AnonymBruker Skrevet 13. august #1 Skrevet 13. august Etter din mening: hva vil du betegne som en lett jobb? Hva er en enkel jobb og hva er en FYSISK lett jobb? Hva er så en krevende jobb? Og hva er en fysisk krevende jobb? Anonymkode: 37c5f...b3d
AnonymBruker Skrevet 13. august #2 Skrevet 13. august Jeg vil ikke nødvendigvis si de mest krevende jobbene er de som er utelukkende fysisk tunge. De mest krevende jobbene er de med mye stress og ansvar. Der små feil fører til store konsekvenser, tenk ATC(air traffic control, utrolig mye som skjer på en gang små feil får fatale konsekvenser), piloter, leger/kirurger, jordmor osv. Selv om kanskje type jobbe i kullgruve er veldig fysisk tungt og farlig og som sådan og vil være krevende. En lett jobb vil være en uten dette stresset og som heller ikke er farlig (enkelte jobber på oljeplattform er feks risikofylt for den som jobber der). Tenker butikk er noe av det mindre stressende og enkle (særlig klesbutikk, blomsterbutikk osv). Lite ansvar og lite stress. Heller ikke særlig fysisk tungt, ikke risikofylt. Samme med å jobbe i bibliotek. Vil og se for meg jobb som ernæringsfysiolog er ganske rolig ift mange andre roller på sykehuset. I tillegg til at man er stillesittende så kanskje enda mindre krevende enn butikk sånn sett for der står man en del. Anonymkode: df323...34e 1 1
newman01 Skrevet 13. august #3 Skrevet 13. august Vil tro vedlikehold på radiomaster 3-400 meter over bakken kan være både fysisk og psykisk slitsomt for mange. Personlig ville jeg heller klatret 300 meter rett opp en påle enn å jobbe på et eldresenter. En fysisk krevende jobb: Syklist i Tour de France Fysisk lett jobb: TV-kommentator på et skytterstevne.
Knirke Skrevet 13. august #4 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Etter din mening: hva vil du betegne som en lett jobb? Hva er en enkel jobb og hva er en FYSISK lett jobb? Hva er så en krevende jobb? Og hva er en fysisk krevende jobb? Anonymkode: 37c5f...b3d Det er vanskelig å uttale seg om jobber man ikke selv har prøvd, men av de jobbene jeg har hatt: Lett jobb: butikk, resepsjonist. Enkel, men fysisk tung jobb: plukklager, servitør. Noe som er lett for noen kan være vanskelig for andre. Jeg klarer ikke å ha en kjedelig jobb over lang tid, jeg må få brukt hodet 🧠 Krevende jobber tenker jeg er å jobbe under høyt press, høye krav til prestasjoner, samt offentlige opptredner (f.eks politiker). Disse jobbene er skjeldent fysisk tunge. 1
AnonymBruker Skrevet 13. august #5 Skrevet 13. august Lett jobb: Bibliotekar, butikkmedarbeider Fysisk enkel jobb: Influencer, telefonselger Krevende jobb: Det kan være så mangt. Jobber som krever intenst fokus og nøyaktighet, som har stort ansvar, høyt stressnivå, eller emosjonelt krevende. De første yrkene som kommer i hodet er de som jobber i militæret, kirurger, flygere. Fysisk krevende jobber: Bønder, lagerarbeid, bygg og anlegg, helsevesenet. Anonymkode: ff778...1c6 1
AnonymBruker Skrevet 13. august #6 Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Lett jobb: Bibliotekar, butikkmedarbeider Fysisk enkel jobb: Influencer, telefonselger Krevende jobb: Det kan være så mangt. Jobber som krever intenst fokus og nøyaktighet, som har stort ansvar, høyt stressnivå, eller emosjonelt krevende. De første yrkene som kommer i hodet er de som jobber i militæret, kirurger, flygere. Fysisk krevende jobber: Bønder, lagerarbeid, bygg og anlegg, helsevesenet. Anonymkode: ff778...1c6 Helsevesen er både fysisk og psykisk/mentalt krevende. Hvis man er sykepleier, spesialsykepleier eller enkelte typer lege i alle fall. Man har ansvar for liv og død samtidig som man løper rundt som en gal, tunge løft osv. Stami har forskning på at helsevesen generelt har en kombinasjon av ulike som fører til høyt sykefravær . Deriblant høye krav og lav kontroll, fysisk tungt arbeid. I tillegg er det jo som jeg nevnte også krevende mentalt og ha ansvar for behandling der små feil kan ta liv. Vil og legge til at mange tenker umiddelbart på piloter mtp høy stress jobber men jeg tro det er vel så stressende å sitte i tårnet å dirigere trafikken. Har jo hendt ulykker pga feil der også. Stort ansvar og mye som skjer på en gang. Anonymkode: df323...34e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå