AnonymBruker Skrevet 13. august #1 Skrevet 13. august Flere av dere har sikkert lest innelgget mitt fra helgen der jeg tinte kyllingfilet på feil måte. Det var snakk om 6-7 kg kylling som ble ødelagt 😮💨 nå i en alder av 42 ønsker jeg å lære meg hvordan man tiner kjøttvarer på 😝 Vi bruker mye hel kylling (frossen) skal jeg lage middag dagen etter (11-12 tida) så tar jeg ut kyllingen kvelden før 22 tida og setter det på kjøkkenbenken. Da tiner kyllingen hele natta. Slik har jeg gjort snart 20 år. Men fant ut nå at der feil måte gjøre det på🥲 mange sier at tin i kjøleskapet. Men hel kylling på 1200 gram vil ikke tine over en nattt i kjøleskapet. Anonymkode: c9bed...a42
AnonymBruker Skrevet 13. august #2 Skrevet 13. august pakk den inn i noe, og legg den i et iskaldt vannbad. Anonymkode: 35d89...54b
AnonymBruker Skrevet 13. august #3 Skrevet 13. august Jeg tiner enten i vannbad et par timer før bruk eller i kjøleskap natten over. Ingen mat som skal være kjølig får overnatte på benken, det er jo å be om at det skal bli fordervet. Anonymkode: 0f376...f0a 1
AnonymBruker Skrevet 13. august #4 Skrevet 13. august I kjøleskap. Er det snakk om en kalkun legger jeg den over tre døgn før.. er jeg hjemme tiner jeg ofte på benk. Men legger da inn i kjøleskap mens det fortsatt er kaldt, og legger ut igjen for temperering 30-60 min før Anonymkode: dfb43...762 1
AnonymBruker Skrevet 13. august #5 Skrevet 13. august Og rennende kaldt vann om jeg har glemt det… Anonymkode: dfb43...762
AnonymBruker Skrevet 13. august #6 Skrevet 13. august Jeg tiner på kjøkkenbenken over natten. Er 37 og vokst opp med det helt siden farmor levde. Er også kokk så veit at det er fyfy, men hjemme så gjør jeg det. Ikke daua av det ennå så fortsetter med det. Skal jeg ha gjester så tiner jeg kyllingen 2 dager i kjøleskapet og krydderer den ferdig så er den fin til dagen den skal steikes. Kan legges i vannbad, men det er heller ikke innafor. Strengt forbudt i yrket. Anonymkode: 7d5e7...1e7 1
AnonymBruker Skrevet 13. august #7 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): I kjøleskap. Er det snakk om en kalkun legger jeg den over tre døgn før.. er jeg hjemme tiner jeg ofte på benk. Men legger da inn i kjøleskap mens det fortsatt er kaldt, og legger ut igjen for temperering 30-60 min før Anonymkode: dfb43...762 3 døgn?? Jeg får vite kvelden før hva vi skal lage i morgen😆 Anonymkode: c9bed...a42
Pawn Hearts Skrevet 13. august #8 Skrevet 13. august (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): 3 døgn?? Jeg får vite kvelden før hva vi skal lage i morgen😆 Anonymkode: c9bed...a42 Det låter som om dere planlegger litt dårlig. Og hva mener du med at du "får vite"? Er du ikke med og bestemmer menyen selv? PS En kylling er jo mye mindre enn en kalkun, så du kan sikkert kutte ned til to døgn. Men 6-7 kilo er mye, så det kan kanskje være vanskelig å få plass til alt i kjøleskapet. Endret 13. august av Pawn Hearts 2
AnonymBruker Skrevet 13. august #9 Skrevet 13. august Kylling tines i kjøleskap. Dess større kylling, dess lenger tid trengs. Bruker gjerne tineprogrammet på mikrobølgeovnen også. Skjønner heller ikke hva du mener med "får vite"? Anonymkode: 8df78...84a
