Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, så jeg er ung ufør, har ett barn, er 27år. Har bare fullført vg1, ønsker og vurderer å ta sykepleier utdanning men da må jeg jo få meg studiekompetanse. Hvilken vei kan jeg da gå? Koster å ha barn, så ønsker jo at det er så billig som mulig. 

Anonymkode: e86f5...9ad

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ta privateksamen i offentlige vidergående. Da bare leser du på egenhånd og melder deg på eksamen

Men sykepleier når du har fått uføre.  Høres ikke realistisk ut?

Anonymkode: 52a58...9d4

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du kan ta privateksamen i offentlige vidergående. Da bare leser du på egenhånd og melder deg på eksamen

Realistisk eller ikke. Tenker som så at det skader ikke starte med å få studiekompetanse i første omgang. Se hvordan det går, så ta det derfra. 

Ønsker gjerne at det er en fysisk «skole» så jeg kan få hjelp med å forstå fag jeg trenger hjelp med 😊

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er ufør men du skal bli sykepleier? Om ikke dette beviser at ufør blir gitt for lett så vet ikke jeg.

Anonymkode: 4e281...c55

• Liker 6
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Voksenopplæring eller ta opp fag som privatist. Hør med en rådgiver for å finne ut av hvilke fag du trenger å ta. 

Tenk deg litt om når det gjelder valg av utdanning videre. Sykepleieryrket er tøft selv for de uten helseutfordringer. En del av utdanningen består av praksis. Det er mye turnusarbeid i yrket, og man er utsatt for smitte. 

Anonymkode: 30242...d62

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Realistisk eller ikke. Tenker som så at det skader ikke starte med å få studiekompetanse i første omgang. Se hvordan det går, så ta det derfra. 

Ønsker gjerne at det er en fysisk «skole» så jeg kan få hjelp med å forstå fag jeg trenger hjelp med 😊

Det er stor sykepleiemangel. Plassene bør fylles av folk som vil jobbe, ikke uføre som kjeder seg.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med voksenopplæringen i ditt fylke. Du har rett til å få fullført vgs :)

Lykke til!!

Anonymkode: 5d5ec...596

• Liker 1
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du er ufør men du skal bli sykepleier? Om ikke dette beviser at ufør blir gitt for lett så vet ikke jeg.

At hen ønsker og bli sykepleier er vel ikke det samme som at hen ikke har varig nedsatt inntektsevne? Står det noe om 100% stilling? Tenk om ts kan jobbe i dette yrket vi trenger folk i bare 20% , det vil jo hjelpe litt? Og kanskje litt mer og. Ts vil skatte, ts vil få et lite trekk i uføretrygden så det vil være gevinst som felleskapet økonomisk også. I tillegg vil ts sitte igjen med en liten fortjeneste som kanskje gir mindre behov for behovsprøvd støtte. Samt mestringsfølelse, være med, ha noen rutiner. 
absolutt alle partier og nav ønsker at ts skal bruke restarbeidsevnen sin. Du har misforstått både hva varig nedsatt inntektsevne vil si, og hvordan målet med og få ned trygdeavgiftene skal nås. 
tenker du det er best at ts ligger på sofaen og drikker Pepsi Max og røyker rullings hele dagen, fordi det passer bedre inn i hetsetrådene her på kg? 

Anonymkode: 1432f...0b4

• Liker 9
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er stor sykepleiemangel. Plassene bør fylles av folk som vil jobbe, ikke uføre som kjeder seg.

Hva i alle dager mente du her? 😅 

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med voksenopplæringen. Er vel fortsatt gratis tror jeg? Du får neppe noe ekstra støtte av nav når du er ferdig på aap, men det trenger ikke være dyrt. 
lykke til, er supert om du jobber det du klarer i et så viktig yrke hvor vi trenger folk. Fatter ikke de negative kommentaren. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jaggu er det ikke greit! Feil hvis folk blir uføre og ikke kan jobbe og jammen er det feil når de uføre vil prøve å få utdannelse og jobb og! Det sitter jo bare folk rundt om å grubler på hva de kan vri ts til så det blir diskusjon. 

