Gå til innhold

Vil prisene utvikle seg mer i områdene rundt Oslo enn i Oslo?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi ser børsuro, kriger og diverse merkelige politiske krumspring både nasjonalt og internasjonalt. Vil det dempe veksten i Oslo?

Anonymkode: 6e91c...b6e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Veksten i Osly begynner vel å nå smertegrensen, så du kan trygt gå ut fra at veksten blir høyere i prosent utenfor byen. 

Anonymkode: 42bd2...34f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Veksten i Osly begynner vel å nå smertegrensen, så du kan trygt gå ut fra at veksten blir høyere i prosent utenfor byen. 

Anonymkode: 42bd2...34f

Takk. Håper flere svarer hva de tror 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke akkurat noen boligspekulant eller økonom, men jeg tror den største veksten fremdeles vil komme i Oslo, for det bygges for lite. Folk ønsker primært å bo i Oslo, ikke utenfor. Det er alltid folk som har penger. Og folk vet også at de får bedre prisøkning i Oslo = bygger mer egenkapital, og da er de villige til å ofre mer for det. Hvis målet var å tjene penger, hadde jeg heller investert i bolig i Oslo enn utenfor Oslo. 
Se på prisene i byer som Hong Kong, Sydney og New York - nei, vi har ikke nådd smertegrensen. Vi har nådd smertegrensen for NOEN, men mange har fremdeles mulighet. 

Anonymkode: 012c4...d03

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi ser børsuro, kriger og diverse merkelige politiske krumspring både nasjonalt og internasjonalt. Vil det dempe veksten i Oslo?

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk. Håper flere svarer hva de tror 

Hvorfor?

Dette er en spekulasjon.

https://snl.no/spekulasjon_-_økonomi

Sitat

Spekulasjon er kjøp eller salg i den hensikt å tjene på fremtidig prisforandring eller kursforandring.

Men hva jeg tror, eller hva du tror, eller hva folk tror .. 
... påvirker ikke utfallet av din spekulasjon.

Hver spekulasjon kommer med en eller flere risikofaktorer. Spørsmålet er da om risikoen står i forhold til avkastningen. Hvis jeg kan få bittelitt mindre avkastning men til vesentlig mindre risiko, så kan det godt være at din spekulasjon ikke kan rettferdiggjøres med tanke på risikoen som inngås. 

Satt på spissen:

Jobbene flyttes for det meste til vestlandet og mot nord. Her kan folk også bo nærmere der de faktisk jobber og tjene mer enn i Oslo. Du slipper å forholde deg til en bolig på kvikk i de fleste tilfeller. Hvorfor var Oslo attraktiv igjen? Liksom mindre lønn med en dyrere bolig som er lenger vekke fra jobb og kultur?

Schmuhuhuhuh

Endret av Schmuhu
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Schmuhu skrev (28 minutter siden):

Hvorfor?

Dette er en spekulasjon.

https://snl.no/spekulasjon_-_økonomi

Men hva jeg tror, eller hva du tror, eller hva folk tror .. 
... påvirker ikke utfallet av din spekulasjon.

Hver spekulasjon kommer med en eller flere risikofaktorer. Spørsmålet er da om risikoen står i forhold til avkastningen. Hvis jeg kan få bittelitt mindre avkastning men til vesentlig mindre risiko, så kan det godt være at din spekulasjon ikke kan rettferdiggjøres med tanke på risikoen som inngås. 

Satt på spissen:

Jobbene flyttes for det meste til vestlandet og mot nord. Her kan folk også bo nærmere der de faktisk jobber og tjene mer enn i Oslo. Du slipper å forholde deg til en bolig på kvikk i de fleste tilfeller. Hvorfor var Oslo attraktiv igjen? Liksom mindre lønn med en dyrere bolig som er lenger vekke fra jobb og kultur?

Schmuhuhuhuh

Hva er dette for noe vås?