AnonymBruker Skrevet 13. august #10 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kylling tines i kjøleskap. Dess større kylling, dess lenger tid trengs. Bruker gjerne tineprogrammet på mikrobølgeovnen også. Skjønner heller ikke hva du mener med "får vite"? Anonymkode: 8df78...84a "Får vite" hva mannen og barna ønsker til middag i morgen. Noen ganger får jeg vite at mine foreldre og søsken kommer på middags besøk. Om dette får jeg vite kanskje 3-4 timer før da legger jeg kylligen i varmt vann Ts Anonymkode: c9bed...a42
AnonymBruker Skrevet 13. august #11 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (5 minutter siden): "Får vite" hva mannen og barna ønsker til middag i morgen. Noen ganger får jeg vite at mine foreldre og søsken kommer på middags besøk. Om dette får jeg vite kanskje 3-4 timer før da legger jeg kylligen i varmt vann Ts Anonymkode: c9bed...a42 Av og til får du ta det DU vil ha til middag, ikke bare gå etter hva alle andre vil ha. Her skriver vi en ukesplan på middag og bytter i hvem som 'bestemmer' middagen. Anonymkode: 91cfc...e14
Sniff76 Skrevet 13. august #12 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (4 minutter siden): "Får vite" hva mannen og barna ønsker til middag i morgen. Noen ganger får jeg vite at mine foreldre og søsken kommer på middags besøk. Om dette får jeg vite kanskje 3-4 timer før da legger jeg kylligen i varmt vann Ts Anonymkode: c9bed...a42 Må være spesielt forsiktig med kylling. Jeg hadde aldri i verden tint kylling i varmt vann. Det ytterste laget som tines først, blir liggende lunkent i 3-4 timer. Ved så kort varsel, kan dere vel lage annen mat? Vi tiner store kjøttstykker osv i kjøleskapet. Kan ta to dager hvis det er stort. Har vi dårlig tid, legger vi det på benken, men gjør det ikke med kylling.
AnonymBruker Skrevet 13. august #13 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg tiner enten i vannbad et par timer før bruk eller i kjøleskap natten over. Ingen mat som skal være kjølig får overnatte på benken, det er jo å be om at det skal bli fordervet. Anonymkode: 0f376...f0a Fordervet?? 😂 Eller bedervet Anonymkode: a1bb8...43d
AnonymBruker Skrevet 14. august #14 Skrevet 14. august AnonymBruker skrev (21 timer siden): "Får vite" hva mannen og barna ønsker til middag i morgen. Noen ganger får jeg vite at mine foreldre og søsken kommer på middags besøk. Om dette får jeg vite kanskje 3-4 timer før da legger jeg kylligen i varmt vann Ts Anonymkode: c9bed...a42 "Nei, barn, vi kan ikke ha kylling i morgen, for den tar så lang tid å tine. Men vi kan ha kylling i overimorgen i stedet. I morgen har jeg planlagt torsk". "Åja, kommer dere om to timer? Det var kort varsel, så det blir nok tomatsuppe eller en salat eller noe". Evt kan du tine den i mikroen. Senest idag tinte jeg pølser i mikroen, hadde glemt å ta dem opp fra fryseren i går. Anonymkode: 8df78...84a 1
AnonymBruker Skrevet 14. august #15 Skrevet 14. august Får virkelig håpe at du ikke blir skikkelig sjuk en dag. Bakterier i kylling er ganske hissige så du må bare legge opp middagen etter kyllingen og hvordan tine den på en trygg måte. Helst i kjøleskap til den er tint eller legge helle kyllingen i kaldt vann til den er tint. Anonymkode: 2ab77...6ab
AnonymBruker Skrevet 14. august #16 Skrevet 14. august AnonymBruker skrev (På 13.8.2025 den 11.36): pakk den inn i noe, og legg den i et iskaldt vannbad. Anonymkode: 35d89...54b Beste løsning om en skal gjøre det raskt👌 Tar ikke mange minuttene det Anonymkode: ed08b...006
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå