Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var klassens kløne, og har veldig dårlige minner fra gymtimene. Gruet meg til hver eneste en av dem. Ble så klart valgt sist hver gang, til og med når det var vennene mine som skulle velge lag. Jeg var barn/ung på 1980 og 1990-tallet.

Jeg fikk aldri barn, så jeg vet ikke hvordan gymtimene er nå? Kan noen med barn fortelle meg? Er gymlærerne "bedre" nå enn de var før?

Anonymkode: b1e65...d02

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har heller ikke barn selv, men i følge lærlingene mine er det fremdeles mye volleyball, og lærere som setter karakter etter antall runder på Cooper-testen.

Anonymkode: 8e557...500

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har heller ikke barn selv, men i følge lærlingene mine er det fremdeles mye volleyball, og lærere som setter karakter etter antall runder på Cooper-testen.

Anonymkode: 8e557...500

Høres ut som gymlæreren min fremdeles ikke er pensjonist (eller rettere sagt alle gymlærere jeg noen sinne har hatt) 😂

TS 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Elevene velger ikke lag selv hvertfall

Anonymkode: f5da1...870

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det var godt å høre 🥰

Ts

AnonymBruker
Skrevet

På ungdomsskolen hadde vi 3-4 stasjoner med valgfri aktivitet nesten hver time 3 av de var ballspill (volleyball, basket/innebandy)

Fotball spilte vi kun når vi dro bort på fotballbanen og skjedde knspt (men spilte ifriminutt 3-6 trinn)

Ute var det litt slåball.

Minimalt med turn og apparater, var litt innom friidrett (hoppe høyde og stille lengde)

Har aldri løpt coopertest, aldri løpt langtur (før på vgs) 

Valgfag gym var mer variert og mer fotball og styrketrening (fordi vi var få)

ALDRI noe om å bli valgt sist til noe, du valgte jo selv aktivitet (skal sies at jeg hatet når noen som ellers aldri valgte aktiviteten jeg valgte var med, men det var fordi da fikk jeg så lite ut av det. Dobbelttime i uka med samme aktivitet i årevis gjorde meg god nok til å begynne med aktiviteten i klubb når jeg kom på vgs og universitet (sluttet på mine opprinnelige idretter) så det viser at gymtimer kan gi mye trening. 

Så hvem fikk gode karakterer på ungdomsskolen ? Ganske mange for de fikk jo som meg øve mye på samme aktivitet. Ingen fikk S. De som fikk dårlige karakterer var de som aldri hadde drevet med idrett eller lekt med ball og det var koordinasjonen både med hender og føtter som var utfordrende for det var ingenting  de fikk til bra. Akkurat som de aldri hadde løpt i hele sitt liv, mens vi som drev med idrett på fritiden gjorde det bra i det meste.  Håndball og fotballspillerne var mest allsidige, men siden vi drev med samme så var det et par som ikke drev med idrett som faktisk etterhvert klarte seg veldig bra. 

Gym er jo som mange andre fag, man må jo øve, og mange kommer jo til faget uten noe egenaktivitet. Er litt som de som aldri leser hjemme, blir ikke bedre da.  Noen er nok mindre koordinerte, har litt synsproblem og blir mer som en dyslektiker i norsktimen, men da må det bare mer egeninnsats til!

Anonymkode: 2c100...e52

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Til ...e52:

Det var en god sammenligning det siste du skriver om med dyslektiker i norsktimen. Det har jeg ikke tenkt på før, men det var jo sånn det var å være dårlig i gym. En gymdyslektiker.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Alltid noe å føle seg trist av. Hvordan tror du det er for de som ille skjønner matte, ikke klarer helt elementere logiske oppgaver, de som ilke forstår det sosiale spillet mm? 

Anonymkode: 1c598...09d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Da jeg gikk på skolen var det i alle fall sånn at læreren for eksempel sa at "still dere på en linje, så skal jeg dele opp lag til å spille fotball / håndball"

Og med en gang vi hørte dette, så var det selvfølgelig en del elever som sørget for at de stilte seg annen hver gang. Læreren pekte selvfølgelig på den første personen i linjen og sa EN, deretter pekte hun på nummer to, og sa TO. Deretter gikk hun bortover hele linjen, og sa en, to, en, to, en to, en to, en to, en to, en to, og så videre. Elevene som fikk nummer EN skulle selvfølgelig gå til den ene siden av gymsalen. Samtidig som de med tallet TO, gikk til den andre siden av gymsalen. 

Så elevene fikk på en måte bestemme hvem de ønsket å være på samme lag med, hver gang de fant på dette. Men læreren brydde seg aldri. 

Anonymkode: 21a88...51f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...