Anonymkode: fd213...733

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ingen av disse tingene har noe å si for prisveksten i Oslo, det som har noe å si, er boligbyggingen. Akkurat nå er det kommet veldig mange utleieleiligheter på markedet, noe som har bremset prisoppgangen litt siden det er stort utbud akkurat nå, men snart vil disse være solgt og da er man tilbake i den posisjonen Oslo har stått i så lenge: Det er langt færre leiligheter enn det er folk som vil bo i byen. Dermed stiger prisene. Særlig siden det er begrenset hvor i Oslo man kan bygge pga markagrensa.
Lillestrøm og Drammen stiger, men det vil aldri bli like dyrt der som i Oslo sentrum.
Selv om politikerne av og til bestemmer at litt jobber skal ut av Oslo, får de aldri snudd om på at svært mye sentreres rundt hovedstaden.
Jeg arver selv et hus ikke langt fra Oslo, men dets verdi har ikke gått i nærheten av like mye opp som Oslo på samme tid. Jeg tviler på at Oslo omegn plutselig vil ta et kjempebyks og stige prosentvis mye mer enn Oslo, Oslo er lokomotivet de andre husprisene orienterer seg etter. For folk vil HELST bo sentralt i Oslo, derfor vil det fortsette å være klart dyrest.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ingen av disse tingene har noe å si for prisveksten i Oslo, det som har noe å si, er boligbyggingen. Akkurat nå er det kommet veldig mange utleieleiligheter på markedet, noe som har bremset prisoppgangen litt siden det er stort utbud akkurat nå, men snart vil disse være solgt og da er man tilbake i den posisjonen Oslo har stått i så lenge: Det er langt færre leiligheter enn det er folk som vil bo i byen. Dermed stiger prisene. Særlig siden det er begrenset hvor i Oslo man kan bygge pga markagrensa.
Lillestrøm og Drammen stiger, men det vil aldri bli like dyrt der som i Oslo sentrum.
Selv om politikerne av og til bestemmer at litt jobber skal ut av Oslo, får de aldri snudd om på at svært mye sentreres rundt hovedstaden.
Jeg arver selv et hus ikke langt fra Oslo, men dets verdi har ikke gått i nærheten av like mye opp som Oslo på samme tid. Jeg tviler på at Oslo omegn plutselig vil ta et kjempebyks og stige prosentvis mye mer enn Oslo, Oslo er lokomotivet de andre husprisene orienterer seg etter. For folk vil HELST bo sentralt i Oslo, derfor vil det fortsette å være klart dyrest.

Jeg er langt på vei enig med deg.

Når det er sagt, kan kollektivtilbudet påvirke boligprisene mye. Etter at det ble vedtatt å oppgradere Follobanen har f.eks. prisene i Ski steget mye.

Så de stedene i nærheten av Oslo som får raskere og bedre kollektivtrafikk, kan nok oppleve en ganske stor økning. Men prisene i Oslo sentrum vil alltid være i en særklasse.

Men jeg tror (og dette er en spekulasjon!) at folk kanskje er mer skeptiske til mikroleiligheter enn tidligere. Det er faktisk ikke ideelt å bo på 11-17 kvadratmeter i årevis.

Da jeg skulle kjøpe leilighet i Oslo for 10 år siden (uten arv eller foreldrehjelp), kikket jeg på en spesiell type leilighet på 17 kvadratmeter sentralt i Oslo. Det er mange som er tilnærmet like i samme borettslag, og de er til salgs ofte.

Jeg kjøpte meg heller leilighet som var dobbelt så stor, men med 15-20 minutters pendlertid. Da fikk jeg uteplass på kjøpet. Den lille leiligheten i sentrum hadde ikke veranda, en gang.

Har observert at leiligheten jeg endte med har økt mer i pris enn de leilighetene på 17 kvadrat i sentrum. Jeg tror kanskje at flere ble mer åpne for å flytte ut av sentrum under korona, og oppdaget hvor mye de kunne få for pengene dersom de er åpne for litt mer pendlertid. Flere har fått muligheter for hjemmekontor, også.

Anonymkode: 64ed6...ba2

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg er ikke akkurat noen boligspekulant eller økonom, men jeg tror den største veksten fremdeles vil komme i Oslo, for det bygges for lite. Folk ønsker primært å bo i Oslo, ikke utenfor. Det er alltid folk som har penger. Og folk vet også at de får bedre prisøkning i Oslo = bygger mer egenkapital, og da er de villige til å ofre mer for det. Hvis målet var å tjene penger, hadde jeg heller investert i bolig i Oslo enn utenfor Oslo. 
Se på prisene i byer som Hong Kong, Sydney og New York - nei, vi har ikke nådd smertegrensen. Vi har nådd smertegrensen for NOEN, men mange har fremdeles mulighet. 

Anonymkode: 012c4...d03

Enig i dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...