Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at hvis en har BMI på 25 og vil ha en BMI på 23 så er det en mye mindre forandring som gjør at jeg tror det er enklere å holde vekta enn pasientene til den legen. Det har jo med at det er en mindre omveltning av vaner for den som vil gå ned mindre i vekt (og være der). Selv gikk jeg ned 4-5 kg etter råd fra gyn da jeg akkurat var over grensen til overvekt, og selv etter et svangerskap for et halvt år siden, er jeg nede på den vekten igjen, fordi det har med at jeg har skjønt at jeg ikke kan spise to brødskiver til frokost og to brødskiver til lunsj, og har halvert det. Jeg vet også at det ikke er farlig å være sulten. Når jeg er ferdig å amme tenker jeg å begynne med 16:8 igjen da jeg opplever det som svært effektivt for å holde meg slank. 

Anonymkode: e740f...f98

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det har mer å si hvordan kroppen din legger fettet. Dersom du er jevnt fordelt eller lett legger på deg rundt midjen er det viktig å tenke på KMI. Mens om du hovedsaklig har det rundt baken, så er det mindre viktig? Jeg bare synser her, men midjefettet er farligere enn rundt baken.

Anonymkode: b537c...dec

• Nyttig 3
Skrevet

Ja, det er klart det kan være forskjellig fra person til person, vi er jo mennesker og ikke maskiner😊 Men jeg syns likevel det var fornuftige råd, og slenger med en til artikkel som er om "hvordan gå ned i vekt og holde vekta stabil", for det kan også være en utfordring. Jeg har sansen for Hjelmesæth, syns har er tydelig og klar i tale, og har solid erfaring med både forskning og klinisk arbeid.

https://www.helsedirektoratet.no/om-oss/rad-og-utvalg/nasjonalt-rad-for-ernaering/Hvordan gå ned i vekt - holde stabilt - Ekspertuttalelse Nasjonalt råd for ernæring.pdf/_/attachment/inline/3957cf36-213c-400b-88d5-d56bcb223f7b:67607820c149495823a4706e5a7475b9c8ebe601/Hvordan gå ned i vekt - holde stabilt - Ekspertuttalelse Nasjonalt råd for ernæring.pdf

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror mest denne oppfordringen handler om en lege i et helsevesen som er belastet av fedmerelatert sykdom, og på befolkningsnivå er desperate etter å snu utviklingen. Og på befolkningsnivå er dette et godt råd. "Ikke bli tjukkere, BMI på 30 er mindre kritisk enn BMI på 40". 

Jeg har hatt fedme, og for meg og mange med stor overvekt så unngår vi å veie oss når vi er på vårt største. Jeg klarte aldri å bli komfortabel med den store kroppen, og det for meg å "holde vekten" ville være et prosjekt på samme måte som å jobbe for å gå ned i vekt. Jeg ville ikke jobbe for å holde meg på en vekt som tilsvarte fedme, det ga ikke mening. 

Normalvekt var målet mitt. Har gått fra BMI 32 til 24. Jeg kunne fint stoppet på 27, følte meg fin da, men det var noe med den mentale gevinsten i å kalle meg "normalvektig" som gjorde at ville under 25. I tillegg til at følelsen av å være i en lettere kropp, sånn fysisk, var så god mtp trening. Har holdt vekten i 6 år, og har aldri vært fristet til å gå ned mer. Jeg liker å ha litt former og syns det er relativt greit å holde meg på 70 kg (BMI 24). 

Men alt innenfor normalvekt er bare kosmetisk. Da handler det om andre ting enn helse.

Anonymkode: f52b0...7aa

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel også ikke nødvendigvis anbefalt å gå ned fra overvekt om en er uten risikofaktorer. Det kan bli et evig slit å holde vekta. Da er det bedre å fokusere på å ikke gå mer opp. 

Anonymkode: 2ea63...815

AnonymBruker
Skrevet

Slik jeg har forstått det vil det være svært urealistisk med en BMI på 25 og under når man fra før har hatt en BMI på for eksempel 40. Det gir også mening. Det er slit nok for kroppen å være overvektig, men det er også et slit å gå ned i vekt og holde vekta. 

Selv har jeg en BMI på 35. Jeg vil bli sjeleglad om jeg kommer meg under 30. Og jeg har ikke som mål å komme innenfor normalvektig, men heller være lettere overvektig. Til syvende og sist er det viktigst at jeg føler meg bra og har bedre helse enn nå. 

Anonymkode: c6a96...6e3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Slik jeg har forstått det vil det være svært urealistisk med en BMI på 25 og under når man fra før har hatt en BMI på for eksempel 40. Det gir også mening. Det er slit nok for kroppen å være overvektig, men det er også et slit å gå ned i vekt og holde vekta. 

Selv har jeg en BMI på 35. Jeg vil bli sjeleglad om jeg kommer meg under 30. Og jeg har ikke som mål å komme innenfor normalvektig, men heller være lettere overvektig. Til syvende og sist er det viktigst at jeg føler meg bra og har bedre helse enn nå. 

Ja, det er et "slit" for kroppen å være overvektig, men det er ikke et "slit" for selve fysikken å gå ned i vekt. Tvert imot. Jeg har gått ned 32 kg og kroppen min følte seg mindre og mindre slitsom for hvert kilo jeg hadde å bære på. Leddene mine ble mindre og mindre slitne, hormonene stabiliserte seg, blodsukkeret stabiliserte seg, hjerte og karsystemet tålte mer bevegelse. Jeg trente ikke i starten, men etter de første 10 kiloene kunne jeg plutselig gå opp de 3 etasjene på jobb uten å bli sliten. Pulsklokken som tidligere viste makspuls på å gå i trapp viste plutselig mye lavere puls. Uten at jeg hadde trent, jeg bare beveget meg mer fordi det var mindre slitsomt å bevege seg. Å være stor er fryktelig belastende for hjertet. 

Men jeg er helt enig i at det er et stort mentalt slit å gå ned i vekt. Og psyken er også en del av kroppen. Jeg forstår godt at det ikke føles verdt det, og at legens råd her er et godt råd. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi vet jo ikke hele bakhistorien til alle som skriver her heller. Kanskje har man hatt en grunn til at man har gått opp en del i vekt, løst problemet, og ønsker seg tilbake til der man var før.

Jeg har for eksempel vært deprimert i mange år, gått i behandling, vært innlagt, fått div medisiner som er kjent for å gi økt matlyst og dermed øke vekta. Gikk fra nedre sjikte av normalvekt til fedme. Nå trapper jeg ned på medisiner, og har lyst til å kunne gå inn på H&M og passe inn i klærne jeg liker. Regner med at jeg må være litt nærmere normalvekt da fordi jeg er høy. Jeg blir veldig lei meg av å prøve på største størrelse i de fleste butikker og fortsatt ikke få det til å passe. I tillegg kjenner jeg at jeg er i ekstremt dårlig fysisk form, og er redd for å få livsstilssykdommer på toppen av en fragil psyke. Har jobba beinhardt for å bli frisk I hodet, føles naturlig å gjøre det samme med kroppen.

Men jeg er helt med på at det er en evig motbakke å ikke rase opp i vekt igjen. Det har jeg jo opplevd selv! Man må gjøre det på en måte hvor man føler at man kan fortsette å leve på samme måte resten av livet. 

Anonymkode: e7080...578

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Vi vet jo ikke hele bakhistorien til alle som skriver her heller. Kanskje har man hatt en grunn til at man har gått opp en del i vekt, løst problemet, og ønsker seg tilbake til der man var før.

Jeg har for eksempel vært deprimert i mange år, gått i behandling, vært innlagt, fått div medisiner som er kjent for å gi økt matlyst og dermed øke vekta. Gikk fra nedre sjikte av normalvekt til fedme. Nå trapper jeg ned på medisiner, og har lyst til å kunne gå inn på H&M og passe inn i klærne jeg liker. Regner med at jeg må være litt nærmere normalvekt da fordi jeg er høy. Jeg blir veldig lei meg av å prøve på største størrelse i de fleste butikker og fortsatt ikke få det til å passe. I tillegg kjenner jeg at jeg er i ekstremt dårlig fysisk form, og er redd for å få livsstilssykdommer på toppen av en fragil psyke. Har jobba beinhardt for å bli frisk I hodet, føles naturlig å gjøre det samme med kroppen.

Men jeg er helt med på at det er en evig motbakke å ikke rase opp i vekt igjen. Det har jeg jo opplevd selv! Man må gjøre det på en måte hvor man føler at man kan fortsette å leve på samme måte resten av livet. 

Anonymkode: e7080...578

Det er veldig synd medesiner gjør noe vanskeligere når ting allerede er så vanskelig. 

Å finne en vane er veldig lurt. Kan være du av å trappe ned på medesinene går ned om du ikke har samme behov uten dem som på dem. Ikke depresjons medesiner, men jeg gikk opp mye av noen p piller og så ned igjen da jeg slutte. Men vet jo ikke, noen nye vaner kan man ha fått og så blir vi eldre også. Men! Lykke til, du finner ut av det og husk du er bra nok nå også, selv om jeg unner deg å kunne handle klær i butikken uten å slite med å finne noe. Og bedre helse.

God bedring ❤️ 

Anonymkode: 8fa7d...c33

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei det er ikke nødvendig.

Selv lå jeg i følge KMI i grenseland til «overvektig» da jeg konkurrerte i fitness. Da hadde jeg altså en kroppsfettprosent på ca 10%. 

KMI er «ubrukelig» på individnivå og har aldri vært ment brukt på individnivå.

Anonymkode: 4b152...be2

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Selv lå jeg i følge KMI i grenseland til «overvektig» da jeg konkurrerte i fitness. Da hadde jeg altså en kroppsfettprosent på ca 10%. 

Nå er det fåtallet som har så mye muskler at dette er en utfordring. For de fleste er nok KMI relativt korrekt som målingsinstrument. 

Anonymkode: ba9da...7c2

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Saima skrev (18 timer siden):

Ja, det er klart det kan være forskjellig fra person til person, vi er jo mennesker og ikke maskiner😊 Men jeg syns likevel det var fornuftige råd, og slenger med en til artikkel som er om "hvordan gå ned i vekt og holde vekta stabil", for det kan også være en utfordring. Jeg har sansen for Hjelmesæth, syns har er tydelig og klar i tale, og har solid erfaring med både forskning og klinisk arbeid.

https://www.helsedirektoratet.no/om-oss/rad-og-utvalg/nasjonalt-rad-for-ernaering/Hvordan gå ned i vekt - holde stabilt - Ekspertuttalelse Nasjonalt råd for ernæring.pdf/_/attachment/inline/3957cf36-213c-400b-88d5-d56bcb223f7b:67607820c149495823a4706e5a7475b9c8ebe601/Hvordan gå ned i vekt - holde stabilt - Ekspertuttalelse Nasjonalt råd for ernæring.pdf

Til de som ikke klikker på linker'

Det står at man ikke bør slanke seg hvis BMI er mellom 25 og 29.9.

🙂

Anonymkode: 2aec7...348

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 153 cm og måtte veid 58 kg for å ha "normalvektig" BMI. For meg høres det veldig lite ut. Jeg synes min idealvekt er på 60-65 kg. Jeg trener fire ganger i uka, inkludert styrke, og det er viktigere for meg å være fornøyd med hvordan kroppen ser ut og å føle meg sunn og aktiv, enn hva jeg veier og hva BMI er.

Anonymkode: fe01e...5bb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Nå er det fåtallet som har så mye muskler at dette er en utfordring. For de fleste er nok KMI relativt korrekt som målingsinstrument. 

