AnonymBruker Skrevet 15. august #21 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (16 timer siden): Kan jeg få spørre hvor høy du er? Og hva gjorde du for å klare å beholde vekten i 6 år?🙂 Jeg har gått ned mye tidligere i livet, men gikk opp igjen (mange årsaker blant annet medisin pga en sykdom jeg har, men også emosjonell spising) Syns det er vanskelig å starte vektnedgang på nytt igjen siden hva er vitsen hvis jeg skal gå opp igjen etter noen få år. Noen råd? 😌 Anonymkode: 977a0...aed Jeg er 170 cm og har vært 70 kg +/- noen par kilo, i 6 år. Slanket meg for siste gang da. Jeg har gått opp og ned i vekt mange ganger, men forskjellen denne gang er at jeg har lagt det meste av innsatsen på vedlikehold. Har gått ned før på ulike dietter, nå spiser jeg ganske likt som da jeg slanket meg. Faktisk litt usikker på hva jeg veide på mitt største, men tror nok det var over 100 kg. Unngikk å veie meg fordi jeg ikke ville se et tresifret tall på vekten. Emosjonell spising har jeg også slitt med. Har gått i behandling for overspising. Men jobben med å gå ned i vekt har jeg gjort selv. Kan ikke tilby kostholdsråd fordi jeg ikke følger en bestemt diett. Mye fokus på at hodet skal stole på at kroppen er mett når jeg er på normalvekt, og at sultfølelse er normalt og ikke farlig. Jeg er veldig glad i god mat, men overspising er ikke matglede, det er destruktivt. Anonymkode: f52b0...7aa 2
Saima Skrevet 15. august Forfatter #22 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg er veldig glad i god mat, men overspising er ikke matglede, det er destruktivt. Anonymkode: f52b0...7aa Veldig enig, og maten smaker desto bedre når jeg klarer å begrense meg🙏 1
AnonymBruker Skrevet 15. august #23 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (På 14.8.2025 den 7.25): Nei det er ikke nødvendig. Selv lå jeg i følge KMI i grenseland til «overvektig» da jeg konkurrerte i fitness. Da hadde jeg altså en kroppsfettprosent på ca 10%. KMI er «ubrukelig» på individnivå og har aldri vært ment brukt på individnivå. Anonymkode: 4b152...be2 Neida, BMI er et helt ok mål på om vekten øker risiko for helseutfordringer. Selv i et så ekstremt tilfelle som deg, så var du jo innafor. Rett utenfor normal BMI, i begge ender av skalaen, er også helt ok. Hvilken BMI har du nå når du ikke konkurrerer da? Det er jo det du har til vanlig du må gå ut fra. Normal BMI strekker seg over 20kilo, det er ikke et strengt mål egentlig. Også er det jo sånn at jo lenger unna normal BMI, i begge retninger, jo større risiko for helsa. Også er vi frie mennesker med egen vilje, så dersom man foretrekker en livsstil som gir fedme, så er det helt lov å ikke gjøre store endringer også. Anonymkode: 50840...a32
AnonymBruker Skrevet 15. august #24 Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (På 14.8.2025 den 7.48): Jeg er 153 cm og måtte veid 58 kg for å ha "normalvektig" BMI. For meg høres det veldig lite ut. Jeg synes min idealvekt er på 60-65 kg. Jeg trener fire ganger i uka, inkludert styrke, og det er viktigere for meg å være fornøyd med hvordan kroppen ser ut og å føle meg sunn og aktiv, enn hva jeg veier og hva BMI er. Anonymkode: fe01e...5bb 58 kg lite på 153 cm?? Jeg er 7 cm høyere enn deg og 10 kg lettere. Ser slank ut, men ikke avmagret Anonymkode: ee0f9...9c5 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå