AnonymBruker Skrevet 13. august #1 Skrevet 13. august I dag skal alle mæle sin egen kake, det handler om meg og mine før noe annet for de aller fleste ente det er i vennskap, sosiale relasjoner eller i familielivet og parforholdet - hvis du ikke føler du er verdsatt er det alle andre det er noe galt med, og man drar gjerne frem ting som "manglende respekt for meg som person" når man skal argumentere for sitt syn, men hva med den alminnelige folkeskikken? Hvor er den? Hva legger du i folkeskikk? Har du en solid dose slik du ser det eller er du som individ viktigere? Om man spør AI sier denne at: Folkeskikk handler om sømmelig oppførsel og normer for vanlig adferd i et samfunn. Det er et sett med uskrevne regler for hvordan man bør oppføre seg i sosial omgang, som å vise hensyn, respekt og høflighet ovenfor andre. Mer spesifikt kan folkeskikk omfatte alt fra hvordan man oppfører seg når man spiser, som å vie at man evner god bordskikk i form at ting som å bruke bestikk riktig og ikke slurpe til normal høflighet som å si hei, takk, holde åpne dører for andre og vise mennesker generell reskept, til det å hensynsta andre foran seg selv, se deres behov og ikke opptre krenkende - og her gjelder også den digitale verden, der har mange tydeligvis mye å gå på akkurat på folkeskikken (nettmobbing, trolling, spamming osv) Respekt for andres eiendom er en ting som mange mangler og gjerne bruker "retten til fri ferdsel" som argument, selv om denne gjelder utmark og ikke privat grunn. Folkeskikken handler også om å ikke ta seg til rette med noe som ikke er ens eget, og å vise respekt for andres grenser. Folkeskikk kan variere fra kultur til kultur og fra generasjon til generasjon, men det grunnleggende prinsippet om å vise respekt og hensyn for andre er universelt. Så - hvis du skal se deg selv i speilet, ærlig og grundig; vil du si du har folkeskikk? Det er kanskje spesielt synlig nå foran stortingsvalg at folkeskikken er på tilbakegang, politikere og journalister glemmer seg bort for å få frem sine poenger, for å oppnå sine mål - det er et spill politisk, men burde de ikke ha folkeskikk i bunnen, disse som skal ta valg på våre vegne? Og vi som vanlige folk som skal stemme - bør ikke vi ha folkeskikk nok til ikke å angripe naboen som har en annen mening enn oss selv? Så - har du folkeskikk? Anonymkode: 033df...35e
Tubaluba Skrevet 13. august #2 Skrevet 13. august (endret) Kanskje du kan starte med deg selv; har du folkeskikk? (Ikke frekt ment). Endret 13. august av Tubaluba 3
AnonymBruker Skrevet 13. august #3 Skrevet 13. august Tubaluba skrev (1 time siden): Kanskje du kan starte med deg selv; har du folkeskikk? (Ikke frekt ment). Jeg anser meg selv som en som tenker før jeg prater, en som tar andres ve og vel med i beregningen og en som overholder vikeplikten både i trafikken og ellers, man har kanskje forkjørsrett men ikke påkjørsrett så ja, jeg vil påstå jer har folkeskikk. Jeg har respekt for mennesker, også de som oppfører seg respektløst, og anser "nei" som et fullverdig svar uansett situasjon, ett som ikke gir rom for diskusjoner selv om jeg ikke liker svaret - jeg prater ikke med mat i munnen og jeg avbryter ikke mennesker men venter til de er ferdig også når jeg er uenig, og oftere enn å diskutere lar jeg være. Så jeg vil så absolutt si jeg har folkeskikk, men jeg ser både på jobb og privat at denne folkeskikken oftere og oftere må vike for "jeg tanken" hos andre og at flere og flere mangler grunnleggende basale greier som for eksempel å spise med munnen lukket.. Anonymkode: 033df...35e
AnonymBruker Skrevet 13. august #4 Skrevet 13. august Nei, jeg har nok ikke så god folkeskikk. Jeg spiser pent, men bruker ikke bestikket korrekt. Som ekstremt høyrehendt har jeg ikke sjans i havet til å treffe kjeften med gaffelen i venstre hånd, men jeg tenker det er bedre at folk blir fornærmet over at jeg har gaffelen i høyre hånd enn at jeg stikker ut et øye ved middagsbordet. At gaffel skal i venstre er uansett en ulogisk og latterlig tradisjon. Jeg er heller ikke så glad i typiske «How are you?» spørsmål der man er forventet å lyve og svare «Bare bra! Og du?» uavhengig av hvordan man har det og hvor ingen egentlig bryr seg om svaret, bare spørsmålet de stiller. Sånn utenom folkeskikk som for meg ikke gir mening, er jeg relativt snill og grei, høflig og respektfull overfor andre. Anonymkode: 3fdc9...c9f
Tubaluba Skrevet 13. august #5 Skrevet 13. august For min del så syns jeg at dette med å spise med lukket munn er en bagatell, sammenlignet med det å være grunnleggende snill mot folk rundt seg. (Jeg registrerer det, men tenker ikke mer over det). Tror det ofte har mer med uoppmerksomhet enn folkeskikk å gjøre. Jeg legger fort merke til folk med dårlig folkeskikk; de som presser seg frem overalt, snakker høyt og lenge, slarver om andre og sniker om de kan. Mener jo selv at jeg ikke er sånn, men det mener kanskje de fleste om seg selv...? 3
AnonymBruker Skrevet 13. august #6 Skrevet 13. august Folkeskikk er å ikke være selvsentrert i sosiale sammenheng. Tenk på den andre før deg selv. Simpelt. Er perfekt om man omgås andre som har samme mentalitet. Anonymkode: 95b57...43e 1
AnonymBruker Skrevet 14. august #7 Skrevet 14. august Jeg har en venninne som er veldig snill, men mangler folkeskikk. Merker det aller best når vi er ute og reiser sammen. Eksempler: - Vi deler alltid hotellrom. Hvis kun 1 av sengene har nattbord, løper hun i full fart bort og kaprer det. - Hun hjelper sjelden til borte hos andre, men forventer at andre hjelper til hjemme hos henne. - Hun er veldig glad i å bli påspandert, men spanderer sjelden selv. - Skal vi sitte sammen ved et bord, tar hun alltid den siden som har best utsikt. Anonymkode: 501ae...427
AnonymBruker Skrevet 14. august #8 Skrevet 14. august AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Jeg har en venninne som er veldig snill, men mangler folkeskikk. Merker det aller best når vi er ute og reiser sammen. Eksempler: - Vi deler alltid hotellrom. Hvis kun 1 av sengene har nattbord, løper hun i full fart bort og kaprer det. - Hun hjelper sjelden til borte hos andre, men forventer at andre hjelper til hjemme hos henne. - Hun er veldig glad i å bli påspandert, men spanderer sjelden selv. - Skal vi sitte sammen ved et bord, tar hun alltid den siden som har best utsikt. Anonymkode: 501ae...427 det du beskriver er vel mer egoisme, og egoisme er ofte et tegn på manglende forståelse for andre som kanskje er manglende folkeskikk, men kan man være snill om man er egoistisk? Anonymkode: 033df...35e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå