Gå til innhold

Hvordan hindre far å ta penger fra barnets konto?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da vi opprettet en konto til felles barn måtte begge skrive under på opprettelse av konto, og begge ble diaponenter.

Nå oppdaget jeg nettopp at far har tatt ut et femsifret beløp. Er det noe jeg kan gjøre for å forhindre at det skjer igjen?

Kan man sette opp slik at begge foreldre må samtykke til uttak? Må i tilfelle begge foreldre samtykke til at man skal sette det opp slik, eller kan jeg ordne dette med banken?

Jeg er redd at far aldri kommer til å betale tilbake dette, da han ikke har styring på økonomien sin.

Hva bør jeg gjøre her?

Anonymkode: a8e2d...c7f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde tatt ut alt, eller tilsvarende. Så spart videre i eget navn. 

Anonymkode: 8655a...b06

• Liker 16
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Opprett ny konto i bare ditt navn, med barnets navn som "navn" på kontoen, sett over alt ditt. 

Anonymkode: f40fe...cea

• Liker 13
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde tatt ut alt, eller tilsvarende. Så spart videre i eget navn. 

Er jo ikke sikkert det er en sparekonto, kan være en brukskonto med tilhørende bankkort til barnet f.eks. 

Anonymkode: 4ccfb...42f

AnonymBruker
Skrevet

Ta det ut og flytt pengene til en konto han ikke har tilgang til. Så venter du og ser hvor lang tid det tar før han kommer og spør etter pengene, fordi han har vært innom kontoen igjen for å ta mer og oppdaget at det var tomt...

da bare svarer du at du har "lånt" pengene, "sånn som du gjorde, vet du".

Anonymkode: f6a3d...b22

• Liker 7
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde tatt ut pengene og spart på en annen konto.  

Anonymkode: 4b1a0...e9a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Opprett konto i eget navn, og ikke putt inn sparepenger på den kontoen begge disponerer! 

Anonymkode: c2e68...c93

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Samme problem her, men da etter skilsmisse. Far hadde tilgang tilgang til allerede opprettede konti for den eldste og fikk ikke opprettet for den yngte, ei heller gitt barna bankkort når den tid kom.

Banken rådet meg til å opprette konti i eget navn og la de bruke mine kort. 

Samme greie hver gang vi skulle ha pass, måtte gjennom søknadsprosses, vente ut til svarfrist gikk ut, for så å få pass likevel, siden far aldri besvarte eller laget et himla styr med betingelser for å skrive under. Han hadde aldri samvær og har aldri vært på en eneste reise med barna selv. Men pga av reglene, var slike pass kun gyldig for 2 år av gangen, så var på fornavn med lensmann i kommunen. Det løste seg av seg selv når eks døde.Karma is a bitch!

Anonymkode: 2a297...272

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hatt samme problemet. Tømte kontoen Og åpnet en egen kun mitt navn som

barnet sparte på. Hans fam fortsatte å sette inn på den andre kontoen noe som bare resulterte til at den ble tømt gang på gang. 

Anonymkode: 13c8e...a7d

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hatt samme problemet. Tømte kontoen Og åpnet en egen kun mitt navn som

barnet sparte på. Hans fam fortsatte å sette inn på den andre kontoen noe som bare resulterte til at den ble tømt gang på gang. 

Da hadde jeg faktisk sagt fra. Dette er jo reint tyveri fra barnet. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Er jo ikke sikkert det er en sparekonto, kan være en brukskonto med tilhørende bankkort til barnet f.eks. 

Et barn har da vel ikke femsifrede beløp på en brukskonto...?😳 I tilfelle er det i hvert fall ren idioti.

Anonymkode: 7ddc2...d22

• Liker 6
Skrevet

Man kan "sperre" konto ved at det opprettes en avtale om at begge (foreldrene her) må signere på uttak. 

Ellers må jeg si det er en jævla drittsekk som stæler fra ungen sin. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Stor pike skrev (1 minutt siden):

Man kan "sperre" konto ved at det opprettes en avtale om at begge (foreldrene her) må signere på uttak. 

Ellers må jeg si det er en jævla drittsekk som stæler fra ungen sin. 

i så fall kommer faren neppe til å signere på å opprette en sånn konto, ettersom dette vil forhindre ham fra å ta ut mer penger i fremtiden. 😁         

Anonymkode: 729b2...878

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Da hadde jeg faktisk sagt fra. Dette er jo reint tyveri fra barnet. 

Så i fra,tro meg.Men mannen måtte

jo ha Ek til ny bil første gangen og han skulle jo betale tilbake…😵‍💫 gutten er nå 25 år, vi så aldri noe mere til de pengene..da var de bedre med en egen konto så slapp man den kampen også.

Skrevet

Spare i eget navn. Faren til mannen stjal flere hundre tusen på denne måten, selv om han bare hadde spart halvparten. Ingenting kunne gjøres. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Et barn trenger ikke et femsifret beløp på en tilgjengelig konto. Ikke veldig sikkert heller, med tanke på svindel og ran heller.

Skrevet

Opplevde det samme... Vi signerte på å få lagt inn en sperre. Så ingen av oss kan ta ut noe uten at den andre er enig😊

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

På sparekonto til barna så var den stengt for uttak. Den måtte barna fysisk si ifra at den skulle åpnes når dem ble 18. så ble det åpnet en brukskonto som var bare små penger på når dem fikk behov for det. 

Anonymkode: 964df...90b

AnonymBruker
Skrevet

Vi har sparekonto til eldste i barnet sitt navn slik at vi begge er verge/disponent. Til lillebroren gjorde jeg ikke det, men lagde en sparekonto i mitt navn som jeg sparte til han på. Den var far disponent på, men da vi flyttet fra hverandre fjernet jeg han. Ikke fordi jeg tror han ville stjele fra han, men fordi det var jeg som hadde spart i alle år, og litt også på grunn av at far endret litt personlighet etter bruddet. Jeg har ikke gjort noe endringer med eldste sin konto, men vil helst ha den over på meg også.. Men ser der har blitt nevnt noe om en sperre på noen andre svar her, så det skal jeg sjekke ut!

Anonymkode: c2eff...267

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når man er skilt mener jeg man bør opprette hver sine sparekontoer til barna som kun man selv disponerer. Slik unngår man både at den andre parten eller barnet selv misbruker kontoen.

Anonymkode: a8cc5...d92

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...