AnonymBruker Skrevet 13. august #1 Skrevet 13. august Bor i kollektiv med ei som er litt vel slitsom når det kommer til søpla. Noen ting er positivt som at hun har rettet litt på oss rundt feilsortering å jeg ser vi sparer plass og får kastet mer når vi gjør som hun sier. Innrømmer at vi har vært noe sløve rundt kildesortering. Men det er da vel ikke normalt eller nødvendig å ha det så å si sterilt i skapet hvor søpla er? Ved hver gang vi skal ut med søpla tar hun ut alle bøtter og vasker de. Og vasker i skapet der bøttene står. Har sagt til henne dette er ikke nødvendig å gjøre oftere enn når vi har storrengjøring 4 ganger i året. Det er søppel og mye ekkelt (matrester) som skal inn der og jeg ser det som smør på flesk. Men hun er uenig og spør meg om jeg ikke synes det er fint at det lukter godt i søppelskapet og at bøttene står pent? Er ikke dette hysteri? Anonymkode: fc209...950
AnonymBruker Skrevet 13. august #2 Skrevet 13. august Jeg synes det, ja. Men noen har litt noia med slike ting, og må gjøre det på sin måte for å være fornøyd. Vanlig ryddig eller litt rot må man tåle. Anonymkode: 9b605...41a 2
AnonymBruker Skrevet 13. august #3 Skrevet 13. august Herregud, klager du over at naboen vasker søppelrommet for deg?? Du er ikke riktig bevart Anonymkode: 846af...a98 11 3
AnonymBruker Skrevet 13. august #4 Skrevet 13. august Jo oftere du vasker, jo mindre jævlig blir det… Hun har et poeng. Ta det til deg. Anonymkode: 32ed2...b3b 15 2
AnonymBruker Skrevet 13. august #5 Skrevet 13. august Jeg er veldig sensitiv for lukt, og gjør det samme selv ukentlig. Det koster meg maks 5 minutter. Jeg forstår ikke helt at du reagerer mtp at hun er den som velger å gjøre det hver gang. Hvorfor påvirker det deg? Anonymkode: 8b7cf...b85 8
AnonymBruker Skrevet 13. august #6 Skrevet 13. august Jeg er litt delt. Hos meg er det ikke nødvendig å vaske dette skapet hver uke, men det er jo fordi det ikke blir skittent der. Sånn som du beskriver bofellesskapet ditt, mistenker jeg at det kanskje kommer en del søppel, inkludert matrester, utenfor selve søppelposen? I så fall er det absolutt en fordel å vaske hver gang, mener jeg. Anonymkode: e3b2c...617 3
AnonymBruker Skrevet 13. august #7 Skrevet 13. august Siden du sier kollektiv, regner med du da mener søppelskapet under kjøkkenbenken, ikke et felles søppelrom som deles mellom bo-enheter? For fellesrom bør det etableres retningslinjer for ryddighet og renhold. Hvis noen vil styre og ordne utover reglene får de nå holde på, men ikke kreve at andre holder på likt. For kjøkkenskapet under benken er jeg enig i at noen få ganger i året er altfor sjelden å vaske, da blir det fluer og sur lukt. Særlig i et kollektiv hvor det er typisk at enkelte gir f. Jeg skyller rest- og matbøtta hver gang jeg bytter pose, lar de gjerne stå med litt såpe i hvis det er lukt: Og rengjør hele skuffen ca en gang i måneden, eller om det grises. Bøttene for papp, plast og glass/metall tar jeg etter behov, mer sjelden med gris der. Anonymkode: 1429d...5f8 1
AnonymBruker Skrevet 13. august #8 Skrevet 13. august Jeg vasker skap og bøtter når jeg ser at det er flekker eller rusk. Blir gjerne en gang i mnd. Hver gang man tømmer søppel høres litt voldsomt ut 🙂 Anonymkode: 4d1e8...692 1
AnonymBruker Skrevet 13. august #9 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Bor i kollektiv med ei som er litt vel slitsom når det kommer til søpla. Noen ting er positivt som at hun har rettet litt på oss rundt feilsortering å jeg ser vi sparer plass og får kastet mer når vi gjør som hun sier. Innrømmer at vi har vært noe sløve rundt kildesortering. Men det er da vel ikke normalt eller nødvendig å ha det så å si sterilt i skapet hvor søpla er? Ved hver gang vi skal ut med søpla tar hun ut alle bøtter og vasker de. Og vasker i skapet der bøttene står. Har sagt til henne dette er ikke nødvendig å gjøre oftere enn når vi har storrengjøring 4 ganger i året. Det er søppel og mye ekkelt (matrester) som skal inn der og jeg ser det som smør på flesk. Men hun er uenig og spør meg om jeg ikke synes det er fint at det lukter godt i søppelskapet og at bøttene står pent? Er ikke dette hysteri? Anonymkode: fc209...950 Er nå greit å få vasket så det ikke kommer fluer, eller lukter ubehagelig osv. Ikke nødvendig hver gang man tar søppelet, men greit å gjøre det 1 gang i uka. Anonymkode: 63273...a69 3
Sirah Skrevet 13. august #10 Skrevet 13. august Hver gang hørtes litt voldsomt ut ja. Her tar vi jo ofte ut en av posene nesten daglig? Matavfall må jo iallefall ofte ut ellers begynner det jo å lukte. Men fire ganger i året var jo også ganske sjeldent. Hva med å finne en plass midt i mellom? Men for all del, dersom hun vil stå ansvarlig for å vaske søppelskapet og ikke krever det samme av dere så er det vel bare å la henne holde på.
AnonymBruker Skrevet 13. august #11 Skrevet 13. august Man får fort mus ellers… Anonymkode: 3788b...7ff
AnonymBruker Skrevet 13. august #12 Skrevet 13. august Vi vasker når det er søl. Har det rent gjennom restavfall eller matavfall tas det selvfølgelig rett etter tømming. Søl ellers hender det jo at blir liggende litt i en travel hverdag, men spannene og skapet vaskes nok en gang i uken i snitt om vi er hjemme og lager mye mat her. Men ikke alt på en gang. Anonymkode: c94c9...25d
AnonymBruker Skrevet 13. august #13 Skrevet 13. august Du minner meg forresten om ei i kollektivet som mente at bad ble vasket en gang i uka..... Hadde aldri lært å bruke øyne, og hode. Har vi vært mange på besøk må jo bad tas. Er det søl på servant eller gulv, så tas det. Doen tar man direkte etter seg om det er søl. Er det ferietid og kun to er hjemme kan det gå opp mot to uker. Og så videre... Anonymkode: c94c9...25d 1 2
Mezzosoprena Skrevet 13. august #14 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Bor i kollektiv med ei som er litt vel slitsom når det kommer til søpla. Noen ting er positivt som at hun har rettet litt på oss rundt feilsortering å jeg ser vi sparer plass og får kastet mer når vi gjør som hun sier. Innrømmer at vi har vært noe sløve rundt kildesortering. Men det er da vel ikke normalt eller nødvendig å ha det så å si sterilt i skapet hvor søpla er? Ved hver gang vi skal ut med søpla tar hun ut alle bøtter og vasker de. Og vasker i skapet der bøttene står. Har sagt til henne dette er ikke nødvendig å gjøre oftere enn når vi har storrengjøring 4 ganger i året. Det er søppel og mye ekkelt (matrester) som skal inn der og jeg ser det som smør på flesk. Men hun er uenig og spør meg om jeg ikke synes det er fint at det lukter godt i søppelskapet og at bøttene står pent? Er ikke dette hysteri? Anonymkode: fc209...950 Men da kan da virkelig ikke være noe problem all den tid hun selv gjør dette, og ikke krever at noen av dere andre må gjøre det? (Og det er ikke hysterisk og vaske matrester som blir liggende igjen!) 1
AnonymBruker Skrevet 14. august #15 Skrevet 14. august Skjønner henne godt! Det kan fort komme spyfluer ved matavfall og det er helt grusomt ekkelt!🤮 Anonymkode: aa613...67a
AnonymBruker Skrevet 14. august #16 Skrevet 14. august Koselig er det vel ingen som sier, men rent er en fordel. Særlig nå når det råttenmåneden. Anonymkode: ccb0e...07d
Macro Skrevet 14. august #17 Skrevet 14. august Først trodde jeg søppelskapet var et fancy ord for ekteskapet. Kan hun ikke bare styre på da? Om hun vil så skader det jo ingen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå