Gå til innhold

Noen som har lykkes med å bli minimalist?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har for mye i forhold til størrelsen på huset, og i forhold til hva jeg tenker. Har over siste året kvittet meg med mer og mer ting, men er fortsatt ikke i mål. Andre som har klart å gå fra å ha et småkaotisk hjem til å klare å få det ordentlig organisert og ikke mer enn man trenger? Noen som har andre tips enn Marie Kondo;) ?

Anonymkode: ea4b1...fc8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skille mellom need to have og nice to have.

Det første jeg gjorde var å skrive en liste over alle steder hvor det hopet seg opp. Hvor i systemet stopper det opp, og hvorfor? Fant ut at kommoden i gangen var et slikt sted, fordi alle tømmer lommer og vesker og legger fra seg alt på kommoden. Løsningen ble å lage en egen skuff til dette, i gangen. 

Neste var stolen på soverommet, hvor alle klær som ikke var skitne, men heller ikke rene, ble slengt. Løsningen ble en egen skuff til dette. Osv.

Først finne ut alt du må ha, og som du bruker. Deretter, om du har plass, kan du ha det som er kjekt å ha. Er det ikke plass, så er det ikke plass. Finn også ut på forhånd hvor mye plass du har disponibelt til "minner", altså ting du aldri bruke men ønsker å ta vare på.

Jeg har også hatt mye nytte av å ikke ha doble plasser. Det vil si, ha alle jakker i skapet til enhver tid, ikke bytte i forhold til sesong. Det er fordi jeg har stort nok skap i gangen. For andre kan løsningen være motsatt. 

Det viktigste er å finne ut hvilke behov du har, og hvor det blir kaos, og hvorfor. 

Anonymkode: 4d499...ddc

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også veldig lyst til å kvitte meg med masse greier, men problemet er at jeg har en mann som liker å samle på ting. Så her blir det rett og slett ikke mindre ting uansett

Anonymkode: 84194...1a2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt mye nytte av Simplehappyzen på Youtube. Stor inspirasjonskilde hos meg når det kommer til minimalisme og hvilket forhold en har til fysiske ting!

Jeg ryddet opp i 2021. Å kaste ting er som en muskel som trenes, det blir lettere og lettere etter hvert som en holder på. Det er lurt å starte med det som er enklest og minst sentimentalt. Som i hylla på badet: få fjernet halvtom parfyme som ikke er brukt siden 2009, plasteresker, gamle kremer, neglelakk osv. Eller i gangen, få bort overskudd av refleks, skjerf og sjal, luer, votter, hansker... Start i det små, velg deg gjerne et rom eller et område. Og når det kommer til minimalisme, så handler det om det som er viktig for deg, og å minimere/kvitte seg med det som ikke har verdi eller er av betydning. Så å skaffe tusen oppbevaringsbokser for å stappe alt oppi er å legge stein til byrden. Kvitt deg med ting før du kjøper inn organiseringsutstyr.

Anonymkode: 466a6...738

• Liker 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...