Er ikke det troll så vet ikke jeg! 

Anonymkode: d283e...c1a

• Liker 5
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det har skjedd før. Altså at uføre har utdannet seg til sykepleiere . Det er jo ikke det samme som at alle klarer det, men man kan jo ha drømmer og mål. Starten blir jo studiekompetanse, og da får ts et inntrykk av hvordan hen fungerer som student. Kanskje ts finner ut at sykepleier blir tøft og velger et lettere studie, eller vil jobbe ufaglært i helsetjenesten? Studiekompetanse er jo en super start, og uansett hva det ender med et det bra at ts har fått tilbake noe restarbeidsevne og vil bruke den. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Noen stillinger som sykepleier er mest administrativt.

Dog er praksisen noe man må gjennom og som setter en effektiv stopper for de fleste..

De fleste går flere år og må utlevert sjela si, blir retraumatisert i prosessen og mange forblir sosialklienter fordi det er for tøft.

Jeg er nyskjerrig på hvilken del av prosessen du mener er for lett?

Man kan ha 50% ufør og noe kapasitet igjen.

Du vet så lite om hva som gjelder her,men er kjapt ute med at alle har det for lett. 

Anonymkode: 287b5...c48

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Når du er over 23 år og har minst 5 år med yrkeserfaring, så kan du komme inn med 23/5 regelen ved å ta opp norsk muntlig og skriftlig, matte 1p og 2p, engelsk, naturfag, historie og samfunnsfag.

Anonymkode: c97fe...f55

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jaggu er det ikke greit! Feil hvis folk blir uføre og ikke kan jobbe og jammen er det feil når de uføre vil prøve å få utdannelse og jobb og! Det sitter jo bare folk rundt om å grubler på hva de kan vri ts til så det blir diskusjon. 

Her tror jeg du overvurderer folk.

Anonymkode: ba581...a2c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Du vet ikke så mye om dette skjønner jeg. Enkelte må bli ufør for å kunne få jobb. Og da snakk om å ikke gå gjennom mølla med AAP. 

Anonymkode: c3d6f...3ab

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

En mulighet er å ta utdannelse for å "prøve hodet" og utfordre seg selv og. Fordi det gir mestringsfølelse og det er grunnleggende for et godt liv og pågangsmot. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Når du er over 23 år og har minst 5 år med yrkeserfaring, så kan du komme inn med 23/5 regelen ved å ta opp norsk muntlig og skriftlig, matte 1p og 2p, engelsk, naturfag, historie og samfunnsfag.

Anonymkode: c97fe...f55

23/5 skal på sikt erstattes av 23/6. Kravet om 5 års arbeid blir borte. 23 står for minstealder og 6 står for antall fag som må bestås 🙂

OBS: merk deg at regjeringen har foreslått endringer i opptaksreglene til høyere utdanning. I forslaget vil 23/5-regelen avvikles, og erstattes med 23/6-regelen. Endringen går ut på at du ikke lenger må dokumentere 5 års praksis, men du må være 23 år eller eldre, og ha bestått de 6 fellesfagene. Foreløpig er endringen foreslått innført fra skoleåret 2026/2027.  Kilde: 23/5-regelen | Utdanning.no

Anonymkode: 4aa6a...43c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du mangler da kanskje to år norsk, historie og matte for å få studiekompetanse? Sjekk med opptakskontoret i ditt fylke hvilke muligheter som finnes

Anonymkode: d9414...97e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Helt utrolig, skal ikke være mulig å spørre om noe her.

Jeg kan nok fint gradere uføretrygden min til 50% nå, da situasjonen er mye bedre i helhet. Jeg er mye bedre enn når jeg ble uføretrygdet, har holdt meg stabil der i noen år, der jeg er sikker på at jeg vil komme meg i mellom skole. Deretter vil jeg jo se om jeg fungerer i jobb, men i samme tråd klages det altså på sykepleie mangel samtidig som vi som er trygdet ikke skal prøve en gang 😂

• Liker 1
  • Hjerte 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...