AnonymBruker Skrevet 13. august #1 Skrevet 13. august Jeg er nybegynner på løping, har holdt på i ca et halvt år, men aldri jogget/løpt før dette. Jogger ca 4 dager i uka og merker god fremgang. Men så er det noe jeg ikke får til å stemme. Når jeg løper på tredemølle på 9/10 km i timen så syns jeg det går så fort at bena nesten faller av, føler at jeg spurter og klarer ikke holde farten særlig lenge. Men når jeg løper ute viser klokka mi (garmin) pace på rundt 6 og et halvt minutt dvs ca 9-9,5 km i timen. Jeg har alltid hørt at det er tyngre å løpe ute enn på mølle, så jeg blir ikke klok på dette. Er det mest sannsynlig at det er klokken min som viser feil? Hva tror dere? Anonymkode: 14dc6...feb
AnonymBruker Skrevet 13. august #2 Skrevet 13. august Jeg er absolutt ingen ekspert på dette men min erfaring er lik. Jeg har vel egentlig kommet fram til at jeg ute tar litt lengre steg når jeg jogger som jeg ikke klarer på mølla, derfor føles mølla tyngre. Jeg kommer liksom lengre per steg ute enn inne. En annen ting er at jeg mye raskere blir overopphetet og derfor mer sliten når jeg er inne, da jeg ikke har den samme kjølige lufta mot meg. Må ikke være at det er greia i ditt tilfelle, men det er det som skjer med meg i hvertfall Anonymkode: 880d0...873 1
AnonymBruker Skrevet 13. august #3 Skrevet 13. august Jeg tror opplevelsen din er helt riktig. Jeg også opplever det som tyngre å løpe på mølle enn ute. For min del handler det om at jeg må holde helt konstant fart på mølla, mens ute varierer terrenget og dermed også farten min hele tiden. Når farten varierer, og du får noen små nedoverbakker å hente deg inn i, så er det lettere å holde en høyere gjennomsnittsfart. For min del må jeg ned en halv kilometer/timen på mølle vs gjennomsnittsfarten jeg holder ute. Anonymkode: b51d3...8db 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. august #4 Skrevet 13. august Jeg løper veldig lite på mølle, men synes også det er tyngre. Mest fordi det er så utrolig kjedelig tror jeg. Ett minutt på mølle føles tre ganger så lenge. I tillegg er det jo slik som nevnes over her at farten på mølla er konstant, mens ute så tilpasser man seg naturlig terrenget. Anonymkode: 9874d...926 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. august #5 Skrevet 13. august På samme løpeturen som er samme distanse, så sier klokka alt fra 4 min i pace til 15 min i pace. Til tross for at jeg løper i cirka samme tempo med cirka samme tid hver gang. Stol aldri 100% på klokka Anonymkode: 135b6...d3e
MiominMio Skrevet 13. august #6 Skrevet 13. august Mølle er blytungt og kjedelig 😅 Synes også jeg løper raskere ute - er nok følelsen for når jeg kalibrerer så stemmer det ganske greit. 2
AnonymBruker Skrevet 13. august #7 Skrevet 13. august Mye lettere å løpe ute, løper stort sett med i hvert fall 6 i pace ute, eller fortere, kan holde det minst en halvtime og synes det er helt greit. På mølla synes jeg samme er kjempefort og holder gjerne ikke mer enn maks 10 min der før jeg må litt ned for en "pause". Vet ikke hva det er som gjør det. Anonymkode: 2bf9c...3c1 1 1
miss summers Skrevet 13. august #8 Skrevet 13. august Jeg løper for fort ute, så foretrekker mølle. Mølla hjelper meg å holde tempoet for å kunne løpe langt, mens ute brenner jeg meg for fort ut. 2
AnonymBruker Skrevet 13. august #9 Skrevet 13. august Ute løper jeg ca 5 km på 30 min dersom terrenget er noenlunde stabilt, ikke veldig bratte områder. Inne hvis jeg setter av 30 min til å løpe på møllen og løper så fort jeg kan uten å sprenge meg helt så kommer jeg 3,5-4 km på samme tid. Føler egentlig jeg løper fortere på møllen, men der er nok det at jeg tar lengre steg og henter inn litt tid i nedoverbakkene ute. Merker særlig at dersom det er litt lengre, slakke nedoverbakker så løper jeg mer enn jeg jogger, mens på møllen er det jo konstant. Synes det er best å ta intervaller på møllen for å unngå å forkomme av kjedsomhet 😅 Anonymkode: c5b18...9f1 1
AnonymBruker Skrevet 13. august #10 Skrevet 13. august Takk for svar alle sammen, interessant at flere har samme opplevelse. For å styrke selvtilliten litt så velger jeg å tro mer på klokka enn mølla, og feirer at jeg klarer 5 km sammenhengende med en pace på 6,5. Så tar jeg til meg rådet om å heller fokusere på intervaller på mølla og ta turene ute. Og jeg skjønner at man ikke skal stole 100% på klokka, men til deg som skrev at pace (hva heter det egentlig på norsk, tempo?) varierer fra 4 til 15 på samme type økt så var jo det en veldig stor forskjell, håper ikke det er normalen med så store variasjoner. Min klokke viser i alle fall veldig jevnt, samme runder får samme km hver gang. Anonymkode: 14dc6...feb 1
miss summers Skrevet 13. august #11 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for svar alle sammen, interessant at flere har samme opplevelse. For å styrke selvtilliten litt så velger jeg å tro mer på klokka enn mølla, og feirer at jeg klarer 5 km sammenhengende med en pace på 6,5. Så tar jeg til meg rådet om å heller fokusere på intervaller på mølla og ta turene ute. Og jeg skjønner at man ikke skal stole 100% på klokka, men til deg som skrev at pace (hva heter det egentlig på norsk, tempo?) varierer fra 4 til 15 på samme type økt så var jo det en veldig stor forskjell, håper ikke det er normalen med så store variasjoner. Min klokke viser i alle fall veldig jevnt, samme runder får samme km hver gang. Anonymkode: 14dc6...feb Det er forskjell på møller også har jeg funnet ut, noen løper jeg raskere på enn andre - med samme tempo (innstilling) Intervaller er definitivt best på mølle, og inntil videre er mølle best for langturer for meg. Fordi jeg brenner meg ut ute. Klokka stoler jeg på uansett, ute beregner den via gps og inne er det egen kalibrering for mølla. Men møllene er så ulike, at jeg nå har et par jeg foretrekker.
AnonymBruker Skrevet 13. august #12 Skrevet 13. august Jeg har samme erfaring, men for min del tror jeg det kan ha sammenheng med at mølla er for meg en hat-øvelse. Jeg løper innimellom 5 km på mølle, men det er det lengste jeg strekker meg. 2-3 er egentlig MER enn nok. Ute kan jeg fint løpe 10-13 uten problemer. Men jeg løper jo ikke ute på vinteren. Anonymkode: 7a13b...1ad
AnonymBruker Skrevet 13. august #13 Skrevet 13. august På mølle går det vanligvis i ett jevnere tempo hele veien, mens ute så vil tempoet variere litt. Sanseinntrykk er også med på å endre opplevelsen. Jeg løper fint 15 km i skogen, men om jeg skal løpe 3-5 km på en løpebane eller mølle så kjeder jeg vettet av meg, og det virker så mye seigere. Litt som når du leser en spennende bok, så er lesingen lekende lett, men om du skal lese noe du synes er seig og kjedelig, så bruker du mye lengre tid, og du opplever hele leseopplevelsen som kjip. En spennede film er over på ett blunk, mens en kjedelig film som varer halve tiden virker som en evighet. Anonymkode: 0e0f4...123 2
AnonymBruker Skrevet 16. august #14 Skrevet 16. august For meg er det motsatt, jeg er raskere på mølle. Jeg har løpt ute i hele sommer og gleder meg faktisk til å komme inn igjen, da jeg liker kontrollen og forutsigbarheten jeg har inne! Anonymkode: 6da9a...e01 1
AnonymBruker Skrevet 16. august #15 Skrevet 16. august Jeg løper også raskere ute enn på mølla, og lurer på om klokka mi er for snill ute. Inne sliter jeg med å løpe 10 km. på under en time. Jeg kan egentlig ikke huske at jeg har gjort det noen gang. Noe av grunnen er kanskje at jeg sjelden prøver, fordi jeg syns det er for kjedelig og hardt å løpe på mølle til at jeg kan løpe der så mye over en halvtime i strekk. Unntaket er hvis jeg hører på lydbok, men jeg klarer ikke å ha særlig høy puls og konsentre meg om boka samtidig, så da går det sakte. Ute tar 10 km uten å bli utslitt ca. 55 min, og rekorden er 51 min. Jeg har testet på en runde som jeg vet er 5 km. utendørs en gang, og klarte å holde "utefarta" mi der, så jeg antar at jeg reellt sett syns det er lettere å løpe raskere ute. Akkurat hva det handler om vet jeg ikke, men jeg tror nok det er flere ting, som andre her har svart. For meg føles det som variert terreng med litt oppover og nedoverbakker og dermed naturlige variasjoner i farta er hovedårsaken. Utholdenheten min er også helt klart bedre ute. Men å løpe 5 km. på mølla er ikke noe problem, det går bare ikke så fort. Farten jeg bruker i intervaller inne, klarer jeg å holde i 5 km. i strekk ute i blant, og det er virkelig ingen sjans i havet for å få til det inne, jeg har prøvd. Hvis nå klokka faktisk er rett da. Det er så påfallende forskjell at jeg syns det er rart. Om det er mer nedoverbakke enn oppoverbakke på en uterunde, så utgjør jo det noe. Jeg løper ofte en tur i skogen hvor det er ca. 4 km. en vei, og så snur jeg når jeg kommer til en bilvei og løper de samme 4 km. tilbake. Så oppover og nedover blir det like mye av. Men mulig GPSen til klokka blir forvirret og kutter ut noe av at man snur og løper samme vei tilbake. Jeg håper at klokka ute er like nøyaktig som mølla (klokka inne på mølle blir bare tøys, den skjønner ikke dette med å løpe på stedet, og stemmer ikke overens med mølla der). For motivasjonens del, velger jeg å tro det 😅 Anonymkode: 30102...314 1
