Bergen, gratis og hyppige ferger som ikke bråker og stinker som faen. Skolen har omsider både litt ambisjoner og litt variasjon. Barnehager har pedagoger, ikke tanter. Jeg vet ikke hva du egentlig tenker på, men dette er en helt absurd påstand.

Alt dette blir betalt av bilistene! Skole med ambisjoner, tuller du? Folk rømmer jo over til privatskoler. Bare se på kommune norge, de går i underskudd nesten hele gjengen. Det blir ikke bra skole, eldreomsorg eller veier av det?

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Ja, en andel er bompengefinansiert, men det er jo en del av det skattetrykket vi diskuterer her? Norsk skole har små klasser, mange lærere, høyt utstyrsnivå - ikke minst digitalt - og bedre skolebygninger enn de landene vi sammenligner oss med. Jeg sier ikke at norsk skole er perfekt, svært langt ifra, men å påstå at vi ikke får mer igjen enn nabolanda er jo bare et tegn på kunnskapsmangel.

• Liker 3
Skrevet
Gratis skrev (1 time siden):

Alt dette blir betalt av bilistene! Skole med ambisjoner, tuller du? Folk rømmer jo over til privatskoler. Bare se på kommune norge, de går i underskudd nesten hele gjengen. Det blir ikke bra skole, eldreomsorg eller veier av det?

Alternativet til bompenger er at det betales gjennom skatt. Jeg synes bompenger er en grei finansieringsmodell. Men mulig vi burde satt opp veiavgiften med rundt 5000,- i året i stede. Det hadde faktisk dekket alt som tas inn.

• Liker 1
Skrevet (endret)
catman skrev (19 timer siden):

Ja, en andel er bompengefinansiert, men det er jo en del av det skattetrykket vi diskuterer her? Norsk skole har små klasser, mange lærere, høyt utstyrsnivå - ikke minst digitalt - og bedre skolebygninger enn de landene vi sammenligner oss med. Jeg sier ikke at norsk skole er perfekt, svært langt ifra, men å påstå at vi ikke får mer igjen enn nabolanda er jo bare et tegn på kunnskapsmangel.

Når ble 25-30 elever i hver klasse små klasser? Norges skole i dag klarer ikke å håndtere taperne og de har ingen plass til vinnerne. Alle kjøres gjennom en kvern som kaster ut middelmådige elever. I beste fall.

Norge er i dag et skip uten en kaptein. Det investeres ingenting i fremtiden.
Vinner de rødgrønne dette valget vil det ikke være en bedriftseier igjen etter kort tid.
Da vil de som blir igjen måtte doble sin skatt for å dekke opp dette. 10% av befolkningen betaler minst 50% av totalen.
Norge vil om kort tid kun bestå av offentlig sektor, da kan du starte nedtellingen.

Det er nå så ille at mange av disse menneskene sine arvinger flytter for å starte nye bedrifter i utlandet.
Det er ikke lenger noe poeng i å tro at du skal kunne lykkes i norge.

Endret av Gratis
  • Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Mine barn er i klasser på 12-18 elever og har som regel to lærere. Varierer litt her i regionen, men det er selvsagt mindre klasser jo lengre ut på landet man kommer. Slektninger og venner i Europa kjenner knapt til klasser med færre enn 30 elever og de har 1 lærer. Småskoler som i Norge? Lagt ned for 30 år siden.

Norske barnehager har 3-6 barn per voksen, enkelte delstater i Tyskland feirer når nøkkelen går ned fra 15 til 14 barn per voksen. Ja, det gjelder også de minste. Ikke rart at kvinner velger å bli hjemme i åresvis og mister karriere, pensjon, selvtillit, og muligheten til å komme seg ut av jævlige forhold på den måten.

"Det investeres ingenting i fremtiden" og "ikke være én bedriftseier igjen"...kom an. Må du gå ned på dét nivået? Det er jo helt absurd og har ingenting med virkeligheten å gjøre. Da er det ikke interessant å diskutere heller.

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet

Ser man på PISA-rangeringen, har ikke 

catman skrev (12 timer siden):

Mine barn er i klasser på 12-18 elever og har som regel to lærere. Varierer litt her i regionen, men det er selvsagt mindre klasser jo lengre ut på landet man kommer. Slektninger og venner i Europa kjenner knapt til klasser med færre enn 30 elever og de har 1 lærer. Småskoler som i Norge? Lagt ned for 30 år siden.

Norske barnehager har 3-6 barn per voksen, enkelte delstater i Tyskland feirer når nøkkelen går ned fra 15 til 14 barn per voksen. Ja, det gjelder også de minste. Ikke rart at kvinner velger å bli hjemme i åresvis og mister karriere, pensjon, selvtillit, og muligheten til å komme seg ut av jævlige forhold på den måten.