Anonymkode: ba9da...7c2

KMI ble utviklet på 1830-tallet av en matematiker som en del av hans arbeid med å studere befolkningers fysiske kjennetegn. Han ønsket å finne en enkel måte å beskrive forholdet mellom vekt og høyde for å analysere trender i befolkningen, ikke for å vurdere individuelle helsetilstander, overvekt etc. og hensikten med KMI har aldri vært slik den i dag nesten 200 år senere brukes av enkeltindivider for slankehensikt.

KMI var ment som et demografisk mål for å sammenligne kroppsbygning på tvers av grupper.
Formelen (vekt i kg delt på høyden i meter i kvadrat) var enkel å bruke og krevde kun grunnleggende målinger, noe som gjorde den praktisk for store befolkningsstudie, som er hele grunnlaget for KMI som «verktøy». KMI er et et verktøy brukt for å måle generelle trender i store befolkningsgrupper, enten nasjonalt men også

KMI brukes som en ytterst grov indikator for å identifisere potensielle vektrelaterte helserisikoer i befolkningen, som diabetes type 2, hjerte- og karsykdommer eller høyt blodtrykk. Ikke for å fortelle Kari eller Per at de må slanke seg 6 kilo for å være sunn.

KMI brukes utover dette i epidemiologiske studier for å korrelere vekt med helseresultater, som dødelighet eller sykelighet, men da kombineres det med andre mål for mer nøyaktighet da KMI aleneikke er grunnlag nok for noe annet en statistikk.

Selv om KMI er nyttig på befolkningsnivå, er det mindre egnet for individuelle vurderinger, da det ikke tar hensyn til kroppssammensetning, muskelmasse, alder, kjønn eller etniske forskjeller. Derfor brukes det ofte sammen med andre målinger, som midjeomkrets eller kroppsfettprosent, for mer presise helsevurderinger. Disse vil deg langt mer nyttig informasjon en hva KMI er. 

KMI flere begrensninger som gjør det mindre nyttig som et verktøy for individuell vektnedgang. Den mangler fullstendig nyansering av kroppssammensetning: KMI skiller ikke mellom muskelmasse, fett, bein eller vann i kroppen og nei, det handler ikke bare om at «få har så mye muskler». Mange personer kan ha høy KMI og bli klassifisert som overvektig, selv om de er sunne og har lavt kroppsfett.

KMI tar ikke hensyn til alder, kjønn, etnisitet eller genetiske faktorer. For eksempel kan personer med asiatisk bakgrunn ha høyere helserisiko ved lavere KMI enn kaukasiere, noe KMI ikke fanger opp.

En person kan ha en "normal" KMI, men fortsatt ha usunne vaner eller høyt kroppsfett, mens en person med høy KMi kan være metabolsk frisk. KMI alene sier lite om faktisk helsetilstand.

For individuell vektnedgang er det bedre å bruke mål som kroppsfettprosent, midjemål, styrke, energinivå eller helsemarkører som blodsukker og kolesterol, sammen med personlig tilpassede planer for kosthold og trening.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gjelder det for dem som veier lite også? Ligger selv i kategorien «undervekt» på KMI, men ser helt normalt tynn ut. Har vært tynn hele livet. Lite muskelmasse og spinkelt bygd fra naturens side. Frisk og rask.  Men bør man da presse seg opp i vekt for å havne i «normalområdet» på KMI? 

Anonymkode: 29da5...9bd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det fir ikke mening for meg. Kjenner flere som har lagt om livsstilen og gått ned fra fedme til normalvekt. Felles for dem alle var at de gikk rundt og trodde de hadde «lav forbrenning» og at de trodde de spiste mindre enn de faktisk gjorde. Å bytte om til råvarebasert kosthold og finne treningsglede gjorde likevel at kiloene raste av og har forblitt av.

Det er ekstremt uvanlig å ha så mye muskelmasse og så lav fettprosent at BMI ikke kan brukes.

Til de som ikke klikker på linker'

Det står at man ikke bør slanke seg hvis BMI er mellom 25 og 29.9.

🙂

Anonymkode: 2aec7...348

Hvorfor ikke? Jeg slanker meg stadig fra BMI 21 og ned til 19-20 igjen. Hver gang vekta går opp til 21 gjør jeg små endringer for å passe på at den ikke går opp mer. Etter jeg fødte var jeg oppe i 25,5 i BMI, men ved å begynne å spise og trene normalt igjen gikk jeg tilbake til BMI 20 i løpet av 9 måneder.

Jeg er 45 og veier det samme som da jeg var 15…

Anonymkode: 7fa6d...5fc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

.  Men bør man da presse seg opp i vekt for å havne i «normalområdet» på KMI? 

Det bør man selvfølgelig ikke gjøre utelukkende basert på KMI. På samme måte som ikke skal slanke seg utelukkende basert på KMI.

Det du kan gjøre er å bestille en legetime for en kontroll 😊

Hvis du er tynn og «spinkel» og ønsker å sjekke om du er sunn og frisk, er det flere prøver og målinger som kan gi et helhetlig bilde av helsetilstanden din. Du trenger ikke å be om disse konkret, da legen din vet hva som burde «sjekkes opp».

Blodprøver kan gi innsikt i generell helse, ernæringsstatus og organfunksjon. Legen bestiller sikkert en blodstatus (hemoglobin, hematokrit, hvite blodlegemer), Sjekker for anemi, som kan være vanlig hos tynne personer hvis de har lavt inntak av jern eller andre næringsstoffer. Jernstatus, Vitamin D, Vitamin B12 og folat. I hvert fall om du har et begrenset kosthold (f.eks. vegetarisk/vegansk). 

videre vil legen din garantert sjekke
blodsukker (glukose, HbA1c): En lege vil i tilfeller med spørsmål om under eller overvekt alltid sjekke for unormalt blodsukkernivå, som kan indikere metaboliske problemer. skjoldbruskkjertelens funksjon, da både over- og underaktiv skjoldbruskkjertel kan påvirke vekt.
Lever- og nyrefunksjon (ALAT, ASAT, kreatinin) og ta en Lipidprofil (kolesterol, HDL, LDL, triglyserider).

Alle disse prøvesvarene vil være viktig for om du anbefales å gjøre noen drastiske endringer kostholdsmessig.

Utover disse prøvene så er det lurt å måle kroppsfettprosent, også når du er tynn.
Legen din har mulig kroppsanalysevekt. Ellers så tar hen en hudfoldmåling. Har du økonomi til det, så kan en DEXA-skanning gi mye informasjon. Evt kan du gå til innkjøp av en «body-pod». Body pod er den som vil gi deg mest nøyaktige målinger blant apparater til hjemmebruk og andres som et av få slternstivermtil en DEXA-skanning. Dette hjelper med å vurdere om du har tilstrekkelig fettmasse, For lav fettprosent er også usunt😊

Midjeomkrets er også noe legen din vil gjøre på en slik kontroll. Selv hos tynne personer kan midjemål gi indikasjoner på visceralt fett. Det er tross alt dette fettet man først og fremst ønsker å kvitte seg med 😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det bør man selvfølgelig ikke gjøre utelukkende basert på KMI. På samme måte som ikke skal slanke seg utelukkende basert på KMI.

Det du kan gjøre er å bestille en legetime for en kontroll 😊

Hvis du er tynn og «spinkel» og ønsker å sjekke om du er sunn og frisk, er det flere prøver og målinger som kan gi et helhetlig bilde av helsetilstanden din. Du trenger ikke å be om disse konkret, da legen din vet hva som burde «sjekkes opp».

Blodprøver kan gi innsikt i generell helse, ernæringsstatus og organfunksjon. Legen bestiller sikkert en blodstatus (hemoglobin, hematokrit, hvite blodlegemer), Sjekker for anemi, som kan være vanlig hos tynne personer hvis de har lavt inntak av jern eller andre næringsstoffer. Jernstatus, Vitamin D, Vitamin B12 og folat. I hvert fall om du har et begrenset kosthold (f.eks. vegetarisk/vegansk). 

videre vil legen din garantert sjekke
blodsukker (glukose, HbA1c): En lege vil i tilfeller med spørsmål om under eller overvekt alltid sjekke for unormalt blodsukkernivå, som kan indikere metaboliske problemer. skjoldbruskkjertelens funksjon, da både over- og underaktiv skjoldbruskkjertel kan påvirke vekt.
Lever- og nyrefunksjon (ALAT, ASAT, kreatinin) og ta en Lipidprofil (kolesterol, HDL, LDL, triglyserider).

Alle disse prøvesvarene vil være viktig for om du anbefales å gjøre noen drastiske endringer kostholdsmessig.

Utover disse prøvene så er det lurt å måle kroppsfettprosent, også når du er tynn.
Legen din har mulig kroppsanalysevekt. Ellers så tar hen en hudfoldmåling. Har du økonomi til det, så kan en DEXA-skanning gi mye informasjon. Evt kan du gå til innkjøp av en «body-pod». Body pod er den som vil gi deg mest nøyaktige målinger blant apparater til hjemmebruk og andres som et av få slternstivermtil en DEXA-skanning. Dette hjelper med å vurdere om du har tilstrekkelig fettmasse, For lav fettprosent er også usunt😊

Midjeomkrets er også noe legen din vil gjøre på en slik kontroll. Selv hos tynne personer kan midjemål gi indikasjoner på visceralt fett. Det er tross alt dette fettet man først og fremst ønsker å kvitte seg med 😅

Takk for mye god informasjon! Har vært hos fastlegen, og alle prøver var normale bortsatt fra litt lav på jernstatus. Litt rart egentlig, for jeg spiser mye animalsk, bl a rødt kjøtt. Ba legen spesielt sjekke for evt høyt stoffskifte, men det var normalt. Har begynt å ta litt jerntabletter (på eget initiativ). Legen sa jeg med fordel kunne gå opp 5 kg, og at jernstatusen antakelig skyldes at jeg er litt undernært. Spiser meg mett på et råvarebasert kosthold hver dag, og mye fett, så om jeg skal klare å gå opp 5 kg, så må jeg nok legge til godteri, junk og hvetebakst, og det har jeg ikke lyst til. Blir oppblåst og uvel av for mye hvete og deigmat.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg tror mest denne oppfordringen handler om en lege i et helsevesen som er belastet av fedmerelatert sykdom, og på befolkningsnivå er desperate etter å snu utviklingen. Og på befolkningsnivå er dette et godt råd. "Ikke bli tjukkere, BMI på 30 er mindre kritisk enn BMI på 40". 

Jeg har hatt fedme, og for meg og mange med stor overvekt så unngår vi å veie oss når vi er på vårt største. Jeg klarte aldri å bli komfortabel med den store kroppen, og det for meg å "holde vekten" ville være et prosjekt på samme måte som å jobbe for å gå ned i vekt. Jeg ville ikke jobbe for å holde meg på en vekt som tilsvarte fedme, det ga ikke mening. 

Normalvekt var målet mitt. Har gått fra BMI 32 til 24. Jeg kunne fint stoppet på 27, følte meg fin da, men det var noe med den mentale gevinsten i å kalle meg "normalvektig" som gjorde at ville under 25. I tillegg til at følelsen av å være i en lettere kropp, sånn fysisk, var så god mtp trening. Har holdt vekten i 6 år, og har aldri vært fristet til å gå ned mer. Jeg liker å ha litt former og syns det er relativt greit å holde meg på 70 kg (BMI 24). 

Men alt innenfor normalvekt er bare kosmetisk. Da handler det om andre ting enn helse.

Kan jeg få spørre hvor høy du er? Og hva gjorde du for å klare å beholde vekten i 6 år?🙂

Jeg har gått ned mye tidligere i livet, men gikk opp igjen (mange årsaker blant annet medisin pga en sykdom jeg har, men også emosjonell spising) Syns det er vanskelig å starte vektnedgang på nytt igjen siden hva er vitsen hvis jeg skal gå opp igjen etter noen få år. Noen råd? 😌

Anonymkode: 977a0...aed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...