miss summers Skrevet 18. august #16 Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (På 16.8.2025 den 10.24): Jeg løper også raskere ute enn på mølla, og lurer på om klokka mi er for snill ute. Inne sliter jeg med å løpe 10 km. på under en time. Jeg kan egentlig ikke huske at jeg har gjort det noen gang. Noe av grunnen er kanskje at jeg sjelden prøver, fordi jeg syns det er for kjedelig og hardt å løpe på mølle til at jeg kan løpe der så mye over en halvtime i strekk. Unntaket er hvis jeg hører på lydbok, men jeg klarer ikke å ha særlig høy puls og konsentre meg om boka samtidig, så da går det sakte. Ute tar 10 km uten å bli utslitt ca. 55 min, og rekorden er 51 min. Jeg har testet på en runde som jeg vet er 5 km. utendørs en gang, og klarte å holde "utefarta" mi der, så jeg antar at jeg reellt sett syns det er lettere å løpe raskere ute. Akkurat hva det handler om vet jeg ikke, men jeg tror nok det er flere ting, som andre her har svart. For meg føles det som variert terreng med litt oppover og nedoverbakker og dermed naturlige variasjoner i farta er hovedårsaken. Utholdenheten min er også helt klart bedre ute. Men å løpe 5 km. på mølla er ikke noe problem, det går bare ikke så fort. Farten jeg bruker i intervaller inne, klarer jeg å holde i 5 km. i strekk ute i blant, og det er virkelig ingen sjans i havet for å få til det inne, jeg har prøvd. Hvis nå klokka faktisk er rett da. Det er så påfallende forskjell at jeg syns det er rart. Om det er mer nedoverbakke enn oppoverbakke på en uterunde, så utgjør jo det noe. Jeg løper ofte en tur i skogen hvor det er ca. 4 km. en vei, og så snur jeg når jeg kommer til en bilvei og løper de samme 4 km. tilbake. Så oppover og nedover blir det like mye av. Men mulig GPSen til klokka blir forvirret og kutter ut noe av at man snur og løper samme vei tilbake. Jeg håper at klokka ute er like nøyaktig som mølla (klokka inne på mølle blir bare tøys, den skjønner ikke dette med å løpe på stedet, og stemmer ikke overens med mølla der). For motivasjonens del, velger jeg å tro det 😅 Anonymkode: 30102...314 Har du en klokke der du velger om du løper ute eller på mølle? Min har ulike valg for løping, blant annet tredemølle. Første gangen kalibrerer du den så den matcher mølla.
Nuttery Skrevet 18. august #17 Skrevet 18. august Jeg har samme erfaring med mølle, og har i stor grad sluttet og løpe på mølle av den grunn Greit å ha muligheten på vinterstid, men ikke noe særlig for meg hvis jeg kan velge.
AnonymBruker Skrevet 23. august #18 Skrevet 23. august AnonymBruker skrev (På 16.8.2025 den 10.24): Jeg løper ofte en tur i skogen hvor det er ca. 4 km. en vei, og så snur jeg når jeg kommer til en bilvei og løper de samme 4 km. tilbake. Så oppover og nedover blir det like mye av. Men mulig GPSen til klokka blir forvirret og kutter ut noe av at man snur og løper samme vei tilbake. Jeg håper at klokka ute er like nøyaktig som mølla (klokka inne på mølle blir bare tøys, den skjønner ikke dette med å løpe på stedet, og stemmer ikke overens med mølla der). For motivasjonens del, velger jeg å tro det 😅 Anonymkode: 30102...314 Det har du nok rett i - GPS’en vet vanligvis ikke hvor du er nøyaktig sekund for sekund. Den sjekker posisjonen din med jevne mellomrom, så om du bråsnur og løper samme vei tilbake kan den ha gått glipp av hvor langt du faktisk har løpt. Samme om du løper en liten runde rundt, for gps’en vil ikke hele lengden rundt vises, den bare sammenlikner avstanden med hvilket punkt du var ved sist og regner den rette linjen mellom dem. Så du får ikke uttelling for hele buen i rundingen. Men du kan sette innstillinger på hvor ofte gps’en skal sjekke posisjonen din. Anonymkode: a2d78...32b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå