Gå til innhold

Dritpen, dritnydelig, dritvakker, dritflink

Fremhevede innlegg

Gjest Dritten
Skrevet

Jeg begynner å bli temmelig lei av dagens yngre generasjon som sier DRIT i alt som er flott - og dermed ødelegger betydningen i noe som ellers kunne ha vært vakkert.

Det kan da ikke være språklig sett riktig å kalle noe/noen for "dritflink, dritpen, dritnydelig, dritbra, dritskjønn, dritsøt, dritstilig", osv.? :overrasket::forvirret:

Hvorfor gjør de det, hva kommer det av og hva henviser "drit" til?

Hilsen dritten

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

Selvmotsigende uttrykk er jo helt vanlig. For eksempel er det mange som sier at noe er kjempelite eller megalite. :ler:

Skrevet

Nei, drit er noe som er veldig. Dritteit feks!

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Jupp. Språket er i stadig forandring. Vil du væra med, så heng på!

Gjest Gjest
Skrevet

Isåfall vil jeg si i det fine middagsselskapet jeg har tenkt meg til i kveld: "Det var en dritnydelig middag dere har laget til oss". :roll:

Jeg føler faktisk med i utviklingen og vet selvfølgelig at språket endrer seg. Men det er lov til å tenke selv om ting endrer seg. Alt nytt er ikke nødvendigivs riktig eller bra.

Drithilsen fra oppgitt ung person

Gjest Gjest
Skrevet
Nei, drit er noe som er veldig. Dritteit feks!

Hvor står det / hvem har bestemt at "drit" betyr "veldig"?

For meg betyr "drit" èn ting: møkk og bæsj.

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg sier at ting er både dritbra og dødsgodt :)

Hadde med noen venner hjem til mamma og pappa for noen helger siden på middag, og de takket for maten slik, gikk fint det :) Pappa banner vel mer enn de, så om de bruker "drit" for å beskrive noe i en positiv retning tror jeg ikke han tenker på det

Gjest Gjest_Pia_*
Skrevet
Jeg sier at ting er både dritbra og dødsgodt :)

Hadde med noen venner hjem til mamma og pappa for noen helger siden på middag, og de takket for maten slik, gikk fint det :) Pappa banner vel mer enn de, så om de bruker "drit" for å beskrive noe i en positiv retning tror jeg ikke han tenker på det

Det sier vel i grunnen mer om din far enn det gjør om mange andre.

Jeg synes det er utrolig upassende å bruke ordet "drit" i enhver setting...og det samme med "døds"...det er bare ufint.

*ung jente*

Skrevet
Det sier vel i grunnen mer om din far enn det gjør om mange andre.

Jeg synes det er utrolig upassende å bruke ordet "drit" i enhver setting...og det samme med "døds"...det er bare ufint.

*ung jente*

Ja, men er det ikke flott at vi ikke har et statisk språk da. det hadde vært dritkjedelig.

Gjest Binna
Skrevet

Jeg bruker drit foran noe som er jæ*** bra.

Gjest Gjesta
Skrevet
Isåfall vil jeg si i det fine middagsselskapet jeg har tenkt meg til i kveld: "Det var en dritnydelig middag dere har laget til oss".  :roll:

Jeg føler faktisk med i utviklingen og vet selvfølgelig at språket endrer seg. Men det er lov til å tenke selv om ting endrer seg. Alt nytt er ikke nødvendigivs riktig eller bra.

Drithilsen fra oppgitt ung person

Nå tilpasser man til en viss grad språket etter situasjoner vanligvis også, gjør man ikke? Alt sies ikke i alle sammenhenger.

Gjest Drit på do.
Skrevet

:ler:

Jeg hadde tenkt å starte en lignende tråd selv. Er så enig med trådstarter.

Hvorfor er drit og død bra?

Jeg har spesielt lagt merke til dommerne i Idol. Der blir det til stadighet sagt dritbra og dødsbra. Hvorfor? De er jo ikke akkurat unge, så da blir det ekstra teit syns jeg - når voksne folk bruker sånn uttrykk.

Hilsen dritgammel 30-åring. ;)

Skrevet

azza.. D er sånn D R Lizzm! Kanke dere Gamlinger atte bare ta Å akkkseptere D a!?!?!??!?1111(ONE)!!11

Gjest Gjest
Skrevet

Og i Fredrikstad sier de jo "ille bra". Forstå det dem som kan.

men språket lever jo sitt eget liv, det er vanskelig å styre den utviklingen :)

Gjest Gjest
Skrevet

hva med "lattis"?? eller lættis... noe oslofjortizjenter sier. hva syns dere om det da?

Gjest Binna
Skrevet
hva med "lattis"?? eller lættis... noe oslofjortizjenter sier. hva syns dere om det da?

Da tenker jeg på noen som har røyka seg steine... Der jeg kommer fra er det hvertfall det "det betyr"

Gjest Gjesta
Skrevet (endret)
Ja, men er det ikke flott at vi ikke har et statisk språk da. det hadde vært dritkjedelig.

Og blant folk som forsker på språk, er det en kjensgjerning at språkendringer drives av de unge, og at de som er voksne/eldre hyler og skriker opp om "språkets forfall". Slik har det vært i flere hundre år; slik fikk islandsk et skifte fra en ordstilling der objektet konsekvent kom før verbet, til en ordstilling der verbet kommer før objektet ;)

Endret av Elphaba
Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Jeg synes det er vulgært og ufint å si det, spesielt det siste der med "æ". Det klinger så dårlig, det er umusikalsk.

Gjest Trådstarter (30)
Skrevet

For meg blir det feil å si til sjefen min: "Drittfett med det siste dokumentet du sendte meg og lønnsøkningen jeg fikk".

Det blir like feil å si "Dritfet begravelse, den var dødstrist og dritverdig. Dritflink prest".

Synes heller ikke noe om å si til en kollega eller venn: "Nå tar vi en helg til Paris, så koser vi oss med lættis, det blir dritfint. Har hørt været der er dritpent nå, det blir en dødskomfortabel reise i og med at vi tar med oss de dritherlige klærne vi kjøpte på det dødsbra stedet på.."

Det er naturlig at språket endrer seg go er i utvikling og at det er de yngre som står for endringen. Men må så mye av endringene være monotone, kjedelige, upassende og ufine?

Gjest Gjesta
Skrevet

Det er naturlig at språket endrer seg go er i utvikling og at det er de yngre som står for endringen. Men må så mye av endringene være monotone, kjedelige, upassende og ufine?

Det er jo etter normene til dem som er eldre, da. For dem som bruker det, er slike ting helt naturlige å si. Etterhvert vil denne generasjonen vokse opp, og noen av disse endringene vil garantert bli tatt opp i språket. Sannsynligvis ikke like lett i skriftspråket, og de aller fleste vil etterhvert lære at man har forskjellig sjargong alt etter hva slags situasjon språket brukes i.

Så ja, vi som er eldre kan sitte og gremmes, men det nytter lite.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...