"Det investeres ingenting i fremtiden" og "ikke være én bedriftseier igjen"...kom an. Må du gå ned på dét nivået? Det er jo helt absurd og har ingenting med virkeligheten å gjøre. Da er det ikke interessant å diskutere heller.

Ser man på PISA-rangeringen, har ikke norsk skole blitt bedre på de siste 20 årene. 

Siden PISA-undersøkelsen startet i 2000, har Norges resultater i lesing, matematikk og naturfag vært relativt stabile over tid, men de siste resultatene viser en nedgang. Det er viktig å merke seg at PISA-resultatene kan variere fra en test til en annen, men den langsiktige trenden har ikke pekt i en entydig retning av enten stor fremgang eller tilbakegang, helt til nylig.

PISA-resultater: 2003 vs. 2022

Sammenligner vi PISA-resultatene fra 2003 med de nyeste resultatene fra 2022, ser vi en tydelig nedgang, spesielt i matematikk og lesing. 📉 I PISA 2003, som hadde matematikk som hovedområde, lå norske elever over OECD-gjennomsnittet. I PISA 2022 presterer norske elever betydelig svakere i alle de tre fagområdene sammenlignet med 2018-undersøkelsen, og er for første gang under OECD-gjennomsnittet i matematikk og naturfag.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
catman skrev (20 timer siden):

Eg bur på bygda. Ca 26 elevar i kvar klasse. Brakker på barneskulen og ungdomsskulen for å få plass til alle.  

• Liker 2
Skrevet
Pilleville skrev (24 minutter siden):

Eg bur på bygda. Ca 26 elevar i kvar klasse. Brakker på barneskulen og ungdomsskulen for å få plass til alle.  

Vi bor også på bygda, nå må kommunen spare penger, så kutter fra 4 klasser til 3 og det blir 28 elever i hver klasse. Så ingen små klasser her lengre. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Annie33 skrev (36 minutter siden):

Vi bor også på bygda, nå må kommunen spare penger, så kutter fra 4 klasser til 3 og det blir 28 elever i hver klasse. Så ingen små klasser her lengre. 

Dette er realiteten,trist

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
catman skrev (21 timer siden):

Jeg bor i en stor kommune sentralt på Østlandet, 3 barn samme skole, alltid 25 pluss elever. Dette over en tidsperiode på over 20 år. Å sammenligne med Tyskland blir som å velge mellom HIV eller Parkinson, Europa er om kort tid konkurs.

Jeg overdriver når jeg sier at det ikke vil være en bedriftseier igjen, men det er veien vi går. Hvis du tror den retningen Støre og kompani tar oss på noen som helst måte er positivt, så må du virkelig løfte blikket. Støre, Erna og hele denne gjengen hadde gitt bort Norge for en klapp på skulderen fra sin venner i Brussel.

Om 10-20 år vil et normalt hus i norge koste 10-15 millioner og en sykepleier vil tjene kanskje 1,5 million pluss. Jeg kan love deg at de tallene liker ikke låne kalkulatoren til DnB.

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/raser-pa-spinnvill-pastand-i-ny-dokumentar-hvor-blir-det-av-penga/o/5-95-2562321

Spinnvill påstand

I filmen får den BI-utdanna tidligere spillautomatdirektøren Hans-Jørgen Blomseth (nå med tittel «forenklingsgeneral») si følgende om norsk økonomi: «På produktivitetslisten er vi på bånn i Europa»

Opplysningen er ikke bare feil. Den er spinnvill.

Du kan si mye om norsk arbeidsliv, men ikke at vi har lavere produktivitet enn Hellas, Romania eller Bulgaria.

Når OECD sammenligner rike lands produktivitet, verdiskaping per arbeidstime, ligger ikke Norge «på bånn i Europa». Vi er på seierspallen

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Nettopp, @Mindroot, det er så mye overdrevent dumskap her. Men folk tror på det. De tar beslutninger på det. Og selvsagt har de stemmerett!

• Liker 4
Skrevet
Pilleville skrev (På 13.8.2025 den 16.03):

Nei, dette er en av FrP sine kampsaker så her tar du feil.

FrP har lite konkrete planer å vise til, annet enn at de skal kutte i skattene for de rikeste. Hva oppnådde de sist de satt i regjering?

Kaffeguru skrev (På 13.8.2025 den 17.00):

Høyre og FrP vil forenkle byråkratiet og regelverket slik at det blir mindre behov for byråkrater og ting flyter lettere. Både Høyre og FrP ønsker å stoppe sløsingen. 

Og hvordan klarte de det sist? Tar gjerne imot helt konkrete eksempler. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
MissCoverdale skrev (26 minutter siden):

FrP har lite konkrete planer å vise til, annet enn at de skal kutte i skattene for de rikeste. Hva oppnådde de sist de satt i regjering?

Og hvordan klarte de det sist? Tar gjerne imot helt konkrete eksempler. 

Fjerne fylkeskommunen

• Liker 1
Skrevet
catman skrev (18 timer siden):

Nettopp, @Mindroot, det er så mye overdrevent dumskap her. Men folk tror på det. De tar beslutninger på det. Og selvsagt har de stemmerett!

Overdrevent dumskap? Det er jo bare å åpne øya og se seg rundt. Folk med litt normal oppfattelsesevne kjenner godt på kroppen at det er noe alvorlig feil med politikken og det som foregår rundt oss.

Ser du også skryter av norske skoler og "små" klasser. I mange kommuner så blir mindre skoler lagt ned, og skolene blir færre og større. Mobbing, vold og til og med ruspress blant ungdom ved norske skoler øker. Barn trives dårligere og dårligere på skolen, og derav også økt skolevegring

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Alizee skrev (2 timer siden):

Overdrevent dumskap? Det er jo bare å åpne øya og se seg rundt. Folk med litt normal oppfattelsesevne kjenner godt på kroppen at det er noe alvorlig feil med politikken og det som foregår rundt oss.

Ser du også skryter av norske skoler og "små" klasser. I mange kommuner så blir mindre skoler lagt ned, og skolene blir færre og større. Mobbing, vold og til og med ruspress blant ungdom ved norske skoler øker. Barn trives dårligere og dårligere på skolen, og derav også økt skolevegring

Tja, jeg sier ikke at det ikke er problemer. Norge er en del av verden og akkurat nå ser vi helt voldsomme effekter av TikTok, Snapchat og andre propagandaplatformer som fører til en krass og rask forvitring av demokratisk ansvarstenkning og solidaritet. Også handel med narkotika blir veldig mye enklere på de samme platformene.

Det var mye trøbbel i skolen da jeg var ung også, dog. Det ble bare ikke fanget opp i samme omfang. Husker du ikke hvor utrolig mye narkotika som var i bruk i idylliske kommuner i innlandet rundt y2k? 

Fakta er at Norge har i praksis full sysselsetting. Vi får vanvittig gode lønninger nesten alle sammen. Kona og jeg jobber deltid fordi vi rett og slett ikke trenger så mye penger og huset er nedbetalt. Ja, det er annerledes i storbyene, men det er et valg som folk gjør, at alle skal klumpe seg sammen slik. Og da får du den samme storbyproblematikken som ellers i verden.

Vi klager på vanvittig høyt nivå her.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
catman skrev (4 timer siden):

Tja, jeg sier ikke at det ikke er problemer. Norge er en del av verden og akkurat nå ser vi helt voldsomme effekter av TikTok, Snapchat og andre propagandaplatformer som fører til en krass og rask forvitring av demokratisk ansvarstenkning og solidaritet. Også handel med narkotika blir veldig mye enklere på de samme platformene.

Det var mye trøbbel i skolen da jeg var ung også, dog. Det ble bare ikke fanget opp i samme omfang. Husker du ikke hvor utrolig mye narkotika som var i bruk i idylliske kommuner i innlandet rundt y2k? 

Fakta er at Norge har i praksis full sysselsetting. Vi får vanvittig gode lønninger nesten alle sammen. Kona og jeg jobber deltid fordi vi rett og slett ikke trenger så mye penger og huset er nedbetalt. Ja, det er annerledes i storbyene, men det er et valg som folk gjør, at alle skal klumpe seg sammen slik. Og da får du den samme storbyproblematikken som ellers i verden.

Vi klager på vanvittig høyt nivå her.

Det er politikere sin viktige oppgave å ta tak problemer i skolesammenheng. Istedenfor ser vi skoler bli lagt ned for å spare penger og det ble betydelige kutt til skoler og barnehager i 2024. Mange kommuner går i minus mens staten blir rikere og rikere.

Du kan kalle det klaging, men den er ikke uberettiget 

Endret av Alizee
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Kaffeguru skrev (På 13.8.2025 den 17.00):

Høyre og FrP vil forenkle byråkratiet og regelverket slik at det blir mindre behov for byråkrater og ting flyter lettere. Både Høyre og FrP ønsker å stoppe sløsingen. 

God ide helt til naboen vil bygge 3 etasjer på huset og all sola forsvinner. Eller utsikten ryker fordi de høyeste blokkene er nærmest sjøen. Støyplager? Sorry, vi har forenklet. Nå flyter det bedre 😆

• Liker 2
Skrevet

Riktig, uberettiget er den ikke.

Det som er dumt er å velge inn partier som struper finansiering av offentlige goder enda mer, til fordel for en svært liten elite av rikinger. Høyre og FrP kommer ikke til å forbedre de problemstillingene som diskuteres her.

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...